با آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی، بر شمار زنان در عرصه های مدیریتی تعیین کننده در سراسر جهان در مقایسه با قبل افزوده شده که حاکی از افزایش نقش و قدرت این قشر از جوامع در حوزه های گوناگون سیاسی، تجاری و... است.
کد خبر: ۹۳۸۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴ 08 February 2021
 

به گزارش تابناک سمنان در تازه ترین حضور زنان در عرصه های مدیریت عالی جهان، خانم «اوکونجو ایوالا» وزیر پیشین دو وزارتخانه خارجه و دارایی نیجریه ریاست سازمان تجارت جهانی را برعهده گرفته است. این برای نخستین بار است که زن و یک افریقایی تبار به عنوان رئیس این سازمان جهانی منصوب شده است.

مقام‌های بازرگانی آمریکا، خانم اوکونجو ایوالا را اقتصاددانی شایسته و آشنا با مناسبات بین‌المللی دانسته و از نامزدی او در رأس سازمان تجارت جهانی حمایت کرده‌اند.

انتخاب خانم کامالا هریس به عنوان اولین زن در قامت معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز یکی دیگر مواردی است که رسانه های جهان از آن به عنوان مصداقی برای افزایش قدرت زنان در عرصه های مدیریتی در سال 2020 نام برده اند. همچنین بایدن بنا بر دلایلی، تعداد قابل توجهی از اعضای کابینه و دولت خود را از بین زنان برگزیده است.

از سوی دیگر، نقش رهبران زن در کشورهای مختلف جهان در مدیریت بحران کرونا، باعث تغییر نگاه ها به سمت قدرت مدیریت زنان شده است. همه گیری کووید – ۱۹ این پرسش را مطرح کرده که آیا سبک و سیاق رهبری زنان موثرتر از سبک مدیریت مردان نیست؟

برخی کشورهای تحت هدایت مردان از جمله قدرتهایی مثل آمریکا، در تمهیدات مربوط به سلامت عمومی ناشیگری کرده اند، در حالی که کشورهای تحت رهبری زنان همچون نیوزیلند، آلمان، فنلاند، ایسلند، دانمارک، نروژ و تایوان بهتر ظاهر شده اند.

موفقیت رهبران زن در مقابله با کرونا 
در این میان عملکرد مثبت زنان در سطوح بالاتر نیز حائز اهمیت بوده است. براساس بخش اسپانیولی شبکه بی بی سی، در تحقیقات انجام شده از سوی دو تن از اساتید دانشگاه‌های لیورپول و ردینگ انگلیس، نکات جالبی از عملکرد کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است؛

این دو محقق، با نگاهی به آمار ابتلا و مرگ‌ومیر کشورهایی مانند نیوزیلند، آلمان و تایوان (که تحت رهبری زنان بوده‌اند)، به این نتیجه رسیدند که این دو کشور عملکردهای بسیار بهتری نسبت به کشورهای مشابه از خود نشان دادند.

نتایج این تحقیقات  نشان می‌دهد در دوران شیوع ویروس، رهبران زن عملکرد بسیار بهتری نسبت به مردان نشان داده‌اند. البته صرف اینکه زنان در رأس امور باشند، لزوما نمی‌تواند نشانه موفقیت باشد؛ اما درباره موضوعاتی بحرانی که به سلامت و بهداشت انسان‌ها مربوط می‌شود، می‌توان با قاطعیت گفت که زنان مدیریت قاطع‌تری نسبت به مردان دارند؛ چراکه زنان بیش از مردان سلامت خود را جدی می‌گیرند. بر اساس آماری که مرکز کنترل و مقابله با بیماری‌ها در ایالات متحده منتشر کرده است، زنان ۳۳ درصد بیشتر از مردان به پزشک مراجعه می‌کنند. نکته درخور توجه اینکه در این آمار، مراجعه به پزشک در دوره بارداری گنجانده نشده و درباره آزمایش‌های جسمانی سالانه نیز می‌توان گفت که زنان صد درصد بیش از مردان این آزمایش‌ها را جدی می‌گیرند.
البته این تحقیقات با ارائه آمارهای مربوط به چهارماهه اول گسترش ویروس، تنها به واکنش رهبران کشورها به موج اول ویروس کرونا مربوط خواهد بود.
یافته‌های این مقاله نشان می‌دهد که در کشورهای تحت رهبری زنان، عملکردهای مربوط به شیوع ویروس کرونا بسیار بهتر از دیگر کشورها بوده است؛ و اینکه بخشی از این موفقیت‌ها را می‌توان به سیاست‌های فعالی نسبت داد که این رهبرها در پیش گرفتند.


در تاریخ ۸ جون ۲۰۲۰، نخست‌وزیر نیوزیلند جاسیندا آردرن، تمامی محدودیت کشور را برداشته و نیوزیلند را فارغ از ویروس کرونا اعلام کرد. در آن زمان، تنها ۵۰۰ مورد ابتلا به‌طور رسمی شناسایی شده و هفت نفر توسط ویروس فوت کرده بودند.
تایوان نیز تحت ریاست جمهوری سای اینگ ون، عملکرد بسیار خوبی در مهار کردن کرونا از خود نشان داده است. همچنین آلمان، تحت رهبری آنگلا مرکل، توانسته بسیار بهتر از کشورهای اروپایی اطراف خود در مقابله با همه‌گیری عمل کند.
البته برخی از تحلیلگران بر این باورند که موفقیت برخی از کشورها در مقابل کرونا به زن یا مرد بودن رهبران‌شان ارتباطی ندارد. در واقع بیشتر کشورهایی که نسبت به بحران کرونا واکنش بهتری نشان داده‌اند به غیر از رهبران زن، موارد اشتراک دیگری هم دارند، از جمله این‌که همه این کشورها از اقتصادهای پیشرفته دنیا هستند که از سیستم پشتیبان رفاهی بهره می‌برند. اما باید در نظر گرفت که آمریکا و بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی به عنوان مدعیان سیستم های پیشرفته رفاهی همچنان در مهار و کنترل این ویروس ذره بینی درمانده اند.  

براساس گزارش بلومبرگ، در آمریکا، حدود یک چهارم از قانونگذاران این کشور، زن هستند. کامالا هریس در این سال به سمت معاونت رئیس جمهوری آمریکا دست یافت. نیمی از کابینه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را زنان تشکیل می دهند.

رهبران زن در زمینه تجاری نیز موفقیت های بالایی به دست آورده اند. برای نخستین بار در تاریخ، همه شرکت های «اس اند پی ۵۰۰» دستکم یک زن در هیات مدیره خود دارند.

تعداد مدیران عامل زن در اس اند پی ۵۰۰ در پایان سال ۲۰۲۰ به بالاترین سطح خود رسید هرچند هنوز این رقم تنها ۷.۸ درصد است.

این گزارش در ادامه به بحران همه گیری کووید – ۱۹ پرداخته و آورده است: کشورهای تحت رهبری زنان از آمار پایین تر مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا برخوردار بوده اند.

در آمریکا، تحقیقات نشان می دهد که آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید – ۱۹ در ایالاتی که فرمانداران زن بر آن حکمرانی می کنند در مقایسه با ایالات در دست فرمانداران مرد، کمتر است.

دلیل این تفاوت چیست؟ استفاده از یک برنامه رایانه ای برای تحلیل محتوای ۲۵۱ جلسه در سال ۲۰۲۰ مشخص کرد که زنان همدلی و حمایت بیشتری نسبت به رفاه هواداران خود نشان داده اند.

زمانی که مردم احساس کنند رهبرانشان مراقبت بیشتری از آنها به عمل می آورند، تمایل بیشتری به رعایت پروتکل های بهداشتی همچون فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک از خود نشان می دهند.

همچنین تحلیل ۱۲۲ سخنرانی سران دولت ها در سراسر جهان نمایان کرد که رهبران مرد از تاکتیک های ترس محور و تشبیهات جنگی بیشتر به هنگام سخن گفتن از ویروس استفاده می کنند.

در مقایسه، رهبران زن بیشتر بر افراد، خانواده ها و کودکان و گروه های آسیب پذیر با پیام همدردی و انسجام اجتماعی متمرکز می شوند.

زنان رهبر در بخش خصوصی نیز رتبه بهتری در جریان همه گیری به دست آورده اند.

در یک مطالعه، ترجیحات بیش از ۸۰۰ کارمندان برای داشتن رئیس زن یا مرد در سال ۲۰۲۰ مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتیجه نشان داد که کارمندان به روسای زن رتبه مثبت تری در مقایسه با روسای مرد دادند و افرادی برخوردار از روسای زن، سطح بالاتری از تعامل را اعلام کردند.

در واقع روسای زن در مقایسه با همتایان مرد خود بیشتر باعث ایجاد انگیزه می شوند، با قدرت ارتباط برقرار می کنند، همکاری و کار گروهی بیشتری دارند و در ایجاد رابطه قوی ترند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

برچسب ها: زنان ، 2021 ، تابناک سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار