یک متخصص بیماری‌های عفونی:
یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: ویروس کرونا به گونه‌ای جهش پیدا کرده که قدرت چسبندگی آن به سلول‌های تنفسی بیشتر شده است یعنی هم محکم‌تر به سلول می‌چسبد و هم نفوذپذیری آن به داخل سلول بیشتر شده است و همین مساله موجب می‌شود فرد با سرعت بیشتری به سمت بدحال شدن برود.
کد خبر: ۹۴۶۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳ 05 March 2021

کرونای جدید، محکم‌تر به سلول تنفسی می‌چسبد

 

به گزارش تابناک سمنان دکتر شکرالله سلمان‌زاده اظهار کرد: ماهیت علائم کرونای جهش‌یافته با کرونای قبلی تفاوتی ندارد و تنها شدت علائم افزایش پیدا کرده است. سن ابتلا نیز کاهش و قدرت سرایت‌پذیری افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در ویروس جهش‌یافته، بیمار به سرعت به سمت بدحال شدن می‌رود. اگر بیمار کمی ساده‌انگاری کند و فکر کند سرما خورده است و برای درمان مراجعه نکند، ممکن است به سرعت به بستری نیاز پیدا کند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در بیمارستان‌ها داریم این است که با بیمارانی روبه‌رو هستیم که زمانی به بیمارستان مراجعه می‌کنند که به شدت بدحال هستند و این مساله نشان می‌دهد که به موقع به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند.

وی افزود: ما درمان قطعی برای کرونا نداریم و تنها یک سری داروهای ضد ویروسی در اختیار داریم که نسبتا موثر هستند اما اگر بیمار وارد فاز التهابی شود و سپس به مراکز درمانی مراجعه کند، این داروها هیچ تاثیری ندارند و کمک زیادی به بیمار نخواهند کرد.

سلمان‌زاده تصریح کرد: هر چه بار ویروس بیشتر باشد، فاز التهابی نیز شدت بیشتری پیدا می‌کند و بیمار بدحال‌تر می‌شود؛ در حال حاضر افراد به شدت بدحال و با وضعیت بالینی بد به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و بعضا به محض ورود به اورژانس، اینتوبه می‌شوند که این مساله نشان می‌دهد به موقع برای درمان مراجعه نکرده‌اند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: ویروس کرونا به گونه‌ای جهش پیدا کرده که قدرت چسبندگی آن به سلول‌های تنفسی بیشتر شده است یعنی هم محکم‌تر به سلول می‌چسبد و هم نفوذپذیری آن به داخل سلول بیشتر شده است و همین مساله موجب می‌شود فرد با سرعت بیشتری به سمت بدحال شدن برود.

وی افزود: در پیک‌های قبلی بیماری، افراد مسن‌تر بیشتر مبتلا شدند و اکنون جوانانی که مبتلا نشده بودند در حال مبتلا شدن هستند. سرعت انتشارپذیری ویروس جهش‌یافته نیز بیشتر است؛ اکنون مشاهده می‌شود که همه افراد خانواده با هم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و اگر در خانواده یک نفر مبتلا شود، قطعا همه افراد خانواده مبتلا می‌شوند. در محل کار نیز اگر یک فرد درگیر شود، همه افراد در تماس با بیمار درگیر می‌شوند.

سلمان‌زاده در خصوص پلاسمادرمانی گفت: در ابتدای درمان، روش‌های درمانی زیادی پیشنهاد داده و انجام شد اما اکنون به نظر می‌رسد بسیاری از این درمان‌ها مانند پلاسمادرمانی تاثیر آنچنانی در نجات جان بیماران نداشته است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: مهم‌ترین چیزی که در درمان کمک می‌کند حمایت‌های تنفسی از بیمار، تجویز داروهای ضد التهاب و استفاده به موقع از داروهای ضد ویروسی است.

سلمان‌زاده در خصوص مصرف ویتامین‌ها، بیان کرد: تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند که بیماری ایجاد نشود یا خفیف باشد؛ استراحت کافی مانند خواب کافی، ورزش منظم و تغذیه مناسب و همچنین مصرف انواع مکمل‌ها، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. آنتی‌بیوتیک تاثیری در درمان یا پیشگیری از کرونا ندارد اما برخی پزشکان آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کنند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: برای پیشگیری از انتقال ویروس از فرد بیمار به سایر افراد خانواده، حضور در نقاهتگاه توصیه می شود. در صورتی که بیمار در خانه می‌ماند، باید در اتاق جدا که دارای تهویه مناسب است، حضور داشته باشد. تماس بیمار با سایر افراد باید به حداقل برسد و به هیچ وجه در تماس با افراد دارای بیماری زمینه‌ای و گروه‌های پرخطر نباشد. غذا نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اختیار بیمار قرار بگیرد.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار