معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران تسخیر بازار‌های بین المللی را مستلزم استفاده توامان از دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دانست و بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت‌های این بخش در بحث بهبود صادرات و واردات تاکید کرد.
کد خبر: ۹۴۵۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱ 03 March 2021

تسخیر بازارهای بین المللی به مدد استفاده توامان از دیپلماسی سیاسی و اقتصادی

 

 

به گزارش تابناک سمنان علیخانی معاون امور استانها و تشکل های اتاق بازرگانی ایران در آیین تجلیل از صا رکنندگان استان سمنان ضمن تبریک روز صادرات اظهار کرد: فلسفه ی نامگذاری روز ملی صادرات، آسیب شناسی سیاست های اقتصادی، تجاری و ارزی است. کارکرد دیگر روز ملی صادرات، تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان به نمایندگی از تک‌تک صادرکنندگان کشور است.

‍ معاون امور استانها و تشکل های اتاق بازرگانی ایران, الگوسازی برای صادرکنندگان جوان را از دیگر کارکردهای برگزاری برنامه های روز ملی صادرات دانست و افزود: اگر بخواهیم هر امری را در کشور به هنجار تبدیل کنیم نیازمند فرهنگ سازی در آن موضوع خاص هستیم.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، تولید کالا و محصول، توزیع و تولید محصول، صادرات، برندسازی، بهره مندی از تکنولوژی، انتقال ارزش های دینی ملی و به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران از جمله کارکردها و مزایای توجه به حوزه صادرات است.

وی با اشاره به تغییر رویکردها به صادرات در چند سال اخیر خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر ما صادرات را صرفاً به کسب درآمدهای ارزی خلاصه کردیم و با حدود ۱۰۰ بخشنامه مختلف و تحت تاثیر قرار دادن سیاست‌های ارزی، مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کردیم.

‍  معاون امور استانها و تشکل های اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برخی بخشنامه ها واقعاً برای صادرکنندگان مشکلاتی را ایجاد کرده بر لزوم اصلاح این رویه ها تاکید و اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب به شایستگی هر چه تمام‌تر سیاست های اقتصاد مقاومتی را برای افزایش تاب آوری اقتصادی اعلام کردند. و کارآفرینی ، درون زایی، برونگرایی و مردمی شدن اقتصاد از مهمترین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب بود.

وی به نقش تحریم و کرونا بر صادرات پرداخت و گفت: صادرات در چند سال اخیر از تحریم‌های ظالمانه آمریکا به شدت آسیب دیده و علاوه بر آن کرونا نیز آثار منفی خود را بر این بخش بر جای گذاشته است.

این فعال اقتصادیآ بر لزوم حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان تاکید و اظهار کرد: در شرایط سخت اقتصادی اخیر؛  تولیدکنندگان و صادرکنندگان از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان افسران و امیران عرصه جنگ اقتصادی لقب گرفتند.

وی افزود: سیاست‌های تجاری و ارزی کشور ما برگرفته از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است که مشکلات جدی را در مسیر عرصه صادرات برای صادر کنندگان ایجاد کرد.

وی با اشاره به توفیقات کشور در حوزه صادرات گفت: علیرغم همه ی مشکلات موجود در کشور اما بر اساس سخنان دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور آنچه اقتصاد ایران را مدیریت کرد صادرکنندگان بودند . 

 وی با بیان اینکه در تئوری های اقتصادی و علوم اجتماعی سرمایه گذاری و تولید ثروت به عنوان مسئولیت اجتماعی عنوان شده است افزود: در قرآن کریم ، خداوند متعال بارها از جهاد با اموال نیز سخن به میان آورده‌اند.همچنین مولای متقیان حضرت امیر مومنان علی بن ابیطالب علیه السلام در نهج البلاغه از صنعتگران و بازرگانان به شایستگی نام می‌برند

وی با بیان اینکه روزی که کسب و کار و صادرات با مانع روبرو نباشد به راستی آن روز، روز جشن صادرات است افزود: اگر قرار است جشن واقعی روز صادرات به انجام رسد نیاز به اصلاح محیط کسب و کار و همچنین اصلاح سیاست‌های تجاری داریم .

 وی بر لزوم بهره گیری از دیپلماسی سیاسی و اقتصادی تاکید و تصریح کرد: امروزه ماموریت اول سفارتخانه‌ها و وزارت امور خارجه در کشور ما دستاوردهای تجاری است. استفاده از دیپلماسی سیاسی و اقتصادی توامان باید در کنار هم به انجام برسد تا بتوانیم بازارهای دنیا را تسخیر و به واسطه آن سفره مردم را رنگین کنیم.

وی با بیان اینکه روز واقعی صادرات و جشن آن روزی است که صادرکننده و تولیدکننده از کرامت انسانی و منزلت اجتماعی برخوردار باشند گفت: در حال حاضر نیازمند همدلی و همبستگی بیشتر میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستیم.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار