استان سمنان یکی از استان‌های است که از نظر وجود حیات‌وحش متعدد حرفی برای گفتن دارد به‌نحوی‌که تنها پرنده اندمیک ایران در این استان زندگی می‌کند.
کد خبر: ۹۴۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷ 24 February 2021

کدام پرنده اندمیک ایران در استان سمنان زندگی می‌کند؟

 

به گزارش تابناک سمنان این پرنده آندمیک ایران آنقدر با ارزش است که پرنده شناسان اروپایی و آمریکایی برای مشاهده این پرنده هیچ چاره‌ای به جز سفر به ایران ندارند.

این موضوع سبب شده که توران به‌عنوان یکی از قطب‌های برجسته مورد توجه پرنده شناسان دنیا قرار داشته باشد.

تاکنون 9 جشنواره گردشگری نیز برای پاسداشت تنها پرنده اندمیک ایران در استان سمنان برگزار شده است.

یکی از هدف‌های جشنواره گردشگری این پرنده اندمیک ایران بازدید گردشگران از این پرنده بومی و انحصاری ایران است که زیستگاه اصلی آن در زیست‌کره حیات‌وحش توران است.

زاغ بور یا زاغ کویری، پرنده‌ای از خانواده کلاغیان است که پرنده اندمیک ایران است.

این پرنده تفاوت‌های زیادی با دیگر کلاغ‌ها و زاغ‌ها دارد که زمین زی بودن آن یکی از این تفاوت‌ها است؛ به‌طوری که حتی در هنگام احساس خطر نیز دویدن را به پرواز ترجیح می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان دراین‌باره با بیان اینکه این استان به لحاظ میزبانی پرندگان نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است گفت: یکی از مهم‌ترین پرندگان استان سمنان «زاغ بور» است که تنها پرنده اندمیک ایران است که به آسانی در مجموعه مورد حفاظت‌شده توران یافت می‌شود.

زاغ بور پرنده کمیاب و نادر کویر است که با تفاوت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود زمینه جذب گردشگر را در این منطقه فراهم کرده است.

تعداد 254 گونه پرنده از کل پرندگان ایران در استان سمنان به ثبت رسیده است

امیر عبدوس با بیان اینکه در کشور ایران تاکنون حدود 580 گونه پرنده شناسایی و ثبت شده است؛ گفت: تعداد 254 گونه پرنده از کل پرندگان ایران در استان سمنان به ثبت رسیده است.

وی افزود: این پرندگان در پایش‌های محیطی در پهنه مناطق استان مشاهده می‌شوند که برخی از این پرنده‌ها بومی استان و برخی از آن‌ها مهاجر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: از سایر پرندگان مهم استان می‌توان به هوبره، کبک دری، کبک، تیهو، باقرقره، انواع بازهای کمیاب شکاری و پرندگان خانواده کرکس‌ها و لاشخورها اشاره کرد.

پرندگان از ثروت‌ها و سرمایه‌های هر کشوری محصوب می‌شوند که نیاز است با برنامه‌ریزی درست آنها را حفظ کرد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار