بررسی آماری تعداد مبتلایان به ویروس منحوس کرونا نشان می‌دهد رفته رفته با افزایش معنادار تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی این واقعیت خودنمایی می‌کند که احتمالا موجی تازه از همه‌گیری درحال شکل‌گیری است.
کد خبر: ۹۳۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶ 03 February 2021

وضعیت نگران‌کننده شیوع کرونا در استان‌ها /‌ بی‌توجهی و عادی‌انگاری پایان سال تلخ کرونایی را تدارک می‌بیند +‌ نقشه

به گزارش تابناک سمنان درحالی یازدهمین ماه سال 1399 یعنی تقریبا یکسال بعد از انتشار اولین گزارش‌های منتشر شده از ورود ویروس منحوس به کشورمان با اخبار خوش کرونایی یعنی مهار موج سوم همه‌گیری همراه شد که تنها بعد از دوهفته از این تاریخ دوباره مسئولان بهداشت و درمان سخن از نگرانی درباره آغاز موج تازه از همه‌گیری می‌کنند.

موجی که به دلیل ورود نوع جهش‌یافته ویروس منحوس  و همچنین برودت هوا در کشورمان می‌تواند نگران کننده‌تر از ماه‌‌های گذشته باشد تا جایی که مسئولان وزارت بهداشت از اوایل هفته جاری با تأکید بر اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی درباره جلوگیری از شکل‌گیری موج چهارم همه‌گیری سخن گفتند و مردم را به گسترش همکاری و همراهی با سیاست‌های کرونایی مسئولان دعوت کردند.

این اظهار نظر مسئولان درست زمانی گسترش یافت که آمارها نشان می‌دهد در بسیاری از نقاط کشور بخصوص کلانشهرها و شهرستان‌های مسافرپذیر میزان مشارکت مردمی در رعایت پروتکل‌بهداشتی با شیبی معنادار نزولی شده و بعضا به زیر 50 درصد رسیده است. سقوطی که به گفته کارشناسان بهداشت و درمان می‌تواند پرتگاهی در افزایش تعداد بیماران و البته فوتی ها در سراسر کشور باشد.

به گفته مسئولان، اگرچه کادر درمانی از همان روز اول با تمام توان وارد میدان مقابله با ویروس منحوس شده‌اند اما اکنون بعد از گذشت یکسال مقابله با این روند به نوعی فرسوده شده‌اند و شاید این روند اثرگذاری در میزان مدیریت بیماری داشته باشد، نکته‌ای که در نیمه دوم دی ماه گذشته قرار بود با کاهش میزان همه‌گیری فرصتی برای نفس تازه‌کردن کادر درمان شناخته شود.

شهرستان‌های گردشگرپذیر کانون شیوع شده‌اند

به‌هرحال از همان ابتدای بهمن‌ماه که رنگبندی کرونایی شهرستان‌ها در سراسر ایران دستخوش تغییرات امیدوارکننده‌ای شد و رفته رفته رنگ تند قرمز جایش را به زرد و آبی کرونایی داد یکباره بی‌توجهی هموطنان به پروتکل‌ها و افزایش ترددهای بین‌شهری عاملی شد که روند پریدن رنگ تند کرونایی از تک تک شهرهای کشور کندشد و در نهایت حتی در برخی موارد دوباره وضعیت بحرانی بخصوص در شهرهای شمالی کشور توجه‌ها را به خود جلب کرد.

به این ترتیب و براساس آمارهای منتشر شده از سوی مسئولان  ستاد ملی کرونا امروز در دوازدهمین روز بهمن 1399، 18 شهرستان کشور در وضعیت نارنجی ، 124 شهرستان در وضعیت زرد و 306 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. آمارها نشان می‌دهد  تمامی شهرستان‌های نارنجی رنگ از نظر وضعیت شیوع کرونا در استان‌های شمالی ایران شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.

نکته جالب توجه اینجاست که شاید این شهرها با توجه به رنگ بندی مربوط به همه‌گیری کرونا روی نقشه کشورمان از نظر میزان شیوع خودنمایی می‌کند اما وقتی روی جداول بدون رنگ و تنها با آمارهای ارایه شده با دقت تمرکز داشته باشیم می‌بینیم شهرستان‌هایی مثل شیراز، جزایر کیش و قشم، شهرکرد، بوشهر، اهواز و آبادان، تبریز، کرج، همدان، بیرجند، گرگان و بجنورد نیز رفته رفته با درنظر گرفتن میزان ابتلای موارد جدید کرونا به فهرست یاد شده درحال افزوده شدن هستند.

نگرانی مسئولان بهداشت و درمان درباره آغاز موج چهارم همه‌گیری اینجا دوباره خودنمایی می‌کند که اگر روی نقشه شهرهای مشخص شده قبلی و البته شهرهای نامبرده شده جدید را علامت گذاری کنیم می‌بینیم تقریباً دورتادور کشور از نظر میزان همه‌گیری به سمت بحرانی شدن حرکت کرده‌اند

و اما آمارهای امروز 15 بهمن  1399 ...

امروز با توجه به آمارهای منتشر شده از 24 ساعت گذشته تعداد کل مبتلایان قطعی به ویروس کووید 19 برابر 6870 نفر بوده که با درنظر گرفتن مبتلایان گذشته هم اکنون از ابتدای همه‌گیری تا امروز مجموعا 1438286 نفر از هموطنان  قطعا  به بیماری کرونا مبتلا شده از این تعداد بیماران 1229391 نفر بهبودی کامل خود را به دست آورده‌اند.

از سوی دیگر این آمار نشان می‌دهد 79 نفر از هموطنان در مدت یاد شده به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده‌اند تا به این ترتیب مجموعاً نام 58189 نفر از ابتدای همه‌گیری تا امروز در فهرست متوفیان همه‌گیری ثبت شده باشد.

مؤثرترین راهکار مبارزه رعایت پروتکل‌های بهداشتی است

در همین‌حال اگرچه انتشار اخبار تولید واکنس و همچنین واردات واکسن می‌تواند نقطه امیدی برای مهار همه‌گیری ویروس منحوس شناخته شود اما تا زمانی که بخش عمده‌ای از هموطنان با استفاده از این واکسن‌ها، واکسینه نشده باشند همچنان احتمال بیماری برای سایرین وجود دارد و تنها راهکار مؤثر در مقابله با ویروس کرونا رعایت اصولی پروتکل‌های بهداشتی و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است.

بنابراین حالا که در آستانه تعطیلات آخر بهمن‌ 1399 قرار داردیم بهتر است بجای اینکه برای سفر و یا دید و بازدید از آشنایان و بستگان برنامه‌ریزی کنیم به فکر کادر درمان کشورمان باشیم که تقریباً یکسال است که همواره درگیره مقابله با این ویروس هستند و اگر ما رعایت نکنیم قطعاً این گروه زحمتکش به‌دلیل فرسودگی علی‌رغم میل باطنی دیگر قادر به ارایه خدمات 100 درصدی به بیماران مبتلا به کرونا نیستند و قطعا شاهد افزایش تعداد مرگ و میر به دلیل ویروس منحوس می‌شویم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تسنیم

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار