گزارش محرمانه آمریکا درباره نقش ولیعهد عربستان درباره قتل یک روزنامه نگار عربستانی به احتمال زیاد امروز منتشر می‌شود. این گزارش ممکن است آقازاده جنجالی عربستان را فشار‌های جدیدی روبرو کند و روابط عربستان و آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر: ۹۴۳۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸ 25 February 2021
گزارش محرمانه آمریکا درباره نقش یک آقازاده در قتل

 

 

به گزارش تابناک سمنان دولت جدید آمریکا قرار است به‌زودی گزارش محرمانه و طبقه‌بندی شده سرویس‌های اطلاعاتی این کشور را درباره کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی منتشر کند که در آن بر نقش محوری محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تاکید شده است.به گفته برخی منابع خبری و افراد نزدیک به پرونده احتمالا این گزارش امروز پنجشنبه منتشر خواهد شد.

جمال خاشقچی در روزنامه واشینگتن پست مطلب می‌نوشت.او که ابتدا با حکومت آل سعود ارتباط خوبی داشت در سال ۲۰۱۷ از عربستان سعودی گریخت و از منتقدان شدید ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان،شد جمال نوه محمد خاشقچی، پزشک مخصوص ملک عبدالعزیز، بود و  عدنان خاشقچی، که در ماجرای مک‌فارلین در ایران مشهور شد، عموی او بود.

خاشقچی در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. شواهد نشان می‌دهد او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش تکه‌تکه شده و از آنجا خارج شده‌است. پس از گذشت حدود یک سال از حادثه، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با رادیو سراسری آمریکا پی‌بی‌اس با قبول کردن مسئولیت قتل خاشقچی گفت که این قتل توسط مجموعه زیر نظر وی انجام گرفته و تمامی مسئولیت این کار را می‌پذیرد اما در عین حال ادعا کرده که قتل وی با اطلاع قبلی او انجام نشده‌است.

روز گذشته جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز تایید کرد که گزارش سرویس‌های اطلاعاتی را که قرار است منتشر شود و در اختیار کنگره قرار بگیرد، مشاهده کرده است.
رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا گزارش سرویس‌های اطلاعاتی از قتل جمال خاشقجی را خودتان شخصا خوانده‌اید، گفت: «بله، همینطور است. آنرا دارم.»

به نظر می‌رسد محتویات گزارش محرمانه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا این ظرفیت را داشته باشد تا رهبران عربستان به خصوص محمد بن سلمان را تحت فشارهای تازه جامعه بین‌المللی قرار دهد.

زیرا کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که آقای بایدن برغم توجه به نگرانی‌های امنیتی ریاض، به دلیل ملاحظات حقوق بشری در صدد بازنگری در نحوه ارتباط با حکومت عربستان است.

 
 

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در این خصوص تصریح کرده بود که رئیس جمهوری ایالات متحده قائل به ارتباط «همتا با همتا» است و ترجیح می‌دهد روابط با عربستان را از طریق تماس مستقیم با ملک سلمان بن عبدالعزیز پیش ببرد و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در این رویکرد تازه جایی نخواهد داشت.

gettyimages-1053441558

سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران مطلب منتشر شده در پایگاه خبری آکسیوس آمریکا مبنی بر اینکه جو بایدن روز چهارشنبه، یک روز پیش از انتشار گزارش محرمانه قتل جمال خاشقجی با پادشاه عربستان گفت و گو خواهد کرد را مورد تایید قرار نداد و تنها به این جمله اکتفا کرد که نخستین تماس رئیس جمهوری آمریکا با ملک سلمان به زودی برقرار خواهد شد.

جن ساکی حتی در خصوص زمان انتشار گزارش نیز به تاریخ دقیقی اشاره نکرد، این در حالیست که اغلب رسانه‌های آمریکا و برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند که این گزارش امروز پنجشنبه اعلام کرده اند.

سخنگوی کاخ سفید گفت: «هر زمان پای نقض حقوق بشر و یا نبود آزادی بیان و محدودیت رسانه‌ها در عربستان به میان باشد، آقای بایدن به صراحت در این زمینه سخن خواهد گفت.» وی در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده «روابطی دیرین و طولانی با عربستان دارد و این مسئله را همواره در نظر خواهد داشت.»

به گفته جن ساکی، عربستان در منطقه «مورد حمله قرار گرفته» و ایالات متحده در خصوص نگرانی‌های امنیتی با این کشور همکاری خواهد کرد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: اقتصادنیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار