مدیرکل منابع طبیعی بوشهر:
تابناک،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: این اداره کل بررسی‌های لازم درباره طرح تولید بچه میگوی (شرکت مهر تکثیر ساحل) که قرار است در نزدیکی جنگل‌های حرا دیر اجرا شود انجام می‌دهد.
کد خبر: ۹۳۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸ 18 January 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، غلامرضا منتظری افزود: انجام فعالیت‌های عمومی و عمرانی دولتی از قبیل جاده، خط لوله نفت، گاز وآب مستلزم گرفتن نظر سازمان حفاظت محیط زیست و موافقت منابع طبیعی و منوط به وارد نشدن خسارت و یا جبران آن خواهد بود و تاکنون هیچگونه سابقه‌ای از درخواست و یا اعلام موافقت این اداره کل در این زمینه وجود ندارد.

اجرای طرح تکثیر بچه میگو در مجاورت جنگل‌های حرا شهرستان دیر در روزهای اخیر باعث اعتراض دوست داران طبیعت و شکایت مسئولان و کارشناسان محیط زیست و شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر از این طرح شده‌است.

آخرین نمونه این اعتراض‌ها تشکیل حلقه انسانی حفاظت از جنگل‌های حرا در اطراف این منطقه توسط دوست‌داران طبیعت و محیط زیست در روز پنجشنبه هفته گذشته است.

وی بیان کرد: طرح تکثیر بچه میگو در محدوده ذخیره گاهی جنگل‌های حرا نیست بلکه درمجاورت آن قرار دارد که درکارگروه امور زیربنایی استان بوشهر مصوب شده اما از منابع طبیعی مجوزی برای اجرای آن گرفته نشده‌است.

منتظری ادامه داد: با توجه به اهمیت حفظ جنگل‌های حرا، در زمان حاضر کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در حال بررسی‌ تاثیر اجرای طرح پرورش میگو روی رویشگاه و محدوده ذخیره گاهی حرا هستند.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان بوشهر تاکید کرد: بررسی‌ها و بازدیدهای کارشناسان اگر نشان دهد اجرای این طرح روی رویشگاه‌های طبیعی جنگل‌های حرا تاثیر دارد به طور یقین اقدام قانونی در این زمینه انجام می‌شود.

وی گفت: جنگل‌های حرا به عنوان ذخیره گاه طبیعی دارای اهمیت خاصی هستند و حفظ این محدوده ذخیره گاهی مهم و ضروری است.

منتظری اظهار کرد: آلودگی‌های نفتی، احداث جاده‌ها و راه در خورها و پل سازی‌های غیر اصولی در سطح جنگل‌های حرا تاثیر منفی زیادی روی این مناطق می‌گذارد.

وی با تاکید براینکه پروژه‌های توسعه‌ای باید با رعایت اصول فنی و مسائل زیست محیطی اجرا شود اعلام کرد: با توجه به دستور معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در زمینه حفاظت از رویشگاه حرا در بندر دیر اقدام‌های لازم بعمل می‌آید و انتظار می‌رود مجریان طرح‌های اقتصادی و توسعه‌ای این الزام‌ها را رعایت کنند.

منتظری ادامه داد: مجریان طرح‌های مختلف اقتصادی باید بدانند هرچند اجرای برخی پروژه‌ها ممکن است تولید، اشتغال، توسعه و صادرات را به دنبال داشته باشد که برای توسعه اقتصادی لازم و ضروری است اما نباید اجرای این طرح‌ها به قیمت تخریب یا نابودی منابع طبیعی تجدید پذیر تمام شود.

وی یادآور شد: تمام عرصه‌های جنگلی کشور به طور عام و جنگل‌های منحصر به فرد حرا به طور خاص غیر قابل واگذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی است و همواره تحت تملک دولت و مدیریت این سازمان قرار دارد و به موجب قوانین و مقررات موجود تغییر کاربری این جنگل‌ها ممنوع است.

منتظری تاکید کرد: این اداره کل با دقت نظر از هرگونه تخریب و تصرف عرصه‌های جنگلی و نیز اقداماتی که منجر به آسیب غیر قابل جبران به جنگل‌های حرا می‌شود، جلوگیری می‌کند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر ۶۶۰ هکتار جنگل‌های حرا در این استان وجود دارد که از این میزان ۳۶۰ هکتار طبیعی و مابقی دست کاشت است که ۳۳۰ هکتار از جنگل‌های طبیعی حرا در نایبند عسلویه و ۳۰ هکتار در شهرستان دیر واقع شده است.

منتظری بیان کرد: همچنین با توجه به اهمیت توسعه جنگل‌های مانگرو در منطقه و نقش آنها در توسعه گردشگری و حفظ محیط زیست توسعه این جنگل‌ها در سایر مناطق استان بوشهر که قابلیت این کار را داشته باشند در دستور کار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: بیشترین گونه‌های دست کاشت حرا با همکاری تشکل‌های غیر دولتی و محیط زیست در زمین‌های ساحلی کم عمق شهرستان دیر، ورودی بوشهر، بندر ریگ، دیلم، عسلویه و کنگان غرس شده‌است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار