کد خبر: ۹۴۰۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵ 15 February 2021

کمیاب‌ترین گروه خونی در کشور/ ۴ استان در صدر اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا

 

به گزارش تابناک سمنان سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به وضعیت اهدای خون طی ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹، گفت: از اردیبهشت ماه تا پایان دی‌ماه ۱۳۹۹،  ۱۸ هزار نفر از بهبودیافتگان بیماری کووید-۱۹ جهت اهدای پلاسما مراجعه کرده اند که از این تعداد ۱۵ هزار واحد پلاسما اهدا شده است.

دکتر بشیر حاجی بیگی درباره وضعیت اهدای خون در کشور طی ۱۰ ماه گذشته، گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان دی ماه، مجموعا یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۸۹۵ نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کرده اند که از این تعداد یک میلیون و ۵۸۱ هزار و ۱۸۰ واحد خون اهدا شده است.

وی افزود: در ۱۰ ماهه سال جاری دو میلیون و ۷۵۵ هزار و ۷۰۸ واحد خون و فرآورده های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده پلاکت و پلاسما به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است.

کمیاب‌ترین گروه خونی در کشور

حاجی بیگی ادامه داد: ۳۴ درصد اهداکنندگان خون در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹ در گروه خونی O مثبت بوده‌اند و تنها یک درصد از اهداکنندگان خون در کشور از گروه خونی AB منفی بوده‌اند. باید توجه کرد که AB منفی کمیاب ترین گروه خونی در کشور محسوب می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: همچنین بیشترین میزان رشد در شاخص اهدای خون بانوان در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹ در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، هرمزگان و گلستان بوده است. همچنین بالاترین شاخص اهدای خون بانوان در کشور مربوط به استان‌های لرستان با هشت درصد، کردستان با هشت درصد و خراسان جنوبی با هشت درصد بوده است. شاخص اهدای خون بانوان در کشور در حال حاضر ۵.۲ درصد است.

۳ استان در صدر اهدای خون کشور

حاجی‌بیگی همچنین گفت: بیشترین میزان اهدای خون در استان‌های تهران با ۱۵ درصد، استان فارس با هفت و نیم درصد و استان خراسان رضوی با هفت درصد بوده است. همچنین در ۱۰ ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ بیشترین میزان رشد اهدای خون در استان های خراسان جنوبی و قم بوده است.

وی ادامه داد: همچنین بیشترین میزان اهدای خون به صورت مستمر در استان‌های سمنان با ۷۳ درصد، لرستان با ۶۵ درصد و مازندران با ۶۴ درصد بوده است. باید توجه کرد که اهداکننده مستمر فردی است که در سال حداقل دو بار موفق به اهدای خون می‌شود.

۴ استان که بیشترین میزان اهدای پلاسما از بهبویافتگان کرونایی را دارند

وی درباره میزان اهدای پلاسمای بهبود یافتگان از کووید ۱۹ نیز گفت: از اردیبهشت ماه تا پایان دی‌ماه ۱۳۹۹،  ۱۸ هزار نفر مراجعه کننده داشتیم که از این تعداد ۱۵ هزار واحد پلاسما اهدا شده است. استان‌های تهران، آذربایجان غربی، یزد  و خوزستان به ترتیب چهار استان اول در زمینه اهدای پلاسمای بهبود یافتگان بیماری کووید ۱۹ هستند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار