مرور روزنامه‌های پنج شنبه ۲۵ دی ماه
آدرس انحرافی التهاب بازار مسکن، استیضاح دوم برای ترامپ، وصیتنامه واتس‌آپی قاضی منصوری، بررسی دلایل خاموشی‌های اخیر از سوءمدیریت تا عدم برخورد با پرمصرف‌ها، پافشاری ظریف حکم بازداشت در عراق، وعده روحانی درباره دلار ۱۵ تومانی، خیز جدید موارد سرپایی کرونا در کشور، بخش تولید درچنبره ۲هزار پرونده قضایی بانک‌ها و برخورد با برق دزدی بیت کوین‌ها از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۹۳۲۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵ 14 January 2021

به گزارش تابناک سمنان روزنامه‌های امروز پنج شنبه ۲۵ دی ماه در حالی چاپ و منتشر شده اند که استیضاح ترامپ در ۴۸ ساعت پایانی، اظهارات روحانی درباره احتمال بازگشت دلار ۱۵ هزار تومانی و رد پای بیت کوین در آلودگی هوا و خاموشی‌ها در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 
 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

آیا ترامپ برای همیشه از صحنه سیاست حذف می‌شود؟

علی بیگدلی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان حذف همیشگی ترامپ نوشت: دونالد ترامپ از آرای قشری در امریکا برخاست که دارای تمایلات بسیار سخت و آزاردهنده‌ای هستند. ویژگی‌های مشترکی همچون ناسیونالیسم افراطی، افراط‌گری مذهبی، عوام‌گرایی، رویکرد‌های فاشیستی در میان عمده هواداران ترامپ وجود دارد. عمده حامیان ترامپ به اضافه حزبی که در انتخابات از او حمایت کرد، بدبینی شدیدی نسبت به نخبه‌گرایی دارند. بسیاری از هواداران ترامپ معتقدند که اگر امریکا دچار ضعف و افولی شده است، به این دلیل است که اداره این کشور در اختیار عده‌ای نخبه و روشنفکر قرار گرفته است که بویی از ارزش‌های ابتدایی امریکایی نبرده‌اند.

آیا ترامپ برای همیشه از صحنه سیاست حذف می‌شود؟ /روحانی ۸ سال قبل در مورد تأثیرگذاری تحریم‌ها چه می‌گفت؟ /آثار منفی ازدواج صوری برای مهاجرت
این عده افراد به گونه‌ای تربیت شده‌اند که مفهوم و ارزش نمادین امریکا را عاشقانه دوست دارند، عشقی که چشمان آن‌ها را هم کور کرده است. ترامپ برآیند خواست و چکیده اراده چنین تفکری است. نومحافظه‌کاران امریکایی از دوران ریگان ریشه خود را در حزب جمهوری‌خواه امریکا دواندنداین طیف سیاسی با استفاده از احساسات دینی، میهن‌پرستانه و نژادی، توانسته‌اند یک پایگاه رای بسیار قدرتمند درون امریکا برای خود ایجاد کنند و نهایتا ترامپ به عنوان نماینده رای این پایگاه اجتماعی در بالاترین مقام دولت امریکا، مجری سیاست‌های تندروترین محافظه‌کاران این کشور شد. ویژگی‌های شخصیتی ترامپ در ایجاد شرایط کنونی در امریکا نقش موثری داشت. ترامپ از قبل اعلام کرده بود که اگر مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب نشود، انقلابی در امریکا رخ خواهد داد. او در روز‌های اخیر هم تصریح کرده است که اگر مراسم تحلیف رییس‌جمهور دیگری برگزار شود، دیگر شخصا نمی‌تواند کنترلی بر احساس‌ها و اقدام‌های هوادارانش داشته باشد و باید منتظر رویداد‌های غیرقابل پیش‌بینی بود. دونالد ترامپ عملا در حال تهییج و تشویق احساسات هوادارانش برای ایجاد بلوا و آشوب در امریکا است.


علاوه بر تحریک شورش، دونالد ترامپ دشمنان زیادی هم در کنگره امریکا به ویژه در میان دموکرات‌ها برای خود ایجاد کرده است و نانسی پلوسی، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان امریکا به‌شدت پیگیر برکناری رییس‌جمهور تا پیش از پایان دوره‌اش است. رای به استیضاح ترامپ باعث شد او نخستین رییس‌جمهور تمام تاریخ امریکا باشد که در طول یک دوره ریاست‌جمهوری دو بار استیضاح می‌شود. پیش‌بینی من این است که برخلاف بار اول، استیضاح ترامپ این‌بار رای می‌آورد و نتیجه‌اش این می‌شود که ترامپ دیگر در باقی مانده عمرش هیچ‌وقت نمی‌تواند برای هیچ منصب عمومی چه فدرال و ایالتی شرکت کند، حتی او حقوق و امتیازات مادام‌العمری را که براساس قانون به عنوان رییس‌جمهور پیشین برایش درنظر گرفته شده است را نیز از دست خواهد داد. از ابتدا مشخص بود که موضوع برکناری ترامپ با استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی، بختی برای کسب حمایت جمهوری‌خواهان حامی ترامپ ندارد. در نتیجه تنها گزینه باقی مانده برای دموکرات‌ها برای برکناری او تا پیش از پایان دوره‌اش استیضاح خواهد بود. علاوه بر این بحث یاغی‌گری علیه حکومت هم سومین موردی است که می‌تواند ترامپ را از حقوق اجتماعی و سیاسی‌اش محروم کند. از این سه گزینه من تصور می‌کنم که استیضاح ترامپ عملی خواهد شد. پیش‌بینی من این است که تا پیش از ۲۰ ژانویه رویداد‌های بیشتری در انتظار امریکا خواهد بود. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که بعد از تحلیف رییس‌جمهور جدید چه سرنوشتی در انتظار اعتراضات خواهد بود. به هر حال مراسم تحلیف برخلاف دوره‌های اخیر انتخابات به جای برگزاری در فضای باز در ساختمان کنگره و با حضور محدود مدعوین و تدابیر شدید امنیتی برگزار خواهد شد که یک نشانه دیگر از شرایط بد اجتماعی و سیاسی در امریکا است. اما به هر حال این ایده هم وجود دارد که دموکراسی در امریکا به دلیل بدنه فعال جامعه مدنی، می‌تواند خود را بازسازی و احیا کند و این مشکلات را پشت سر بگذارد، اما در این صورت هم واقعیت این است که امریکا هیمنه خود را از دست داده و این رویداد‌ها آسیب جدی به مبانی اخلاقی، ارزش‌ها و قابلیت‌های امریکا وارد کرده است.

 

روحانی ۸ سال قبل در مورد تأثیرگذاری تحریم‌ها چه می‌گفت؟

روزنامه جوان در بخشی از گزارش امروز خود با عنوان روحانی ۸ سال قبل در مورد تأثیرگذاری تحریم‌ها چه می‌گفت؟ نوشت: روحانی اردیبهشت ۹۲ در مقام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و در‌حالی‌که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور بود، معتقد بود اوضاع اقتصادی ربطی به تحریم‌ها ندارد و حتی یک مدیریت خوب می‌توانست جلوی تحریم‌ها را بگیرد: «آیا اموری، چون افزایش نقدینگی در جامعه و هفت برابر شدن آن و تبدیل ۶۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه در عرض هفت سال به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان ربطی به تحریم‌ها داشت؟ یا به مدیریت ضعیف مسئولان امر بر‌می‌گردد؟... رشد اقتصادی ایران در شرایط امروز یا صفر یا زیر صفر است، در‌حالی‌که ما هیچ‌گاه چنین شرایطی را نداشتیم و از این رو به نظر می‌رسد مشکل از مدیریت داخلی است؛ البته بخشی از مشکلات به تحریم‌های بین‌المللی برمی‌گردد، اما این موضوع هم به مدیریت داخلی کشور برمی‌گردد؛ چرا‌که یک مدیریت خوب می‌توانست جلوی تحریم‌ها را گرفته یا حداقل این تحریم‌ها را تقلیل کند.»
فروردین سال ۹۲ هم او در سخنانی اظهار داشت: «مدیریت اقتصادی کشور به جای آنکه در این شرایط حساس با تکیه بر قدرت مقاومت و ابتکار مردم عزیز و سرفراز ایران پیام رشد پایدار به جهان بدهد، متأسفانه پیام ضعف به تحریم‌کنندگان می‌دهد... همه ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت.»

آیا ترامپ برای همیشه از صحنه سیاست حذف می‌شود؟ /روحانی ۸ سال قبل در مورد تأثیرگذاری تحریم‌ها چه می‌گفت؟ /آثار منفی ازدواج صوری برای مهاجرت
روحانی شاید فراموش کرده که در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اینگونه سخن می‌گفت: «دولت آینده در شرایطی که تحریم‌ها نیز تخفیف پیدا نکند، می‌تواند برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور قدم‌هایی بردارد که برای بخش مولد ما ایجاد امید کند، حجم نقدینگی را کنترل کند، بتواند با مدیریت درست مبادلات ارزی، نرخ برابری ریال را تثبیت کند. کشور ما ظرفیت‌های زیادی دارد، نفت یک ظرفیت ماست که ممکن است در این تحریم دچار مشکل شده باشد، اما از این نفت فرآورده‌های زیادی می‌توانیم استحصال کنیم که می‌تواند جبران‌کننده تحریم نفتی کشور باشد.»
مهر سال ۹۱ هم او گفته بود: «مگر از سال ۱۳۸۵ تحریم نشدیم، اما برای شرایط تحریم چه کار کردیم؟ آیا به فکر اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی برای این شرایط بودیم؟ آنچه مهم است، سرمایه اجتماعی است، اگر مردم بدانند و مطمئن باشند مسئولان می‌فهمند و دلسوزند و به دنبال حل مشکلات و مسائل هستند، از این شرایط عبور می‌کنیم. اما شرط اساسی این مسئله امید به آینده است؛ دیگر دوران شعار دادن و درشت‌گویی گذشته است و مردم از بس حرف شنیدند خسته شدند.»
هشت سال بعد اما، او در جلسه هیئت دولت و در‌حالی‌که هفت سال بود رئیس‌جمهور شده بود، گفت: «کسی که می‌گوید تحریم اثر ندارد، حامی امریکاست.»
او بهمن ۹۷ هم پس از پنج سال ریاست جمهوری اظهار داشت: «برخی‌ها نباید تفسیر نادرستی داشته باشند، امروز مشکلات ما عمدتاً به‌خاطر فشار امریکا و اذناب آن است و نباید به‌جای محکوم کردن دشمنان، دولت خدمتگزار و نظام اسلامی مورد سرزنش قرار بگیرد و این می‌تواند بالاترین خسران و زیان باشد که کسی در کشور واقعیت‌ها را لمس نکند.»

آثار منفی ازدواج صوری برای مهاجرت

امان الله قرایی مقدم طی یادداشتی در شماره امروز آفتاب یزد نوشت: یکی از آفاتی که به جامعه وارد شده، فرار مغز‌ها و نخبگان از کشور است. البته در این میان افراد زیادی هم وجود دارند که دوست دارند به دلایلی از کشور مهاجرت کنند از همین رو برخی‌ها برای این کار، دست به اقداماتی می‌زنند که جز ضرر و زیان و تبعات منفی هیچ آثار دیگری ندارد. مثلا برخی از زنان برای آنکه بتوانند از کشور مهاجرت کنند تن به ازدواج صوری می‌دهند. به این دلیل که طبق قانون زمانی که زن می‌خواهد از کشور خارج شود، اگر مجرد باشد نیاز به اذن پدر و در غیر این صورت نیاز به اجازه همسر دارد. به هر حال این قانونی است که به اشتباه در حق زنان صورت گرفته است و برخی از زنان از آنجا که نمی‌توانند از کشور خارج شوند تصمیم می‌گیرند ازدواج صوری کنند حتی اگر بدانند چه عواقبی در انتظارشان است. اما این نوع از ازدواج نه تنها دوام نخواهد داشت بلکه دارای آثار منفی‌ای نیز است. از تبعات منفی این نوع از ازدواج می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ممکن است برخی از زنان بعد از مهاجرت ارزش‌های اخلاقی را زیر پا بگذارند از همه بدتر آنکه این نوع ازدواج بدآموزی دارد چرا که ممکن است اثرات بدی را هم بر روی زنانی که پایبند به اخلاق و اصول دینی هستند بگذارد.

آیا ترامپ برای همیشه از صحنه سیاست حذف می‌شود؟ /روحانی ۸ سال قبل در مورد تأثیرگذاری تحریم‌ها چه می‌گفت؟ /آثار منفی ازدواج صوری برای مهاجرت
به طور کلی چنین ازدواج صوری جهت مهاجرت نشان از فروریختگی فرهنگی و ارزشی در جامعه دارد و از سوی دیگر نظام خانوادگی را مورد تهدید قرار می‌دهد و سبب ایجاد بدبینی در میان کسانی می‌شود که می‌خواهند ازدواج کنند. بعضا نیز می‌تواند فرد را به افسردگی، پرخاشگری و درنهایت خودکشی بکشاند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار