آبسه دندان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های دهان و دندان است که می‌تواند بسیار دردناک باشد.
کد خبر: ۹۳۸۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶ 06 February 2021

 

به گزارش تابناک سمنان به نقل از اکسپرس، دندان نخستین مرحله گوارش را با خرد کردن غذا به تکه‌های کوچک انجام می‌دهد. از این رو، سلامت دندان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از دردناکترین بیماری‌هایی که دندان‌ها را درگیر خود می‌کند آبسه است.

براساس تحقیقات انجام شده بیش از ۹۰ درصد افراد بالغ در انگلیس به بیماری‌های لثه و دندان مبتلا بوده اند که همین موضوع می‌تواند به آبسه دندان منجر شود. آبسه می‌تواند در هر بخشی از بدن اتفاق بیوفتد که داخل دندان یکی از آن مناطق است.

به طور معمول، آبسه دندان به دلیل عفونت باکتریایی اتفاق می‌افتد و می‌تواند درون دندان، اطراف آن و یا در لثه‌ها اتفاق بیوفتد. در هر حال، وقوع آبسه می‌تواند باعث ایجاد شرایط حادی برای فرد شود. یکی از عواملی که می‌تواند باعث آبسه شود، پلاک‌های دندان است. پلاک‌ها بافت‌های سفت و چسبنده‌ای هستند که بر سطح دندان‌ها تشکیل می‌شوند و خود شامل میلیون‌ها باکتری هستند.

اصلی‌ترین دلیل آبسه دندان

اگر دندان‌های خود را به درستی پاکیزه نکنید، باکتری‌های موجود در پلاک‌ها اقدام به تولید اسید می‌کنند که می‌تواند به مینای دندان آسیب وارد کند. این امر می‌تواند به پوسیدگی دندان، بیماری لثه، و آبسه منجر شود.

تحقیقات نشان داده است اصلی‌ترین دلیل آبسه دندان رعایت نکردن بهداشت دهان، مصرف بیش از اندازه شکر و نشاسته، آسیب دیدگی دندان، و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن است. حداقل یک بار مسواک زدن در روز و نیز استفاده از دهانشویه می‌تواند با از بین بردن پلاک‌های دندان، خطر ابتلا به آبسه را کاهش دهد.

دندان

بیشتر مردم زمانی که دچار آبسه می‌شوند درد‌های شدیدی را تجربه می‌کنند. اما این بیماری می‌تواند بدون علامت باشد. با این وجود، حتی زمانی که درد ندارید باید در صورت ابتلا به آبسه به دندانپزشک مراجعه کنید. باید بدانید که آبسه دندان به صورت خود به خود خوب نمی‌شود و ممکن است به بخش‌های دیگر بدن سرایت کند. این موضوع می‌تواند باعث احساس ناخوشی شما و ایجاد تب شود.

رایج‌ترین علائم آبسه دندان شامل موارد ذیل است:

۱- یک درد شدید در ناحیه دندان یا لثه که می‌تواند به مرور تشدید شود.
۲- دردی که به گوش، فک و یا گردن در همان قسمت که آبسه دندان رخ داده، سرایت کند.
۳- دردی که در زمان خواب تشدید می‌شود به طوری که در خواب فرد ایجاد اختلال می‌کند.
۴- قرمزی و تورم در صورت
۵- قرمزی و توم در لثه
۶- حساسیت به آب یا غذای سرد و گرم
۷- بوی بد تنفس و یا بوی بد دهان
۸- سختی در عمل بلع یا تنفس کردن

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار