خطیب زاده در نشست خبری:
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: منتظر دریافت اطلاعات بیشتری درباره نفتکش توقیف شده ایرانی در اندونزی هستیم.
کد خبر: ۹۳۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰ 25 January 2021

به گزارش تابناک سمنان سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: امروز با تلاش و هماهنگی‌های صورت گرفته، گفت‌وگوی بر خط رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس کنگره خلق چین ساعت ۱۰:۳۰ انجام شد.

وی با بیان اینکه شاهد هیچ اتفاق جدیدی درباره برجام نبودیم ادامه داد: موضع ما همان است که قبلا گفتیم و باید شاهد رفع تحریم‌ها و اجرای موثر برجام از سوی آمریکا و طرف‌های دیگر حاضر در برجام باشیم. تا موقعی که این اتفاق نیفتد و پایبندی آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ را نبینیم هیچ اتفاقی از سوی ایران رقم نخواهد خورد.

خطیب زاده تصریح کرد: اگر طرف مقابل به تعهداتش برگردد و تحریم‌ها را تماما بردارد و شرایط به ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگردد همه اقدامات ایران برگشت پذیر هستند و ایران متناظر با آن اقدام خواهد کرد؛ ما منتظر اقدام خواهیم بود، صحبت زیاد شنیدیم الان وقت عمل است اگر دولت جدید آمریکا مایل است نشان دهد از مسیر دولت قبلی فاصله می‌گیرد و به اجرای تعهداتش برگردد.

سازمان بنادر به دنبال رفع توقیف نفتکش ایرانی در اندونزی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های اندونزی اظهار کرد: منتظر دریافت اطلاعات بیشتری از سوی دولت اندونزی هستیم.

وی افزود: موضوع فنی است و در کشتیرانی از این موارد اتفاق می‌افتد، سازمان بنادر ما و شرکت صاحب کشتی در پی پیدا کردن دلیل موضوع و حل و فصل آن است. سفارت ما از نزدیک موضوع را پیگیری می‌کند و وزارت خارجه نیز همین طور و اگر به نتیجه‌ای برسیم اطلاع رسانی می‌شود.

خطیب زاده در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره گرفتار شدن پنج نفر از اتباع کشورمان که هفته گذشته در خاک ترکیه اظهار کرد:  اگر هلال احمر درخواستی از وزارت خارجه داشته باشد حتما انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت: اینکه برخی طرف‌های ما در برجام تصور کنند که تاریخ را با برخی از اظهاراتشان می‌توانند پاک کنند یا حافظه تاریخی ما و ملت ایران تعهداتشان در ششم ژوئیه یا ژانویه ۲۰۱۸ را فراموش می‌کند ساده‌انگارانه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام تعهداتی را داد که هیچ کدام را نتوانست انجام دهد؛ انتفاع جمهوری اسلامی از موارد رفع تحریمی مندرج در برجام به دلیل عدم پایبندی تعهدات از سوی اروپا واقعا محدود بوده است؛ اینستکس شروع شد که تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا را بی اثر کند، اینستکس درست نشد برای اینکه اروپایی‌ها برای پرداخت بدهی‌هایشان به ایران به جای اینستکس به دنبال کانال سوئیس بروند.

خطیب زاده با بیان اینکه اگر روزی قرار باشد جزییات عدم پایبندی اروپا بیان شود لیست بلندبالایی است ادامه داد: تاریخ و حافظه تاریخی ما به دقت همه این‌ها را ثبت کرده و بهتر است اروپایی ها به جای فرافکنی‌ها هر چه زودتر به اجرای موثر تعهداتشان برگردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گرفتار شدن پنج نفر از اتباع کشورمان که هفته گذشته در خاک ترکیه اظهار کرد:  از جزییات این اتفاق مطلع نیستم و اگر هلال احمر درخواستی از وزارت خارجه داشته باشد مسیر آنی جواب دارد و اگر هلال احمر درخواستی را داشته باشد حتما انجام می‌شود. در مورد همکاری‌ها با ترکیه مشکلی را نداشته‌ایم.

خطیب زاده درباره بحث خروج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران افزود: تکلیف مجلس در قانون اخیر برای دولت و سازمان انرژی اتمی روشن است؛ اگر طرف‌های ما در برجام از جمله اروپا و آمریکا ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ تعهداتشان را انجام ندهند. ایران باید نظارت‌های فراپادمانی یا آنچه به عنوان پروتکل الحاقی را متوقف کند.

وی ادامه داد: اینکه کم و کیف آن چگونه خواهد بود در قانون است و همکاری ایران با آژانس متوقف نمی‌شود به معنای اخراج بازرسان نیست بلکه به معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی است.

مسائل ما با کره جنوبی در حوزه بدهی جلو نمی‌رود

خطیب زاده همچنین درباره پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی بیان کرد: در مورد بدهی ما از کره هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده و منتظر راه‌حل‌هایی هستیم که در سفر قائم مقام وزیر خارجه کره گفته شد؛ امیدواریم این راه‌حل‌ها عملیاتی شود. مسائل ما با کره جنوبی در حوزه بدهی جلو نمی‌رود.

وی تاکید کرد: از این گونه اظهارات که توقیف نفتکش کره جنوبی و نفتکش ایران در اندونزی با هم در ارتباط است، همیشه مطرح می‌شود؛ موضوع فنی است و در مسیر خود پیگیری می‌شود. قبلا این موضوع را با کشورهای شرق آسیا داشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره برقراری ارتباط ایران و عربستان بیان کرد: موضع ما درباره همه همسایگان یکسان است و آن زمانی که رئیس جمهور ایران طرح صلح هرمز را طی یک نامه به تمام کشور‌های حوزه خلیج فارس ارسال کرد و به واسطه کویت برای عربستان نیز ارسال شد، پیام ما کاملا روشن بود که ما به دنبال ایجاد یک سازوکار منطقه‌ای، بومی و یک چارچوب همکاری در این منطقه هستیم.

خطیب زاده تاکید کرد: سیاست ما عوض نشده و همچنان معتقدیم این سازوکار امنیتی و همکاری در منطقه براساس چارچوبی که ارائه کردیم، بهترین راه‌حل برای تنظیم روابط در این منطقه است.

وی ادامه داد: اگر واقعا عربستان سعودی از چرخه باطل خشونت و نادیده گرفتن امنیت منطقه‌ای و همکاری صرف با کشور‌ها و قدرت‌های فرامنطقه‌ای فاصله بگیرد و اگر واقعا ببینیم این تغییر نگرش در رفتار و گفتار و اقدامات عربستان سعودی مشاهده می‌شود، قطعا آغوش ایران از اول باز بوده و ما گام‌های موثرتری را طراحی خواهیم کرد اما ما نمی‌توانیم شاهد باشیم روزانه عملیات بمباران یمن ادامه دارد و بعد صحبت از صلح در یمن شود، یا در روز‌های پایانی دولت ترامپ طراحی و توطئه‌ای صورت بگیرد و راه‌حل سیاسی بحران یمن را با قرار دادن انصارالله در لیست خودخوانده و ادعایی تروریسم آمریکا قرار دهند.

خطیب‌زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران در کلام و گفتار و اقدامات خودش همواره در سال‌های گذشته یک تداومی داشته است و آن دعوت کشور‌های همسایه و از جمله عربستان سعودی به یک سازوکار منطقه‌ای است.

ایران اجازه نخواهد داد داعش خود را سازماندهی کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره عملیات تروریستی اخیر در عراق و جان گرفتن دوباره داعش اظهار کرد: درد و رنج مردم عراق درد و رنج ماست. عملیات تروریستی اخیر در عراق قلب و جان ما را آزرد. آن عملیات تروریستی کور در بغداد نشانگر روح کریه تروریسم در منطقه است و برخی به جای پرداختن به ریشه‌های آن فکر می‌کنند با برخی زد و بند‌های سیاسی می‌توانند بهره برداری‌هایی کنند.

خطیب‌زاده در ادامه افزود: تروریسم ریشه در افراطی گری‌های فکری و سازمانی دارد، البته دست‌های برخی عناصر در این عملیات دیده شده است. به نظر می‌آید جهات سومی هستند که با آشفته کردن اوضاع منطقه می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و یا به خیال خام خودشان دوران گردنکشی ترامپ را در منطقه تداوم ببخشند و مایلند با خون آمریکایی به اهداف خودشان برسند.

وی تاکید کرد: برادران ملت و دولت عراق در ایران هستند تا این بحران‌ها را از سر بگذرانند، جمهوری اسلامی ایران در کنار متحدان و کشور‌های دوست اجازه نخواهد داد که بار دیگر داعش در عراق و یا مناطق دیگر خودش را سازماندهی کند.

مسئول مستقیم در حوزه تجارت و سرمایه گذاری وزارت امور خارجه نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه در راستای دیپلماسی اقتصادی  اظهار کرد: دیپلماسی اقتصادی امری است که تنها به وزارت امور خارجه برنمی‌گردد، نهاد‌ها و سازمان‌هایی که مسئولیت مستقیم در حوزه تجارت، سرمایه‌گذاری، بازرگانی و مراودات دارند اختیاراتی دارند که در دست وزارت امور خارجه نیست. وزارت خارجه مسئولیت هماهنگی و تسهیل امور را دارد.

وی گفت: برخی از این سازمان‌ها در بسیاری موارد، نقش تسهیل کننده ما را رعایت نمی‌کنند و وقتی سراغ ما می‌آیند که به مشکلی برمی‌خورند، سفیر ما سرمایه گذاری جذب می‌کند، ولی اینکه این سرمایه چگونه وارد ایران می‌شود به کجا می‌رود و به چه موانعی برخورد می‌کند واقعا در اختیار وزارت امور خارجه نیست؛ ضمن اینکه وزارت امور خارجه پاسخگو است، ولی مطلع باشید وزارت امور خارجه مسئولیت و اختیارات همه امور را ندارد.

خطیب زاده همچنین درباره اینکه اقدامات وزارت خارجه در چه حوزه‌هایی موثر بوده است، بیان کرد: کافی است توجه کنید به فشار حداکثری که آمریکا وارد کرد. آمریکا با چه هدفی این فشار را وارد کرد؟ برای فروپاشی اقتصاد ایران و قطع روابط ایران با کشور‌های مختلف؛ زمانی که کرونا وارد ایران شد اولین جملات از دهان برخی مقامات آمریکایی این بود که کرونا کاری که نتوانستیم در قطع روابط تجاری و اقتصادی ایران انجام دهیم در بستن مرز‌ها و مراودات انجام خواهد داد. یک سال است گذشته و بیشترین مراودات ما با کدام کشورهاست؟ بیشترین مراودات با کشور‌های همسایه است. حجم همکاری‌های ما با همسایگان شمالی و شرقی و خلیج فاس را شاهدید.روزی که بتوانیم آشکار برای ملت می‌گوییم که به دست جوانان گمنام در اقصی نقاط این روز‌ها رقم خورده است.

وی تاکید کرد: از بی انصافی باید فاصله گرفت و باید کاری که کل جمهوری اسلامی نه دیپلمات‌ها در راستای بی اثر کردن یا کم اثر کردن این فشار حداکثری به ویژه در حوزه اقتصادی انجام داده ارج گذاشت. تجار ما محصولات خود را هر سختی صادر می‌کنند و نفت خود را چندین برابر می‌فروشیم؛ هم مسئول کم و کاستی‌ها ما هستیم و هم مسئول این دستاوردها. وزارت امور خارجه بیش از مسئولیت و اختیارات، موفق عمل کرده است.

خطیب زاده با اشاره به سفر ظریف به باکو، گفت: جمهوری آذربایجان یکی از همسایگان پراهمیت برای ایران است. این سفر قرار بود چند هفته قبل انجام شود که به دلیل بررسی بودجه در دولت به تعویق افتاد. تفاهمات جدی و مهمی درباره مسائل مرزی، همکاری سیاسی، تجاری و اقتصادی با باکو انجام شده است، این سفر هم درباره مسائل دوجانبه است و از سوی دیگر برای آن است که مرحله گذار برای صلح را داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: منطقه نیازمند مراودات دوجانبه و چند جانبه است و این سفر ماندگاری است و نتایج مهمی را به دنبال خواهد داشت.

برای پرداخت بدهی به سازمان ملل باید مسیر امنی طراحی شود

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل متحد، گفت: بدهی ما به سازمان ملل متحد به دلیل آمادگی ما نبوده است، بلکه منابع تخصیص داده و کانال هم در نظر گرفته شده، اما آمریکا موانعی برای برداشت ایجاد کرده بود. هرگاه سازمان ملل بردارد، می‌تواند آن در اختیار بگیرد و ما در حال رایزنی با دبیرخانه سازمان ملل هستیم تا مسیر امنی طراحی شود و سازمان ملل متحد این پول را در اختیار بگیرد.

خطیب زاده اظهار کرد: اینکه دولت آمریکا از مسیر قبلی بازگردد، به خودشان ربط دارد، اما ما اقدامات آن‌ها را رصد می‌کنیم. ما به چند اقدام پراکنده نگاه نمی‌کنیم بلکه اقدامات موثر و جدی تعهدات آنان را در نظر می‌گیریم که در چند سال اخیر انجام نشده است.

ما در سیاست خود اقمار هیچ کسی نمی‌شویم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با بهبود روابط ایران با غرب، ایران از روسیه و چین فاصله گرفته است، گفت: پیش‌فرض سوال شما اشتباه است، ما از سال‌های ریاست جمهوری رئیس دولت اصلاحات نگاه به شرق را پیگیری کردیم و این سیاست نگاه به شرق برخاسته از شناخت است و برخاسته از الزام بین‌المللی صرف نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: شرق سیاسی و شرق اقتصادی در حال برآمدن و رشد است و این برآمدن در مقابل هیچ جبهه دیگری نیست و شناخت از دنیای پساغربی است؛ جمهوری اسلامی ایران برای اینکه از برخی برداشت‌های نادرست فاصله بگیرد، نقشه راه‌های راهبردی را طراحی کرده است و نقشه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین برای این است که از بالا و پایین رفتن‌های روزمره فاصله بگیریم.

وی افزود: ما در سیاست خود اقمار هیچ کسی نمی‌شویم و بالاترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران استقلال، آزادی و معرفی راه سوم به جهان است و در روز‌های پیش رو شاهد گسترش روابط با شرق خواهیم بود؛ آقای ظریف، بیش از چند ده بار به مسکو رفته است و خوب است که تعداد سفر‌های وی به منطقه و آسیا را با سفر‌هایی که به غرب رفته است، مقایسه کنید.

خطیب زاده در پاسخ سوالی درباره پیگیری شهادت سردار سلیمانی، گفت: موضوع شهادت حاج قاسم سلیمانی در چند سطح پیگیری می‌شود که یک سطح بعد حقوقی داخلی است که در محاکم صالحه ایران در حال پیگیری است و پیگیری‌های دوجانبه با دولت عراق هم در حال انجام است، همچنین درخواست ما از عراق به عنوان کشوری که این ترور در خاک عراق اتفاق افتاد، آن است که این موضوع را پیگیری کنند و در هیچ ملاقاتی نیست که ما این موضوع را مطالبه نکنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار