تکفارس: صفحه نمایش QLED چیست؟ آیا تلویزیون‌های QLED مناسب شماست؟ در این مقاله قصد داریم نگاهی به این فناوری داشته باشیم و کمی بیشتر درباره پنل‌های کوانتوم دات سامسونگ صحبت کنیم.
کد خبر: ۹۳۴۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲ 22 January 2021
فناوری QLED چیست؟ آشنایی با پنل‌های کوانتوم دات سامسونگ

به گزارش تابناک سمنان تکنولوژی تلویزیون‌های QLED ممکن است در درجه نخست گیج‌کننده به نظر بیاید ولی در این مطلب تمامی موارد مربوط به این تکنولوژی را توضیح خواهیم داد. در این مقاله بررسی می‌کنیم که مزایا و معایب QLED چیست، چه فرقی با صفحه نمایش‌های LCD و OLED دارند و مهم‌تر از همه اینکه، کدام برای شما مناسب‌تر است.

QLED تنها در تلویزیون‌های رده‌بالای سامسونگ پیدا می‌شود. البته شرکت‌های دیگری مثل TCL و هیسنس (Hisense) نیز از این تکنولوژی استفاده می‌کنند اما سامسونگ در این زمینه پیشرو است. تلویزیون‌هایی با رزولوشن ۸K که به‌تازگی معرفی ‌شده‌اند از QLED استفاده می‌کنند، مثل مدل های Q800T و Q950TS. با این وجود، اکثر تلویزیون‌های QLED هنوز ۴K هستند.

چیزی که QLED را از دیگر تکنولوژی‌های صفحه‌ نمایش مثل LCD-LED عادی جدا می‌کند، وجود فیلتر کوانتوم دات فلزی است. این فیلتر، رنگ تولیدشده و کنتراست صفحه‌ نمایش را ارتقاء می‌دهد. این تکنولوژی به تولید رنگ موردنیاز تلویزیون‌های ۴K HDR کمک می‌کند.

اما کیفیت فوق‌العاده تصاویر نمایش داده شده تنها ویژگی QLED ها نیست. تلویزیون‌های جدید QLED سامسونگ از دستیار صوتی بیکسبی (Bixby) و حالت امبینت مود (Ambient Mode) پشتیبانی می‌کنند که رنگ تلویزیون را با محیط تطبیق می‌دهد.

موارد کوچکی نیز وجود دارند اما ما به اساس تکنولوژی QLED و مواردی که توجه به آن‌ها در هنگام خرید لازم است اشاره می‌کنیم.

سؤالات متداول تلویزیون‌های QLED

  • QLED چیست؟ یک تکنولوژی استفاده‌ شده در تلویزیون‌های سامسونگ است.
  • QLED بهتر است یا OLED؟ بستگی به نیاز شما دارد. هر یک برتری و ضعف‌هایی نسبت به دیگری دارد.
  • آیا QLED از ۴K بهتر است؟ تمام پنل‌های QLED رزولوشن حداقل ۴K دارند. بعضی از آن‌ها دارای رزولوشن ۸K هستند.
  • آیا تلویزیون‌های QLED گران هستند؟ بعضی از آن‌ها گران هستند اما تلویزیون‌های میان-رده مناسبی نیز یافت می‌شود.
  • آیا QLED واقعاً ارزش خرید دارد؟ مسلماً از تلویزیون‌های عادی سامسونگ بهتر هستند.

QLED چیست؟

QLED به معنای دیودهای نورگسیل با نقاط کوانتومی (Quantum dot Light-Emitting Diode) است. در مقابل، اولد به معنای دیودهای نورگسیل ارگانیک (Organic Light Emitting Diode) است.

ابتدا به تفاوت LCD های معمولی و QLED می‌پردازیم. تکنولوژی تلویزیون‌های QLED در واقع از چندین سال پیش توسط سامسونگ در حال‌ توسعه بوده است و اصلاً QLED نیست. یک QLED واقعی همانطور که از نامش پیداست، باید از خود نور ساطع کند. در حالی‌ که تلویزیون‌های QLED سامسونگ از بکلایت LCD استفاده می‌کنند. شاید سامسونگ نباید از نام QLED برای چنین تلویزیون‌هایی استفاده کند.

تلویزیون‌های QLED چگونه کار می‌کنند؟

تمام تلویزیون‌های QLED دارای فیلتر کوانتوم دات هستند. این فیلتر، یک ورقه نازک نیمه‌رسانای کریستالی است که می‌توان رنگ خروجی آن‌ها را با دقت کنترل کرد. این فیلتر به‌ جای فیلتر قدیمی رنگ قرمز، سبز و آبی LCD های قدیمی به کار می‌رود.

این فیلتر همچنین از ترکیبات آلومینیومی استفاده می‌کند تا جریان عبوری از نقاط کوانتومی را بیشتر کند. این موضوع باعث روشنایی بیشتر و مصرف انرژی بهتر این فیلتر می‌شود. همچنین، می‌تواند رنگ‌های بیشتر و دقیق‌تری را تولید کند.

به گفته سامسونگ، تلویزیون‌های جدید QLED توانایی تولید ۱۰۰ درصد رنگ‌های استاندارد DCI/P3 را دارند و در روشنایی‌های مختلف، کارایی خود را حفظ می‌کنند. این موضوع موجب رنگ مشکی عمیق‌تر می‌شود و می‌توان در تلویزیون‌های HDR نیز از آن استفاده کرد.

روشنایی این نوع تلویزیون‌ها بسیار بالاست. تلویزیون‌های QLED قادر هستند تا ۴۰۰۰ نیت روشنایی تولید کنند. برای نمایش محتوای HDR نیاز به روشنایی ۱۰۰۰ نیت است. این موضوع برتری تلویزیون‌های QLED را در مقابل OLED نشان می‌دهد چراکه اولد‌ها نمی‌توانند به ۱۰۰۰ نیت روشنایی برسند.

نحوه چیدمان پیکسل‌های QLED نیز به‌ گونه‌ای بهبود یافته‌اند که مدل‌های ۲۰۱۹ به بعد زاویه دید بسیار بهتری دارند و برای استفاده در اتاق نشیمن مناسب‌ترند.

QLED در برابر LED

به‌ غیر از نام متفاوت برای تلویزیون‌های QLED، در واقع فرق چندانی بین این تلویزیون‌ها و تلویزیون‌های LED-LCD وجود ندارد. بهبودهایی مثل رنگ مشکی عمیق‌تر، تولید رنگ‌های بیشتر و زاویه دید بهتر که در QLED ها وجود دارد، به‌ منظور از بین بردن سه ضعف اصلی تکنولوژی LED-LCD طراحی‌ شده است که سازندگان این تلویزیون‌ها نیز طی سال‌های گذشته سعی در از بین بردنشان داشته‌اند. البته شاید در سال‌های آینده تکنولوژی QLED بتواند به‌وضوح کارایی بهتری را نسبت به LED-LCD ها نشان دهد.

QLED در برابر OLED

شاید مقایسه مهم‌تر، مقایسه بین QLED ها و اولد‌ها باشد. LED ها از خود نور ساطع می‌کنند و تنها توسط خود سامسونگ و رقیب هم‌وطنش، یعنی شرکت الجی تولید می‌شوند. البته شرکت‌هایی مثل سونی، فیلیپس و پاناسونیک نیز از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

همانطور که گفته شد، روشنایی بیشتر یکی از برتری‌های QLED نسبت به اولدها است. این به معنی نمایش محتوای HDR به‌ شکلی بهتر است. اما اولدها همچنان کیفیت تصویر بهتری را به خاطر عمق رنگ مشکی بیشتر تولید می‌کنند. برای مقایسه دقیق‌تر این دو تکنولوژی، به مقاله مقایسه سامسونگ QLED و ال‌جی OLED مراجعه کنید.

چه اتفاقی برای SUHD افتاد؟

QLED و SUHD در واقع یک نوع فناوری هستند. استفاده از نام جدید بیشتر برای مسائل بازاریابی است. البته نمی‌توان از تفاوت حداکثر روشنایی بین SUHD ها (۱۰۰۰ نیت) و QLED ها (تا ۴۰۰۰ نیت) چشم‌ پوشی کرد.

در واقع، علت اصلی تغییر نام SUHD این بود که واژه UHD به‌ خودی‌ خود ناآشنا بود. مردم عام با واژه‌های شبیه به LCD مثل LED و OLED ارتباط بهتری برقرار می‌کردند و استفاده از نام SUHD برای آن‌ها گیج‌کننده بود. حرف S نیز در SUHD به معنی ویژه بود که به ویژگی خاصی اشاره نمی‌کرد.

قیمت QLED

برخلاف قیمت گران اولدها که از ۱۳۰۰ دلار برای پایین‌ترین مدل‌ها شروع می‌شوند، QLED ها قیمت ارزان‌تری دارند.

به‌ عنوان‌ نمونه، تلویزیون Q60T تنها ۵۴۰ دلار برای اندازه ۴۳ اینچ قیمت دارد. مدل‌های بالاتری مثل Q70T، Q80T و Q90T قیمت‌های به‌ مراتب بالاتری دارند. در مدل‌های بالاتر نیز تلویزیون‌های ۸K مانند مدل انحصاری بریتانیا یعنی Q700T به چشم می‌خورد که قیمت آن ۱۹۹۹ پوند است. مدل‌هایی مانند Q800TS، Q900TS و Q950TS نیز وجود دارند. از گران‌ترین مدل‌ها نیز می‌توان به تلویزیون ۸۲/۸۵ اینچی Q950TS اشاره کرد که قیمت آن ۱۲۹۹۹ دلار است.

عمر تلویزیون‌های QLED

شرکت سامسونگ عمر تلویزیون‌های QLED را در صورت استفاده مداوم چیزی بین ۷ تا ۱۰ سال عنوان می‌کند.

در وبلاگ سامسونگ آمده است که:

به‌ طور میانگین و با استفاده عادی از تلویزیون، خریداران باید انتظار کارکردی بین ۷ تا ۱۰ سال داشته باشند. البته منظور ما از استفاده عادی، استفاده مداوم از تلویزیون‌های هوشمند برای تماشای ویدیو است. در یک روز عادی ممکن است به تماشای قسمت جدید سریال مورد علاقه خود بپردازید، با دوستانتان مشغول بازی‌های ویدیویی شوید یا یا لوازم خانگی اینترنت اشیاء خود را مدیریت کنید.

QLED برای چه کسانی مناسب است؟

ویژگی اصلی QLED ها روشنایی زیاد و دقت رنگ بالای آن‌ها است. این موضوع QLED ها را مناسب تماشای انواع محتوا در روشنایی‌های مختلف می‌کند.

این موضوع تا حدی درست است. تلاش سامسونگ برای توسعه این تکنولوژی موجب تولید تلویزیون‌های بسیار باکیفیتی مثل مدل Q95T سال ۲۰۲۰ شده است. سامسونگ به‌ طور مداوم واژه QLED را برابر سخت‌افزار پیشرفته و کیفیت تصویر بالا قرار داده است.

این تلویزیون‌ها برای اتاق نشیمن مناسب هستند. اما در آخر، قیمت تلویزیون‌ها فاکتور تعیین‌کننده است. قیمت تلویزیون‌های باکیفیت QLED هزاران دلار است و عمر این نوع تلویزیون‌ها بستگی به میزان موفقیت سامسونگ در تولید تلویزیون‌های QLED میان‌رده دارد. اما در حال حاضر می‌توان انتظار روشنایی زیادی از QLED ها داشت.

لازم به ذکر است که تلویزیون‌های گران‌قیمت QLED دارای رزولوشن ۸K هستند. چهار مدل تلویزیون QLED 8K در سال ۲۰۲۰ عرضه شده‌اند و در سال ۲۰۲۱ نیز باید منتظر عرضه بیشتر این نوع تلویزیون‌ها باشیم. در حال حاضر، رزولوشن ۸K چندان کاربردی نیست و محتوای ۸K بسیار کمی وجود دارد و بسیاری از آن‌ها نیز رزولوشن‌های پایین‌تر را آپ‌ اسکیل (افزایش مقیاس) کرده‌اند. البته این رزولوشن برای اندازه‌های بزرگ می‌تواند مؤثر باشد. اگر به دنبال خرید تلویزیونی با اندازه ۷۵ اینچ هستید، ۸K می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار