عدم قرارداد بسیاری از پزشکان، آزمایشگاه‌ها و ... یکی از مشکلات مردم استان سمنان با بیمه سلامت بود موضوعی که به عقیده مسئولان با اجرای نظام الکترونیکی ارجاع، در حال رفع است.
کد خبر: ۹۳۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ 09 February 2021

اجرای نظام الکترونیکی ارجاع در سمنان/ رفع چالش‌های بیمه سلامت

به گزارش تابناک سمنان استان سمنان به واسطه جمعیت کم و گستردگی دیگر بیمه‌ها یکی از کمترین آمار پوشش بیمه سلامت را در بین استان‌های کشور دارد و تقریباً ۱۴۰ هزار نفر در این استان زیرمجموعه بیمه سلامت هستند و در نتیجه مشکلات این بیمه نیز در این استان به قشر کمتری از مردم باز می‌گردد اما موضوع مهم این است که این بیمه کسانی را تحت پوشش قرار می‌دهد که هیچ نوع پوشش بیمه‌ای ندارند در نتیجه معمولاً از اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه محسوب می‌شوند.

هر چند تعداد کسانی که از بیمه سلامت استفاده می‌کنند در استان سمنان اندک است اما کیفیت همین تعداد اندک به لحاظ آسیب پذیری اقتصادی و اجتماعی قابل توجه بوده و این امر ضرورت ارائه خدمات به این قشر عمدتاً ضعیف را دارای اهمیت می‌کند.

*کم و کیف الکترونیکی کردن اسناد درمانی بیمه سلامت

نظام بیمه سلامت با مشکلات خود دست و پنجه نرم می‌کرد که یکی از آنها موضوع بروکراسی پیچیده آن بود موضوع بعد این بود که بسیاری از پزشکان و آزمایشگاه‌ها با این بیمه قرار داد نداشتند اما از سال گذشته سیستم الکترونیکی ارجاع به پزشکان و نسخه‌ها و… به صورت الکترونیکی ابتدا در گرمسار به صورت نمونه و سپس در سطح استان سمنان اجرا شد موضوعی که مسئولان بیمه سلامت معتقد هستند که توانسته مشکلات مردم را با این بیمه حل کند.

بیمه سلامت برای اقشاری به وجود آمد که پوشش بیمه‌ای نداشتند اما این طرح نیز، مانند دیگر پدیده‌های نوپدید دارای مشکلات و موانعی نیز بود که در بدو کار باعث شد مردم کمی با آن دچار مشکل شوند اما به مرور این بیمه جایگاه خود را پیدا کرد و توانست خدمات خود را گشایش دهد.

موضوع مطرح شده در خصوص بیمه سلامت اما این است که حرکت به سمت الکترونیکی شدن علی رغم زیرساخت‌های خوب اینترنت که در سطح استان وجود دارد، نیاز به یک نوع آگاهی بخشی و اطلاع رسانی دارد تا مردم درباره آن و به خصوص کیفیت اجرای طرح مطلع شوند.

سوال اساسی اما اینجا است که با این بیمه الکترونیکی آیا دفترچه درمان حذف می‌شود؟ نظام ارجاع چگونه خواهد بود؟ مردم باید در هنگام مراجعه به پزشک چه کنند؟ رادیولوژی‌ها و آزمایشگاه‌ها چگونه خدمات ارائه می‌کنند؟ اینها و دیگر سوالاتی که ذهن مردم استان سمنان را در خصوص بیمه سلامت به خود مشغول کرده در گفتگوی خبرنگار مهر با رضا ممتحن مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان به بحث و بررسی گذاشته شده است.

*وضعیت بیمه سلامت و پوشش آن در سمنان چگونه است؟

۲۸ درصد مردم استان سمنان تحت پوشش بیمه سلامت هستند اما نرم کشوری این بیمه ۵۰ درصد محاسبه شده است اما آمار اندک بیمه شدگان سلامت استان شاخص مثبتی است زیرا نشان می‌دهد که مردم از لحاظ پوشش بیمه‌ای در وضعیت خوبی قرار داشته و حداقل یک پوشش بیمه‌ای را از نهادهای مختلف دریافت کرده‌اند.

در کنار صندوق بیمه کارکنان دولت، صندوق‌های بیمه سلامت برای سایر اقشار شامل روحانیان، طلاب، دانشجویان و… نیز در استان سمنان فعال است. دو صندوق دیگر فعال در زیرمجموعه بیمه سلامت روستاییان و عشایر، شامل روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و صندوق بیمه همراه سلامت برای شهرهای بالای ۳۰ هزار نفر و برای کسانی است که کار ثابت و بیمه ندارند که از این پوشش‌ها و آمارها بر می‌آید که شرایط استان در زمینه بیمه خوب است.

سمنان و مرکزی دارای کمترین میزان بیمه سلامت هستند و این نشان می‌دهد که آمار اشتغال در این دو استان بیش از سایر استان‌ها است صندوق‌های بیمه‌ای سلامت رایگان هستند در نتیجه شامل کسانی می‌شود که هیچ بیمه پایه‌ای نداشته باشند و در نتیجه این شاخص شامل بسیاری از افراد در درون استان سمنان نمی‌شود.

*شرایط و وضعیت پوششی بیمه خصوصاً در بحث قرارداهای آزمایشگاهی چیست؟

برای بیمه سلامت کافی است فرد ایرانی بوده و هیچ بیمه‌ای نداشته باشد در این بیمه تفاوتی بین روستایی و شهری نیست. در بیمه سلامت ۷۰ درصد هزینه درمان سرپایی و ۹۰ درصد درمان بستری به مردم پرداخت می‌شود و در مقوله کرونا نیز در یک سال اخیر داروهای گران قیمت که مورد تأیید وزارت بهداشت است و در بیمارستان‌های دولتی مصرف می‌شود، بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت تا باری از دوش مردم برداشته شود.

در ماه‌های اخیر همچنین پوشش آزمایشگاهی نیز تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است از سال ۹۸ طرح الکترونیکی کردن اسناد بستری در استان آغاز و تمام بیمارستان‌های دولتی استان تحت این طرح قرار گرفتند و حتی از ابتدای سال ۹۹ همراه داشتن دفترچه هم نیاز نبود و بیماران با یک کد ملی پذیرش می‌شدند که این موضوع باعث سهولت درمان مردم و بستری بیماران شد و کاغذ را نیز حذف کرد تا صرفه‌جویی در این راه نیز صورت گیرد.

*درباره نسخه‌ها و پرونده‌های الکترونیکی و حذف دفترچه‌ها توضیح دهید

طرح الکترونیکی کردن اسناد درمانی در کنار بیمارستان‌های دولتی، در سال جاری در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خیریه و غیردولتی و خصوصی که تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود نبودند نیز آغاز و تا پایان سال ۱۰۰ درصد این مراکز نیز تحت پوشش طرح الکترونیکی کردن نسخه‌ها می‌شوند.

حذف دفترچه ممکن است بار روانی در جامعه داشته باشد و برخی فکر کنند که قرار است دیگر بخش درمانی به آنها خدمات ندهد در نتیجه در سازمان بیمه سلامت چندان به دنبال آن نیستیم اما از سوی دیگر سعی شده تا در مقوله خدمات الکترونیک بخش‌های درمانی و اسناد تقویت شوند.

*پس روند آن به چه شکلی است؟

روند امروز به این شکل است که فرد بیمه شده به مطب پزشک مراجعه و تنها کد ملی خود را بیان می‌کند از سوی دیگر پزشکان نیز به سامانه متصل هستند و در نتیجه ایجاد نسخه در سیستم با کد ملی ایجاد می‌شود. نکته قابل توجه این است که حتی پذیرش و نوبت دهی نیز از طریق سامانه میسر و پزشک قبل از ورود بیماران از کم و کیف مشکلات، نوبت آن‌ها و… آگاه می‌شود در نتیجه می‌تواند بیماران بدحال را زودتر ویزیت کند.

این سامانه کار را برای پزشکان نیز راحت کرده زیرا تمام داروها و خدمات درمانی مانند آزمایش، فیزیوتراپی و… در سامانه وجود دارد و به راحتی پزشک می‌تواند آنها را تجویز نماید یکی از امکاناتی که سیستم الکترونیکی بیمه سلامت دارد این است که پزشک می‌تواند بر حسب بیماری و یا داروهایی که بیشتر تجویز می‌شود یک صفحه اختصاصی برای خود ایجاد کند تا هر بار برای تجویز دارو در تمام سیستم چهار هزار داروی تحت نظارت وزارت بهداشت، جست‌وجو نکند که این موضوع کار پزشکان را هم تسهیل خواهد کرد.

*موضوعی که این روزها مطرح می‌شود درباره تأمین دارو برای بیماران تحت پوشش بیمه سلامت است

درست است؛ یکی دیگر از مزیت سیستم الکترونیکی این است که مشکل تأمین دارو دیگر در سیستم وجود نخواهد داشت برای مثال اگر فردی برای دریافت چهار قلم دارو به داروخانه‌ای مراجعه می‌کرد و سه قلم آن را دریافت می‌کرد اما داروخانه مورد چهارم را نداشت می‌بایست داروی چهارم را از دیگر داروخانه شهر آن هم با قیمت آزاد تهیه می‌کرد زیرا نسخه در داروخانه اول پیچیده شده است، اما در سامانه جدید دیگر این مشکل هم وجود ندارد و بیماران همه انواع داروها را می‌توانند از هر داروخانه‌ای تأمین کنند.

سال گذشته پرونده‌های دیجیتالی ابتدا در گرمسار و سپس در دیگر بخش‌های استان سمنان اجرا شد، نسخه الکترونیکی درباره تمام پزشکان است و این امر به تعداد خاصی از پزشکان باز نمی‌گردد و در سطح استان به عموم پزشکان دستورالعمل‌ها نیز ابلاغ شده است و همچنین شرایط برای پرداخت پزشکان و داروخانه‌ها نیز به صورت ۱۰۰ درصد الکترونیکی انجام خواهد شد.

*در خصوص کرونا چه میزان هزینه در استان سمنان پرداخت شده است؟

از ابتدای سال نزدیک به ۱۲۰ میلیارد ریال بابت کرونا توسط بیمه سلامت هزینه شده است که این هزینه‌ها بابت دارو، آزمایش‌ها و… بوده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار