رئیس‌اداره میراث فرهنگی دامغان با تشریح جزئیات پرونده ساخت و ساز غیرمجاز موسوم به طرح توسعه امامزادگان جعفر و محمد (ع) در جوار آثار تاریخی دامغان تاکید کرد: قلع و قمع مستحدثات بدون پروانه و یا مازاد بر پروانه ساختمانی صادر‌ شده تنها راهکار صیانت از آثار تاریخی است.
کد خبر: ۹۴۱۷۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 18 February 2021

Image result for به طرح توسعه امامزادگان جعفر و محمد (ع)

 

به گزارش تابناک سمنان مهدی قاسمی ضمن بیان این مطلب گفت: جلسه کمیسیون ماده 100 شهرداری با موضوع بررسی تخلفات در پروژه توسعه امامزادگان و جعفر و محمد دامغان روز 28 بهمن برگزار شد.

وی ضمن تشریح اهمیت ساخت و ساز اصولی در جوار آثار تاریخی یادآور شد: در جلسه کمیسیون ماده 100 طرفین پرونده به صدور مجوز اداره میراث فرهنگی دامغان که به امضای رئیس وقت این اداره رسیده بود اشاره و استناد کردند.

قاسمی با اشاره به اینکه چگونگی صدور رای پیرامون تخلفات ساختمانی حریم آثار تاریخی تاثیر بسزایی در حفظ میراث فرهنگی برای آیندگان دارد، ادامه داد: در مورخ 78/06/25 رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور  ضوابط اجرایی حریم امامزادگان محمد و جعفر را به استاندار وقت سمنان و دیگر دستگاه های ذیربط ابلاغ کرده بودند.

رئیس اداره میراث فرهنگی دامغان افزود: بر اساس بند یک ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور در سال 1378 هرگونه تخریب، ساخت و ساز و احداث بنا در حریم مصوب پس از ارائه طرح و تصویب طرح و صدور مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی میسر و معتبر خواهد بود.

قاسمی اظهار کرد: در سال 92 مکاتبه ای مابین محمدحسین بحرالعلومی مدیر کل وقت میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان سمنان با مدیر کل اوقاف انجام شده است که در آن مکاتبه آمده بود «هرگونه اقدام عمرانی اعم از گود برداری و ساخت و ساز در حریم مصوب بنای تاریخی امامزادگان بدون تایید و تصویب میراث فرهنگی خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر قوانین برخورد خواهد شد.»

وی ادامه داد: در سال 96 و پنج ماه قبل از صدور پروانه ساختمانی طرح امامزادگان دامغان، مدیرکل وقت میراث فرهنگی سمنان در مکاتبه با مدیرکل اوقاف ذکر کرده بود که طرح توسعه امامزادگان دامغان رد شده است و اجازه هیچگونه فعالیت عمرانی در جوار این آثار تاریخی را نخواهید داشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی دامغان اضافه کرد: تنها مرجع تصویب طرح، صرفا شورای فنی سازمان میراث فرهنگی بوده که پس از پیگیری های پرونده امامزادگان دامغان و توافقات حاصله، طرح نهایی توسط مشاور تهیه و به تصویب شورای فنی میراث فرهنگی رسید.

قاسمی با اشاره به اینکه پروانه شهرداری بر اساس طرح نهایی اصلاح و در دادگاه بدوی و تجدید نظر دیوان عدالت اداری مورد تایید قرار گرفت ، تصریح کرد: تقاضای میراث فرهنگی دامغان اجرای رای بر اساس ماده 10 قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی و فرهنگی مصوب 98/04/02 مجلس شورای اسلامی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی دامغان اضافه کرد: در این ماده قانونی به صراحت ذکر شده است « در رسیدگی به تخلفات ساختمانی املاک واقع در حریم آثار و محدوده بافت های تاریخی ـ فرهنگی، کمیسیون‌های موضوع مواد ۹۹ و ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، مکلفند منحصراً قلع و قمع مستحدثات بدون پروانه و یا مازاد بر پروانه ساختمانی صادر‌شده را در صدور رأی لحاظ کنند

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایلنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار