رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند رونمایی از لباس جدید کادر درمان برای مقابله با کرونا / واکنش ظریف به لیست کابینه منسوب به او / توئیت معنادار سایت دولت پس از توییت وزارت خارجه آمریکا و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۱۶۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۸ 18 February 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واکنش مشاور رهبری به ماجرای بهنام محجوبی
سردار حسین دهقان، مشاور مقام معظم رهبری در توئیتی در واکنش به ماجرای فوت بهنام محجوبی، زندانی درویشی، در توئیتی نوشت: حال که تحول دستگاه قضایی توانسته امید را در دل مردم زنده کند، باید از برخی بی‌تدبیری‌های فردی هم جلوگیری شود. قبول مسئولیت و شناسایی علت، عذرخواهی و دلجویی از آسیب‌دیدگان وظیفه ما مسوولان و هر فرد علاقه‌مند به کشور است.

واکنش مشاور رهبری به ماجرای بهنام محجوبی/یک نماینده مجلس: عنابستانی حق شکایت از سرباز نیروی انتظامی را دارد/مصطفی معین: کرونا از دی‌ سال گذشته وارد کشور شده بود ام اسفند اعلام شد/تذکر روحانی به وزیر اطلاعات

غضنفرآبادی:عنابستانی حق شکایت از سرباز نیروی انتظامی را دارد
موسی غضنفرآبادی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، در رابطه با اینکه "چرا تاکنون هیئت نظارت به موضوع عنابستانی ورود نکرده است، گفت: عنابستانی حق شکایت از آن سرباز را دارد، نیروی انتظامی موظف است مستندات را برای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال کند. ما برای ورود به این موضوع منتظر ارائه مستندات از سوی نیروهای انتظامی می مانیم.  او ادامه داد: اگر بنا باشد کاری در راستای نظارت بر رفتار نمایندگان انجام دهیم باید مستندات داشته باشیم، چه موضوع دادگاه چه موضوعی که خود دادگاه بخواهد نسبت به ان ورود کند نیاز به مستندات دارد. غضنفرآبادی گفت: اگر مدارک و مستندات برای ما ارسال نشود به منزله این است که هیچ دلیلی برای برخورد وجود ندارد و فقط در حد حرف است و ما به این موضوع ورود نمی کنیم.  او در پاسخ به این سوال که  نیروی انتظامی مطرح کرده که مستندات لازم را برای مراجع قضایی ارسال کرده است، بیان کرد:  قوه قضائیه هم اگر بخواهد به این موضوع ورود کند باید از ما استعلام بگیرد.

مصطفی معین: کرونا از دی‌ سال گذشته وارد کشور شده بود اما…
مصطفی معین: یکی از انتقاداتی به مدیریت کرونا در ایران وارد است نبود شفافیت است که نشانگر ضعف مدیریت و اخلاق حرفه‌ای است. آنطور که مطالعات نشان می‌دهد، کرونا از دی‌ سال گذشته وارد کشور شده بود اما اعلام رسمی آن از اسفند بود. ما نمی‌گوییم که حتما ماجرا را کتمان کرده‌اند، اما تشخیص ندادن به‌موقع آلودگی ویروس کووید-۱۹ کشور را با موجی فراگیر از این بیماری مواجه کرد. هر چند ما به‌طور کلی در کشور با ضعف مدیریت بحران مواجه هستیم که تنها مربوط به پاندمی کرونا هم نیست. در سایر بحران‌ها مثل تصادفات جاده‌ای، سیل، زلزله و... هم با این مسئله روبه‌رو هستیم و بهبودی هم طی چند دهه گذشته در این زمینه نداشته‌ایم. یعنی هر چند باری که زلزله بیاید، باز هم مانند گذشته با موازی‌کاری و ناهماهنگی مدیریت می‌شود. اصولا زمانی که یک بحران زیستی مانند شیوع کرونا اتفاق می‌افتد، باید ابعاد آن به‌سرعت از نظر گستردگی انتشار ویروس، گروه‌های آسیب‌دیده یا آسیب‌پذیر ارزیابی و شناسایی و ظرفیت‌های ملی مانند منابع مالی و انسانی و امکانات و تجهیزات بررسی و بسیج شود و هماهنگی‌های بین بخشی به‌وجودآید. این تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست، وزارت بهداشت در کنار سایر دستگاه‌های دولتی و خصوصی و نهادهای مدنی و همچنین دستگاه قضایی و انتظامی و... باید بتوانند منسجم و هدفمند حرکت کنند. نبود چنین هماهنگی‌ای به‌ویژه در ماه‌های اول شیوع ویروس، به‌صورت نقاط ضعف خود را نشان داد.

تذکر روحانی به وزیر اطلاعات
رئیس دفتر رئیس جمهور از تذکر روحانی به سید محمود علوی وزیر اطلاعات در پی اظهارات اخیر او پیرامون سلاح هسته‌ای خبر داد. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیأت دولت در جمع خبرنگاران مورد اظهارات محمود علوی وزیر اطلاعات پیرامون فتوای رهبر انقلاب، گفت: موضع نظام و دولت تغییر پیدا نکرده و فتوای رهبری به قوت خود باقی است و این فتوا چیزی نیست که با یک حرف تغییر کند. واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا آقای روحانی در این زمینه به وزیر اطلاعات تذکری داده است یا خیر، گفت: بله.

‌سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین بانوان از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شد
موضوع ممنوع‌الخروج‌شدن زنان ورزشکار ایرانی از سوی همسرشان دوباره خبرساز شده؛ این‌بار خبر مربوط به سمیرا زرگری است؛ سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین بانوان که اجازه خروج از کشور را ندارد. این تیم بامداد دیروز در حالی برای شرکت در رقابت‌های جهانی، تهران را به مقصد ایتالیا ترک کرد که زرگری نتوانست به دلیل ممنوع‌الخروج‌بودن، شاگردانش را همراهی کند. اینکه مشکل زرگری چه بوده که ممنوع‌الخروج شده، هنوز به‌طور دقیق اعلام نشده و فدراسیون اسکی هم توضیحی در این خصوص نداده است. پیگیری‌های ما نشان داد که ماجرای ممنوع‌الخروجی سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین بانوان نیز مثل موارد قبلی به اختلاف‌های خانوادگی برمی‌گردد. یک منبع آگاه از درون فدراسیون اسکی در‌این‌باره گفت: «مسئولان فدراسیون نهایت تلاش خود را انجام دادند تا بتوانند خانم زرگری را با تیم به ایتالیا اعزام کنند، ولی متأسفانه این امر محقق نشد. ما حتی با ایتالیا هماهنگ کرده بودیم که اگر تا لحظه آخر هم خانم زرگری توانستند اجازه خروج از کشور را بگیرند، بلافاصله برای ایشان ویزا بگیریم»./شرق

رئیس سازمان زندان‌ها: بهنام محجوبی هنوز در قید حیات و تحت درمان است
رییس سازمان زندان‌ها گفت: ضد انقلاب به دنبال تولید اخبار دروغ، بزرگ نمایی و سیاه نمایی از عدم رعایت حال زندانیان در جمهوری اسلامی است و ما باید مراقب باشیم تا بهانه دست آنان ندهیم. محمدمهدی حاج محمدی در نشست سراسری با مسئولان بهداشت و درمان زندان های سراسر کشور که  به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می شد با اشاره به دیدگاه های مقام معظم رهبری در خصوص مراقبت از زندانیان گفت: به فرموده ایشان ماموریت اصلی ما در امر زندانبانی، طبابت جسم و روان  زندانیان است. وی تصریح کرد: مبادا در زندان به خاطر کم توجهی کادر درمان، زندانی بیمار شود یا تاخیر در درمان صورت پذیرد یا زندانی بخاطر اختلال روحی و روانی به خود یا دیگران آسیب بزند. رئیس سازمان زندان ها با بیان اینکه نمود اصلی احساس مسئولیت و وجدان کاری در رفتار و عملکرد ما مشاهده می شود اظهار داشت؛ رفتار خوب ما بر اساس وظیفه شناسی و دیدگاه انسانی و اخلاقی و برخورد توأم با مهر ما نسبت به زندانی او را در مسیر پذیرش آموزه های اصلاحی و اخلاقی قرار می دهد. حاج محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تبلیغات سوء دشمنان و القاء اخبار کذب از زندان ها گفت: در روزهای اخیر شاهد هستید که چگونه خبر دروغ مرگ زندانی در بیمارستان را اعلام می کنند در حالی که آن فرد هنوز در قید حیات و تحت درمان است.

واکنش ظریف به لیست کابینه منسوب به او
وزیر خارجه کشورمان نسبت به اخباری که درباره احتمال کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری و انتشار لیست کابینه منسوب به او در فضای مجازی مطرح شده، واکنش نشان داد. محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره احتمال کاندیداتوری وی و نیز انتشار لیست کابینه منسوب به وی در فضای مجازی گفت: از محبتی که دوستان به من دارند متشکرم ولی جدیت لیست کابینه منسوب به من همان اندازه است که یک کابینه از شخصیتهای کارتونی در همین فضای مجازی منتشر شده بود. ظریف تاکید کرد: تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم و نه دشمنی با خدا و نه مردم دارم اما هنوز تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم.

توضیحات وکیل بهنام محجوبی درباره وضعیت سلامتش و ملاقات خانواده با او
مصطفی دانشجو، وکیل بهنام محجوبی زندانی سیاسی و از دراویش گنابادی با توجه به حواشی موجود حول سلامت او در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: با هماهنگی مقامات قضایی و دادسرای امنیت تهران، ملاقات همسر و مادر بهنام محجوبی از روز گذشته برقرار و صبح امروز نیز اقدامات درمانی از سوی پزشکان مراقبتهای آی سی یو در حال انجام است. زنده بمان بهنام عزیز

توئیت معنادار سایت دولت پس از توییت وزارت خارجه آمریکا
پایگاه اطلاع رسانی دولت در حساب توئیتری خود با جمله ای معنا دار از حسن روحانی رییس جمهور که در دیدار با سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران گفته بود، نوشت: جمهوری اسلامی ایران با صدای رسا اعلام می‌کند که اگر ۵+۱ به همه تعهدات خود عمل کنند ما هم به تعهدات، عمل می‌کنیم. وزارت خارجه آمریکا امروز در صفحه فارسی خود در توییتر جمله ای از بایدن رییس جمهور ایالات متحده آمریکا را به فارسی و با خط نستعلیق، منتشر کرد که چندی پیش در زمان حضورش در وزارت خارجه آمریکا گفته بود.

استاد دانشگاه علوم و تحقیقات: دستگیرم کنید
استاد ارتباطات اجتماعی دانشگاه علوم و تحقیقات با اشاره به ماجرای درگیری نماینده مجلس با سرباز نیروی انتظامی گفت: از اکنون به بعد هر فیلم افشاگرانه‌ای که در فضای مجازی پخش شود من مسئولش هستم و اگر قرار است با کسی برخورد کنند، من باید دستگیر شوم. محمد سلطانی‌فر در همایش استانداردهای جهانی روابط عمومی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: وقتی نماینده‌ای به سربازی سیلی می زند، به جای ریشه یابی مساله اولین کاری که می‌کنند این است که ببینند چه کسی فیلم را منتشر کرده است. وقتی آلونک یک شهروند جنوبی خراب شد نیز شهردار دنبال این بود که فیلمش توسط چه کسی منتنشر شده است. در حالی که به جای این همه تلاش برای یافتن منتشر کننده محتواها، روابط عمومی‌های ما باید یاد بگیرند چگونه با یک خبر درست یا غلط یا افشاگرانه برخورد کنند.

پاسخ تند گرامی‌مقدم به خرازی؛ شما کجای جریان اصلاح‌طلبی هستید؟
اسماعیل گرامی مقدم در پاسخ به انتقاداتی که به ایفای نقش خاتمی و به قول خرازی ریش‌سفیدی در نهاد جدید مطرح است، نیز گفت: «به نظر من حرف‌هایی کیلویی و بی‌پایه و اساس زدن نشان می‌دهد که برخی اساسا دنبال این هستند که وحدت و انسجام بین اصلاح‌طلبان شکل نگیرد. دوست و دشمن اظهار دارند که اگر آقای خاتمی نبود و «تکرار» نمی‌کرد اصلاح‌طلبان در سال ۹۲، ۹۴ و ۹۶ پیروز نمی‌شدند. نمی‌توان این‌ها یا اینکه آقای موسوی و کروبی از حصر پیام دادند و موثر بودند را نادیده گرفت. اگر با همه این‌ها می‌خواهد این نکته که در ساختار سیاسی کشور ما از ریش‌سفیدان کمک گرفته می‌شود را زیر سوال ببرند، نشان‌دهنده منطقشان است. اما آنچه روی زمین و در عالم واقع اتفاق می‌افتد این است که شخصیتی مثل آقای خاتمی مورد احترام مردم است.» گرامی‌مقدم تاکید کرد: «اگر فردی همه این‌ها را نادیده گرفته و این مسائل را مطرح می‌کند، باید درباره او تردید کرد و پرسید که شما کجای جریان اصلاحات هستید؟ به نظر من طرح این مسائل مشکلی را حل نمی‌کند. ممکن است انتقاداتی مطرح باشد و من هم نقد‌هایی به این نهاد جدید دارم، اما مجموعه روند تکاملی نهاد‌های اجماع ساز موفقیت‌آمیز بوده است. هم شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با ریاست آقای عارف و هم این نهاد جدید که قابل اعتماد و امید برای اصلاح‌طلبان است.»

رونمایی از لباس جدید کادر درمان برای مقابله با کرونا
از لباس جدید کادر درمان برای مقابله با کرونا رونمایی شد. این لباس در مدت هشت ماه تلاش و تحقیق مداوم دو نفر از دانشجویان نخبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طراحی و تولید شده است. این پوشش نوین با متعادل کردن گرمای موجود در لباس و امکان خروج گرما، شرایط بهتری برای کادر درمان بوجود می آورد. منبع: خبرگزاری صدا و سیما

واکنش مشاور رهبری به ماجرای بهنام محجوبی/یک نماینده مجلس: عنابستانی حق شکایت از سرباز نیروی انتظامی را دارد/مصطفی معین: کرونا از دی‌ سال گذشته وارد کشور شده بود ام اسفند اعلام شد/تذکر روحانی به وزیر اطلاعات

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار