کد خبر: ۹۴۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶ 23 February 2021

وزیر بهداشت گفت: امسال بدترین سال اقتصادی دولت بعد از انقلاب بود که خیلی سخت گذشت و محدودیت های تحریمی که دیوانه ای بر ما تحمیل کرد، روزهای سختی بود و دولت در بدترین ایام پرچالش خودش، کشور را اداره کرد.

 

به گزارش تابناک تبریز به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی در نوزدهمین آیین پوییش ره سلامت که با افتتاح پروژه های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه همراه بود، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران شهدای زیادی را از معلم و دانشجو در دوران دفاع مقدس تقدیم کرد که همواره یادشان در لوح زرین تاریخ دفاع مقدس خواهد ماند. اساتید این دانشگاه همیشه از پیشکسوتان حضور در خط مقدم جبهه ها بودند و دکتر کریمی رییس این دانشگاه، یکی از آن سربازان روزهای سخت دوران دفاع مقدس است. 

 

وی افزود: بعضی اوقات همانگونه که انسان مژه های خودش که نزدیک ترین عنصر به چشم است را نمی بیند، دانشگاه های بزرگ و مراکز عظیم و با قدمت ارزنده را از چشم و نگاه دور می داریم. خوابگاهی که دکتر کریمی رییس دانشگاه علوم پزشکی 46 سال پیش زندگی می کرده هنوز با همان ترکیب گذشته باقی مانده است و بنده هم مفتخرم که دوره تخصص را در این دانشگاه گذراندم. بخشی را در دانشکده بهداشت و تحقیقات بهداشتی و بخشی را در محضر استاد فرهودی در مزکر طب کودکان، گذراندم. 

 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: سال بسیار سختی بر ما و همکاران مان گذشت. امروز بیشتر می خواهم از هیات رییسه و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران و روسای تلاشگر بیمارستان های تابعه این دانشگاه تشکر کنم چون در ایام کرونا، ما و کشور را به عنوان مراکز مرجع، دریافتند. 

 

نمکی ادامه داد: علیرغم اینکه در اکثر نقاط کشور، بخش های ارزنده و فارغ التحصیلان بسیار برازنده برای خدمت در حوزه سلامت داریم اما هنوز هم بیمارستانهای تهران، برای کشور و بیماران مرجع هستند و بارها دیده اید که افراد در چادر یا ماشین، پشت درب بیمارستانهایی مانند امام خمینی(ره) و شریعتی بیتوته می کنند. یعنی تهران را باید با نگاه دیگری بنگریم حتی اگر اعتقاد داریم که کمبودهای مناطق دیگر کشور را حل کرده ایم اما این باور و یقین که تهران می تواند راهگشای مشکلات بهداشتی و درمانی موارد پیچیده باشد را نتوانسته ایم در ذهن مردم، حل کنیم. این رجعت و عطش مراجعه به تهران را باید مدیریت کنیم و پاسخگو باشیم. 

 

وی یادآور شد: از اصحاب خبر و رسانه که همیشه در کنار ما بوده اند، تشکر می کنم و این دوربین ها را همیشه یار و یاور همکارانم به ویژه در ایام سخت مبارزه با کووید19 می دانم. امروز گفتنی های کوتاه اما غمگنانه دارم. از اینکه در اوج تنهایی چه می کشیم. دیشب تا قبل از نماز صبح قدم زدم و بعد از نماز هم نشستم و گلایه ای به مسئولین نظام نوشتم از اینکه چقدر من و همکارانم در بعضی از موارد احساس غربت و تنهایی می کنیم.

 

وزیر بهداشت گفت: کاری که دانشگاه علوم پزشکی تهران در ایجاد 700 تخت خوابگاهی و هزار و 200 تخت در آینده، می کند، بسیار ارزشمند است و حل کردن مشکل یک دانشجوی آواره هم کار بزرگی است. چون در خانواده ای نه چندان مرفه بزرگ شده ام و می دانم که نخبگان هوشی کشور، کارگرزاده، کشاورززاده و تهیدست زاده وقتی که بدون کلاس های آنچنانی و نگذشتن از کلاس های پرهزینه کنکور و پر زرق و برق، گوسفند می چرانده و کتاب دست می گرفته و می خوانده یا قالی می بافته و درس هم می خوانده، با افتخار رتبه های اول کشور را در یک مسابقه نابرابر و ناعادلانه کسب می کند، چه وضعیتی دارد. 

 

نمکی افزود: یک نفر، مادرش پشت درب اتاقش آب پرتقال می گذاشته که غش نکند و فلان نوع تغذیه می خورده که ایشان ضریب هوشی اش بالا برود و این فرد نیاز به خوابگاه هم ندارد. ماشین گران قیمت، خانه لوکس برای او از پیش آماده شده و اگر هم نشد با هزینه های سنگین دلاری در یک جای دیگر دنیا، تحصیل می کند. ما نمی گوییم اینها فرزندان این سرزمین نیستند اما دل من برای آنهایی می سوزد که فرزندان تهیدست این سرزمین هستند و ما به عنوان مدیران کشور متولی رسیدگی به آنها هستیم. 

 

وی یادآور شد: همیشه گفته ام بنده وزیر بهداشتِ پولدار، فقیر، اصولگرا، اصلاح طلب، شیعه، اهل تسنن، زرتشتی، مسیحی، کلیمی، لامذهب و حتی زندانی محکوم هستم و این بدین معنی نیست که من رسالت خودم را در مورد نقش حاکمیت برای تهیدستان فراموش کنم. اگر قرار است منابع عمومی کشور صرف شود اول باید صرف جوان و نوجوانی شود که با فقر و تهیدستی از دورترین روستاهای کشور افتخار کسب کرده و با رتبه های برتر روی صندلی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نشسته است. برای این فرد چه کرده ام که پدر و مادرش فکر و دغدغه این را نداشته باشد که امشب فرزندم قرار است کجا بخوابد. این پدر و مادر که نمی تواند برای فرزندش در تهران، خانه پیدا و رهن کند. مگر برای خودش می تواند که برای فرزندش بتواند؟ در یک آلونک در یک روستای دورافتاده زندگی می کند و خداوند یک دردانه نازنین با هوش و استعداد خداداد به او داده و فرزندش دانشجوی دانشگاه و متقاضی صندلی شده که خیلی ها برای آن حسرت می خورند. 

 

وزیر بهداشت گفت: وظیفه حاکمیت است که برای فقرا، تهیدستان و نیازمندان کار کند. وظیفه حاکمیت است که این دغدغه را از ذهن پدر و مادری که اینقدر لیاقت داشته که با کارگری و تهیدستی، چنین فرزند پاکیزه ای را به عنوان یک استعداد ناب به نظام دانشگاهی تقدیم کند. حتی اگر یک تخت به خوابگاه ها اضافه کنیم، افتخار بزرگی است. 

 

نمکی تصریح کرد: اگر یک دختر روستایی دانشجوی متعلق به یک فرهنگ ساده و پاکیزه اگر در تهران آواره شد، علاوه بر مسائل اقتصادی، باید به مسائل حاشیه ای دیگر هم توجه کنیم. پدر و مادری که عزیز پاکیزه ای را به ما تحویل داده، چه تحویل خواهد گرفت؟ در دوره ای که رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان بودم، مجبورم کردند که به تهران بیایم و دو سه روز اول، شعری نوشتم که اینگونه بود "ما در میان مردم این شهر، چون کولیان خسته، غریبیم/ در چشم شب گرفته این قوم چون تابش ستاره، عجیبیم/ این کوچه های تنگ نفسگیر، میدان قلب عاشق ما نیست/ این شوره زار خشک ستم خیز، آن دشت پرشقایق ما نیست/ اینجا امید رویش نرگس در سینه های یخ زده مرده است/ اینجا عقاب بی هدف عشق خود را به باد هرزه سپرده است/ با من بیا که مردم این شهر، دشمن نواز و دوست فریبند/ با مجریان شعبده همدست با عاشقان ساده غریبند ...." این غربت نامه من در اولین روزهایی بود که برای معاونت وزارت بهداشت به تهران آمدم. 

 

وی خاطرنشان کرد: سقف مهربانانه و اینکه دانشجو متولی دارد، اولین روز برای خانواده اش یک پیام بسیار مهم و برای پدر و مادری که با خون دل این دردانه را به عنوان امانت به ما تحویل می دهد، دلگرم کننده است. همواره به مدیران فرهنگی و دانشجویی گفته ام که رسالت ما توسعه فضای فیزیکی نیست، بلکه توجه به فضای روحی و معنوی دانشجو بسیار مهم است. 

 

وزیر بهداشت تصریح کرد: باید روح لطیف چند بعدی تحریک و تاثرپذیر از همه اتفاقات را در دانشجویان مراقبت کنیم. چقدر می توانیم تعهد و اخلاق را در کنار علم آموزی در دانشجویانی که تحویل می گیریم، تقویت کنیم؟ چقدر می توانیم پایبندی به این سرزمین را تقویت کنیم تا دانشجویان پا در رکاب رفتن، نباشند؟ چه می کنیم که همین روستازاده عاشق سرزمین وقتی به تهران می آید بعد از دو سه سال، فیلش هوای هندوستان می کند. ای کاش هوای هندوستان می کرد هوای استرالیا، انگلیس، آمریکا و کانادا می کند. چرا نخبه های کشور می روند؟ چرا پدران و مادران آنها را با خون دل تربیت می کنند و ما به عنوان وظیفه حاکمیتی خوابگاه می سازیم، تغذیه فراهم می کنیم و هزار مساله دیگر اما اینها می روند و بانک ژنتیک مناطق دیگر جهان را تقویت می کنند؟

 

نمکی تاکید کرد: چرا بر نمی گردیم و این فاجعه ملی(فرار نخبگان از کشور) را بازنگری نمی کنیم؟ سالها پیش باباطاهر گفت "به درگاه الهی کی روا بی، گل از مو دیگری گیره گلابش". خون دل می خورم وقتی پسرم که دانشجوی دانشگاه شریف است می گوید دانشجوها، آماده ماندن در کشور نیستند و متاسفانه برخی از اساتید هم تسهیل کننده این رفتن و پلی برای عبور نخبگان می شوند. سرمایه های عظیم ملی که با خون و دل تربیت شده اند، از کشور می روند چون هرگز وقت نکرده ام به این دانشجو، بُعد فرهنگی، فلسفی، تاریخی و اجتماعی کشورش را یادآوری کنم و به او کتاب می دهم و از او امتحان می گیرم. هرگز نگفته ام که تو وابسته به سرزمین و اقلیمی هستی که فقر و تنگدستی می طلبد تو به آن کمک کنی. روح معنویت و انسان دوستی را در دانشجو، تقویت نکرده ام و این از جانب منِ معلم و دانشگاه است و اگر این غفلت ادامه پیدا کند، در آینده تهدیست ترین کشورها از نظر منابع انسانی می شویم. 

 

وی یادآور شد: دانشجو و نخبه را باید نواخت، نباید راند و او را زد بلکه باید او را جذب کرد و هنرمندانه نگاه داشت. جذبه ایجاد کردن، هنر، عشق، معرفت و الگو می خواهد. ما متاسفانه خیلی از الگوها را از دست داده ایم. الگوهایی که ماها را در این اقلیم نگه داشتند زمانی که برای خیلی از ما، شرایط رفتن فراهم بود، کم داریم یا اصلا نداریم این نقصان را در عرصه فرهنگی در دانشگاه ها به شدت احساس می کنم. 

 

وزیر بهداشت گفت: امسال بدترین سال اقتصادی دولت بعد از انقلاب بود که خیلی سخت گذشت و محدودیت های تحریمی که دیوانه ای بر ما تحمیل کرد، روزهای سختی بود و دولت در بدترین ایام پرچالش خودش، کشور را اداره کرد اما این توفیق حاصل شد که توانستیم 50 درصد به حقوق رزیدنت، انترن و کارورز اضافه کنیم و برای 20 هزار نفر رزیدنت و PHD وام فراهم کنیم و کار بزرگ دیگر، تحت پوشش بیمه بردن این افراد بود. 

 

نمکی افزود: روزی دیدم که یکی از خانواده های رزیدنت ها، مشکل دفترچه بیمه دارند پرسیدم مگر رزیدنت ها بیمه نیستند گفتند نه. مگر می شود که ایشان در بیمارستان بیمار ویزیت می کند و ما ادعا می کنیم، بیمه سلامت، فراگیر است اما برای این طفلک و خانواده اش دفترچه نداریم؟ این خیلی بد است. خوشبختانه پوشش بیمه آنها شکل گرفت و علاوه بر بیمه درمان، قراردادی را با وزیر رفاه برای بیمه تامین اجتماعی مجموعه دستیاری و دانشجویان PHD و کارشناسی ارشد تنظیم می کنیم که این افراد در زمان تحصیل، پایه ای برای تامین اجتماعی شان محاسبه شود. این هم دلگرمی برای این افراد است و هم برای ما یک آرامش خاطری فراهم می کند که این افراد در ایامی که در کنار ما بودند، کار کوچکی برای آنها کردیم و هم یک حلقه ای برای ماندگاری آنها است. 

 

وی خاطرنشان کرد: از همه خیرین تقاضا می کنم همانگونه که تخت بیمارستانی ساختند و بسیاری امکانات و زیرساخت های بهداشتی و درمانی ایجاد کردند، در نهضت خوابگاه سازی مشارکت کنند تا کسی که فردا می خواهد خدمت ارائه کند، تسهیلی فراهم شود که با دلخوشی و ماندگاری بیشتر، مشغول خدمت رسانی شود. آن چیزی که به مردم خدمت می دهد تخت و دستگاه و فضا نیست بلکه نیروهای انسانی هستند اگر این نیروها، سالم و با روح برخوردار و رضایتمند و یا با روح زخمی طلبکار به محل خدمت خود رفتند، به گونه ای متفاوت خدمت می دهند. 

 

وزیر بهداشت یادآور شد: در زمینه ساخت و ساز و توسعه زیرساخت خوشبختانه امسال نه تنها کرونا ما را درگیر و گرفتار نکرد و عاملی برای عدم توسعه نشد بلکه رشدی که امسال داشتیم، در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب، بی نظیر بود. امسال حدود 11 هزار تخت به ظرفیت کشور اضافه می کنیم و حدود هزار و 400 پروژه بهداشتی و درمانی را تا اردیبهشت ماه سال آینده در قالب پویش ره سلامت افتتاح می کنیم.

 

نمکی تاکید کرد: یکی از مناطقی که از نظر تخت بیمارستانی به شدت محروم مانده بود، تهران و حاشیه شهر تهران بود. فقط در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران، حدود دو هزار 300 تا دو هزار و 400 تخت بیمارستانی، اضافه می کنیم و اولین بیمارستان 1000 تختخوابی کشور در تهران بعد از بیمارستان امام خمینی(ره)، مهدی کلینیک است که تا ماه های آینده به بهره برداری می رسد. 

 

وی افزود: در حاشیه تهران و در مناطقی مانند شهرقدس، ملارد، شهریار و اسلامشهر با جمعیت بیش از دو میلیون نفر، یک تخت بیمارستانی نداشتیم و از روز اولی که آمدم، بر تکمیل زیرساخت ها در این مناطق تاکید کرد. خوشبختانه بیمارستان شهر قدس افتتاح شد و بیمارستان های شهریار و ملارد به زودی و بیمارستان اسلامشهر نیز در ماه های آغازین سال آینده به بهره برداری می رسد و در آینده بسیار نزدیک حدود 4 هزار تخت بیمارستانی در تهران و حاشیه آن به مجموعه تخت های بیمارستانی اضافه خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار