سخن روز؛
برخی بی رحم‌تر از کرونا نفع خود را در احتکار می‌بینند در گران فروشی کالا‌هایی که مردم برای تامین سلامت و معاش خود به آن نیاز دارند.
کد خبر: ۹۴۵۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸ 02 March 2021

 

به گزارش تابناک سمنان اسفندماه پارسال بود که مهمانی ناخوانده وارد کشور شد؛ مهمانی که خبرآمدنش نگران کننده و تبعات حضورش هراس آور بوده و هست، مبداش معلوم، اما مقصدش نامعلوم، مهمان منحوسی به نام کرونا ویروس.

کرونایی که دارد در دنیا پادشاهی می‌کند و برای نبرد حریف می‌طلبد، در کشور‌های دیگر نمی‌دانم، اما در ایران مرد میدان برای رویارویی با آن کم نبود، کم نیستند پزشکان و پرستارانی که این‌روز‌ها به واسطه تلاش‌های بی‌دریغ‌شان سرباز‌های وطن نام گرفته‌اند؛ لباس خاکی سربازان وطن امروز جای خودش را به لباس سفید کادر درمانی داده، اما روحیه همان روحیه است، فداکاری بخاطر وطن و در دست گرفتن جان برای آرامش و سلامت هموطن.

این روز‌ها حضور ویروس کرونا در کشور و اخبار آن همه چیز را دربرگرفته و به هیچ چیز دیگری اجازه خودنمایی نمی‌دهد، حتی به نوروزی که عمر هزاران ساله دارد و حتی بلایای طبیعی که در گوشه گوشه کشور رخ داد و حریف کرونا نشد و به حاشیه رفت.

اخبار کرونا این روز‌ها هر خبر خوب یا بد دیگری را می‌بلعد و تمام کشور برای مقابله همه‌جانبه با آن هم‌قسم شده است.

خیلی‌ها برای مقابله با این ویروس در تکاپویند عده‌ای به دنبال پیشگیری، برخی به دنبال آموزش و مقابله، عده‌ای گمنام هم می‌شوند، مدافعان سلامت و جهادگرانی هم به مدد علم و ایده و صنعت مهمات آماده می‌کنند برای خطِ مقدم نبرد با این مهمانِ جنگجو؛ اما برخی بی رحم‌تر از کرونا نفع خود را در احتکار می‌بینند در گران فروشی کالا‌هایی که مردم برای تامین سلامت و معاش خود به آن نیاز دارند.

در حالی که جهادگران اقتصادی و دانشگاهی، شبانه روز، اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا را تامین می‌کنند احتکار و توزیع معیوب نگرانی‌ها را مضاعف کرده است.

 

احتکار، شیوه عمل ثابتی است که از سوی دستان پشت‌پرده و کاسبان شرایط بد اقتصاد ایران پیگیری می‌شود. از زمان جنگ و کمبود کالا‌های اساسی گرفته تا روز‌های تحریم، این محتکران هستند که از کالایی به کالای دیگر هجرت و با یک فرمول ثابت و با توجه به نیاز مردم، انبارهایشان را پر می‌کنند.

کرونا نیز از آن دست بحران‌هایی است که وجهه جدیدی از محتکران را نمایان ساخت. ماسک، دستکش و الکل ضدعفونی جزو کالا‌هایی بودند که حضور کرونا موجب شد تا آن‌ها به سبد کالا‌های روزانه خانواده اضافه شوند و همین احساس نیاز در کنار شرایط عجیبی که کرونا رقم زد، کافی بود تا محتکران جدیدی با عنوان احتکار‌کنندگان کالا‌های بهداشتی رونمایی شوند.

تلاش جهادگران علمی و اقتصادی برای مقابله با کرونا

ورود میهمان نامهربان کرونا به کشور از یک طرف و بازی عده‌ای سودجو با سلامت مردم یک روی تلخ سکه این روزهاست، اما روی دیگر این سکه هم عزم ملی است برای مقابله.

جهادگرانی که لباس رزم بر تن کرده اند از جنس علم، اقتصاد و تولید تا مرهمی باشند به زخم هم نوعان خود.

این جهادگران برای تامین مهماتِ مدافعان سلامت در نبرد با کرونا با اتکا به فناوری بومی و اقتصاد مقاومتی و کمک گرفتن از جوانان این مرز و بوم به میدان آمده اند برای رفع کمبود ها. برخی مواد و ژل ضدعفونی تولید و عده‌ای در کارگاه‌های کوچک و بزرگ ماسک تهیه می‌کنند و برخی دیگر هم با فناوری‌های نوین خط تولید اقلام بهداشتی مرتبط را راه اندازی کرده اند.

اما باز هم خبر از کشف انبار‌های احتکار کالا به گوش می‌رسد.

کشف انبار روغن نباتی احتکار شده در چهارمحال و بختیاری

غلامرضا قائدامینی معاون بازرسی، نظارت ومبارزه با کالای قاچاق سازمان صمت چهارمحال و بختیاری از کشف و ضبط محموله روغن نباتی احتکار شده در این استان خبر داد.

او افزود: این محموله شامل ۳۰۰ حلب پنج کیلویی به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال، در یکی از انبار‌های فروشگاهی احتکار شده بود که با هوشیاری بازرسان صمت کشف شد که با دستور قضایی این روغن‌ها در فروشگاه دیگری در دست توزیع است.

تشدید نظارت بازرسان بر بازار در آستانه عید نوروز

غلامرضا قائدامینی معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از تشدید نظارت‌ها بر بازار این استان در قالب طرح نوروزی خبر داد و گفت: نظارت‌های بازرسان در دو شیفت و از نیمه اسفند همه روز صبح و بعدازظهر انجام می‌گیرد.

او با بیان اینکه طرح نظارت نوروزی از ۱۵ بهمن آغاز شده است افزود: تاکنون یک هزار و ۹۰۶ بازدید از واحد‌های صنفی استان انجام شده که در این بازدید‌ها ۲۳۰ تخلف شناسایی و کشف شده است.

قائدامینی، ارزش ریالی این تخلفات را ۲۵ میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: گرانفروشی، درج نکردن قیمت و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی بیشترین تخلفات کشف شده بوده است.

او همچنین از ثبت ۱۵۴ شکایت مردمی در این مدت خبر داد و گفت: تاکنون از این تعداد ۱۳۶ مورد رسیدگی شده است.

قائدامینی به انجام ۶۲۴ بازرسی در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا در بازار استان نیز اشاره کرد و افزود: در این خصوص نیز ۳۳ پرونده تخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

او با بیان اینکه ۴۰ بازرس سازمان صمت استان و بیش از ۱۰۰ بازرس قرارگاه ۱۷ ربیع بسیج بازرسی بر بازار استان را برعهده دارند، اضافه کرد: علاوه بر آن گشت‌های مشترکی با سایر دستگاه‌های نظارتی نیز انجام شده که در قالب آن ۴۷ پرونده تخلف تنظیم شده است.

قائدامینی از مردم خواست: تا هرگونه شکایت از اصناف و یا تخلف در حوزه بازار را با شماره ۱۲۴ گزارش دهند و به اصناف نیز توصیه کرد تا با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی ناشی از شیوع کرونا در سلامتی خود و مردم کوشا باشند.

با همه این احوال کرونا آمده و نه فقط سلامت جسم ما بلکه حال خوب و آرامش‌مان را تهدید می‌کند، برای شکست آن باید قوی باشیم و اجازه ندهیم ترس و واهمه در وجودمان رخنه کند؛ در میان انبوه محتوا‌های مریض رسانه‌هایی که به سلب آسایش ما کمر بسته‌اند گم نشویم و مطالبی را گزینش کنیم که ما را برای محافظت در برابر این بیماری راهنمایی می‌کند.

به لطف رحمت واسعه خداوند، با روحیه پولادین سربازان سفیدپوش وطن و با رعایت نکات بهداشتی از این بحران عبور می‌کنیم و روز‌های بهاری را در شادی و آرامش تجربه خواهیم کرد.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار