یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در برخی از سهام حاضر در بازار با دیدگاه بلندمدت نمی‌تواند برای سهامداران نگران‌کننده باشد، گفت: نگاه سهامداران باید مانند نگاه سرمایه‌گذارانی باشد که ملکی را خریداری کرده‌اند و به دنبال کسب سود از این بازار در بلندمدت هستند.
کد خبر: ۹۳۹۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷ 10 February 2021

چرا سهامداران باید نگاه‌مدت به بورس داشته باشند؟

به گزارش تابناک سمنان روند معاملات بورس که از چند وقت گذشته وارد مرحله نوسان شده، سهامداران را دچار شک و تردید برای تداوم سرمایه‌گذاری در این بازار کرده است.

اغلب کارشناسان حاضر در بازار معتقدند که سهامداران نباید تحت تاثیر نوسان‌های ایجاد شده نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار تصمیم‌گیری و دست به اقدام‌های هیجانی برای سهام خود در بورس بزنند.

بارها کارشناسان با اشاره به نوسان‌های ایجاد شده در بازار اعلام کرده‌اند که سهامداران باید برای سرمایه گذاری در بورس صبر داشته باشند، بازار سرمایه بازاری بلندمدت است که در بازه زمانی طولانی مدت بازدهی‌های معقولی را در اختیار سهامداران قرار می‌دهد.

در مقابل چنین صحبتی از سوی فعالان حاضر در بازار سرمایه، سهامداران بارها به این موضوع اشاره داشته‌اند که چگونه می‌توان اطمینان خاطری را نسبت به آینده بازار سرمایه داشت و چه عواملی باعث می‌شود که بورس در بلندمدت بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهد؟

هیجان ایجاد شده در بورس، موقتی است

در این زمینه «بهزار احمدی‌نسب» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به نوسان‌های اخیر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: سهامداران نگران وضعیت فعلی بازار نباشند، زیرا هیجان ایجاد شده در بازار به طور قطع موقتی خواهد بود و معاملات این بازار به مسیر اصلی خود بازخواهد گشت.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در برخی از سهام حاضر در بازار با دیدگاه بلندمدت نمی‌تواند برای سهامداران نگران‌کننده باشد، گفت: بهتر است سهامدارانی که نیاز به نقدینگی ندارند سرمایه‌های خود را در بازار حفظ کنند، زیرا اکنون سهام بنیادی موجود در بازار به قیمت‌هایی رسیده‌اند که فروش آنها منطقی به نظر نمی‌رسد.

احمدی‌نسب بر اهمیت دیدگاه سهامداران در بازار تاکید کرد و اظهار داشت: افرادی که به دنبال کسب درآمد ماهیانه در این بازار هستند، نمی‌توانند بازدهی چندانی را در این بازار کسب کنند.

سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس مانند خرید ملک است

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به طور قطع سرمایه‌گذاری با نگاه کوتاه‌مدت، سهامداران را با ضرر و زیان مواجه می‌کند؛ بنابراین به هیچ عنوان سرمایه گذاران نباید با چنین نگاهی وارد بازار سرمایه شوند در غیر این صورت بازار سرمایه نمی‌تواند بازار مناسبی برای این افراد باشد.

وی افزود: نگاه سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس باید مانند نگاه سرمایه‌گذارانی باشد که ملکی را خریداری کرده‌اند و به دنبال کسب سود از این بازار در بلندمدت هستند، سرمایه‌گذاران در حوزه مسکن نمی‌توانند هر دو هفته یکبار سرمایه خود را به فروش برسانند و در جایی دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

احمدی‌نسب اظهار داشت:  با توجه به طرح‌های ارائه شده از سوی شرکت‌ها، در صورت شفافیت اطلاعات، سهامداران باید صبور باشند تا بتوانند از این بازار کسب سود کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: حضور سهامداران با دید بلندمدت در این بازار به مراتب بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازارهای موازی در اختیار آنها قرار می‌دهد و سهامداران نباید در انتظار کسب بازدهی ۵٠ درصدی از بازار سرمایه تا پایان سال جاری باشند زیرا این رشد با دلیل منطقی همراه نیست.

رشد ۲۰ درصدی شاخص بورس تا پایان سال جاری

وی با بیان اینکه شاخص بورس ممکن است تا پایان سال جاری ٢٠ درصد و تا خرداد سال ١٤٠٠ حدود ۵٠ درصد بازدهی در اختیار سهامداران قرار دهد، گفت:  توقع سهامداران به دلیل رشد چند ماه نخست بسیار بالا رفته است و دیگر سهامداران به این درصد سودها راضی نیستند، این سطح از توقع باید میان سهامداران تعدیل شود.

احمدی‌نسب با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بلندمدت تحت تاثیر هیجانات مقطعی و زودگذر قرار نمی‌گیرند، افزود: در سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، سهامداران به دلیل ایجاد برخی از هیجانات مردد به فروش سهام خود در بازار می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه  تاکید کرد: برخی از سهامداران، سهامی را در بازه قیمتی یک هزار تومان خریداری کردند و در دوره‌ای کوتاه مدت که ممکن است هیجانی در بازار ایجاد شود قیمت سهام به نرخ ۶۰۰ تومان می‌رسد اما در بلندمدت به طور حتم هیجان‌های ایجاد شده در بازار از بین می‌روند و این سهم به دلیل اقداماتی که از سوی شرکت انجام می‌شود در مسیر صعودی قرار می‌گیرد و قیمت سهام به یک هزار تومان و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

به گفته وی، سهامداران در بازار سرمایه می‌توانند در بلندمدت سود حداقل ۵۰ درصدی را کسب کنند.

احمدی‌نسب با بیان اینکه بازار سرمایه در ایران بازاری کارا نیست که همه دارای تخصص لازم نسبت به معاملات آن باشند، گفت: رونقی که بازار در ابتدای سال به دست آورد، بازار را پر از سهامدارانی کرده است که به این هیجان‌ها دامن می‌زنند، بنابراین آینده هیچ سهمی مشخص نیست و بهتر است سهامداران در بلندمدت صبوری کنند تا سهام شرکت‌ها به راه اصلی خود هدایت شوند.

بازار سرمایه، بازاری غیرقابل پیش‌بینی

وی بازار سرمایه را بازاری غیرقابل پیش بینی دانست و گفت: هیچ سهامداری و کارشناسی چنین تصوری را از بازار نداشتند که شاخص بورس یکباره از کانال دو میلیون واحد تا این حد نزول کند و به مدت چند ماه در مدار نوسانی شدید قرار گیرد.

احمدی نسب خاطرنشان کرد: بازار همیشه با هیجان و نوسان‌های مقطعی همراه بوده است، به همین دلیل به هیچ عنوان این بازار قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان تصمیم درستی را برای سرمایه‌گذاری در این بازار برای مدت کوتاه اتخاذ کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه خرید و فروش برای مدت کوتاه باعث تردید سهامداران برای انتخاب سهام درست در این بازار می‌شود، گفت: این تردیدها باعث می‌شود تا افراد به صورت هیجانی برای سرمایه‌گذاری در این بازار تصمیم‌گیری کنند و هیچ وقت هم سرمایه‌گذاران با تصمیم‌های هیجانی در این بازار قادر به کسب بازدهی معقول در مدت زمان کوتاه نبودند.

به اعتقاد وی، سهام شرکت‌ها با توجه به طرح و برنامه‌هایی که در پیش دارند  به طور حتم در بلندمدت می‌توانند سود معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهند.

بازار سرمایه، همراه آدم‌های صبور

احمدی‌نسب با اشاره به اینکه بعد از رشد غافلگیرکننده‌ای که بازار در ابتدای سال در اختیار سهامداران قرار داد دیدگاه آنها  را نسبت به این بازار تغییر داده است، گفت: سهامداران گمان می‌کنند که بازار باید بازدهی‌های زیادی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آنها بدهد، این در حالیست که سهامداران قدیمی نسبت به نحوه سرمایه‌گذاری در این بازار واقف هستند و می‌دانند که محال است که بازار سرمایه در مدت زمان کوتاه سود چشمگیری را در اختیار آنها قرار دهد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار سرمایه، همراه آدم‌های صبوری است که با صبر و تحلیل‌های منطقی خود سهام درستی را در بازار انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه همیشه با ریسک همراه است اما نمی‌توان برای آینده هم پیش‌بینی درستی را ارائه داد، افزود: شرکت‌های بزرگ همراه با تحلیل مناسب کمتر از دیگر سهام حاضر در بازار تحت تاثیر نوسان قرار می‌گیرند و با افت همراه می شوند، سهامداران باید این موضوع را بدانند که شرکت‌ها هم برای سهام خود برنامه‌ریزی‌هایی را دارند که در مدت زمان بلند می‌توانند به بازدهی معقولی دست پیدا کنند.

احمدی نسب ادامه داد: تنها ریسکی که در وضعیت فعلی بازار را مورد تهدید قرار داده است، کاهش قیمت دلار است که این امر باعث شده است تا برخی از سهامداران در وضعیت فعلی نتوانند تصمیمی را برای نگهداری یا فروش سهام خود در بازار بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: زمان سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سرمایه بیش از یک سال است و کمتر از یک سال میان‌مدت خواهد بود؛ بنابراین سهامداران باید برای سرمایه‌گذاری در بورس بازه زمانی بیش از یک سال را در نظر بگیرند.

شاخص کل در بازار بورس دیروز (سه‌شنبه) ۲۱ هزار و ۶۲۶ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحد رسید.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار