طلاق کلمه‌ای که حتی نامش هم زیبا نیست؛ اما امروز شاهد بالا بودن آمار طلاق در جامعه هستیم.
کد خبر: ۹۴۲۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳ 20 February 2021

واکاو‌ی بحران طلاق‌| روایت تسنیم از زندگی‌هایی که به بن‌بست می‌رسد/آیا شیپور افزایش طلاق در سمنان به صدا در آمده است؟

 

به گزارش تابناک سمنان آمار بالای طلاق در جامعه امروز بسیار نگران‌کننده است؛ زوج‌هایی که زندگی خود را با هزاران آرزو و امید آغاز کرده بودند امروز به هر دلیل در دادگاه‌های خانواده به دنبال اتمام آن هستند.

صدمات ناشی از این اتفاق ناخوشایند تا مدت‌ها روی زوجین باقی می‌ماند و اگر در این میان کودک یا کودکانی نیز باشند؛ زندگی بر سرشان آوار می‌شود.

آری در بین قصه تلخ طلاق، قصه کودکان طلاق از همه تلخ‌تر است، شاید گاهی طلاق تنها راه نجات از ازدواجی است که پر از دوست‌نداشتن و کشمش‌ها باشد اما می‌توان با کمی گذشت و فداکاری مانع از آن شد تا کودکانی در این میانه سخت نابود شوند.

از ابتدای سال تاکنون 1500 درخواست‌ طلاق در مراکز کاهش طلاق استان ثبت شده است

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: از ابتدای سال تاکنون 1500 درخواست‌ طلاق در مراکز کاهش طلاق استان ثبت شده است

علیرضا ایزد پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان اظهار کرد: طلاق تلخ‌ترین سرنوشتی است که ممکن است برای یک خانواده رقم بخورد. با این وجود راه گریزی از آن باقی نمی‌ماند. با طلاق رشته ازدواج میان زن و شوهر قطع می‌شود و ازآن‌پس برای باز کردن گره میان آن دو باید برخی اقدامات انجام شود؛ این پدیده یکی از مسائل اجتماعی عصر ماست که امروزه کمتر کسی در مورد مشکل و معضل بودن آن شک می‌کند.

وی افزود: میزان بالای طلاق در جوامع امروزی جامعه شناسان را به کنکاش در مورد عوامل مؤثر بر آن داشته تا مشخص شود که چه چیزی سبب چنین تغییری در نرخ طلاق شده است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: پدیده طلاق یک پدیده روان‌شناختی است و علل متفاوت روانی، اجتماعی دارد و باید روحیه طلاق زدگی در افراد وجود داشته باشد.

ایزد پور اضافه کرد: بالا رفتن میزان طلاق در دوره ما سبب شده است که مسئله طلاق مورد توجه گروه زیادی از کارشناسان قرار گیرد؛ و در خیلی از موارد حتی گروهی آن را به‌عنوان نشان‌های از میان رفتن خانواده در سال‌های آینده تلقی می‌کنند.

وی تصریح کرد: طلاق همواره یکی از چالش برانگیزترین مسائل پیش روی جوامع بشری بوده است؛ چرا که آثار مستقیم و غیرمستقیم آن نه‌تنها بر تعادل روانی و فرزندان زوجین، اثر دارد؛ بلکه بر جامعه نیز آثار نامطلوبی دارد؛ بنابراین جنبه و عوامل و علل شناخت آن و آثاری که بر جامعه و فرد بر جای می‌گذارد بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 1500 درخواست طلاق در مراکز کاهش طلاق استان ثبت شده است گفت: در این فعالیت، نیروهای متخصص، متعهد و باتجربه سازمان بهزیستی با به‌کارگیری اصول علمی خانواده‌درمانی، روان‌درمانی، روان‌شناسی، مشاوره، مددکاری اجتماعی خانواده و ... به بررسی اختلالات عاطفی – شناختی زوجین و شناخت همه جانبه مسائل و مشکلات در ابعاد گوناگون پرداخته، زوجین متقاضی طلاق را در رفع اختلافات یاری کرده و زمینه‌های سازش و حفظ و انسجام خانواده را فراهم می‌کنند.

ایزد پور بیان کرد: این خدمات با هدف افزایش رضایتمندی و پایداری روابط خانوادگی، پیشگیری و کاهش طلاق و عوارض ناشی از آن و از طریق مداخلات تخصصی روانی- اجتماعی و حقوقی و افزایش عوامل محافظتی و کاهش عوامل خطر در خانواده ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: تأکیدات فروانی بر ضرورت ارجاع به دفاتر و مراکز مشاوره پیش از طرح دادخواست طلاق برای کاهش شمار طلاق‌های توافقی و پیشگیری از طلاق‌های غیرضروری صورت گرفته و در حال اجراست.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: همچنین در راستای سیاست‌های سازمان در زمینه کنترل و کاهش طلاق اقدامات متعددی همچون داشتن رویکرد کل‌نگر و جامع در برخورد با مسئله طلاق، تمرکز بر برنامه‌های فراگیر پیشگیرانه، افزایش تعاملات بین بخشی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های بخش غیردولتی و ایجاد هم‌افزایی هر چه بیشتر در سازمان‌های متولی در امر کنترل و کاهش طلاق و تحقق تقسیم‌کار ملی مانند کاهش 4 درصدی طلاق در هرسال و افزایش مراکز خدمات مشاوره قبل از ازدواج در زمینه کاهش طلاق و تحکیم بنیان خانواده انجام شده است.

ایزد پور با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه چهارجانبه فی‌مابین سازمان بهزیستی کشور، وزارت کشور، معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه و شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سازمان بهزیستی کشور از سال 96 اقدام به تأسیس سامانه طلاق (تصمیم) کرده است که در کل کشور در حال اجراست و در استان سمنان از سال 97 در مرکز استان و از پاییز 99 در شهرستان‌های بالای 50 هزار نفر فعال شده است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های پیشگیرانه‌ای نیز در حوزه معاونت توسعه پیشگیری در حال اجرا است؛ افزود: آموزش‌های پیش از ازدواج برای آموزش شیوه انتخاب همسر شایسته و پیرو آن کاهش مشکلات زندگی خانوادگی و طلاق، آموزش خانواده در راستای کاهش تعارض، بهبود مهارت گفت‌وگو و برقراری ارتباط مؤثر در راستای کاهش طلاق، آموزش‌های جانبی و همگانی به منظور افزایش مهارت‌های زندگی و تأثیرگذاری بر شناخت از خود، کنترل خشم و؛ که در حل تعارضات و دشواری‌های بین فردی سودمند است و می‌تواند به کاهش مشکلات زوجین نیز بینجامد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر برای مشاوران در استان به منظور شناسایی مشکلات زوجین و پیشگیری از طلاق، فعالیت مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق از سال 78 آغاز به کار کرده است و بخشی از این طرح‌ها اغلب در مراکز مداخله در بحران به منظور شناسایی آسیب‌های ممکن و مداخله به هنگام انجام می‌شود.

ایزد پور با اشاره به اینکه عوامل گوناگونی برحسب ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و سن مراجعان می‌تواند در طلاق مؤثر باشد؛ گفت: ولی بیشترین آمار مربوط به آسیب اعتیاد، روابط فرا زناشویی و خیانت و همچنین نداشتن مهارت‌های حل مسئله و مهارت‌های ویژه زندگی خانوادگی است.

وی افزود: برخی از ازدواج‌ها علیرغم اینکه به صورت خواسته و حتی با عشق و علاقه طرفین برای ازدواج همراه بوده ولی بعد از مدتی شاهد از هم پاشیدگی آن‌ها هستیم؛ در این نوع طلاق‌ها ما شاهد این خواهیم بود که دختر یا پسر و یا هر دوی آن‌ها به‌نوعی هنوز به درجه‌ای از رشد اجتماعی و عقلانی نرسیده‌اند که بتوانند یک زندگی مشترک را اداره کنند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه تشکیل یک زندگی مشترک مستلزم شناخت‌هایی است؛ گفت: دختر و پسری که با هم ازدواج می‌کنند باید خودشان را آماده پذیرش مسئولیت‌هایی کنند. خود را شریک زندگی و سازندگی آن بدانند، هر کدام از آن‌ها باید خود را مسئول ساختن زندگی تلقی کنند نه اینکه یک زندگی ساخته‌شده را بخواهند.

ایزد پور تأکید کرد: کسانی که قصد ازدواج دارند باید به این امر آگاهی داشته باشند که ازدواج پایان بخشیدن به تمام سختی‌ها و مشکلات نیست بلکه به‌نوعی درگیر شدن با مشکلات دیگری و شاید بیشتری است که اگر به دیده درست به آن نگریسته شود زیبایی زندگی در حل این مشکلات است و اگر به شکلی آرمانی به آن نگریسته شود نتیجه چیزی جز طلاق نخواهد بود.

وی با بیان اینکه مسائل مالی و اقتصادی از دیگر عواملی است که می‌تواند منجر به متارکه زوجین شود؛ بیان کرد: از مصادیق این عوامل می‌توان به فقر، بیکاری، بیماری و غیره اشاره کرد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان افزود: از نظر بسیاری از مردم بد بودن وضعیت اقتصادی بزرگ‌ترین عامل طلاق تلقی می‌شود؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که درست است عوامل اقتصادی نقش مهمی در امور زندگی مشترک دارد ولی خود این مسائل فی‌نفسه مهم‌ترین عامل فروپاشی نیست.

ایزد پور افزود: در یک زندگی زناشویی زوجین اگر همدیگر را دوست داشته باشند و منطقی فکر کنند می‌توانند با داشتن حداقل امکانات زندگی، با همدیگر سازگار بوده و زندگی کنند.

آمار طلاق در استان سمنان شیب نزولی داشته است

مدیرکل ثبت‌احوال استان سمنان با اشاره به اینکه آمار طلاق در استان سمنان شیب نزولی داشته است گفت: نسبت به مدت مشابه سال گذشته طلاق در استان سمنان 2 درصد کاهش داشته است.

عباس قندالی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به کاهش 2 درصدی طلاق در استان سمنان اظهار داشت: استان سمنان از نظر آمار طلاق در رتبه 26 قرار دارد و نسبت به کشور وضعیت خوب و نرمالی را داراست.

وی ادامه داد: سه شهرستان در استان سمنان دفترخانه طلاق ندارند و برای این کار به استان‌های هم‌جوار یا به شهرستان سمنان مراجعه می‌کنند؛ به همین دلیل نمی‌توان گفت کدام شهرستان کمترین یا بیشترین آمار طلاق را دارد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان سمنان طلاق‌هایی که در استان سمنان واقع شده 67 درصد در زندگی بالای 5 سال بوده و 23 درصد هم کمتر از 5 سال زندگی مشترک بوده است.

متأسفانه امروز والدین پیش از طلاق فیزیکی به طلاق خاموش گرفتار شدند؛ طلاقی که زوجین همدیگر را نادیده گرفته و در خانه هیچ تعاملی وجود ندارد و هر کسی به کار خودش مشغول است؛ این نوع طلاق نیز بسیار خطرناک بوده و آسیب‌های شدیدتری به دنبال دارد.

تزلزل و سستی بنیان خانواده، اختلالات روحی و روانی زوجین، روابط جنسی موازی، ناتوانی زوجین در تربیت فرزندان و عدم سازش زوجین و ناهنجاری‌های اجتماعی برخی از آسیب‌های طلاق عاطفی بر نظام خانواده است.

اگر چه طلاق زوجین می‌تواند علل مختلفی داشته باشد ولی در مجموع عدم درک صحیح یکدیگر، کمرنگ شدن ارزش‌های اخلاقی در بین جوانان، مسئولیت گریزی، مشکلات اقتصادی و ... از مهم‌ترین دلایل افزایش طلاق در جامعه است.

اما چاره چیست؟

آموزش زندگی مشترک پیش از ازدواج و مهارت‌آموزی به زوجین، تاب‌آوری، افزایش درک متقابل زوجین، پایین آوردن سطح انتظارات، عدم توجه به دخالت‌های اطرافیان، کنترل خشم و ... می‌تواند به کاهش طلاق در جامعه کند و اینکه زوجین با هر مشکلی تصمیم به طلاق نگیرند و برای حفظ زندگی تلاش کنند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار