بازار گوشت قرمز مدت هاست با قیمت گذاری توسط دلال‌ها بی رونق شده است.
کد خبر: ۹۳۹۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲ 09 February 2021

گوشت هایی که فقط دلال ها خریدند!

به گزارش تابناک سمنان طی هفته های اخیر، قیمت گوشت قرمز در بازار به اوج خود رسید که هر یک از مغازه داران دلایلی برای این گرانی ها مطرح کردند، این درحالی است که بنابر اذعان مسئولان مبنی بر انباشت دام در واحدهای دامداری و کاهش تقاضا در برابر عرضه انتظار می رفت آب از آب تکان نخورد.

گرچه همه ساله در ایام پایانی سال بازار گوشت قرمز به بهانه های مختلف در سایه ضعف نظارت ها متشنج می شود و این امر بیش از پیش دهک های ضعیف جامعه را در تامین مایحتاج خود دچار مشکل می کند، اما در شرایط فعلی اقتصاد که خانوارها با مشکلات متعددی در معیشت خود روبرو هستند، انتظار می رود مسئولان تنظیم بازار تدابیری اتخاذ کنند تا شاهد هرج و مرج و گرانی بازار اقلام اساسی نباشیم.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 130 تا 140 هزار تومان، شقه گوساله 120 تا 130 هزار تومان، سردست گوسفندی 140 تا 150 هزار تومان، سردست گوساله 130 تا 140 هزار تومان و راسته گوسفندی 150 تا 160 هزار تومان و راسته گوساله 140 تا 150 هزار تومان در بازار عرضه می شود که نسبت به هفته های اخیر نوسان چشمگیری داشته است.

*نمودار تغییر قیمت گوشت از ابتدای سال 99

بسیاری از مسئولان بر این باورند که قاچاق دام، اختلاف چندبرابری قیمت دام ایرانی آن سوی مرزها و تعدد واسطه گری و دلال بازی علت اصلی اختلاف قیمت درب دامداری تا بازار است، هر چند این پایان ماجرا نیست چرا که برخی از مسئولان اتخاذ تصمیمات خلق الساعه در حوزه گوشت همچون قیمت گذاری 120 هزار تومانی برای گوشت وارداتی را علت التهاب بازار مطرح می کنند. هر چند مدیر عامل پشتیبانی امور دام در نشست خبری اخیر درباره تاثیر قیمت گذاری 120 هزار تومانی برای گوشت قرمز منجمد وارداتی در بازار داخل گفت: با توجه به آنکه بنده موافق تاثیر گذاری این موضوع در افزایش قیمت داخل هستیم، بنابراین موضوع در تنظیم بازار مطرح و مصوبه یاد شده اصلاح شد و از این به بعد قیمت گوشت وارداتی براساس مدارک مثبته تعیین می شود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین دلایل گرانی های اخیر و تاثیر قیمت گذاری 120 هزار تومانی گوشت وارداتی بر بازار داخل و همچنین آینده بازار در ایام‌پایانی سال با خبر شویم:

تعدد واسطه گری و دلال بازی علت اصلی التهاب بازار گوشت

مجتبی عالی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در واکنش به صادرات دام زنده اظهار کرد: با توجه به آنکه ما خود واردکننده گوشت هستیم، از این رو گوشت تولیدی در داخل باید مورد استفاده قرار گیرد و به بازارهای هدف صادر نشود‌.

وی قیمت هر کیلو گوساله نر درب دامداری را 41 هزار تومان و گوسفند 50 هزار تومان اعلام کرد و افزود: با وجود تعدد واسطه و دلال، گوشت با نرخ های 130 و 150 هزار تومان بدست مصرف کننده می رسد، درحالیکه با حذف دلالان قیمت گوشت منطقی می شود.

عالی با اشاره به اینکه مشکلی در تولید دام نداریم، بیان کرد: علی رغم وضعیت مناسب تولید، گوشت با نرخ های بالایی بدست مصرف کننده می رسد، درحالیکه قیمت منطقی هر کیلو گوشت 100 هزار تومان است که متاسفانه بررسی ها نشان می دهد که گوشت، جگر، کله پاچه و دیگر احشا دام با نرخ های بالایی ناشی از دلال بازی عرضه می شود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران درباره آینده بازار گوشت بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی وزارت جهاد برای تولید پیش بینی می شود که با تشدید نظارت ها و حذف عوامل واسطه و دلال، التهابی در بازار شب عید نخواهیم داشت.

وی قاچاق دام را یکی از دلایل گرانی در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به کیفیت بالای دام در کشور، تقاضا از سوی کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس برای گوسفند و گوساله بالاست که همین امر زمینه را برای خروج غیرقانونی دام فراهم می کند که در نتیجه بر التهاب بازار داخل دامن می زند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گرانی های اخیر گوشت در بازار ارتباطی به قیمت گذاری گوشت وارداتی ندارد، بیان کرد: در شرایط فعلی تحریم برنامه ریزی برای تامین ذخایر استراتژیک و پر کردن انبارها یکی از وظایف دولت است، اما این قیمت گذاری تاثیری در بازار داخل ندارد چرا که قیمت گذاری 120 هزار تومانی تنها برای گوشت گوساله است، درحالیکه قیمت گوشت گوسفندی در بازار داخل افزایش یافته است.

ذخیره سازی 65 هزار تن گوشت داخلی

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور  با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام نداریم، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت دام در بخش سبک و سنگین بسیار خوب است که با زایش های مناسب دام سبک و پروار مناسب دام سنگین در نیمه دوم سال بر جمعیت دام افزوده شده است.

وی افزود: با توجه به میزان حجم گوساله تولیدی و در کنار آن پروارهای جدید و همچنین زایش های مناسب پاییز در دام سبک، بخش تولید در فاز خوبی قرار دارد، اما در بخش گوشت به علت رکود بازار و میزان بالای تولید در بخش سبک و سنگین، میزان ذخیره سازی منجمد بسیار بالاست.

پوریان میزان ذخیره سازی منجمد را 65 هزار تن اعلام کرد و گفت: 50 هزار تن از میزان ذخیره سازی به گوساله و 15 هزار تن گوسفند اختصاص دارد که با پایان تاریخ گوشت های بسته بندی، تولیدکننده دچار چالش می شود چرا که پروسه صنعتی شدن هزینه روی دست دامدار می گذارد.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام با بیان اینکه در بخش گوشت گرم بازار سیر عادی خود را طی می کند، افزود: هم اکنون دام به وفور در میادین موجود است که قبل از هیجانات گرانی، قیمت هر کیلو لاشه گوساله 70 هزار تومان و لاشه گوسفند 90 هزار تومان بود که متاسفانه اتخاذ تصمیمات خلق الساعه در حوزه دام و گوشت منجر به نوسانات قیمت و تحریک بازار می شود.

این مقام‌مسئول ادامه داد: با توجه به کاهش مصرف گوشت ناشی از ویروس کرونا و گران بودن فراورده های پروتئینی باید راهکارهایی برای تحریک تقاضا در بازار باید ایجاد شود.

به گفته وی، تا زمانیکه قیمت گوشت کاهش نیابد، امکان خرید و تحریک بازار وجود ندارد، به همین خاطر قرار است پشتیبانی امور دام برای تحریک تقاضا در اسفند گوشت منجمد با نرخ 70 هزار تومان در بازار عرضه کند که همین موضوع بر تقاضا تاثیر گذار است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور خرید حمایتی دام و گوشت کشور را یکی دیگر از راهکارهای تحریک بازار برشمرد و گفت: بنده معتقدم تمرکز بر صادرات دام زنده کار اشتباهی است چرا که این موضوع بر تحریک دام داخل اثر می گذارد.

وی قیمت هر کیلو دام سبک درب دامداری را 47 هزار تومان و دام سنگین 37 هزار تومان اعلام کرد و گفت: براین اساس قیمت هر کیلو لاشه گوساله 70 هزار تومان و لاشه گوسفندی 92 هزار تومان است که متاسفانه به علت تعدد دلال و واسطه با نرخ های 120، 130 و 150 هزار تومان در بازار عرضه می شود.

پوریان قیمت گذاری 120 هزار تومانی گوشت وارداتی را یکی از دلایل گرانی در بازار اعلام کرد و گفت: اتخاذ تصمیمات خلق الساعه در حوزه گوشت تاثیر منفی در بازار می‌گذارد چرا که برخی مغازه داران به دنبال بهانه برای افزایش یا ثبات قیمت های بالا در بازار هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت گذاری برای گوشت وارداتی در محدوده 120 هزار تومان امری اشتباه است، تصریح کرد: با وجود انکه پشتیبانی امور دام هر کیلو گوساله داخلی را با نرخ 72 هزار و 500 تومان خریداری می کند، از این رو قیمت گذاری 120 هزار تومانی برای گوشت وارداتی منجر به تحریک قیمت بازار داخل می شود‌.

دامداران سلیقه ای قیمت گذاری می کنند

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش 10 هزار تومانی قیمت گوشت طی هفته های اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 115 هزار تومان به مغازه دار و 125 تا 130 هزار تومان مصرف کننده عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه دام به میزان کافی در میادین نیست، افزود: تاخیر در عرضه از سوی دامداران منجر به کمبود دام در میادین شده است.

ملکی با بیان اینکه گرانی های اخیر ارتباطی به قاچاق دام ندارد، گفت: هم اکنون قاچاق دام به میزانی نیست که بر کمبود یا گرانی تاثیر گذار باشد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ادامه داد: قیمت گوشت در بازار را عرضه و تقاضا تعیین می کند به طوریکه با کاهش عرضه، قیمت ها افزایش می یابد.

به گفته وی، با کنترل مرزها توسط مرزبانی و کاهش قیمت دلار، انگیزه برای قاچاق تا حدودی کاهش یافته اما به دلیل گستردگی‌مرزها امکان خروج باز هم وجود دارد.

ملکی قیمت کنونی هر کیلو دام زنده را 55 هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه مقدار زیادی دام در مناطق گرمسیری داریم، پیش بینی می شود که اگر شرایط بارندگی همانند هفته اخیر باشد، به علت صحرای مناسب، دام های جنوب کشور در ایام‌پایانی سال آماده کشتار خواهند شد که با این وجود نوسان چندانی در بازار نخواهیم داشت.

این مقام‌مسئول با بیان اینکه خبری از انباشت دام در واحدهای دامداری نیست، افزود: افرادی که اظهاراتی مبنی بر انباشت دام و صادرات را مطرح می کنند، تنها به دنبال منافع خود هستند، در حالیکه با صادرات دام طوفان در بازار به راه می افتد.

وی با اشاره به اینکه واردات گوشت صرفه اقتصادی ندارد، بیان کرد: با وجود آنکه واردات گوشت از قیمت داخل گرانتر است، به همین خاطر باید داشته های خودمان را برای تنظیم بازار نگه داریم چرا که کیفیت گوشت داخل به مراتب بالاتر از وارداتی است.

به گفته ملکی، هم اکنون قیمت گوسفندی ایرانی در عراق 120 هزار تومان و امارات بالاتر است که برخی افراد به سبب منافع خود، اظهاراتی مبنی بر کمبود و افزایش قیمت مطرح می کنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره تاثیر قیمت گذاری 120 هزار تومانی گوشت وارداتی در بازار داخل بیان کرد: زمانیکه قیمت گوشت از کشورهای واردکننده همچون برزیل و گرجستان افزایش یافته، از این رو با واردات گوشت با دلار نیما قیمت بالارفته است.

با توجه به کمبود دام در میادین، دامداران قیمت های سلیقه ای را مطرح می کنند، هرچند به سبب افزایش قیمت نهاده ها همچون جو به 5 هزار تومان به دنبال تامین هزینه هایشان هستند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار