وزیرکار با اشاره به اشتغال زایی در سال های اخیر گفت:در بین سیاست‌های فعال بازار کار در مجموع ۴۸۶ هزار شغل طی سه سال در کشور فراهم شد. سیاست اشتغال روستایی سیاستی بود که در بخش ها و روستاهای زیر ۱۰ هزار نفر به اجرا درآمد.
کد خبر: ۹۳۹۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰ 10 February 2021

ایجاد 486 هزار شغل در 3 سال/ 670 هزار نفر بیمه بیکاری کرونا دریافت کردند

به گزارش تابناک سمنان محمدشریعتمداری, وزیرکار در مراسم رونمایی از 142 هزار طرح اشتغال روستایی با حضور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت:سهم اشتغال روستایی از مجموع سبد اشتغال کشور از سه به 29 درصد افزایش یافته به طوری که با اجرای طرح‌های اشتغال پایدار روستایی، متوسط درآمد حاصل از کار و تلاش روستاییان در طی‌ سال‌های 96تا 99 از 61 به حدود 64 درصد رسیده است.

وی ادامه داد:بسیار خرسندم که در این ایام مبارک، شاهد رونمایی از یکی از برنامه های بزرگی هستیم که موجب تعادل بخشی به سکونت‌گاه های کشور، ایجاد و افزایش قابل ملاحظه تولیدات ملی، تامین امنیت غذایی در عرصه های گوناگون، افزایش سطح رفاه و کاهش فقر در مرکز توسعه ملی روستا که همان روستاهای زیر 10 هزار نفر هستند،  شده است.

وی افزود: در شرایط اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، وقوع حوادث غیرمترقبه و خروج آمریکا از برجام که به کندشدن رشد فزاینده اقتصادی کشور منجر شد، یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای حل مسائل و اجرای اقتصاد مقاومتی اعمال سیاست‌های فعال بازار بود.

*ایجاد 486 هزار شغل در سه سال

شریعتمداری تاکید کرد: در بین سیاست‌های فعال بازار کار در مجموع 486 هزار شغل طی سه سال در کشور فراهم شد. سیاست اشتغال روستایی سیاستی بود که در بخش ها و روستاهای زیر 10 هزار نفر به اجرا درآمد و با ابتکار شخص رییس جمهوری اتخاذ شد و از بهمن ماه سال 96 در کشور آغاز و بر مبنای این سیاست تلاش شد تا در سطح روستاها اجرا شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: آمارهای ثبتی نشان می‌دهد از سال 96 تا 9 ماهه اول سال 99  اجرای طرح روستایی 262 هزار اشتغال پایدار در سطح روستاهای کشور و اجرای 142 هزار طرح در سطح ملی حاصل شده است. البته مجموع سیاست های فعال بازار کار اشتغال بیش از 486 هزار نفر را نشان می دهد.

شریعتمداری بیان کرد: طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران نیز افزایش 515 هزار شغل جدید و جمعیت شاغل جدید طی سال های 96 تا 98 را تایید می کند.

* 670 هزار نفر بیمه بیکاری دریافت کردند

وزیر تعاون، کار  و رفاه اجتماعی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: تثبیت اشتغال از جمله سیاست‌های دولت در دوران همه گیری بیماری کرونا بود و در این ایام 800هزار نفر افراد بیکار در سامانه‌های طراحی شده برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند و 670هزار نفر در این ایام بیمه بیکاری دریافت کردند و 490هزار نفر به کار بازگشتند.

وی با اشاره به این که دولت تدبیر و امید در حوزه فعالیت زیرساختی در روستاها کارنامه درخشانی دارد، گفت: در کنار اعمال سیاست‌های زیربنایی اقتصادی باید به موضوع اشتغال روستایی نیز می‌پرداختیم تا به تثبیت و رشد اقتصاد روستایی و مهاجرت معکوس از شهر به روستا برسیم و رونق در بخش اقتصادی روستا اتفاق بیفتد.

شریعتمداری افزود: با موافقت رهبر معظم انقلاب و تصویب مجلس شورای اسلامی و دولت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صورت سپرده‌گذاری مشترک و ترکیبی منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک‌ها در اختیار  طرح فعال بازار کار قرار گرفت و امکان پرداخت 20هزار میلیارد تومان منابع در سطح کشور فراهم شد.

وی ادامه داد: البته نیمی از این منابع از سیستم بانکی و بقیه از محل منابع صندوق توسعه ملی و تبدیل نرخ ارز بود که تسهیلات با نرخ‌های 4، 6 و 10درصد در اختیار طرح‌های مختلف قرار می‌گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس داده‌های سامانه کارا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا کنون 13هزار میلیارد تومان از این منابع توسط بانک‌های عامل تخصیص داده شده و 4هزار و 500 میلیارد تومان نیز توسط مردم وارد چرخه شده است، بنابراین 142هزار طرح و پروژه با تعهد اشتغال 263هزار نفر تسهیلات دریافت کردند.

*ایجاد 11هزار و 120شغل با طرح روستا تعاون

شریعتمداری گفت: برای ساماندهی فعالیت اقتصادی در روستاها از طرح روستا تعاون به عنوان طرح مکمل استفاده کردیم و تلاش شد تا فعالیت‌های تعاونی‌ها در روستاها را نیز صیانت کنیم و 893طرح روستا تعاون 880 میلیارد تومان (معادل هفت درصد) از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای ایجاد 11هزار و 120شغل را به خود اختصاص دهند.

وی افزود: بانک ها 107 درصد از منابع اختصاص یافته را تاکنون پرداخت کرده اند یعنی 7 درصد بیشتر از سهم 50 درصدی خودشان که نشان دهنده استقبال بانک ها از این طرح است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با اختصاص منابع مرحله پنجم صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی، می‌توانیم بگوییم با موفقیت کامل دور اول پرداخت 1.5میلیارد تومان صندوق را به پایان رساندیم.

وی درباره ویژگی‌ها و دستاوردهای بارز طرح اشتغال پایدار روستایی، گفت: شفافیت یکی از مهمترین‌ برنامه‌ها بوده است و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی شرایطی را فراهم کرده تا امکان بررسی همه افرادی که از این منابع استفاده کردند، فراهم شود و این نظارت مردم بر مردم است و علاوه بر آن ماهیانه اطلاعات به روز درباره اختصاص منابع هر استان را در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار می‌دهیم، تا بر حوزه انتخابیه خودشان نظارت داشته باشند.

شریعتمداری گفت: سامانه ناظر را نیز طراحی کرده ایم که بر اجرای طرح‌های اشتغال در همه مراحل؛ از تخصیص تا بهره‌برداری نظارت می کند. از مجموع 13 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی 2200 میلیارد تومان به بانک‌ها بازگشته است.

وی از رییس جمهوری خواست برای استحکام و ادامه مسیر اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی اصلاحات قانونی انجام شود و این طرح همچنان پس از بازپرداخت در اختیار طرح‌های زودبازده استان‌های مختلف کشور قرار گیرد. همچنین نرخ پرداخت تسهیلات از 4، 6 و 10 درصد به 8 درصد تبدیل شود تا سهولت در پرداخت به وجود آید و سقف دریافتی تسهیلات افزایش یابد.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: رییس جمهوری به حق تلاش کردند که این برنامه به خوبی در استان ها پیاده شود و دستاوردهایی برای کشور به خصوص ایجاد درآمد و اشتغال در مناطق روستایی و عشایری به ارمغان داشته باشد که یکی از آرمان های انقلاب اسلامی است و امیدواریم این مسیر تداوم یابد

شریعتمداری همچنین از همه عوامل اجرایی و نظارتی این قانون(صندوق توسعه ملی، دستگاههای اجرایی، استانداری ها، ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانها، معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی و موسسات عامل و به طور خاص رییس جمهوری به دلیل حمایت ها و پیگیری های جدیشان قدردانی کرد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار