رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه کم‌آبی چالش جدی در توسعه این استان است گفت: اکنون اجازه فعالیت به صنایع‌ آب‌بر در استان سمنان داده نمی‌شود و از پذیرش چنین صنایعی ممانعت می‌شود
کد خبر: ۹۴۳۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶ 23 February 2021

رئیس اتاق بازرگانی: کم‌آبی چالش جدی استان سمنان در مسیر توسعه است

 

به گزارش تابناک سمنان علی‌اصغر جمعه‌ای ابراز داشت: استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی و داشتن زمین‌های بدون معارض با تامین منابع آبی ظرفیت خوبی برای ایفای نقش بیش از پیش در شکوفایی اقتصاد کشور و  اشتغالزایی دارد.

وی با اشاره به حداقل بارندگی و تبخیر بالا در استان سمنان گفت: طرح‌های آبخیزداری زمانی به رفع کم‌آبی کمک می‌کنند که بارندگی و بارش‌های فصلی وجود داشته باشد،اما میزان بارندگی استان سمنان در سال جاری بسیار ناچیز بوده است.

وی ادامه داد: داشتن زمین‌های بدون معارض و سهل‌الوصول بزرگترین مزیت در توسعه صنعتی و نقش ‍‌آفرینی در اقتصاد کشور به شمار می‌رود که چنین مزیتی قابل انتقال نیست و در همه‌ جای کشور وجود ندارد، اما استان سمنان برای استفاده از این ظرفیت نیازمند تامین آب است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: اکنون اگر تمام واحدهای تولیدی استان سمنان با ظرفیت اسمی خود فعالیت کنند با مشکل جدی کم‌آبی مواجه هستیم و ضروری است فکری جدی برای رفع مشکل کم‌آبی استان شود.

وی بیان کرد: انتقال آب از دریا در جهان مرسوم است و کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و حتی دریای خزر نیز از این روش برای تامین کم‌آبی استفاده می‌شود و انتقال آب خزر به سمنان نیز نیازمند عزم ملی و جسارت است.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان تاکید کرد: رفع کم‌آبی در استان نیازمند فکر اساسی است و انتظار می‌رود برای دفع این چالش با اهتمام ویژه مسوولان اقدام اساسی انجام شود.

استان سمنان با داشتن حدود یکهزار و ۸۴۰ پروانه بهره‌برداری واحدهای صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری حدود ۷۶ هزار میلیارد ریال و اشتغال برای بیش از ۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر، یکی از قطب های صنعتی و معدنی شرق کشور محسوب می‌شود.

کمبود مخزن آب سالانه در این استان حدود ۱۳۰ میلیون متر مکعب است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار