کد خبر: ۹۴۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹ 20 February 2021

به گزارش تابناک سمنان اپل با طراحی و عرضه آیفون ۱۲ پرو مکس بزرگ‌ترین گوشی هوشمند تاریخ خود را عرضه کرد اما این به معنای فراموشی محصولات کوچک‌تر نخواهد بود. در حقیقت این شرکت آمریکایی در سال ۲۰۲۰ با معرفی آیفون ۱۲ مینی و آیفون SE دو عدد از فشرده‌ترین گوشی‌های هوشمند موجود را روانه بازار کرد.

 

هر دو این گوشی‌های هوشمند اگرچه ابعاد و قیمت به مراتب کمتری از بزرگان خانواده خود دارند، اما محصولات ضعیفی به شمار نمی‌آیند. از سوی دیگر با وجود شباهت‌های این دستگاه به یکدیگر، هر دو تفاوت‌های کلیدی با یکدیگر دارند. در نتیجه در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که کدام یک از آن‌ها برای شما مناسب‌تر هستند.

قیمت و در دسترس بودن

اپل دومین محصول خانواده SE خود را مدتی پیش روانه بازار کرد و هنوز هم در دسترس قرار دارد. قیمت این محصول به ارز غیرایرانی با برچسب پایه ۳۹۹ دلار (۳۹۹ یورو) برای مدل ۶۴ گیگابایت شروع می‌شود. افزون بر این یک مدل ۱۲۸ گیگابایت نیز در دسترس قرار دارد که با قیمت ۴۴۹ دلار (۴۴۹ یورو) قابل تهیه است. در نهایت به مدل ۲۵۶ گیگابایت می‌رسیم که با قیمت ۵۴۹ دلار (۵۴۹ یورو) برای خرید موجود است.

از آن سو قیمت آیفون ۱۲ مینی، کوچک‌ترین گوشی هوشمند حال حاضر اپل از ۶۹۹ دلار (۶۹۹ یورو) برای مدل ۶۴ گیگابایت آغاز می‌شود و کاربران قادر به تهیه نسخه ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت با قیمت‌های ۷۴۹ دلار (۷۴۹ یورو) و ۸۴۹ دلار (۸۴۹ یورو) هستند.

بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع که هر دو دستگاه در مدل‌هایی با حافظه‌های داخلی یکسان در دسترس قرار دارند، به راحتی می‌توان قیمت‌ها را به صورت موازی مقایسه کرد. با توجه به پیکربندی‌های مختلف، قیمت هر آیفون ۱۲ مینی حدود ۳۰۰ دلار از آیفون SE 2020 گران‌تر است که البته این رقم در بازار ایران نیز به شدت تاثیرگذار است.

طراحی

با توجه به این که این دو محصول هر دو در سال ۲۰۲۰ میلادی و تنها به فاصله ۶ ماه به بازار عرضه شدند، طراحی آن‌ها کاملاً متفاوت است. برای درک تفاوت طراحی این دو دستگاه باید هدف اپل در ساختشان را متوجه شوید. آیفون SE سومین تلاش این شرکت عظیم در تاریخش برای عرضه یک گوشی هوشمند اقتصادی تلقی می‌شود. در حقیقت این موضوع به طراحی نشان می‌دهد که چرا اپل باری دیگر به سراغ طراحی آیفون ۸ در سال ۲۰۱۷ رفته است. در ادامه نیز باید توجه کرد که خود آیفون ۸ هنگام به اتمام رسیدن چرخه سه ساله طراحی محصولات ایفون اپل راهی بازار شد که خود آن نتیجه آیفون ۶ در سال ۲۰۱۴ بود.

اپل آیفون ۱۲ مینی

به هر حال نتیجه این طراحی کاملاً آشنا به نظر می‌رسد؛ گوشه‌های فشرده‌ای که هنوز هم خمیده هستند در کنار نسبت صفحه به نمایشگر ۶۵.۴ درصد، به خوبی قابل مشاهده‌اند. آیفون SE دارای بخش‌های مضاعفی در قسمت پایین و بالای خود است که برخلاف سری‌های جدید اپل که حسگر فیس آی دی (Face ID) در آن قرار می‌گیرد، این بار همانند گذشته شاهد استفاده از دکمه معروف این شرکت و تاچ آی دی (Touch ID) درونش هستیم.

با وجود ابعاد کم آیفون SE (۱۳۸.۴ × ۶۷.۳ × ۷.۳ میلی‌متر و وزن ۱۴۸ گرمی) این دستگاه مقدار اندکی نسبتبه آیفون ۱۲ مینی بزرگ‌تر است. هر دو گوشی هوشمند مورد بحث صخامت تقریباً یکسانی دارند اما آیفون ۱۲ مینی حدود ۷ میلی‌متر کوتاه‌تر، ۳ میلی‌متر باریک‌تر و ۱۳ گرم سبک‌تر است. به غیر این‌ها، با در نظر گرفتن این که نسبت نمایشگر به بدنه آیفون ۱۲ مینی حدود ۸۵.۱ درصد است، نمایشگر دستگاه بزرگ‌تر محسوب می‌شود. حال که صحبت از نمایشگر شد، لبه تخت آیفون ۱۲ مینی و زاویه‌های ۹۰ درجه‌اش، آن را کاملاً از آیفون SE 2020 متمایز جلوه می‌دهد. در یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که زیبایی‌شناسی طراحی آیفون ۱۲ مینی در حقیقت به آیفون SE اورجینال و پیش‌تر یعنی آیفون ۴ اولیه باز می‌گردد. با این حال اپل به خوبی این طراحی کلاسیک را برای سال ۲۰۲۰ متحول کرده است.

این تغییر طراحی در قسمت‌هایی غیر از ظاهر نیز تاثیرگذار بوده‌اند. برای مثال اپل در ساخت این محصول از یک فناوری محافظ نمایشگر موسوم به سرامیک نانو کریستال استفاده کرده است که آیفون کاربران را از لحظه سقوط و ضربه، حدود ۴ برابر نسبت به نسل پیش مقاوم‌تر می‌کند. افزون بر این در این دستگاه از یک استاندارد بهبود یافته IP68 استفاده شده است که آن را در آبی به عمق ۶ متر و تا حدود ۳۰ دقیقه محافظت می‌کند. از آن سو آیفون SE تنها با استاندارد IP67 به بازار عرضه شده است که این گوشی هوشمند را در آب‌هایی با عمق بیشتر از یک متر محافظت نمی‌کند؛ البته مقدار دوام آیفون SE همانند آیفون ۱۲ مینی حدود ۳۰ دقیق برآورد شده است.

اپل آیفون SE ۲۰۲۰

نمایشگر

ما تا همین حالا هم برخی از جزئیات نمایشگر این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم اما مقایسه دقیق‌تر، مشخصات دقیق‌تری را می‌طلبد. در حالی که آیفون SE 2020 به یک نمایشگر ۴.۷ اینچی مجهز شده است، آیفون ۱۲ مینی دارای یک نمایشگر بزرگ‌تر ۵.۴ اینچی است که البته باز هم با توجه به استانداردهای روز شاید چندان عظیم به نظر نرسد. اپل موفق شده است که با افزایش نسبت ابعاد (حدود ۱۹.۵:۹ برای آیفون ۱۲ مینی و ۱۶:۹ برای آیفون SE) اندازه حاشیه‌های این دو گوشی هوشمند را کاهش دهد و در نتیجه بدنه آن‌ها را کوچک‌تر طراحی کند.

اما تفاوت‌های موجود در نمایشگر این دو دستگاه فراتر از این‌ها است. اگرچه نمایشگر هر دوی آن‌ها به روشنایی حدود ۶۰۰ نیت مجهز هستند اما آیفون SE از یک پنل LCD IPS رتینا استفاده می‌کند. از آن سو آیفون ۱۲ مینی از یک پنل به شدت باکیفیت‌تر XDR OLED رتینا بهره می‌برد. اکنون شما می‌توانید تصور واضحی از نمایشگر آیفون SE داشته باشید اما هنوز هم فضا برای ارائه جزئیات بیشتر باقی است. نمایشگرهای OLED افزون بر ضخامت بیشتر، دارای رنگ‌های پرطراوت‌تر، کنتراست بالاتر و سیاهی‌های عمیق تری هستند.

نمایشگر آیفون ۱۲ مینی نیز به لطف رزولوشن ۱۰۸۰ × ۲۳۴۰ پیکسل و تراکم پیکسل ۴۷۶ ppi بسیار جذاب به نظر می‌رسد. متاسفانه آیفون SE تنها قادر به ارائه رزولوشن ۷۵۰ × ۱۳۳۴ پیکسل و تراکم پیکسل ۳۲۶ ppi است.

اپل آیفون ۱۲ مینی

با وجود آن که هر دو گوشی هوشمند به نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز مجهز هستند، مقایسه‌ای ایجاد نمی‌شود اما با قیمت بالاتر آیفون ۱۲ مینی، این مورد اصلاً قابل قبول نیست. پیش از این انتظار می‌رفت که اپل در این نسل از محصولات خود سرانجام به استفاده از نرخ فریم ۱۲۰ هرتز می‌پردازد که ابداً عملی نشد. بنابراین شما با پرداخت مبلغ کمتری برای تهیه آیفون SE 2020، به نرخ تازه‌سازی مشابهی با آیفون ۱۲ مینی دست خواهید یافت.

دوربین

تنها لنز دوربین آیفون SE به کیفیت ۱۲ مگاپیکسل و دریچه دیافراگم f/1.8 مجهز است که تجربه واضح و متعادلی را ارائه می‌دهد. در واقع حتی با وجود تعداد لنزهای کمتر آیفون SE (در حالی که اکثر گوشی‌های هوشمند اندرویدی به بیش از یک لنز مجهز هستند) به لطف فناوری‌ها و الگوریتم‌های تصویربرداری پیچیده اپل، این محصول از نسخه ۲۰۱۷ خود بسیار بهتر عمل می‌کند. این مورد سبب شده که آیفون SE 2020 حین تصویربرداری، وضوح بهتر، توضیع رنگ دقیق‌تر و در کل کیفیت بالاتری نسبت به مدل‌های آیفون عرضه شده پیش از نسخه ۱۱ داشته باشد. با این حال دوربین آیفون SE کاملاً هم بی‌نقص نیست و در برخی از شرایط خاص، نوردهی غیرمناسب یا به عبارتی بیش از حد پرنوری را ارائه می‌دهد.

همانند کیفیت مناسب دوربین آیفون SE در مقابل پولی که برای خرید آن پرداخته می‌شود، تصویربرداری آیفون ۱۲ مینی نیز قابل احترام است. این گوشی هوشمند به دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4 و f/1.6 مجهز است که مشخصاً یکی از آن‌ها لنز عریض و دیگر لنز فوق عرض محسوب می‌شود. کیفیت تصاویری که با این محصول ثبت می‌شوند با توج به اندازه‌های آن بسیار شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد و در همین راستا این موضوع را می‌توان به قدرت مثال‌زدنی پردازنده A14 Bionic اپل نسبت داد که در مقایسه با هر سخت‌افزار دوربین دیگری، می‌تواند تاثیرگذارتر ظاهر شود.

اپل آیفون ۱۲ مینی

دوربین آیفون ۱۲ مینی از جهات بسیاری انعطاف بیشتری نسبت به آیفون SE 2020 دارد. در وهله اول می‌توان به لنز فوق عریض ‍۱۲۰ درجه اشاره کرد اما آیفون ۱۲ مینی به لطف سه لنز خود قادر به استفاده از حالت شب خیره‌کننده‌ای است. با وجود آن که این مورد شاید در شرایطی که نور زیادی محیط را احاطه کرده است، کاربرد نداشته باشد، اما هنگامی که نور کم یا تا حد زیادی خنثی می‌شود، آیفون ۱۲ مینی معجزه می‌کند.

از تصویربرداری که عبور کنیم،‌ به قسمت ضبط فیلم می‌رسیم. هر دو گوشی هوشمند کوچک اپل می‌توانند با روزولوشن ۴K و نرخ فریم ۶۰ به فیلم‌برداری بپردازند. با این حال تنها آیفون ۱۲ مینی می‌توان با فناوری دالبی ویژن (Dolby Vision) HDR فیلم‌برداری کند که نتیجه آن بسیار پرنورتر، براق‌تر و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد.

مشخصات و کارایی

این دو محصول شاید تنها حدود ۶ ماه از لحاظ عرضه به بازار تفاوت داشته باشند اما مشخصات سخت‌افزاریشان به انداه یک نسل کامل متفاوت است. برای مثال آیفون SE از پردازنده A13 Bionic استفاده می‌کند که در خانواده آیفون ۱۱ استفاده شده بود اما آیفون ۱۲ مینی از یک پردازنده کاملاً تازه‌نفس A14 Bionic بهره‌مند است.

در حقیقت شاید مقایسه این دو پردازنده همین حالا هم سخت باشد اما می‌توان گفت که تراشه جدیدتر حدود ۲۰ درصد در قسمت پردازنده و حدود ۱۰ درصد در قسمت کارت گرافیک قوی‌تر عمل می‌کند. از سوی دیگر A14 به ۱۶ هسته موتور عصبی مجهز است که رقم کارایی هوش مصنوعی آن را نسبت به نسل پیش حدود ۸۰ درصد ارتقا می‌بخشد. همچنین گفتنی است که آیفون ۱۲ مینی برخلاف رم ۳ گیگابایتی آیفون SE، به یک رم ۳ گیگابایتی مجهز شده است.

در حال حاضر جدای از موارد مذکور، پتانسیل‌های بیشتری برای آیفون ۱۲ مینی وجود دارد که وقوع آن‌ها در یک الی دو سال آینده بسیار بعید است. بنابراین به غیر از این مورد به‌خصوص، تمام اپلکیشن‌های از بازی‌های سه بُعدی گرفته تا اپ‌های پردازش تصویر، همه روی هر دو دستگاه به آسانی اجرا می‌شوند.

گوشی‌های هوشمند اپل در اجرای چنین اپ‌هایی به قدری سریع هستند که ظاهراً تنها باید منتظر اپلیکیشن‌هایی بمانیم که به سختی بتوانند پردازنده‌های قدرتمند این دو دستگاه را به چالش بکشند. با نگاهی به آینده، بی‌شک این آیفون ۱۲ مینی است که در هر شرایط مشابهی،‌ نسبت به آیفون SE بهتر عمل خواهد کرد. با این حال بسیار بعید است که شما گوشی هوشمندی را در بازار بیابید که با قیمت ۴۰۰ دلار (یا ۴۰۰ یورو) به اندازه آیفون SE اپل سریع و پربازده باشد.

اپل آیفون SE ۲۰۲۰

همان‌طور که پیش‌تر هم ذکر شد، هر دو گوشی در حافظه‌های ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت در دسترس هستند. اگرچه این حافظه‌های داخلی برای آیفون SE و قیمتش مناسب به نظر می‌رسند اما با توجه به قیمت آیفون ۱۲ مینی، مدل ۱۲۸ گیگابایت باید حداقل نسخه پایه آن بود.

از دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری می‌توان به برتری آیفون ۱۲ مینی نسبت به آیفون SE به واسطه شبکه ۵G اشاره کرد. در حالی که هنوز هم بسیاری از کشورها از این شبکه پشتیبانی نمی‌کنند اما اگر در محل مناسب به استفاده از فناوری شبکه ۵G بپردازید، سرعت‌های دانلود پیشین برای شما زننده به نظر خواهند رسید.

عمر باتری

هیچ گوشی هوشمندی را نمی‌توان پیدا کرد که بدون وجود باتری، بتواند مشخصات یا قدرت خود را به رخ بکشد. گویا هر دوی گوشی‌های هوشمند مورد بحث، چندان در این زمینه پیشرو نیستند. شاید دلیل اصلی این موضوع را بتوان به ابعاد فشرده آن‌ها نسبت داد. آیفون ۱۲ مینی دارای یک باتری ۲۲۲۷ میلی‌آمپر ساعتی است که مشخصاً نسبت به باتری ۱۸۲۱ میلی‌آمپر ساعتی آیفون SE ظرفیت بیشتری دارد.

در این‌جا باید اذعان کرد که عمر کوتاه باتری برای هر دو این محصولات یک نقطه ضعف بزرگ است و علی رغم برتری آیفون ۱۲ مینی در این زمینه، نباید شرایط نه چندان خوب آن را فراموش کرد.

احتمالاً شما با خرید آیفون SE، مدام نیازمند به شارژر و شارژ مجدد دستگاه شوید. با این حال آیفون ۱۲ مینی اندکی بهتر عمل می‌کند و انتظار می‌رود که کاربران آن را به صورت روزانه شارژ کنند. هر دو گوشی یاد شده جدای از عمر کم باتری خود، در استفاده‌های معمولی و حالت آماده به کار خوب به نظر می‌رسند.

با این که به صراحت اعلام کردیم که عمر باتری آیفون ۱۲ مینی بیشتر است (و اعداد نیز همین را می‌گویند) اما فناوری شبکه ۵G یکی از معضلات باتری این دستگاه تلقی می‌شود که می‌تواند معادلات را تغییر دهد. در حقیقت اگر شما استفاده‌های سنگین و طاقت‌فرسایی را از گوشی‌های هوشمند خود طلب می‌کنید، به هیچ عنوان نباید این دو محصول را تهیه کنید.

اپل آیفون ۱۲ مینی

هر دوی این محصولات از شارژ بی‌سیم بهره می‌برند اما آیفون ۱۲ مینی به واسطه استاندارد جدید مگ سیف اپل، مزایای بیشتری در چنین روش شارژی به خود اختصاص می‌دهد. البته برای تهیه یک شارژر آهن‌ربایی، باید هزینه ثانویه‌ای را نیز پرداخت کنید زیرا قرار نیست که درون جعبه آیفون‌های جدید چنین شارژری را مشاهده کنید.

جمع‌بندی مقایسه آیفون ۱۲ مینی و آیفون SE 2020

اپل در سال ۲۰۲۰ باری دیگر به بازار گوشی‌های هوشمند کوچک و فشرده بازگشت و ما هم از ماجراجویی‌ها و تلاش‌های آن خوش‌حال هستیم. با این حال با وجود عامل‌های مشابه آیفون ۱۲ مینی و آیفون SE مخصوصاً در فشرده بودن، مشخصات و کارکرد این دو محصول به شدت متفاوت است.

آیفون ۱۲ مینی در زمینه کیفیت نمایشگر، کارایی، قابلیت‌های دوربین و کارایی عملکرد بهتری دارد و نسبت به آیفون SE 2020 نیز سریع‌تر به نظر می‌رسد. همچنین این دستگاه قدرت و پتانسیل بیشتری دارد که در کنار شبکه ۵G به یک انتخاب عالی اما گران‌قیمت تبدیل می‌شود.

اگر شما از محصول مذکور راضی هستید، باید هزینه بیشتری را نیز به ازای سخت‌افزار آینده‌نگرانه آن پرداخت کنید. از سوی دیگر آیفون SE با توجه به قیمت ارزان‌تر خود نسبت به آیفون ۱۲ مینی (حدود ۳۰۰ دلار یا ۳۰۰ یورو) و استفاده از سیستم عامل iOS یکسان، هنوز هم پیشنهاد خوبی به نظر می‌رسد.

اگر به دنبال خرید یک گوشی هوشمند کوچک و ارزشمند هستید، این دو دستگاه کاملاً مناسب شما خواهند بود. اگر واژه «خیلی خوب»‌ برای شما مناسب است، بنابراین آیفون SE با قیمت اقتصادی‌ترش، گزینه بهتری است. اما اگر شما به دنبال یک تجربه قوی‌تر و آزاد‌تر هستید، آیفون ۱۲ مینی نزدیک‌ترین تجربه ممکن به جدیدترین نسل از خانواده آیفون را برایتان فراهم می‌آورد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار