سمنان با میانگین کمترین بارش در سطح کشور یکی از استان‌های درگیر با تنش آبی است و به گفته کارشناسان یکی از راهکار‌های اصولی برای حل مشکل تنش آبی در این استان انتقال آب دریای خزر است.
کد خبر: ۹۴۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳ 13 February 2021

 

به گزارش تابناک سمنان بحران عصر حاضر و آینده بحران آب خواهد بود و اکنون سمنان با میانگین بارش کمتر از میانگین کشوری و تبخیر بالا یکی از استان‌های درگیر با تنش آبی است و به گفته کارشناسان یکی از راهکار‌های اصولی برای حل مشکل تنش آبی در این استان انتقال آب دریای خزر است.

برنامه‌ریزی اصولی راهکار رفع بحران کم آبی و سازگاری با خشکسالی و کم آبی است و تامین منابع آبی بین استانی و توزیع همگون این نعمت خدادادی بین هم‌میهنان برای ارتقا، توسعه و پیشرفت باید مورد توجه باشد.

براساس گزارش‌ها آب آشامیدنی در استان سمنان از طریق ۲۳۲ حلقه چاه، ۹۵ چشمه، ۱۹ قنات و ۲ مورد آب سطحی تامین می‌شود که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی، تبخیر بالا و بارندگی کم، سطح آب‌های زیر زمینی در استان سمنان کاهش یافته و در اثر برداشت برای تامین نیاز آبی دچار پدیده خاموش فرونشست زمین شده است و همین عامل نشان دهنده وضعیت استان و ضرورت اجرای طرح انتقال آب خزر است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان، ۶۳ درصد مشترکان خانگی این شرکت الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند و این آمار نشان می‌دهد فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب به عنوان یک اصل مهم در بین خانواده‌های استان سمنان برای نقش آفرینی در مدیریت مصرف آب نهادینه شده است.

توسعه شبکه جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب نیز در استان سمنان به منظور مدیریت مصرف در دستور کار قرار دارد و توسعه شبکه فاضلاب در شهرستان‌های سمنان، شاهرود، مهدیشهر، دامغان و شهر‌های شهمیرزاد و کلاته‌خیج دنبال می‌شود و در کنار این راهبرد‌های مدیریت مصرف، استان سمنان برای رهایی از چالش کم آبی نیازمند انتقال آب خزر است.

آب خزر نوشداروی زخم کم‌آبی استان سمنان

طرح شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی یک نمونه ابرپروژه و جزو بزرگترین طرح‌های آبی و خاکی کشور است که یک تجربه موفق است و نشان می‌دهد انتقال آب دریا با برنامه‌ریزی اصولی یک آینده‌نگری دررفع تنش آبی است و انتظار می‌رود در استان سمنان نیز چالش‌ها برای اجرای طرح از پیش‌رو برداسته شود.

به گفته صاحبنظران داشتن سند سازگاری با کم آبی اصل اولیه برای انتقال آب خزر است و اکنون سند سازگاری با کم آبی استان سمنان در کمیته تخصصی سازگاری با کم آبی با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و حضور ویدئو کنفرانسی مسوولان کشوری تصویب شده است و پس از تصویب در کمیته تخصصی باید در کارگروه سازگاری با کم آبی مطرح و تصویب شود.

کارشناسان معتقد هستند تصویب سند سازگاری با کم آبی استان سمنان گامی مهم در عملیاتی شدن طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی است، اما در کنار این اقدام بنیادی، باید در فراخوان سرمایه‌گذاری و تسریع و تسهیل در امورد اداری کمی شتاب گرفت، چرا که اجرای این طرح‌ها زمانبر است.

در استان سمنان سالانه حدود یک میلیارد و ۲۴۸میلیون مترمکعب آب تولید می‌شود که هفت درصد از آن در بخش خانگی، ۸۸.۹ درصد در بخش کشاورزی و بقیه در بخش صنعت مصرف می‌شود و کمبود مخزن آب سالانه در این استان حدود ۱۳۰ میلیون متر مکعب است.

پدر علم کویر شناسی ایران که شهره جهانی دارد نیز معتقد است انتقال آب خزر به فلات مرکزی و سمنان راهکار مقابله با کم‌آبی است و نباید ناآگاهانه به بهانه مسائل زیست محیطی در اجرای طرح تاخیر بیفتد.

استان سمنان در تامین منابع آبی دچار مشکل است و فشار بیش از این بر بخش‌های مختلف مانند کشاورزی برای مدیریت مصرف آب امکان‌پذیر نیست و نارضایتی‌های اجتماعی و تهدید امنیت غذایی را به دنبال دارد.

پدر علم کویر شناسی ایران که شهره جهانی دارد نیز معتقد است انتقال آب خزر به فلات مرکزی و سمنان راهکار مقابله با کم‌آبی است و نباید ناآگاهانه به بهانه مسائل زیست محیطی در اجرای طرح تاخیر بیفتد.

آب خزر نوشداروی زخم کم‌آبی استان سمنان

انتقال آب خزر به سمنان طرحی مثبت برای مهار کم آبی

چهره ماندگار و پدر علم کویرشناسی گفت: انتقال آب دریای خزر به استان سمنان رویکردی مثبت برای رفع چالش کم آبی است و ناآگاهانه نباید درباره مسایل زیست محیطی این طرح اظهار نظر شود.

پروفسور پرویز کردوانی تصریح کرد: انتقال آب از خزر به سمنان، رویکردی مثبت برای رفع چالش کم آبی در استان است.

چهره ماندگار و پدر علم کویر شناسی گفت: برداشت از آب خزر با توجه به سطح آب این دریا باعث خشکی آن نمی‌شود و مسایل زیست محیطی در اجرای این طرح به صورت کارشناسی رصد می‌شود.

طبق گفته مسئولان، انتقال آب خزر به فلات مرکزی مجوز‌های زیست محیطی را دریافت کرده است و اکنون در ادامه مسیر عملیاتی شدن این طرح ملی نیازمند حمایت و تسریع در روند اداری است.

پدر علم کویر شناسی گفت: می‌توان از نمک آب انتقالی از دریای خزر به سمنان به طور کارشناسی برای تولید کالا‌هایی مانند آجر استفاده کرد و با ناآگاهی، نباید غیرکارشناسانه در ارتباط با اجرای این طرح صحبت کرد.

طبق گفته مسئولان انتقال آب خزر به فلات مرکزی مجوز‌های زیست محیطی را دریافت کرده است و اکنون در ادامه مسیر عملیاتی شدن این طرح ملی نیازمند حمایت و تسریع در روند اداری است.

تعلل در اجرای طرح انتقال خزر با وجود مجوز زیست محیطی

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: مجوز زیست محیطی طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی به وسیله ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور صادر شده است.

ایرج حیدریان ابراز داشت: بعد از صدور مجوز زیست‌محیطی طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی، با تاکیدات استاندار وارد گام تامین منابع مالی طرح شدیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سمنان ادامه داد: مصوبه کارگروه واگذاری تبصره ۱۹ برای طرح انتقال آب خزر اخذ شده و پس از تصویب این طرح در این کارگروه مشوق‌هایی برای این طرح در نظر گرفته خواهد شد.

او بیان کرد: مدل تامین منابع مالی طرح در زمان مشخص تهیه شده و در این جلسه ارائه و مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

حیدریان تصریح کرد: پس از ارائه مدل مالی و تصویب آن، طبق ضوابط و معیار‌ها وارد فاز اجرایی خواهیم شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سمنان نیاز است تا از ظرفیت نمایندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی، برای توجه بیشتر به این مهم و انجام هماهنگی‌های لازم، استفاده کرد.

در کنار نظر کارشناسان مبنی بر ضرورت اجرای طرح ملی انتقال آب خزر برای مقابله با کم‌آبی معاون عمرانی استاندار سمنان می‌گوید برای اجرای طرح انتقال آب خزر ۲۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

این میزان اعتبار باید از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و پشتیبانی دولت تامین شود و این موضوع می‌طلبد بخش صنعت و سرمایه‌گذاران بیش از پیش نقش‌آفرینی کنند.

سرمایه‌گذاری ۲۶۰ هزار میلیارد ریالی لازمه رفع تشنگی سمنان

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار سمنان گفت: بر اساس برآورد‌ها ۲۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح انتقال آب خزر نیاز است.

منوچهر فخری ابراز داشت: صنعت باید در طرح انتقال آب خزر به صورت ویژه و جدی‌تر پای کار باشد و نیاز است تا ایدرو و ایمیدرو در بحث انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی در استان سمنان سرمایه گذاری کنند.

او خاطرنشان کرد: در بحث تامین مالی طرح انتقال آب خزر، نیاز است تا وزارت نیرو نیز به این مهم به صورت جدی‌تر ورود کرده و در بحث تامین منابع مالی طرح مساعدت‌های لازم را در دستور کار قرار دهد.

فخری افزود: کاهش هزینه ها، ایجاد جذابیت و مشوق برای سرمایه گذار از مواردی است که می‌تواند محرک پیشرفت طرح انتقال آب خزر باشد و نیاز است تا پس از اصلاح مدل تامین منابع مالی طرح، فراخوان آن تا پایان بهمن توسط وزارت نیرو انجام شود.

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار سمنان گفت: طرح ملی انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی مولفه‌ای موثر و محرک در بحث توسعه همه جانبه استان سمنان است.

فخری تاکید کرد: بخش‌های مختلف استان سمنان باید برای تحقق و به سرانجام رسیدن طرح انتقال آب دریای خزر به عنوان یک طرح ملی و موثر در بحث توسعه استان پای کارباشند.

او یادآور شد: چالش آب، چالش جدی آینده استان سمنان در بحث توسعه همه جانبه است و تسریع در انجام امور اجرایی این طرح ملی به عنوان مطالبه مردمی، امری ضروری است.

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار سمنان تصریح کرد: جلسات در این زمینه به صورت مستمر در حال برگزاری است و مجوز‌های لازم صادر شده است.

استان سمنان با داشتن حدود یکهزار و ۸۴۰ پروانه بهره‌برداری واحد‌های صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری حدود ۷۶ هزار میلیارد ریال و اشتغال برای بیش از ۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر، یکی از قطب‌های صنعتی و معدنی شرق کشور محسوب می‌شود و این ظرفیت استان خود توجیه طرح انتقال آب خزر است.

استاندار سمنان نیز بار‌ها و بار‌ها بر ضرورت انتقال آب به استان سمنان برای رفع مشکل کم‌آبی سخن گفته است و امید است نظرات کارشناساسی دلسوزان استان هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.

آب خزر نوشداروی زخم کم‌آبی استان سمنان

استان سمنان برای رفع تنش آبی تشنه تامین منابع آبی بین استانی

استاندار سمنان بیان کرد: استان سمنان موقعیت خوبی برای توسعه دارد، ولی شکننده است چرا که نیازمند تامین آب است و با کمبود جدی آب مواجه است.

آشناگر اضافه کرد: استان سمنان به دلیل برداشت آب‌های زیرزمینی با پدیده فرونشست مواجه است و آب سطحی نیز در استان سمنان نیست.

او ادامه داد: متوسط بارندگی در استان سمنان ۱۳۰میلیمتر و کمتر از میانگین کشوری است و در مقابل، تبخیر آب در استان بالا است و استان سمنان برای رفع مشکل کم آبی نیازمند تامین آب بین استانی است.

استاندار سمنان گفت: توسعه و راهکار برون‌رفت از معضل خشک‌سالی این استان در گرو اجرای طرح‌های آب‌رسانی از جمله طرح انتقال آب خزر است.

آشناگر تصریح کرد: ۹۹ درصد چاه‌های کشاورزی استان سمنان مجهز به کنتور هوشمند است و طرح تعدیل نیز در حال اجرا است، اما بیشتر از این امکان فشار بر کشاورزان نیست.

استاندار سمنان گفت: انتقال آب خزر به سمنان یکی از راهکار مهم در رفع مشکل کم‌آبی در استان است.

آشناگر بیان کرد: چالش اجرای طرح انتفال آب خزر این است که باید صنعت و دولت تضمین مصرف در بخش صنعت و آشامیدنی بدهد و علاوه بر آن مشکلات اجتماعی نیز در اجرای این طرح وجود دارد.

او یادآور شد: تامین ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از فلات مرکزی برنامه‌ریزی و پیش‌بینی شد و در این زمینه تخصیص و مجوز محیط زیست گرفته شده طرح تامین مالی نیز تهیه شده، ولی اجرای طرح باید از منابع غیر دولتی باشد.

استاندار سمنان گفت: احداث سد فینسک از منابع داخلی استان که سرریز به استان دیگر می‌شود راهکار دیگر رفع مشکل کم‌آبی است که مخالفت اجتماعی بدون منطق پشت آن است.

رفع کم‌آبی در استان سمنان با توجه به اینکه در پهنه استان منابع تامینی وجود ندارد و برداشت بیش از این از سفره آب‌های زیر زمینی مشکلاتی دیگری مانند فرونشست را به همراه دارد تامین آب از استان‌های دیگر مانند انتقال آب خزر یک ضرورت است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار