از سوی آیت‌الله رئیسی صورت گرفت؛
مهر: آیت الله رئیسی در حاشیه سفر خود به شاهرود دستور پیگیری قضایی موضوع تخریب شاهوار توسط معدن بوکسیت را صادر کرد تا بالاخره مردم ناامید، دل‌هایشان را از نور امید روشن ببینند.
کد خبر: ۹۳۴۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹ 22 January 2021

دستور ورود جدی دستگاه قضائی به موضوع شاهوار/ مردم امیدوار شدند

به گزارش تابناک سمنان آیت الله رئیسی شامگاه پنج شنبه مهمان مردم شاهرود بود و در نشستی به میزبانی سالن همایش‌های البرز شرقی، صدای مردم خسته از عدم پیگیری مسئولان در موضوع معدن بوکسیت شاهوار را شنید و دستور اکید رسیدگی به امور این معدن مخرب را صادر کرد، دستوری که موجب امید افزایی در دل‌های خسته مردمی شد که سال‌ها است به هر ریسمانی چنگ می‌زنند تا مطالبه اشان بیان شود.

محسن صنحتی یکی از جوانان دیار شاهوار در جایی که همه مسئولان استانی و شهرستانی به‌جز امام جمعه شاهرود و بسطام سکوت اختیار کرده‌اند، موضوع تخریب شاهوار را به عنوان مهمترین مطالبه آحاد مردم شهرستان شاهرود بیان کرد.

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره حفظ منابع و محیط زیست و تخریبی که سال‌ها است گریبان شاهوار شاهرگ حیاتی منطقه را گرفته است، بیان کرد: شاهوار خاک مادری مردم شهرستان شاهرود است که بیش از یک هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند و امروز معدن بوکسیت این کانون آب ساز و حیات بخششان را مورد تخریب قرار داده و نگرانی‌هایی را از این بابت برای مردم به وجود آورده است.

تخریب گسترده در شاهوار

این جوان شاهرودی افزود: امروز در حالی مردم مطالبه شاهوار را دارند که یکسال است استاندار سمنان با علم به این مطالبه حتی پایش را هم در شاهرود نگذاشته و راه برای پیگیری مسائل از درون استان بسته شده است.

این سخنان با حمایت امام جمعه شاهرود همراه شد و وقتی حجت الاسلام عباس امینی پشت تریبون قرار گرفت درباره شاهوار، این مطالبه مردمی، با بیان اینکه معدن بوکسیت تاش که مورد بهره برداری شرکت آلومینای جاجرم است مهمترین دغدغه مردم نسبت به محیط زیست و آب و هوا و ذخیره آبی است، تصریح کرد: از رئیس قوه قضائیه درخواست داریم کارشناسان مستقل بی طرف برای حل این موضوع اعزام شوند، چنانچه برداشت معدن ضرر نداشت مردم را قانع کنند و چنانچه ضرر داشت اگر طلا هم باشد نمی‌خواهیم ولی تکلیفش مشخص شود و دغدغه مردم برطرف گردد.

سانسور نام شاهوار توسط دولت مردان استان سمنان

این نشست اما بدون حاشیه هم نبود نکته قابل توجه خبرهای مخابره شده توسط برخی رسانه‌ها از آن نیز به شکلی بود که مطالبات مردمی در خصوص شاهوار سانسور شدند.

علیرضا آشناگر استاندار سمنان بعد از یک سال پای به شاهرود گذاشته و در قبال مطالبه مردم پیرامون معدن بوکسیت و قله شاهوار حرفی هم برای گفتن ندارد.

با این وجود اما آیت الله رئیسی قاطعانه دستور رسیدگی به وضعیت بوکسیت تاش در قله شاهوار را داد و درباره اعتراض مردم به تخریب شاهوار، گفت: باید روشن یا معلوم شود که مشکل محیط زیستی دارد یا ندارد اگر دارد باید طبیعتاً عکس‌العمل نشان داد و لذا اگر ندارد باید برای مردم تبیین شود.

دستور قاطع برای رسیدگی

رئیس قوه قضائیه در این راستا مقرر کرد تا کارشناسانی درباره معدن نظر بدهند، آیت الله رئیسی با بیان اینکه وقتی موضوعی مسئله و مشکل برای مردم شد آن وقت باید پیگیری شود، ابراز کرد: هیچ مسئله حل نشدنی در کشورمان وجود ندارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند و لذا گره گشایی در دست مسئولان و مردم است.

وی با بیان اینکه مردم شاهرود بالغ بر یک هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده و حق دارند نسبت به مسئله دغدغه داشته باشند، گفت: جاهایی که بنا به از خودگذشتگی باشد مردم شاهرود به خوبی حضور یافته‌اند.

شاهوار کانون آب ساز

شاهوار این کانون آب ساز و حیات بخش و بلندترین قله البرز شرقی که در سال ۸۷ مجوز اکتشاف معدن بوکسیت در آن داده شد و تا سال ۹۷ این معدن بدون ملاحظات محیط زیستی نسبت به پاک تراشی کوه و همچنین قطع درختان ممنوع القطع اورس مبادرت ورزید تا اینکه در نهایت با دخالت گروه‌های مردمی و اعتراض به صورت موقتی بسته شد اما مردم نگران هستند که این معدن دوباره بازگشایی شود لذا پیام واضح آیت الله رئیسی به شاهرودی‌ها یک نور امید را در دل‌هایشان روشن کرد.

اشاره مردم شاهرود در اعتراض به تخریب شاهوار به قانونی است که معدن ادعا دارد آن را انجام داده اما شواهد و اسناد از جمله پروانه بهره برداری معدن نشان می‌دهد تخلف گسترده‌ای در این مورد رخ داده است. معدن به قانونی استناد می‌کند که می‌گوید معدن کاری در مناطق چهارگانه نیاز به استعلام از محیط زیست ندارد اما آن چیزی که معدن آن را مخفی کرده این است که این قانون مصوب ۹۲ است در صورتی که معدن چهار سال قبل از آن پروانه اکتشاف و بعد از دو سال پروانه بهره برداری را می‌گیرد یعنی در آن زمان اصلاً چنین قانونی وجود نداشته و معدن بوکسیت تاش می‌بایست از محیط زیست استعلام می گرفته که نکرده است پس در اصل فعالیت ۹ ساله معدن در شاهوار به کل غیر قانونی است.

در روزهای اخیر از سوی شورای شهر شاهرود و شورای شهر بسطام و سازمان‌های مردم نهاد نامه‌های مختلفی درباره شاهوار به صورت سرگشاده و خطاب به آیت الله رئیسی نگارش شده که در فضای مجازی نیز بازتاب خوبی داشته است.

نامه‌هایی از جنس مطالبات مردمی

این نامه‌ها در حالی مطالبات مردم را بیان می‌کنند که استاندار سمنان هیچ اشاره‌ای به آنها ندارد تا این شائبه پدید آید که اگر شاهوار مطالبه است چرا مطرح نمی‌شود اگر نیست چرا درباره آن دغدغه‌های زیادی وجود دارد؟

برای مثال در متن نامه شورای شهر شاهرود درباره شاهوار آمده است: شاهوار ذخیره گاه آبی کل شهرستان شاهرود بوده و طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حجم آب برآورد شده در این منطقه معادل سد کرج یعنی ۲۱۰ میلیون متر مکعب بوده که متأسفانه بدون هیچ بهایی در حال نابودی می‌باشد. بهره بردار محترم می‌بایست قبل از بهره برداری، ارزیابی زیست محیطی تهیه، اما با گذشت بیش از هشت سال از تاریخ بهره برداری هنوز این مهم انجام نشده است.

معدن فاقد مجوز است

اعضای شورای شهر در این نامه تاکید کرده‌اند: این معدن فاقد ارزیابی زیست محیطی می‌باشد استخراج از این ذخیره گاه آبی دارای عوارض ظاهری مانند دپو کردن میلیون‌ها تن باطله در منطقه و نابودی حیات وحش کم نظیر و قطع صدها اصله درخت ممنوع القطع و… بوده اما مهم‌تر از عوارض مشهود عوارض نامشهودی بوده که بعد از پانزده یا بیست سال بعد به اذعان کارشناسان محترم، مردم گرفتار آن خواهند شد که دیگر کار از کار گذشته و جز حسرت هیچ کار دیگری قابل انجام نخواهد بود که به چند مورد آن به طور خلاصه اشاره خواهد شد.

در این نامه که به امضای شواری شهر شاهرود رسیده با بیان اینکه انفجارهای متعدد باعث تغییر مسیر آب و نابودی ذخیره گاه آبی خواهد شد، تاکید می‌شود: ترکیب آلومینیوم با آب باعث پوکی استخوان، زوال عقل، تولد نوزاد نارس و… خواهد شد با توجه به اینکه شاهوار تأمین کننده کل آب شهرستان می‌باشد در صورتی که حتی یک نوزاد نارس متولد شود چه شخصی باید پاسخگو باشد و برای کدام وجدان بیدار قابل تحمل؟

در این نامه می‌خوانیم: در شش استان دیگر معادن بوکسیت قابل جایگزین وجود داشته که طبق بررسی انجام شده ذخیره گاه آبی نبوده و در صورت استفاده از معادن جایگزین شاهد این فاجعه نخواهیم بود و آثار زیست محیطی آن به مراتب کمتر و اصلاً قابل قیاس با شاهوار نبوده و هیچ ذخیره گاه آبی از بین نمی‌رود. بدون شک مشی و منش جنابعالی در توجه به مردم تأیید خواهد کرد که؛ با توجه به مصالح عموم مردم و منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی که جلوگیری از آسیب رسیدن به مردم مظلوم است بر همین اساس به عنوان منتخبین مردم شهر معلمان دین و اخلاق و در مسیر استیفای حقوق بیش از ۲۰۰ هزار نفر شاهرودی از حضرتعالی تقاضا داریم تا دستور توقف ادامه فعالیت‌های شرکت مذکور تا ارزیابی کامل و همه جانبه زیست محیطی منطقه توسط مراجع ذیصلاح را صادر فرمائید. ما مردم شاهرود اطمینان راسخ داریم با تدبیر حضرتعالی نه تنها زمینه‌های تعطیلی معدن بوکسیت تاش و انجام فعالیت‌های شرکت آلومینای جاجرم رقم خواهد خورد، بلکه زمینه احقاق حق پایمال شده این مردم فراهم خواهد شد.

مطالبه عمومی شاهوار

در نامه‌ای مشابه که به امضای امام جمعه بسطام رسیده، شورای شهر بسطام هم مطالبه تعطیلی دائم شاهوار را دارند و حتی امام جمعه رویان نیز در خطبه‌های نماز امروز جمعه، معدن بوکسیت را مخرب شاهوار دانست و گفت: فعالیت این معدن موجب اختلال زیست‌محیطی در منطقه شده است.

حجت الاسلام عباس معصومی امام جمعه رویان با تأکید بر اینکه اکتشافات معدن بوکسیت شاهوار خطرات زیادی دارد و به محیط‌زیست آسیب جدی می‌زند، اضافه کرد: فعالیت این معدن موجب مسموم شدن آب و اختلال زیست‌محیطی در منطقه شاهوار شده است.

تمام اینها نشان می‌دهد که تعطیلی دائمی معدن بوکسیت شاهوار و جبران خسارات نه تنها یک کار احساسی بلکه یک مطالبه جدی آحاد مردم شهرستان شاهرود است معدنی که تخریبش برای شاهرودی‌ها است و استفاده اقتصادی آن برای استانی دیگر.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار