لرزش دست یا ترمور به عنوان یکی از انواع بیماری‌های مغز و اعصاب شناخته می‌شود که در ابتدا هیچ نشانه‌ای نداشته و با گذر زمان علائم آن بروز پیدا خواهد کرد
کد خبر: ۹۳۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴ 11 January 2021

هفت روش ساده و موثر برای درمان لرزش دست

به گزارش تابناک سمنان دلایل زیادی وجود دارد که یک فرد به طور ناگهانی لرزش دست پیدا ‌کند. لرزش ناخواسته، اما ممکن است علائمی برای ابتلا به یک بیماری جدی باشد. این عارضه بیشتر برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند ام اس و ... رخ می‌دهد و عدم مشکل نوشتن یکی از نتایج  لرزش دست‌ها است.

لرزش دست یا ترمور به عنوان یکی از انواع بیماری های مغز و اعصاب شناخته می‌شود که در ابتدا هیچ نشانه ای نداشته و با گذر زمان علائم آن بروز پیدا خواهد کرد؛ این عارضه  می‌تواند دلایل مختلفی از جمله استرس و اضطراب داشته باشد و موجب عدم انجام بسیاری از کار‌های روزمره شود.

افزایش سن، استرس و اضطراب، افسردگی، مصرف برخی دارو‌ها مانند داروی آسم، آمفتامین، کافئین و کورتیکواستروئید‌ها هم از جمله عوامل بروز لرزش دست‌ها هستند.

انواع لرزش دست در ۲۰ دسته طبقه بندی شده که دو نوع از مهم ترین آن شامل لرزش در حال استراحت و لرزش در هنگام کار است. در نوع اول، لرزش معمولا در هنگام استراحت و شل بودن عضلات رخ می‌دهد و نوع دوم این لرزش مربوط به ماهیچه‌ها و عضلات در حال انقباض است.

اختلالات حرکتی که به دو دسته لرزش اساسی و لرزش دیستونیک تقسیم بندی می شود و  لرزش اساسی، لرزشی بوده که در این نوع اختلال لرزش در دو طرف بدن تاثیر می‌گذارد. ژنتیک حدود نیمی از لرزش اساسی بدن را عهده دار است. لرزش دیستونیک، یعنی عدم فرستادن پیام درست به مغز علت بروز لرزش دیستونیک است؛ که این نوع لرزش در هر عضله‌ای ممکن است، رخ می دهد. 

در این شرایط در دست گرفتن اشیا بسیار سخت بوده و حتی احتمال دارد که تعادل دست‌ها به هم بخورد و اشیا از دست بیفتند. در واقع لرزش دست‌ها هنگام عصبانیت بسیار شایع است و ممکن است بیماری های دیگری را هم به وجود آورد.

چگونه باید لرزش دست ها را درمان کرد؟ 

۱- لرزش دست‌ها در افراد مبتلا به تیروئید پرکار معمولا با شروع درمان کم می‌شود.

۲- عدم مصرف موادی مانند کافئین و آمفتامین موجب کاهش لرزش دست‌ها خواهد شد.

۳- فیزیوتراپی یکی از مهم ترین عواملی بوده که علاوه بر تقویت عضلات و ماهیچه می‌تواند بخشی از لرزش دست‌ها را کاهش دهد.

۴- با تمرین تکنیک‌های آرامش اعصاب از جمله تمرینات تنفسی از لرزش دست‌ها جلوگیری کنید.

۵- لرزش‌های خفیف نیاز به دوره درمان ندارد، اما در صورت بروز لرزش‌های زیاد به پزشک مراجعه کنید.

۶- در صورت بروز لرزش‌های اساسی، معمولا متخصصان به تجویز دارو‌هایی از جمله پروپرانولول، متوپرولول و یا نادولول می‌پردازند.

۷- معمولا پزشکان هنگام نیافتن دلیل لرزش دست به تجویز دارو‌هایی مانند سم بوتولینوم و یا بوتاکس رو می‌آورند که البته تزریق چنین داروهایی موجب لرزش در انگشتان دست نیز می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار