دولت چین پس از بیش از ۱ سال مقاومت در برابر ورود بازرسان سازمان بهداشت جهانی به این کشور، در نهایت با ورود آن‌ها موافقت کرده است و هنوز معلوم نیست سطح همکاری دولت چین با این بازرسان تا چه میزان خواهد بود.
کد خبر: ۹۳۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳ 11 January 2021

                                                   موافقت چین برای تحقیق درباره منشا کرونا

به گزارش تابناک سمنان به نقل از عصر ایران دولت چین روز دوشنبه (امروز) اعلام کرد بازرسان سازمان بهداشت جهانی پنج شنبه این هفته برای تحقیق درباره منشا همه‌گیری ویروس کرونا به چین می‌روند.

کمیسیون ملی بهداشت چین امروز در بیانیه‌ای کوتاه و یک خطی اعلام کرد بازرسان سازمان بهداشت جهانی روز پنج شنبه برای تحقیق درباره منشا همه گیری ویروس جدید کرونا (کووید ۱۹) و دیدار و ملاقات با همتایان چینی، وارد چین می‌شوند.

در این بیانیه به جزییات بیشتری از جمله احتمال سفر این بازرسان به شهر «ووهان» که از آن به عنوان منشا همه‌گیری ویروس کرونا نام برده می‌شود، اشاره نکرده است.

نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا جدید بیش از ۱ سال پیش در شهر ووهان چین دیده شد؛ اما مقامات و رسانه‌های دولتی چین می‌گویند ممکن است منشا همه گیری ویروس کرونا خارج از چین بوده باشد.

دولت چین پس از بیش از ۱ سال مقاومت در برابر ورود بازرسان سازمان بهداشت جهانی به این کشور، در نهایت با ورود آن‌ها موافقت کرده است و هنوز معلوم نیست سطح همکاری دولت چین با این بازرسان تا چه میزان خواهد بود.

"تدروس آدهانوم" مدیر کل سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته از عدم صدور مجوز دولت چین برای ورود کارشناسان این سازمان به این کشور ابراز تاسف کرده بود؛ چون قرار بود بازرسان این سازمان اوایل ژانویه سال جاری میلادی به چین سفر کنند و به همین خاطر بسیاری از این بازرسان و کارشناسان از کشور‌های متبوع خود بیرون زده بودند، اما با عدم صدور مجوز دولت چین مواجه شده بودند.

حالا با چراغ سبز دولت چین این بازرسان ۳ روز دیگر به چین خواهند رسید تا درباره منشا آغاز پاندمی کرونا تحقیق کنند.

رسانه‌ها و مقامات کشور‌های غربی در ۱ سال گذشته دولت چین را زیر تیغ تیز انتقادات خود قرار داده بودند و از آنچه که «پنهانکاری» دولت چین در مراحل اولیه آغاز همه گیری کرونا می‌خوانند، دولت پکن را مسئول می‌دانند.

این موضوع حتی جنبه سیاسی پیدا کرده بود و مقامات دولت ترامپ از جمله شخص او و وزیر خارجه اش مایک پمپئو از ویروس کرونا جدید با عنوان «ویروس چینی» یاد می‌کردند؛ که خشم و عصبانیت طرف چینی را به دنبال داشت.

دولت و رسانه‌های دولتی چین، اما روایتی متفاوت دارند و طی ماه‌های گذشته با انتشار گزارش‌ها و ارایه شواهدی مبنی بر وجود ویروس کرونا در برخی کشور‌های اروپایی پیش از تاریخ همه گیری این ویروس در شهر ووهان چین، مدعی اند کشورشان منشا آغاز همه گیری نیست.

همزمان رسانه‌های انگلیسی ادعا کرده اند دولت چین همزمان با سفر بازرسان بهداشت جهانی به این کشور هزاران صفحه از اسناد موجود در آرشیو موسسه ویروس شناسی ووهان را معدوم و از دسترس خارج کرده است.

گمانی قوی وجود دارد که ممکن است منشا اصلی انتشار ویروس جدید کرونا موسسه ویروس شناسی شهر ووهان باشد. این قوی‌ترین فرضیات مطرح شده درباره منشا ویروس کروناست.

احتمالات دیگر این است که این ویروس از خفاش و یا پانگولین (نوعی خزنده) به انسان منتقل شده باشد. بسیاری از چینی‌ها از خفاش و پانگولین به عنوان غذا و خوراک استفاده می‌کنند و در طب سنتی چین نیز محصولات تهیه شده از این حیوانات به عنوان دارو استفاده می‌شود.

همه این احتمالات در مرحله حدس و گمان است و تاکنون هیچ گروه تحقیق بین‌المللی نتوانسته با حضور در ووهان و تحقیقات میدانی و مستقل درباره صحت فرضیه‌های مختلف درباره منشا همه گیری کرونا تحقیق کند.

در حالی که دنیا روز به روز بیشتر در باتلاق بحران همه گیری کرونا فرو می‌رود و جهش‌های جدید این ویروس و افزایش سرایت پذیری آن همه دنیا را نگران کرده، اما دولت چین کمترین صدمه ممکن را از شیوع جهانی ویروس کرونا خورده و اوضاع در بسیاری از بخش‌های این کشور از جمله در شهر ووهان به حالت عادی بازگشته است.

بر اساس آمار‌های رسمی تاکنون تنها ۸۷ هزار و ۵۳۶ مورد کرونا مثبت در چین ثبت شده و از این تعداد ۴۶۳۴ نفر فوت کرده اند. رسانه‌های غربی، آمار رسمی چین را نامعتبر می‌دانند و مدعی اند به احتمال زیاد موارد ابتلا و فوت ناشی از کرونا در این کشور بسیار بیشتر از رقم اعلام شده است.

با این حال آخرین آمار رسمی چین حاکی است هم اینک در کل بیمارستان‌های این کشور تنها ۶۷۳ نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری بوده و ۵۰۶ نفر نیز از افراد بدون علامت کرونا مثبت تحت قرنطینه خانگی قرار دارند.

اخیرا افزایش شمار موارد کرونا مثبت در حومه شهر پکن و در استان هوبی (همسایه پکن) نگرانی مقامات چینی را سبب شده و سیاست‌های اعمال قرنطینه شدید و تست گیری از همه افراد شهر در دستور کار دولت پکن قرار گرفته است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار