مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پیامدهای به نتیجه نرسیدن قدرت های جهانی با ایران بر سر فعالیت هسته ای آن هشدار داد.
کد خبر: ۹۴۳۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹ 25 February 2021

هشدار جدی گروسی به قدرت های جهانی درباره ایران

 

به گزارش تابناک سمنان شبکه ان. اچ. کی، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت و گویی اختصاصی با این شبکه هشدار داد که اگر ایران و قدرت های جهانی از جمله آمریکا درباره فعالیت هسته ای ایران به توافقی نرسند، جامعه بین المللی به خاطر پیشرفت هسته ای ایران با  «شرایطی کاملا جدید»  مواجه خواهد شد.
گروسی با اشاره به هشدار ایران در زمینه کاهش جدی دسترسی آژانس برای انجام دادن بازرسی هایش در ایران در پی لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، گفت که  این موضوع را  «از همان ابتدا بستر جدی دانسته بود» و همین امر باعث تعجیل او برای سفر به تهران برای مذاکرات شد. 

او لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران را  «شکستی جدی» برای جامعه بین المللی تلقی کرد. 

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این نهاد بین المللی برای مدتی تا سه ماه، سامانه ای برای تداوم گردآوری اطلاعات با دوربین ها و دیگر تجهیزات نظارتی نصب شده در تاسیسات ایران ایجاد کرده است. 

او ادامه داد که اگر ایران و کشورهایی که در این باره نگرانی هایی دارند،  به توافقی سیاسی برسند،  آژانس قادر خواهد بود به این داده ها دسترسی داشته باشد و به خاطر متوقف شدن اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران،  «راه دیگری» برای  گردآوری چنین اطلاعاتی وجود ندارد. 

گروسی با اشاره به روزنه ای که تا سه ماه باز است، اظهار کرد که  «فضایی برای تمامی بازیگران از جمله ایران برای ادامه دادن به مذاکراتشان وجود دارد. 

مدیرکل آژانس افزود که فکر می کند اگر هیچ توافق سیاسی ای وجود نداشته باشد، نه تنها آژانس بین‌المللی انرژی،  بلکه جامعه جهانی با  «شرایطی کاملا جدید» مواجه خواهد شد. 

بر اساس این گزارش، اظهارات  گروسی در پی این مطرح می شود که مجلس شورای اسلامی ایران با گذشت نزدیک به دو سال از خروج آمریکا از توافق هسته ای،  متحمل شدن تحریم های بازگردانی شده و تحریم های جدید از سوی این کشور و بدعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه پیدا کردن راهکاری عمل گرایانه برای کاهش تاثیر تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، تصویب کرد که ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد. 

به موجب این اقدام،  بازرسی های آژانس در ایران محدود خواهد شد. 

علاوه بر این، پس از دیدار رافائل گروسی با مقامات ایرانی در سفری که این هفته به تهران داشت، معاون رئیس جمهور کشورمان و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه مشترک منتشر کردند.

سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روح همکاری و اعتماد متقابل تقویت شده که به بیانیه مشترک ۵ شهریور ۱۳۹۹ در تهران منجر شد و اهمیت تداوم آن همکاری و اعتماد را مورد یادآوری و تایید مجدد قرار دادند.

 سازمان، آژانس را مطلع نمود که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" (قانون)، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده اند، را از۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد.

 با در نظر گرفتن موارد فوق و به منظور تداوم فعالیت های راستی آزمایی و نظارت آژانس، سازمان و آژانس نسبت به موارد زیر توافق کردند:

1. ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقت نامه جامع پادمان خود با آژانس، همانند قبل، ادامه خواهد داد.

2. یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به موجب آن آژانس به فعالیت های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) برای مدت تا سه ماه ادامه خواهد داد.

3. مرور منظم این تفاهم فنی با هدف اطمینان از حصول به اهداف آن.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار