یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل مطرح کرد
یک استاد دانشگاه گفت: بسیار مهم‌ است که در طی دو روز آینده چه اتفاقاتی می‌افتد. خروج ایران از پروتکل الحاقی یک کارت بازی بسیار قدرتمندی است که ایران از آن استفاده می‌کند. احتمالا اظهارات اخیر بایدن منجر شود یک گفت‌وگوهایی در خصوص برجام صورت گیرد.
کد خبر: ۹۴۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲ 20 February 2021

خروج ایران از پروتکل الحاقی؛ کارت بازی قدرتمند در دست ایران 

 

به گزارش تابناک سمنان دکتر مهدی نجف‌زاده  با اشاره به اظهارات اخیر بایدن در مورد ایران، بیان کرد: این‌ها یک سری اقدامات حسن‌نیت‌ساز است و به منزله این است که آمریکا در بازگشت به برجام جدی است و روندی که ترامپ طی می‌کرد دیگر پایان یافته است. 

وی افزود: بین استراتژی ترامپ و بایدن در قبال ایران یک تفاوت اساسی وجود دارد. ترامپ معتقد بود فشار حداکثری علیه ایران، ما را وادار به پذیرش شروط آمریکا خواهد کرد، اما بایدن چنین تصوری ندارد و معتقد است که باید با گفت‌وگو، ایران را از انجام اقداماتی که می‌تواند به دست‌یابی به بمب هسته‌ای منجر شود، باز داشت. 

عضو هیئت علمی گروه سیاسی دانشگاه فردوسی در خصوص ضرب‌الاجل تعیین شده از طرف ایران برای خروج از پروتکل الحاقی، اظهار کرد: بسیار مهم‌ است که در طی دو روز آینده چه اتفاقاتی می‌افتد. خروج ایران از پروتکل الحاقی یک کارت بازی بسیار قدرتمندی است که ایران از آن استفاده می‌کند. احتمالا اظهارات اخیر بایدن منجر شود یک گفت‌وگوهایی در خصوص برجام صورت گیرد و خروج ایران از پروتکل الحاقی اگرچه مسئله‌ای بسیار جدی است، اما به نظر من باز هم امکان بازگشت ایران به برجام وجود دارد. 

نجف‌زاده با اشاره به بی‌اعتمادی غربی‌ها نسبت به صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران، خاطرنشان کرد: غربی‌ها به دنبال انجام اقداماتی برای بازداشتن ایران از دست‌یابی به سلاح اتمی هستند. طبق گزارش‌هایی که وجود دارد، عده‌ای معتقدند که تا دو سال آینده و عده‌ای دیگر معتقدند تا پنج سال آینده ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد و کشورهای غربی به دنبال این هستند که چگونه این مدت زمان را طولانی‌تر کنند و یا به طور کلی مانع از دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای شوند. 

وی ادامه داد: بنابراین گفت‌وگو و فشار حداکثری، دو راهبرد برای یک هدف هستند و آن هدف عدم دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است‌. لذا به نظر من با توجه به نزدیک‌تر شدن اروپا به آمریکا، خروج ایران از برجام و پروتکل الحاقی، شرایط را برای ایران حتی از زمان دولت ترامپ هم سخت‌تر خواهد کرد. به خصوص که در حال حاضر بر اساس اظهارات بایدن، شرایط به سمت حل شدن مشکلات در حال پیش رفتن است. البته ممکن هم هست که همین اقدام ایران، فرایند انجام گفت‌وگو بین ایران و آمریکا را تسریع کند. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران به منظور میانجی‌گری بین ایران و آمریکا انجام شده بود، تصریح کرد: به نظر من دیگر کار از میانجی‌گری گذشته است و در شرایط فعلی دیگر میانجی‌گری نمی‌تواند چیزی را حل کند. مسئله‌ای که اهمیت دارد این است که ببینیم ایران، آمریکا و اروپا چه‌قدر می‌توانند با کارت‌های خود بازی کنند و به یک برداشت مشترک برسند. 

نجف‌زاده تاکید کرد: هدف نهایی، بازگشت هر دو طرف به برجام است. اما پروسه‌ای که در حال طی شدن است، آخرین اقدامات کشورهای سه‌گانه است تا بتوانند بیشترین امتیازها را برای خود کسب کنند. من فکر می‌کنم وارد یک سیاست زیگزاگی خواهیم شد. احتمال این که ایران به تعهدات خود برگردد بسیار بالاست، آمریکا هم که دیگر بنا به بازگشت به برجام دارد و در این راه جدی است، اروپایی‌ها هم همین مسیر را دارند طی می‌کنند. 

وی اضافه کرد: در این میان فقط اسرائیل وضعیتی متفاوت دارد و آمریکا در حال تلاش برای متقاعد کردن عربستان و اسرائیل است که هدف از مذاکره امتیاز دادن به ایران نیست بلکه هدف جلوگیری از فعالیت‌های به زعم آنان هسته‌ای و مخاطره‌آمیز ایران است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار