متخصصان توصیه کرده اند که مهمترین و بهترین راه قطع انتقال زنجیره شیوع و نوع انگلیسی آن، رعایت دستورالعمل های بهداشتی ،استفاده از ماسک ،پرهیز از حضور در اماکن پرتردد و خودداری از شرکت در دورهمی های خانوادگی است. مردم باید بدانند که کوچکترین سهل انگاری از جانب آنها موجب طغیان و همه گیری گسترده ویروس کرونا و تلفیق کرونای چینی و انگلیسی می شود.
کد خبر: ۹۳۰۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲ 08 January 2021

به گزارش تابناک مازندران ، اکنون اغلب شهرها به رنگ نارنجی و زرد کرونایی درآمده اند و از بحران بیماری کووید ۱۹ خارج شده ایم ،اما نکته مهمی که مردم باید در نظر بگیرند این است که کرونا به پایان نرسیده بلکه در هفته اخیر نوع جهش یافته تری موسوم به کرونای انگلیسی را از خود نشان داده که بسیار خطرناک تر است.

کرونا اگرچه کم شده و مانند ماه‌های گذشته قربانی نمی‌گیرد اما همچنان می تازد و اینکه برخی‌ها کاهش آمارها را به معنای اتمام کرونا و بازگشت زندگی به شرایط عادی می‌پندارند اشتباه بزرگی است، چنین باوری به اوج‌گیری این ویروس کمک می‌کند.

اکنون رسانه ها نیز باید همچنان با حساس کردن جامعه نسبت به کرونا مردم به ادامه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ترغیب کنند تا مبادا محاسبه‌های اشتباه برخی افراد کرونا را بار دیگر در کشور به اوج برگرداند و شهرها را قرمز و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها را به مردم تحمیل کند.

متخصصان توصیه کرده اند که مهمترین و بهترین راه قطع انتقال زنجیره شیوع و نوع انگلیسی آن، رعایت دستورالعمل های بهداشتی ،استفاده از ماسک ،پرهیز از حضور در اماکن پرتردد و خودداری از شرکت در دورهمی های خانوادگی است. مردم باید بدانند که کوچکترین سهل انگاری از جانب آنها موجب طغیان و همه گیری گسترده ویروس کرونا و تلفیق کرونای چینی و انگلیسی می شود.

بر اساس آمارهای امروز جمعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شمار مرگ و میر ناشی از کرونا پس از یک دوره روند افزایشی شدید ، اکنون دو رقمی شده است و می توان گفت این مهم در مقایسه با آمارهای سه رقمی مرگ و میر ثبت شده، دستاوردی بزرگ و قابل ستایش بوده که با تلاش های کادر درمان در رسیدگی به بیماران و همت همگان در رعایت دستور العمل های بهداشتی رقم خورده است .

تازه ترین آمارهای کرونا از زبان سخنگوی وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۷۴ هزار و ۵۱۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۱۸ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۹ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۸۱ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۷۴ هزار و ۵۱۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۱۸ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۵۸ هزار و ۶۵۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. همچنین ۴۷۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تا کنون ۸ میلیون و ۴۴ هزار و ۷۹۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

تشدید محدودیت کرونایی ساری از روز شنبه

فرماندارساری اعلام کرد که محدویت‌های تردد کرونایی این شهرستان از روز شنبه بیستم دی ماه به دلیل وضعیت قرمز کرونایی و ادامه روند افزایشی آمار بیماران کووید ۱۹ تشدید خواهد شد.

عباسعلی رضایی افزود : بر اساس مصوبه جدید ستاد استانی مقابله با کرونا ، سخت گیری ها برای عدم ورود خودروهای پلاک غیربومی به شهرستان ساری اعم از نقاط شهری و روستایی بیش از گذشته تشدید خواهد شد و حتی از ورود خودروهای با پلاک شهرستان های اطراف نیز جلوگیری می شود.

وی ادامه داد : در هفته های گذشته با وجود وضعیت قرمز کرونایی ، برای ورود خودروهای با پلاک برخی شهرستان های اطراف مانند جویبار و سیمرغ سخت گیری کمتری انجام می شد ، ولی از شنبه خودروهای با پلاک این شهرستان ها نیز بدون مجوز حق ورود نخواهد یافت.

وضعیت کرونایی شهرستان ساری به همراه آمل ، رامسر و سوادکوه شمالی از اواخر هفته گذشته بر اساس ارزیابی وزارت بهداشت و قرمز شد و محدودیت های وضعیت قرمز نیز از اوایل هفته جاری در این شهرستان به اجرا درآمد.

زنجان برای دومین بار روز بدون فوت کرونایی را ثبت کرد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ گونه مورد فوتی بر اثر کرونا در سطح این استان گزارش نشد که برای دومین بار از زمان آغاز شیوع این ویروس محسوب می‌شود.

دکتر علیرضا آرمانی کیان افزود: پس از گذشت بیش از ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا تاکنون یک‌هزارو ۱۰۴ نفر در استان زنجان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند که روز گذشته موردی از فوت بر اثر این ویروس اعلام نشد. از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" به رقم ۴۲ هزارو ۶۹۸ نفر رسیده است.

وی یادآوری کرد: در زمان حاضر شمار مبتلایان و بستری ها در بیمارستان‌های این استان روند نزولی به خود گرفته بطوری که اغلب شهرهای استان رنگ زرد کرونایی بخود گرفته است.

طبق گزارش های اعلام شده از اسفند سال‌ گذشته تاکنون بر اساس یافته های آزمایشگاهی ابتلای ۶ هزار و ۶۴۰ نفر در استان زنجان به کووید - ۱۹ ثابت شده و پنج هزار و ۴۷۴ نفر از آن‌ها بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

ساده‌انگاری کرونا،فارس را با موج جدید بیماری مواجه می‌کند

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا،همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همدلی موجود را مثال زدنی دانست و گفت:هرگونه ساده‌انگاری دستورالعمل‌های بهداشتی باعث اوج‌گیری موج جدید بیماری ناشی از این ویروس خواهد شد.

عبدالرضا قاسم افزود:تلاش ها و ایثارگری های پزشکان و پرستاران ستودنی است همچنین برنامه ریزی و پیگیری های فرمانداران و بخشداران در سراسر استان در شرایط تنگنای مالی برای مدیریت بحران ها از جمله شیوع کرونا شایسته تقدیر است.

به گفته جانشین استاندار فارس در ستاد مدیریت کرونا کاهش آمار بستری و فوتی مربوط به ویروس کرونا و تغییر رنگ استان به زرد نتیجه همکاری و همراهی مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی است.

قاسم پور با اشاره به هشدارها در خصوص اوج گرفتن کرونا در فصل زمستان در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی اضافه کرد: غافل شدن از رعایت پروتکل بهداشتی در شرایط پیش رو ما را با موج جدیدی از بیماری در سطح استان روبرو می کند.

او با اشاره به تداوم محدودیت های تردد کرونایی طبق طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا گفت: با توجه به رنگ زرد استان در طبقه بندی کرونا در بخش های مختلف اداری، آموزشی،ممنوعیت برگزاری تجمع ها و مراسم های فرهنگی ،ورزشی و غیره...،مشاغل و اصناف و ترددهای خودرویی ادامه دارد.

جانشین استاندار فارس در ستاد مدیریت کرونا گفت:عادی شدن در شرایطی که احتمال ورود کرونای انگلیسی به کشور آن هم با سرعت انتشار و انتقال ۶۰ تا ۷۰ درصد بیشتر وجود دارد، سبب می‌شود کوچکترین بی احتیاطی ما را دچار مشکل کند.

بازگشایی سالن کتابخانه‌ شهرهای زرد کرونایی اصفهان

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان از بازگشایی و فعال شدن سالن‌های مطالعه در شهرهای با وضعیت زرد کرونایی این استان خبر داد.

امیر هلاکویی افزود: سالن‌های مطالعه با شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بازگشایی شده ولی سالن‌های بخش کودکان و نوجوانان در این شرایط همچنان تعطیل است و فقط امکان ارائه کتاب به آنها وجود دارد. برای سالم‌سازی کتابخانه‌ها، مخزن‌های باز عرضه کتاب همچنان بسته و کتاب‌های امانت داده شده نیز به مدت ۲ هفته در فضای جداگانه‌، قرنطینه و سپس وارد قفسه می‌شود.

به گفته وی این کتابخانه‌ها در شهرهای مبارکه، علامه مجلسی، لنجان، شهرضا، منظریه، کاشان، آران و بیدگل، نطنز، تیران و کرون، فلاورجان، اصفهان، فریدونشهر، نایین و برخی از روستاهای تابعه این شهرها افتتاح می‌شود.

میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در خراسان رضوی ۶۷ درصد است

میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قالب گروههای نظارتی طرح شهید سلیمانی بیش از ۶۷ درصد گزارش شده است.

رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق بررسی های انجام شده رعایت پروتکلهای بهداشتی در بین دستگاههای اجرایی بیش از ۷۲ درصد، و در اصناف و داروخانه ها ۶۴ درصد بوده است.
محمد باباخانی افزود: از ابتدای آذرماه تاکنون بیش از ۸۶ هزار بازدید از اماکن و مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور نظارت بر اجرای دستور العملهای بهداشتی در قالب طرح شهید سلیمانی با مشارکت نیروهای بخش سلامت، بسیج، هلال احمر و دفاتر خدمات سلامت انجام شده است.

آمار جان‌باختگان کرونا در گلستان طی ۱۰ روز گذشته ۲ برابر شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تاکید بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی گفت که تعداد جان باختگان امروز پنجشنبه کرونا در استان در مقایسه با ۱۰ روز گذشته ۲ برابر شد.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۱۲ نفر در گلستان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند در حالی که این آمار در ۱۰ روزگذشته (هشت آذر) ۶ نفر بود. در حال حاضر ۴۲۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۹۲ نفر در آی سی یو نگهداری می‌شوند و حال ۱۲ نفر وخیم است.

فاضل افزود: روند ابتلا به کرونا در گلستان رو به‌کاهش است اما به دلیل وضعیت شکننده شیوع کرونا، تداوم رعایت شیوه‌نامه‌ها باید همچنان در دستور کار مردم قرار بگیرد.

به گفته وی در حال حاضر گرگان، کردکوی، بندرترکمن و بندرگز در وضعیت هشدار و نارنجی و بقیه شهرهای گلستان در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

اجازه فعالیت تالارهای دزفول با نصف ظرفیت

علی فرهمند فرماندار دزفول گفت: تالارهای پذیرایی این شهرستان با حضور ماموران بهداشتی با نصف ظرفیت اجازه فعالیت دارند. تالاری که ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد اجازه برگزاری مراسم با ۲۰۰ نفر میهمان را دارد ضمن اینکه پروتکل های بهداشتی باید با نظارت ماموران بهداشت رعایت شود.
فرماندار دزفول بر ضرورت ممنوعیت برگزاری تجمع برای جلوگیری از شیوع کرونا تاکید کرد و گفت: برگزاری هرگونه تجمع غیرقانونی است چرا که کرونا همچنان پابرجاست .
وی با بیان اینکه آرامش کنونی حاصل رعایت فاصله گذاری ماههای گذشته است از مردم خواست همچنان شرایط را درک کنند تا وضعیت کرونا در این شهرستان سفید شود.

شناسایی ۹۵۲ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در باشت

رئیس شبکه بهداشت و درمان باشت گفت: از اسفند سال گذشته تاکنون ۹۵۲ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این شهرستان شناسایی شده اند.

آرش حسنی اظهار داشت: در این مدت سه هزار و ۴۳۵ تست بیماری کرونا در باشت انجام شده است که بیش از۲۵ درصد از نمونه های انجام شده مثبت بوده است.

وی بیان کرد: براساس آمار ۱۱ نفر از شهروندان این شهرستان به علت ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. هم اکنون وضعیت بیماری ویروس کرونا در باشت زرد است

سه شهرستان استان همدان در وضعیت آبی کرونایی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با تلاش مسوولان و همراهی مردم سه شهرستان اسدآباد، فامنین و بهار در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت.

دکتر «محمد طاهری» افزود: به تازگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ «آبی» به معنای «کم خطر» را به رنگ بندی رسمی شهرستان های کشور از نظر شیوع ویروس کرونا اضافه کرده است. در این رنگ بندی همچنین رنگ زرد به معنی «خطر متوسط»، نارنجی «پُرخطر» و رنگ قرمز «خیلی پُرخطر» است.

وی اضافه کرد: بر این اساس سه شهرستان اسدآباد، فامنین و بهار در وضعیت آبی کرونایی و مابقی شهرستانها در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند

کاهش بیماران بستری در بیمارستانهای استان همدان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بیماران بستری در بیمارستان های این استان هم اینک به ۳۲۵ نفر کاهش یافته است همچنین ۳۹ بیمار در یک هفته گذشته بهبود یافته و از بیمارستان ها ترخیص شدند.

دکتر محمد طاهری بیان کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۱ مورد بوده که از این تعداد ۲۹ نفر در بخش عادی بستری شدند.

وی اظهار داشت: ۱۳ نفر از بیماران بستری در بخش عادی بیمارستان در یک هفته گذشته به بخش آی.سی.یو منتقل شدند همچنین وضعیت جسمی ۳۴ نفر هم وخیم گزارش شده است و با شناسایی ۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های این استان به ۹ هزار و ۸۸۲ نفر رسید.

شمار بستری شدگان کووید ۱۹ البرز از ۲۹ هزار نفر فراتر رفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که با پذیرش ۴۰ بیمار دیگر کووید ۱۹ در بیمارستان ها، شمار بستری شدگان این بیماری از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به ۲۹ هزارو۱۳۱ نفر درالبرز رسیده است.

دکتر محمد فتحی گفت : از دیروز تا امروز ۱۹ دی ماه تعداد ۴۰ بیمار با علائم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شدند و اکنون در مجموع ۳۱۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان ها تحت درمان هستند.از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۶ هزارو ۲۰۴ بیمار بستری شده کووید ۱۹ پس از بهبودی از بیمارستان های استان ترخیص شده اند.

فوتی‌های کرونا در استان اردبیل به صفر رسید

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد که در ادامه روند نزولی و تثبیت شرایط شیوع کووید.۱۹، طی شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

شیوع کرونا در استان اردبیل پس از ۲ ماه اوج در وضعیت ثبات قرار دارد به طوری که شمار ابتلای جدید، تعداد بستری‌ها و آمار فوتی‌های کووید.۱۹ در استان در حال کاهش است.

هم‌اکنون با ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، ۹ شهرستان پارس‌آباد، نمین، سرعین، کوثر، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار، خلخال و نیر در وضعیت زرد و ۲ شهرستان اردبیل و مشگین‌شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

۶ هفته پیش، تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی یک هفته پیش پس از ۸۰ روز، آمار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار