رهبر انقلاب اسلامی در یک یا دو سال اخیر چند بار عبارت دولت جوان حزب‌اللهی را بکار برده‌اند. ایشان در بیانات و سخنان خود خواستار تسهیل و تلاش برای روی کار آمدن دولت جوان حزب‌اللهی شده‌اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود در زمان‌های مختلف تلاش داشتند تا این تعبیر را شفاف سازند اما این همت و کوشش نزد دیگران چندان وجود ندارد. به عبارتی دقیق‌تر به نظر می‌رسد در رسانه‌ها و فضاهای مجازی بلافاصله بعد از هر اشاره معظم له به دولت جوان حزب‌اللهی عده‌ای صرفاً به دنبال مصداق یابی هستند. حداقل در این مقطع زمانی که تقریباً شش ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی‌مانده این‌گونه اقدامات سطحی‌ترین کار ممکن در قبال فرمایشات و بیانات رهبری است. حتی بعضاً اهداف فرصت‌طلبانه نیز پشت برخی از چنین موضع‌گیری‌هایی وجود دارد تا خود یا نامزد احتمالی نزدیک به خود را به‌عنوان گزینه اصلح در این چارچوب و گفتمان به دیگر جریانات و گروه‌های سیاسی تحمیل کنند. البته بعضاً برخی گروه‌ها که از موضوع «مصداق» گذر می‌کنند تازه به مسئله «سن» توجه می‌کنند و بر روی این جنبه نیز جدالی دیگر شکل‌گرفته است.

برای این‌که درک درست‌تر و منطقی‌تر درباره ایده دولت جوان حزب‌اللهی به دست آورد ضرورت دارد ضمن بازخوانی سخنان رهبر انقلاب اسلامی، نگاهی دگربار به موضوع داشت.

* حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، 1 خرداد 1398 در دیدار با جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور فرمودند: «اگر شما جوانان زمینه را برای روی کار آمدن دولت جوان و حزب‌اللهی فراهم کنید، غصه‌های شما تمام می‌شود و این غصه‌ها فقط مخصوص شما نیست».

*حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، 28 اردیبهشت 1399 درباره دولت جوان حزب‌اللهی فرمودند: ... معنای این حرف صرفاً این نیست که یک جوان سی‌وچندساله رئیس دولت باشد بلکه معنای دولت جوان و حزب‌اللهی یک دولت پای‌کار، آماده و بانشاط است که علاج مشکلات است و می‌تواند کشور را از راه‌های دشوار عبور دهد.

رهبری افزودند: برخی در سنین بالا نیز به معنایی جوان و پرتلاش و بانشاط هستند، مانند شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی که بیشتر از ۶۰ سال داشت اما اگر شهید نمی‌شد، او را تا ده سال دیگر نیز در همان مسئولیت حفظ می‌کردم.

*در مستند «غیررسمی» نیز که 4 دی‌ماه 1399 پخش شد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: «اینکه من گفتم جوان حزب‌اللهی، این به خاطر این است. یعنی بالاخره وقتی‌که مثلاً فرض کنید یک جوانی در همان سنین متناسب، نمی‌گویم حالا جوان 25 ساله رئیس‌جمهور بشود من‌باب مثال و واقعاً آدم متعهدی باشد این طبعاً افرادی را که انتخاب می‌کند از بین جوان‌ها خواهد بود. کلید کار این است و الا با توصیه و با این‌ها خیلی صورت نمی‌گیرد، مشکل است».

نگاهی دگربار به بیانات رهبر انقلاب بیانگر این است که اگرچه ایشان بر عامل جوان‌گرایی تأکید دارند اما هم‌زمان از شهید سلیمانی نیز نام می‌برند تا ثابت کنند صرفاً بر عامل سن تأکید ندارند بلکه موضوع مهم و اساسی برخورداری از روحیه جهادی، در میدان بودن، با نشاط بودن، پای‌کار بودن و ... است. سردار سلیمانی اگرچه فرمانده بود اما در میدان نبرد جلوتر از سربازان حرکت می‌کرد، در زمان بحران‌های و حوادث داخلی نیز ایشان شب و روز نمی‌شناختند و با تمام توان به کمک مردم درمانده می‌شتافتند.

در حال حاضر به‌جرئت می‌توان گفت یکی از مشکلات اساسی کشور در این حوزه است که آن‌چنان‌که بایدوشاید مدیران و مقامات دارای چنین روحیه‌ای نیستند و همین مسئله مصائب و مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است. در واقع بیشتر مسئولان نه‌تنها بی‌انگیزه، فاقد روحیه نوآوری و ... هستند بلکه دچار نوعی روزمرگی و عافیت‌طلبی نیز شده‌اند. بدون شک اگر مدیری پای‌کار باشد از بار مشکلاتی که بر اکثریت مردم بخصوص اقشار ضعیف وجود دارد کاهش خواهد یافت.

 همچنین دولت جوان می‌باید حزب‌اللهی باشد یعنی معتقد به ارزش‌ها و اصول اسلامی و اهداف و آرمان‌های انقلاب باشد تا تحقق و پیشبرد امور منطبق بر اعتقادات عامه باشد. تنها در این صورت است که می‌توان امیدوار بود ارزش‌های واقعی و اصیل انقلاب اسلامی که بسیار والا می‌باشند امکان تحقق خواهند یافت. درصورتی‌که متأسفانه گفتمان‌های غالب در بیشترین دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی از چنین الگو و چارچوبی فاصله داشته بودند.

با این توضیحات باید گفت ضرورت دارد اگر قرار است بیانات رهبری به شیوه‌ای صحیح و منطقی تبیین شود می‌باید به‌دور از مسائل و درگیری‌های جناحی با آن روبه‌رو شد نه اینکه آن‌ها را در راستای مسائل حزبی و سیاسی تفسیر کرد.