رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان معتقد است که ریشه‌کنی بیماری سالک غیرممکن است.
کد خبر: ۹۴۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳ 23 February 2021

 ریشه‌کنی سالک غیرممکن است/ ضرورت ایجاد قرارگاه مقابله با سالک در دامغان

 

به گزارش تابناک سمنان دکتر نوید دانایی در جلسه بررسی بیماری سالک در مناطق روستایی دامغان اظهار کرد: علت بروز بیماری سالک که از سال‌ها پیش و بیش از یک دهه است که وارد شهرستان دامغان شده است موارد متعددی از جمله از جمله، موش، پشه و انگل و...است.

وی با اشاره به تجربه مقابله با کروناویروس تصریح کرد: ما در خصوص مقابله با همه گیری کرونا به یک الگوی موفق دست پیدا کردیم که طی آن در طرح های شهید سلیمانی و یا قرارگاه مقابله با بیماری کروناویروس از ظرفیت دستگاه های اجرایی و از جمله بسیج و سپاه در کنار آحاد مردم استفاده کردیم و در نتیجه امروز شاهد موفقیت هایی هستیم لذا باید در خصوص کنترل و مبارزه با بیماری سالک نیز از این ظرفیت استفاده کنیم.

رئیس علوم پزشکی سمنان ادامه داد: در خصوص مقابله با بیماری سالک نیز نیاز به یک اقدام هماهنگ، قوی و منسجم با مشارکت تمامی دستگاه های متولی و آحاد مردم در خصوص در سطح شهرستان دامغان داریم.

وی از اقدامات مراقبتی از جمله مقابله با جوندگان و پشه و فعالیت های فرهنگی و آموزشی و آگاهی بخشی به مردم به عنوان اصل اول در مقابله با این بیماری نام برد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این نظارت، اصل بسیار مهم دیگری در مقابله جدی با بیماری سالک است که در همین راستا باید اقدامات تمامی دستگاه های متولی به صورت مستمر ارزیابی شود.

دکتر دانایی بر ضرورت اقدامات حمایتی به منظور موفقیت در مبارزه با بیماری سالک و جلوگیری از انتشار آن تاکید و پیشنهاد داد: تا قرارگاه عملیاتی مقابله با بیماری سالک، برای دستیابی به موفقیت بیشتر در استان سمنان و شهرستان های مستعد بیماری و از جمله دامغان تشکیل شود.

این پزشک فوق تخصص کودکان گفت: بنده در همین ارتباط به عنوان سرباز این قرارگاه عملیاتی و دانشگاه علوم پزشکی با تمام توان، اقدامات و موارد مورد نیاز بهداشتی و درمانی را در دستور کار قرار می دهم.البته نیاز است در این بخش، از ظرفیت بسیج، سپاه و نیروی های نظامی و انتطامی نیز بهره بگیریم.

دکتر دانایی با اذعان به اینکه از بین بردن کامل بیماری سالک امکان پذیر نیست افزود: تفکر ریشه کنی سالک،اساسا تفکر اشتباهی است و باید تلاش ها و اقدامات ما در این حوزه در مسیر مهار این بیماری قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه عدم مهار بیماری، باعث افزایش گستره بیماری در سطح وسیع و همچنین افزایش تعداد آمار مبتلایان به این بیماری می شود اضافه کرد: فرآیند انتقال و شکل‌گیری هر بیماری در جامعه ممکن است و تجربه همه گیری و شیوع گسترده کروناویروس این مهم را اثبات کرد که شکل‌گیری بیماری و ایجاد چرخه انتقال آن، منوط به رفتار ما در جامعه است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار