پیمانه اقتصادی
تابناک: این پیمانه تیتر‌هایی همچون آب، برق و گاز مشترکان کم‌مصرف در سال آینده رایگان است، دویچه‌بانک ترامپ را تحریم می‌کند، تورم چین مثبت شد، دلار در بازار جهانی عقب رفت، فراخوان ۵۶۰۰۰ خودرو برای رفع مشکلات نرم افزاری، صادرات کره‌جنوبی ۱۵ درصد سقوط کرد، بوئینگ بدترین سال تجاری خود را پشت سر گذاشت و واردات برنج در مقابل صادرات برق به پاکستان را در بر دارد.
کد خبر: ۹۳۲۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶ 13 January 2021

به گزارش تابناک سمنان  این پیمانه تیتر‌هایی همچون آب، برق و گاز مشترکان کم‌مصرف در سال آینده رایگان است، دویچه‌بانک ترامپ را تحریم می‌کند، تورم چین مثبت شد، دلار در بازار جهانی عقب رفت، فراخوان ۵۶۰۰۰ خودرو برای رفع مشکلات نرم افزاری، صادرات کره‌جنوبی ۱۵ درصد سقوط کرد، بوئینگ بدترین سال تجاری خود را پشت سر گذاشت و واردات برنج در مقابل صادرات برق به پاکستان را در بر دارد.

سقوط شاخص کل بورس در عرض چند دقیقه

روز گذشته، بازار سرمایه باز هم یکی از بدترین روزهای خود را پشت سر گذاشت و شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. بورس امروز چهارشنبه، ۲۴ دی ۱۳۹۹ چگونه خواهد بود؟

وزیر راه: شدیدا مخالف درج آگهی‌های فروش مسکن هستم/ قیمت موبایل کاهش یافت/ سقوط شاخص کل بورس در عرض چند دقیقه/ طلا جای دلار را گرفت

در حال حاضر (ساعت ۹:۲۶ دقیقه)، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۵۷۷۱ واحدی معادل ۲.۰۴ درصد به یک میلیون و ۲۳۴ هزار و ۹۵۰ واحد رسیده است. /جزئیات بیشتر از بورس امروز

آب، برق و گاز مشترکان کم‌مصرف ‌در سال آینده رایگان است

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ از مصوبه این کمیسیون در مورد رایگان شدن هزینه آب، برق و گاز مشترکان کم‌مصرف ‌در سال آینده خبر داد.

دویچه‌بانک ترامپ را تحریم می‌کند

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، در پی حمله مرگبار چهارشنبه گذشته طرفداران «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا به کنگره این کشور، دویچه بانک اعلام کرد که در آینده هیچ گونه تعاملی با ترامپ یا شرکت‌هایش انجام نخواهد داد. دویچه بانک یکی از مهمترین بانک‌های وام دهنده به سازمان ترامپ با ۳۴۰ میلیون وام است. در حال حاضر مجموعه شرکت‌های ترامپ تحت نظارت دو فرزندش اداره می‌شوند. سخنگوی دویچه بانک از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرده است. همچنین سازمان ترامپ نیز به ایمیلی که خواستار پاسخ درباره این موضوع شده جوابی نداده و دفتر رسانه‌ای کاخ سفید نیز به تماس تلفنی در این باره پاسخ نداده است. هفته پیش «کریستیانا رایلی» رئیس عملیات آمریکای دویچه بانک، خشونت‌های هفته پیش در برابر کنگره را طی پستی در لینکدین محکوم کرد.

تورم چین مثبت شد

نرخ تورم چین در دوازده ماه منتهی به دسامبر به مثبت ۰.۲ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۷ درصد بیشتر از  تورم ماه قبل و  ۰.۱ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم بخش خدمات قرار گرفته که تورم آن به مثبت ۲.۲ درصد افزایش پیدا کرده است. این بالاترین تورم ثبت شده دو ماه اخیر در چین بوده است. حمل و نقل با تورم منفی ۳.۱ درصدی و لباس با تورم منفی ۰.۶ درصدی از بخش های مهم کاهنده تورم بوده اند.  در بین سایر بخش‌های تورمی، تورم بخش آموزش مثبت ۰.۹ درصد و مراقبت های درمانی ۱.۳ درصد اندازه گیری شده است.

وزیر راه: شدیدا مخالف درج آگهی‌های فروش مسکن هستم/ قیمت موبایل کاهش یافت/ هند با سریع‌ترین رشد اقتصادی در آسیا روبرو خواهد شد/ طلا جای دلار را گرفت

هسته تورمی که تورم بخش انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای قیمت در آنها در نظر نمی‌گیرد، در این ماه به ۰.۱ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ۰.۲ درصد بیشتر شده است. متوسط نرخ تورم چین در بازه زمانی ۱۹۸۶ تا ۲۰۲۰ معادل ۵.۰۹ درصد بوده که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۱۹۸۹ با ۲۸.۴۰ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به آوریل ۱۹۹۹ با منفی ۲.۲ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم چین در ماه دسامبر به ۰.۷ درصد رسیده که  ۱.۳ درصد بیشتر از تورم ماهانه ثبت شده این کشور برای ماه قبل به حساب می رود. با کاهش سرعت شیوع کرونا، روند بازگشایی کسب و کارها در چین شدت یافته است. یی گانگ- رئیس بانک مرکزی چین با برشمردن برخی از اقدامات این بانک برای ثبات بخشی به بازارهای مالی این کشور گفته است که تلاش ها برای حمایت بیشتر از بخش های مختلف اقتصادی ادامه خواهد یافت؛ هر چند به لطف زیرساخت های نیرومند، اقتصاد این کشور با وجود شیوع گسترده کرونا آسیب زیادی ندیده است.  

دلار در بازار جهانی عقب رفت

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۲۵۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۴ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

واردات برنج در مقابل صادرات برق به پاکستان

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مقابل صادرات برق از کشور پاکستان، می‌ توانیم برنج وارد کنیم که این مهم منتظر تصویب در دستگاه‌های مرتبط در پاکستان از جمله بانک مرکزی این کشور است.

وزیر راه: شدیدا مخالف درج آگهی‌های فروش مسکن هستم

وزیر راه: شدیدا مخالف درج آگهی‌های فروش مسکن هستم/ قیمت موبایل کاهش یافت/ هند با سریع‌ترین رشد اقتصادی در آسیا روبرو خواهد شد/ طلا جای دلار را گرفت

محمد اسلامی در پاسخ به اینکه آیا بازگشت آگهی های فروش مسکن با هماهنگی و موافقت وزارت راه و شهرسازی است، اظهار داشت: خیر. من شدیدا مخالف بازگشت قیمت‌ها به سایت ها و پلتفرم های مجازی هستم، چون قیمت ها بدون مبنا و توهم زا درج می شود. اسلامی درباره اینکه وزارت راه چه تدبیری برای جلوگیری از رفع محدودیت درج آگهی های فروش خواهد داشت، گفت: حتما پیگیر ازسرگیری ممنوعیت درج آگهی مسکن خواهیم بود. قیمت‌های توهم‌زا نباید موجب افزایش قیمت مسکن شود؛ آن هم در شرایطی که قیمت مسکن در ماه گذشته رشدی نداشته و به مرحله تثبیت رسیده است. /ایرنا

قیمت موبایل کاهش یافت

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در مهرماه همزمان با کاهش عرضه موبایل به دلیل محدودیت واردات و عدم تخصیص ارز و افزایش تقاضا در پی آموزش آنلاین افراد منجر به افزایش قیمت موبایل شد، اظهار کرد: البته عمده افزایش قیمت مربوط به نرخ دلار بود، اما از یک ماه قبل هم روند تخصیص ارز بهبود پیدا کرد و هم نرخ دلار کاهشی شد و به کانال ۲۶ هزار تومان وارد شد که در مجموع انتظار می‌رفت، قیمت موبایل هم به همان نسبت کاهش پیدا کند، اما کالاهایی که از ارز ۲۶ هزار تومانی استفاده کردند تازه به کشور وارد شدند. 

بنابراین به گفته وی در حال حاضر شاهد کاهش ۱۲ تا ۱۵ درصدی قیمت عمده موبایل‌ها و کاهش حتی ۲۰ درصدی قیمت، یعنی کاهش حدود ۱۲ میلیون تومانی موبایل‌های گران‌تر مثل آیفون ۱۲ پرومکس در بازار هستیم. البته قیمت این مدل آیفون در روزهای اول واردات به ۷۰ میلیون تومان هم رسید که بخش زیادی از آن حباب بود. عالیان با بیان اینکه طی شش ماهه اخیر هیچ وقت قیمت موبایل تا این کاهش نداشته، از پیشی گرفتن عرضه از تقاضای موبایل خبر داد و گفت، رقابت بین شرکت‌های واردکننده در این شرایط باعث شده آنها محصول خود را با حداقل سود عرضه کنند. 

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر معادل کاهش نرخ ارز قیمت موبایل نیز کاهش یافته، درباره کاهش قیمت تبلت تصریح کرد: با توجه به اینکه رجیستری برای تبلت انجام نمی شود، بازار قاچاق این کالا رونق دارد و برای بازرگانان هم صرفه اقتصادی ندارد که با کالاهای آنها رقابت کنند. از طرف دیگر به دلیل همین شرایط، نمی‌توان دقیق درباره نوسانات قیمت تبلت اظهارنظر کرد؛ اما آنچه مشخص است این که باید در تبلت و سایر کالاهای الکترونیکی هم شاهد چنین کاهش قیمتی باشیم و اگر این اتفاق رخ ندهد، باید فروشندگان و سایر ذینفعان پاسخگو باشند.

هند با سریع‌ترین رشد اقتصادی در آسیا روبرو خواهد شد

گزارش جدید بخش تحقیقات بانک یوبی‌اس تخمین می‌زند رشد اقتصادی هند در سال ۲۰۲۲ به بالاترین سطح در چند دهه اخیر برسد و سریع‌ترین رشد را در بین کشورهای آسیایی به ثبت برساند. تانوی گوپتا جین، اقتصاددان یوبی‌اس هند می‌گوید: وضعیت کرونا در هند در حال حاضر تثبیت شده است. ما انتظار داریم اقتصاد هند در سال مالی ۲۰۲۲ با رشدی ۱۱.۵ درصدی روبه رو شود. او ادامه داد: در حالی که رشد اقتصادی هند در سال مالی ۲۰۲۲ می‌تواند به بالاترین سطح در چند دهه اخیر برسد، اما این رشد بیشتر منعکس‌کننده کوچک‌تر بودن اقتصاد در سال مالی ۲۰۲۱ می‌باشد. باید اشاره کرد که در سال مالی ۲۰۲۱ اقتصاد هند با رشد منفی ۷.۵ درصدی روبرو خواهد شد. در ادامه گزارش بانک یوبی‌اس تخمین زده می‌شود، رشد اقتصادی این کشور در سال مالی ۲۰۲۳ با عادی شدن شرایط مالی جهانی به ۶ درصد کاهش یابد.

طلا جای دلار را گرفت

داده های منتشره توسط بانک مرکزی روسیه نشان می دهد تا پایان نیمه نخست سال ۲۰۲۰ سهم طلا از ذخایر طلا و ارز این کشور به ۲۲.۹ درصد افزایش یافته و این در حالی است که سهم دلار از این ذخایر با کاهش ۲درصدی نسبت به سهم سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ به ۲۲.۲ درصد رسیده است. بدین ترتیب برای نخستین بار در تاریخ روسیه، ذخایر طلای این کشور بیش از ذخایر دلاری آن بوده است. علاوه بر دلار، دیگر ارز مهم غربی یعنی یورو نیز شاهد کاهش سهم خود در سبد ذخایر روسیه بوده و سهم آن از ۳۰.۶ درصد به ۲۹.۵ درصد کاهش یافته است. در طرف دیگر سهم یوان نیز از کل ذخایر از ۱۳.۲ درصد به ۱۲.۲ درصد رسیده است. ارزش ذخایر طلای روسیه اکنون چیزی حدود ۱۲۴.۶ میلیارد دلار برآورد می شود. در چهار سال اخیر میزان ذخایر طلا و ارز روسیه غالبا صعودی بوده است و مدیران بانک مرکزی این کشور امیدوارند، این مساله باعث کاهش نوسانات بازارهای مالی و آسیب پذیری در برابر تکانه های خارجی نظیر تحریم ها شود. ذخایر طلا و ارز روسیه شامل ارز، طلا و حق برداشت مخصوص از صندوق بین المللی پول است. 

فراخوان ۵۶۰۰۰ خودرو برای رفع مشکلات نرم افزاری

فولکس واگن ۵۶ هزار مدل پرفروش «گلف» خود را برای رفع مشکلات نرم افزاری که بر سیستم سرگرمی و دوربین معکوس تأثیر می‌گذارد، فراخواهد خواند. بر اساس اعلام این شرکت، این مشکل در خودرو‌های سری گلف ۸ که اخیرا و تا جولای ۲۰۲۰ تولید شده، وجود دارد. سخنگوی این شرکت گفت: این فراخوان اجباری نیست بلکه «اقدام داوطلبانه خدمات» است. فولکس واگن سال گذشته مجبور شد تا عرضه کردن گلف ۸ به بازار را به علت مشکلات نرک افزاری به تعویق بیندازد.

صادرات کره‌جنوبی ۱۵ درصد سقوط کرد

اداره آمار کره‌جنوبی اعلام کرد صادرات این کشور در ده روز اول ژانویه به علت کاهش تعداد روزهای تجاری با سقوطی دو رقمی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته روبه رو شده است. صادرات که نیمی از اقتصاد صادرات محور کره‌جنوبی را تشکیل می‌دهد در دوره ۱ تا ۱۰ ژانویه به ۱۱.۲ میلیارد دلار رسید که این میزان سقوطی ۱۵.۴ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. واردات کره‌جنوبی هم در این بازه ۱۰ روزه ۲۲.۹ درصد سقوط کرده و به ۱۱.۸ میلیارد دلار رسید. باید اشاره کرد که در این بازه تعداد روزهای تجاری ۱.۵ روز نسبت به سال گذشته کاهش یافته بود و بنا بر این متوسط صادرات روزانه در واقع ۵.۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد هم داشته است. در ماه نوامبر صادرات کره‌جنوبی ۴ درصد رشد کرد و با ریکاوری تقاضای جهانی برای خرید کالاهای این کشور، در ماه دسامبر جهشی دو رقمی را به ثبت رساند.

بوئینگ بدترین سال تجاری خود را پشت سر گذاشت

بوئینگ بدترین سال فروش هواپیمای خود را در سال ۲۰۲۰ به ثبت رساند. پاندمی کرونا هم به مشکلات بزرگ بوئینگ که به علت سقوط و زمین‌گیر شدن ۷۳۷ مکس به وجود آمده بود، افزود. بهبود اقبال جهانی به هواپیمای ۷۳۷ مکس در پایان سال ۲۰۲۰ باعث شد تا وضعیت بد بوئینگ اندکی بهبود یابد. در ماه دسامبر شرکت‌ها با سودجویی از وضعیت به وجود آمده برای این مدل از بوئینگ و کاهش قیمت آن دوباره به خرید آن روی آوردند. بوئینگ در گزارش جدید خود که روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد: این شرکت در سال ۲۰۲۰ موفق شده است سفارش ساخت ۱۸۴ هواپیما را به دست آورد که بیش از ۸۰ فروند آن سفارش ساخت هواپیمای مکس ۷۳۷ بوده است. مشتریان بوئینگ امسال سفارش ساخت بیش از ۶۵۰ فروند هواپیما را کنسل کردند. بوئینگ با احتساب سفارش هایی که احتمال می‌داد دیگر در این سال به دست نیاورد، ۱۰۰۰ هواپیمای در حال ساخت را از خط تولید خود خارج کرد. بوئینگ در تنها ۱۵۷ هواپیما در سال ۲۰۲۰ تحویل داد. رقیب اصلی بوئینگ، ایرباس، هم در سال ۲۰۲۰ تحت تأثیر پاندمی کرونا با سقوط ۳۴ درصدی تحویل هواپیما روبه رو شد و ۵۶۶ هواپیما را به مشتریان تحویل داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار