مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: ۱۷۸ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب در سند سازگاری با کم آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری و آغاز شد.
کد خبر: ۹۴۰۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵ 13 February 2021

صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در استان سمنان کلید خورد

 

به گزارش تابناک سمنان ایرج حیدریان شامگاه شنبه در نشست کمیته ملی سازگاری با کم‌آبی استان سمنان با حضور ویدئو کنفرانسی رضا اردکانیان وزیر نیرو و جمعی از مسوولان کشوری در سالن یادگار امام(ره) استانداری سمنان ابراز داشت: براساس برنامه‌ریزی در سند سازگاری با کم آبی استان سمنان پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح‌های مختلف و اهتمام ویژه در زمینه مدیریت مصرف آب در پنج سال آینده وضعیت آبخوان‌ها به پنج سال گذشته بازگردد و در ۲۰ سال آینده سطح آب‌خوان‌ها به نقطه مطلوب برسد.
وی اضافه کرد: اگر مدیریت مصرف آب به روش‌های سنتی ادامه یابد، کسری سالانه مخزن آب در استان سمنان بیش از این و موجب نابودی آبخوان‌ها می‌شود.
حیدریان تاکید کرد: آبخوان‌ها تجدید پذیر نیست و نابودی آبخوان‌ها تبعات جبران‌ناپذیری دارد.
وی تصریح کرد: استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و ۳.۲ میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد.
وی اظهار داشت: جلوگیری از هدر رفت آب آشامیدنی، اصلاح و توسعه شبکه آب آشامیدنی برای رساندن سرانه مصرف آب در استان سمنان به سرانه مصرف استاندارد در سند سازگاری با کم آبی استان پیگیری می‌شود.
حیدریان خاطرنشان کرد: تجهیز و هوشمندسازی چاه‌های آب، توسعه کشت گلخانه‌ای و اجرای سامانه نوین آبیاری در اراضی کشاورزی از جمله راهکارهای موثر در مدیریت مصرف آب است که این طرح‌ها در سند سازگاری با کم آبی استان سمنان با جدیت دنبال می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان ادامه داد: در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، وضعیت اقلیم و افت کمی و کیفی منابع آب استان بررسی شد و در نهایت این سند مورد تصویب قرار گرفت.
حیدریان تصریح کرد: تصویب سند سازگاری با کم آبی استان سمنان در واقع نقشه راه حوزه منابع آب را مشخص می‌کند تا بر اساس یک برنامه‌ریزی بلندمدت و تعریف چشم‌انداز شاهد افت آبخوان نباشیم و تامین آب به گونه‌ای باشد که نیاز مردم رفع شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان خاطرنشان کرد: مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی یکی از مهمترین راهبردهای مدنظر در سند سازگاری با کم آبی است.
وی بیان کرد: اگر کشاورزی در استان سمنان به روش سنتی پیش رود، در تامین آب دچار مشکل می‌شویم و براساس مطالعات برخی مناطق به دلیل برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی جزو مناطق ممنوع و ممنوع بحرانی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان یادآور شد: مدیریت منابع آب و خاک و اجرای روش های نوین آبیاری و مدیریت مصرف در بخش کشاورزی به منظور جلوگیری از هدررفت آب و مقابله با کم آبی در سند سازگاری با آب در افق ۱۴۰۵ دیده شده است.
در استان سمنان سالانه حدود یک میلیارد و ۲۴۸میلیون مترمکعب آب تولید می شود که هفت درصد از آن در بخش خانگی، ۸۸.۹ درصد در بخش کشاورزی و بقیه در بخش صنعت مصرف می شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار