امروزه همه حوزه‌ها از فناوری هوش مصنوعی استفاده می کنند، اما بخش مراقبت‌های بهداشت و درمان بیش از سایر حوزه‌ها از آن بهره برده‌اند.
کد خبر: ۹۳۹۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹ 12 February 2021

به گزارش تابناک سمنان  هوش مصنوعی تقریباً تمام حوزه‌های جهان را متحول کرده که یکی از این بخش‌ها صنعت بهداشت و درمان است. این صنعت طی سال‌های گذشته تحولات عظیمی را به خود دیده و میزان راحتی و رفاهی که برای زندگی مرد فراهم کرده را نمی‌توان صرفاً با زبان بیان کرد.

با توجه به اینکه ۲۰۲۰ سالی پر از چالش به‌ویژه در بخش مراقبت‌های بهداشت و درمان بود، این حوزه به‌عنوان یک رکن اساسی، عملکردی قابل‌ستایش داشت. تعجب‌آور نیست؛ این بخش فرصت‌های فراوانی دارد تا فناوری‌ها را به‌کار بگیرد، ازاین‌رو زمینه برای هوش مصنوعی فراهم است تا حوزه‌های بیشتری را کشف کرده و خدمات شگفت‌انگیزتری را به مردم ارائه کند. ازاین‌رو، هوش مصنوعی موجب تحولات زیادی در بخش مراقبت‌های بهداشتی شده و زندگی را ساده‌تر از گذشته کرده است. در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم

کووید-۱۹: ۲۰۲۰ همان سالی است که جهان را از هر لحاظ متزلزل کرد. ویروس کرونا نه تنها صدمه‌ای به سلامتی انسان‌ها وارد کرده بلکه ضربه شدیدی به اقتصاد کشور‌ها زد. بااین‌حال، تنها نکته خوب و قابل‌ذکر این است که هوش مصنوعی در ساخت مدل‌ها، کشف روش‌های درمانی جدید و مهم‌ترین آن‌ها تولید واکسن راه خود را باز کرد.

بهینه‌سازی مدیریت بیمار: بدترین سناریو در صورت مراجعه به بیمارستان، وضعیتی است که بیماران در شرایط بحرانی ساعت‌ها برای دسترسی به «آی سی یو»، انجام عمل جراحی یا فقط ویزیت و مشاوره منتظر می‌مانند.

شرایط، هرچند به آرامی، در حال بهبود است و امروزه می‌توان تفاوت را حس کرد. بستر نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی راه‌حل این چالش‌های عملیاتی به‌ویژه مشکلات مربوط به اتاق‌های اضطراری و ایمنی بیماران است. این سیستم‌عامل خودکار، بیماران مهم را در اولویت قرار می‌دهد، زمان انتظار را ردیابی می‌کند و همچنین سریع‌ترین مسیر‌های آمبولانس را برای جابجایی بیماران ترسیم می‌کند.

ویزیت پزشک: نگرانی در مورد سلامتی، حتی اگر در احساس ما تغییر جزئی ایجاد شود، کاملاً عادی است. اما آنچه مردم فراموش می‌کنند این است که هر شرایطی نیاز به مراجعه به پزشک ندارد، مگر مواردی که به‌هیچ‌وجه بهبود نمی‌یابند و باید توسط پزشک ویزیت شوند. این جایی است که هوش مصنوعی به کمک می‌آید. امروزه اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد که پاسخ‌هایِ نظرسنجیِ صورت‌گرفته از بیماران را اسکن کرده و سپس یا چکاپ مجازی یا مشاوره حضوری را توصیه می‌کنند. در نتیجه باعث صرفه‌جویی در وقت و همچنین اولویت‌بندی بیماران مهم می‌شوند.

نگهداری سوابق: دورانی که نگهداری سوابق مربوط به بیماران کاری خسته‌کننده بود، اکنون گذشته است. همه کار‌ها به صورت دستی انجام می‌شد و این خود روشنگر این واقعیت است که این کار چقدر خسته‌کننده بوده است. به لطف هوش مصنوعی، اکنون می‌توان سوابق بیماران را به‌صورت الکترونیکی نگهداری کرد و در صورت لزوم سریع و راحت به آن‌ها دسترسی داشت.

برنامه‌های درمانی شخصی‌سازی‌شده: با استفاده از فناوری هوش مصنوعی اکنون می‌توان با توجه به سوابق سلامت بیماران، برنامه‌های مراقبت و درمان شخصی را تهیه کرد. یقیناً انجام این کار به‌صورت دستی وقت زیادی را می‌گیرد.

پیش‌بینی: با وجود هوش مصنوعی پیشبرد پیش‌بینی‌ها، که اهمیت زیادی در بخش مراقبت‌های بهداشت و درمان دارند، آسان‌تر از همیشه شده است. درواقع هوش مصنوعی در پیش‌بینی خواص شیمیایی و دارویی مولکول‌های کوچک برای طراحی و توسعه دارو کمک می‌کند. آن روز‌هایی که پیش‌بینی سیستم‌های مولکولی پیچیده هفته‌ها گاهی ماه‌ها به طول می‌انجامید اکنون گذشته. امروزه می‌توان این کار را به لطف هوش مصنوعی تنها در چند روز انجام داد.

هوش مصنوعی در ترکیب با کلان‌داده همچنین می‌تواند در پیش‌بینی ریسک مالی و عملیاتی کمک کند. داده‌های جمع‌آوری‌شده اهداف زیادی را به همراه دارد و با هوش مصنوعی می‌توان موارد زیادی مانند آنچه باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود، چه کسی ممکن است بیمار شود و ... را پیش‌بینی کرد.

روبات‌های کمک جراح: با پیشرفت در تکنولوژی، اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که پزشکان با کمک روبات‌ها جراحی می‌کنند. روبات‌ها مجهز به دوربین، ابزار‌های جراحی و بازو‌های مکانیکی هستند. جراحان در حالت عادی نمی‌توانند به جلوه سه‌بعدیِ بزرگ‌نمایی شده دسترسی داشته باشند، اما توسط این روبات‌ها، این امر دیگر رؤیا و دور از واقعیت نیست. گفتنی است در ایران نیز سال ۱۳۸۶ محققان گروه بیومکانیک مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی پزشکی توانستند نمونه ایرانی روبات کمک جراح برای استفاده در جراحی‌های لاپاراسکوپی را با قابلیت‌های ویژه بسازند.

امروزه هوش مصنوعی از هر لحاظ پاسخگوی نیاز‌های جامعه است. درواقع همه حوزه‌ها از این فناوری بهره برده‌اند، اما بخش مراقبت‌های بهداشت و درمان بیش از سایر حوزه‌ها به دنبال هوش مصنوعی بوده و مردم نیز از امکانات و خدمات ارائه‌شده توسط آن بهره برده‌اند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: آنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار