سرپرست تیم تحقیقاتی دارویی آیورمکتین با اعلام کاهش ۹۰ درصدی ابتلا به کرونا با آیورمکتین گفت: متأسفانه مسئولین با تولید انبوه این دارو در داخل کشور مخالفت دارند و از سویی دیگر شاهد آن هستیم که درخواست واردات فوری ۳۰۰ هزار بسته قرص آیورمکتین داده شده است. در حال حاضر روزانه ظرفیت تولید ۲ میلیون قرص وجود دارد و با تولید یک ماهه می‌توان نیاز کشور را تأمین کرد.
کد خبر: ۹۴۳۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹ 24 February 2021

درخواست واردات قرص «آیورمکتین» همزمان با سنگ‌اندازی در تولید ملی

به گزارش تابناک سمنان مرتضی شخصی نیایی اظهار کرد: داروی آیورمکتین به‌صورت اتفاقی در سال ۱۹۷۹ از یک باکتری کشف و در سال ۲۰۱۵ به دانشمندان آن نوبل پزشکی اهدا شد البته لازم به ذکر است که بگوییم این دارو روی دیگر ویروس‌ها نیز اثربخشی داشته و حتی اثرات ضد سرطانی آن نیز کشف شده است و در مراحل تحقیقات قرار دارد.

وی ادامه داد: فروردین ۹۹ در پی انتشار یک مقاله در استرالیا مبنی بر خواص ضد کرونایی قرص آیورمکتین، کارآزمایی بالینی را آغاز کردیم. پنجم تیر ماه ۹۹ نتایج کارآزمایی اثربخش بودن این دارو را به اثبات رساند و نتایج را به‌صورت گزارش چاپ کردیم و مقاله آن نیز تا هفته دیگر در یک مجله معتبر ویروس‌شناسی منتشر خواهد شد.

سرپرست تیم تحقیقاتی دارویی آیورمکتین اعلام کرد: ۲۰ نفر عضو تیم تحقیقاتی این کارآزمایی هستند که فعالیت خود را در استان‌های قزوین و خوزستان انجام دادند؛ پخش دارو نیز از روز گذشته در استان قزوین آغاز شده است.

وی افزود: پس از ارسال و تکمیل مدارک در سازمان غذا و دارو یک ماه منتظر تشکیل جلسه در سازمان غذا و دارو و سه ماه نیز منتظر تشکیل جلسه و حضور در کمیته علمی کرونا بودیم به‌گونه‌ای که پنجم تیر ماه ۹۹ درخواست حضور در کمیته علمی انجام و در نهایت پانزدهم مهر ماه موفق به ارائه نتایج کارآزمایی بالینی داروی آیورمکتین در این کمیته شدیم.

نیایی تصریح کرد: پس از ارائه در کمیته علمی به ما گفته شد که بررسی خواهند کرد و در نهایت آذر ۹۹ اشاره کوچکی به این دارو در پروتکل درمانی شد و اکنون که ۴۱ مطالعه در سطح دنیا انجام شده هنوز هیچ اقدامی از جانب مسئولین انجام نشده است.

قانع کردن مسئولین بزرگ‌ترین مشکل است

وی با بیان اینکه در هر مرحله مشکلات خاص خود را داشتیم، اضافه کرد: در کارآزمایی بالینی و حتی در ارائه آن به کمیته علمی کرونا دچار مشکل شدیم! ۲ بار در کمیته علمی کرونا حاضر شدیم و نتایج کارآزمایی بالینی را ارائه کردیم اما بزرگ‌ترین مشکل قانع کردن مسئولین در خصوص اثربخشی داروی آیورمکتین برروی کرونا بود و متأسفانه علی‌رغم نتایج مثبت کارآزمایی بالینی برخی از مسئولین کارآزمایی انجام شده را زیر سوال می‌برند.

حضور ۱۴۵۰ نفر در کارآزمایی بالینی آیورمکتین

این محقق پارک علم و فناوری قزوین با اعلام اینکه چهار کارآزمایی بالینی انجام دادیم و ۱۴۵۰ نفر در آن حضور داشتند، خاطرنشان کرد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین طی ماه گذشته به وزیر بهداشت نامه زده اما این نامه هنوز بررسی نشده و در جریان است؛ برای ما جای سوال است که چرا مسئولین اهمیتی به این دستاورد بزرگ نداده و در عین مخالفت با این دارو، درخواست فوری واردات ۳۰۰ هزار بسته آیورمکتین را می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون ۴۱ مطالعه در دنیا انجام شده است، بیان کرد: در حال حاضر داروی آیورمکتین از ۲ ماه گذشته در ایالت اوتار پرادش هند که جمعیت ۲۷۴ میلیون نفری دارد مورد استفاده قرار گرفته و اکنون کشته‌های این ایالت به صفر رسیده است.

نیایی تشریح کرد: مطالعات انجام شده موید اثربخش بودن این دارو است اسلواکی به‌عنوان اولین کشور اتحادیه اروپا در پروتکل‌های درمانی برای پیشگیری و درمان از داروی آیورمکتین استفاده می‌کند؛ انجمن پزشکی ژاپن، ایالت ویرجینیا آمریکا، بلغارستان و بلژیک این دارو را وارد پروتکل درمانی کردند و انگلیس نیز از هفته آینده این دارو را وارد پروتکل درمانی خود خواهد کرد، برزیل، بولیوی و مکزیک نیز از این دارو استفاده می‌کنند اما متأسفانه در کشور ما که اولین کشور کارآزمایی بالینی در آن انجام شده هنوز هیچ اقدامی برای این دارو انجام نشده است.

دریافت ایمیل از نیویورک برای دریافت نتایج کارآزمایی بالینی

وی عنوان کرد: از ایالت نیویورک و کشور آرژانتین برای دریافت مطالعات حاصل از کارآزمایی بالینی ایمیل‌های متعددی دریافت کردیم و دانشمندان این کشورها به‌دنبال مطالعات انجام شده در ایران بودند ولی متأسفانه در کشورمان توجهی به این مقوله نشده و این کارآزمایی توسط کمیته علمی مقابله با کرونا جدی گرفته نشده است.

سرپرست تیم تحقیقاتی دارویی آیورمکتین متذکر شد: ۳.۷ میلیارد نفر در دنیا از این دارو استفاده کرده‌اند و هیچ عارضه شدیدی نداشته است و تنها مصرف این دارو برای افرادی که حساسیت به دارو و نارسایی حاد کبد دارند منع شده است.

وی اعلام کرد: این قرص تنها توسط پزشکان تجویز خواهد شد چون میزان و دُز مصرفی به وزن افراد بستگی دارد و برای هر کیلوگرم وزن ۲۰۰ میکروگرم قرص تجویز می‌شود برای مثال برای یک فرد ۶۰ کیلوگرمی ۲ عدد قرص ۶ میلی‌گرم به‌صورت همزمان مصرف و هر ماه تکرار شود.

سنگ‌اندازی در تولید ملی

نیایی گفت: متأسفانه مسئولین با تولید انبوه این دارو در داخل کشور مخالفت دارند و از سویی دیگر شاهد آن هستیم که درخواست واردات فوری ۳۰۰ هزار بسته قرص آیورمکتین داده شده است. در حال حاضر روزانه ظرفیت تولید ۲ میلیون قرص وجود دارد و با تولید یک ماهه می‌توان نیاز کشور را تأمین کرد.

وی افزود: علی‌رغم عدم استقبال مسئولین از تولید قرص آیورمکتین در داخل، کشورهای عمان، ترکیه، عراق و افغانستان درخواست خرید این دارو را داشته‌اند.

کاهش ۹۰ درصدی ابتلا به کرونا با آیورمکتین

سرپرست تیم تحقیقاتی دارویی آیورمکتین با اعلام اینکه قرص آیورمکتین تا ۹۰ درصد ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد و موجب کاهش مرگ‌ومیر می‌شود تا واکسن برسد، تصریح کرد: قرص آیورمکتین بهترین گزینه برای کنترل کروناست و مسئولین نباید دست روی دست بگذارند؛ متأسفانه مسئولین به این قضیه ایده‌آل نگاه می‌کنند اما در بهترین حالت واکسن ایرانی اردیبهشت ۱۴۰۰ وارد بازار خواهد شد و با توجه به محدود بودن واردات واکسن خارجی، استفاده از این قرص بهترین گزینه تا بهره‌برداری از واکسن ایرانی است.

نیایی در خصوص قیمت این داور گفت: هر بسته آیورمکتین حاوی چهار عدد قرص بوده که قیمت آن ۳۱۵۰۰ تومان است اما قرص وارداتی در ناصر خسرو سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود، این قرص حتی در اهواز تا ۱۲ میلیون تومان نیز به مردم فروخته شده است.

وی اشاره کرد: اینجا این سوال مطرح می‌شود که چگونه قرص‌های وارداتی از فرانسه وارد کشور می‌شود و به راحتی در بازار سیاه در دسترس عموم قرار می‌گیرد اما مسئولین برای داروی تولید داخل سخت‌گیری می‌کنند.

سرپرست تیم تحقیقاتی دارویی آیورمکتین در پایان بیان کرد: جلسه کمیته علمی کرونا در دیگر کشورها به‌صورت زنده پخش می‌شود؛ ای‌کاش در کشورمان نیز جلسات کمیته علمی به‌صورت زنده پخش می‌شد تا مردم در جریان همه امور قرار می‌گرفتند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار