خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به اعلام تحریم‌های تازه دولت "جو بایدن" علیه روسیه و عربستان، این اقدامات را ناچیز توصیف کرد و آن‌ها را نشانه ضعف دولت جدید آمریکا دانست.
کد خبر: ۹۴۵۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵ 03 March 2021

 

تحریم‌های جدید علیه روسیه و عربستان، نمایش ضعف دولت بایدن است

 

به گزارش تابناک سمنان منتقدان می گویند، رئیس جمهوری آمریکا پس از رد اقداماتی که در دولت «دونالد ترامپ» انجام گرفته بود حالا دچار تردید شده است. جمهوری خواهان می گویند تحریم های مربوط به خط لوله «نورد استریم ۲» هم کوتاه مدت بوده است.

بلومبرگ نوشت: در هفته گذشته دولت آمریکا در دو نوبت تحریم های جدیدی علیه روسیه و عربستان سعودی به دلیل آنچه نقض حقوق بشر خوانده است، اعلام کرد. اما منتقدان می گویند بایدن در این امر چندان جدی نیست.

در این میان بازارهای مالی و گروه های مدافع حقوق بشر چندان تحت تاثیر اقدام بایدن برای تحریم مقامات ارشد، اجرای قانون روسیه به دلیل مسمومیت و زندانی کردن «الکسی ناوالنی» رهبر مخالفان روسیه قرار نگرفتند.

همچنین انتقادات مشابهی از آنچه کاخ سفید در پی انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی ستون نویس وانشگتن پست صورت گرفت. دولت بایدن با آنکه در گزارش خود اذعان کرد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این قتل دست داشته از تحریم وی خودداری کرد.

بایدن در خصوص ولیعهد سعودی که متهم اصلی در قتل خاشقچی است هم موضع مشابهی در پیش گرفته و تنها با وضع تحریم هایی شامل محدودیت سفر و توقیف دارایی به این جنایت واکنش نشان داده است. تحریم های آمریکا علیه مسکو و ریاض به اندازه ای ناچیز بود که دیروز سه شنبه پس از روشن شدن دامنه محدود تحریم های واشنگتن، روبل روسیه روند نزولی را متوقف کرد و ارزش آن بالا رفت.

نمایندگان کنگره از هر دو حزب هفته گذشته نیز پس از آنکه دولت بایدن از وضع تحریم علیه نهادهای آلمانی مشارکت کننده در ساخت خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ خودداری کرد انتقادهای بسیاری را متوجه وی کردند. آنها معتقد هستند این خط لوله باعث تضعیف اروپا در برابر روسیه می شود.

منتقدان استدلال می کنند که رئیس جمهوری جدید آمریکا در اوایل دولت خود موضع نادرستی در پیش گرفته است. آنها اعتقاد دارند بایدن پس از متهم کردن ترامپ به نشان دادن ضعف در برابر خودکامه ها، نتوانسته سخنان خود را علیه رهبرانی مانند بن سلمان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه عملی کند.

«جیمز کارافانو» (James Carafano) مدیر مطالعات سیاست خارجی از بنیاد «هریتیج» مستقر در واشنگتن در این خصوص گفت: «آنها ترامپ را به دلیل نشان دادن ضعف در برابر روسیه مورد سرزنش قرار دادند و گفتند که با مسکو سختگیرانه برخورد می کنند، اما حالا آنها هم ضعف نشان می دهند. سوال این است که عملا چه کاری می خواهید انجام دهید؟»

از طرفی، دولت بایدن مخالفت ها را بی دلیل می داند. در پی اعلام تحریم ها علیه روسیه، یک مقام ارشد دولت در واکنش به سوال خبرنگاران گفت: این تحریم ها نخستین گام است و اقدامات بیشتری در سه زمینه دنبال می شود؛ از جمله دخالت روسیه در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، هک «سولار ویندز» (SolarWinds) که دولت ایالات متحده و صدها شرکت آمریکایی را هدف قرار داده و گزارش هایی که نشان می دهد روسیه برای قتل سربازان آمریکایی در افغانستان پاداش در نظر گرفته است.

«کنت پولاک» از محققان مقیم اندیشکده امریکن اینترپرایز در مورد رویکرد جدید دولت واشنگتن نسبت به عربستان سعودی گفت: «او [بایدن] پیام فرستاده است؛ پیامی که بسیار ناچیز بود. با این پیام ما به آنها نشان می دهیم که ما اقدامات ناقض حقوق بشر را نظاره می کنیم و برای آن باید هزینه ای بدهند اما در عین حال نمی خواهیم رابطه مان را قطع کنیم».

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار