دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه هشدار داد برترپنداری نژاد سفید و جنبش‌های نئونازی در حال تبدیل به یک "تهدید فراملی" هستند و از همه‌گیری کرونا استفاده کرده‌اند تا حمایت بیشتری جلب کنند.
کد خبر: ۹۴۲۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲ 22 February 2021

دبیرکل سازمان ملل: برترپنداری نژاد سفید، یک هشدار فراملی است

 

به گزارش تابناک سمنان آنتونیو گوترش خطاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت، خطر گروه‌های نفرت‌محور روزانه در حال رشد است.

وی در مجمع ژنو گفت: برترپنداری نژاد سفید و جنبش‌های نئونازی بیشتر از تهدیدات ترور داخلی است.

گوترش بدون نام بردن از کشورها، اظهار کرد: امروز، این جنبش‌های افراطی نمایانگر تهدید داخلی شماره یک در چندین کشور هستند.

وی خاطرنشان کرد: در ایالات متحده، تنش‌های نژادی در دوران ۴ ساله پرآشوب ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به جوش آمد. جانشین او جو بایدن، گفته است حمله ۶ ژانویه به کنگره آمریکا توسط هواداران ترامپ به دست اراذل و اوباش، شورشیان، افراط‌گرایان سیاسی و برتری طلبان سفیدپوست انجام شده است.

دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد: این گروه‌های نفرت در موارد بسیاری توسط افرادی در جایگاه مسئولیت مورد ترغیب قرار می‌گیرند، امری که تا چندی پیش قابل تصور نبود. ما نیازمند اقدام هماهنگ‌شده جهانی برای غلبه بر این خطر مهم و فزاینده هستیم.

میچل باچله، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل قرار است ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) در مورد نژادپرستی سیستماتیک علیه نژاد آفریقایی به شورا گزارش دهد. تحقیقات جهانی پس از مرگ جورج فلوید در مینیاپولیس در ماه مه ۲۰۲۰، هنگامی که یک افسر پلیس سفیدپوست نزدیک به ۹ دقیقه روی گردن او زانو زد، آغاز شد.

گوترش همچنین مقامات در برخی کشورها را به استفاده از کووید ۱۹ برای انجام واکنش‌های امنیتی شدید و اقدامات اضطراری برای درهم شکستن مخالفان متهم کرد.

وی گفت: در مواردی، دسترسی به اطلاعات نجات‌بخش کووید ۱۹ پنهان شده، در حالی که اطلاعات غلط کشنده، از جمله توسط افراد در قدرت، تشدید یافته است.

گوترش نسبت به قدرت بسترهای دیجیتال و استفاده و سوء‌استفاده از اطلاعات، هشدار داد.

وی گفت: از تمام کشورهای عضو می‌خواهم حقوق بشر را در مرکزیت چارچوب‌های آیین‌نامه و قانون رشد و استفاده از فناوری‌های دیجیتال قرار دهند. ما نیازمند آینده دیجیتال ایمن، برابر و باز هستیم که حریم خصوصی یا حیثیت را نقض نمی‌کند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار