دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ درآمد مالیاتی از محل املاک و خودرو‌های گران قیمت را پیش بینی کرده است؛ موضوعی که در بودجه امسال نیز به قانون تبدیل شد، اما پس از گذشت بیش از ۹ ماه از سال ۹۹ هنوز آیین‌نامه اجرایی آن در دولت تایید نشده است. حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای عملیاتی شدن اخذ مالیات از خانه و ماشین‌های لاکچری دست به کار شده اند.
کد خبر: ۹۲۹۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲ 04 January 2021

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ درآمد مالیاتی از محل املاک و خودرو‌های گران قیمت را پیش بینی کرده است؛ موضوعی که در بودجه امسال نیز به قانون تبدیل شد، اما پس از گذشت بیش از ۹ ماه از سال ۹۹ هنوز آیین‌نامه اجرایی آن در دولت تایید نشده است. حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای عملیاتی شدن اخذ مالیات از خانه و ماشین‌های لاکچری دست به کار شده اند.

به گزارش تابناک سمنان طبق جزء ۱ بند «ت» تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت پیش بینی کرده در سال آینده، کلیه مالکان شامل اشخاص حقیقی و حقوقی املاک مسکونی و تجاری اعم از خانه، آپارتمان و زمین، با کاربری مسکونی و تجاری که مجموع ارزش روز آن‌ها دویست میلیارد ریال و بیشتر است و خودرو‌های سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی، که مجموع ارزش روز آن‌ها بیست میلیارد ریال و بیشتر بوده، مشمول مالیات بر دارایی سالانه شده که به صورت پلکانی بر اساس ارزش اموال و املاک مذکور تا نیم درصد محاسبه و حداکثر تا بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود.

به عبارت ساده‌تر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با عنوان «مالیات بر واحد‌های مسکونی گران‌قیمت با احتساب عرصه و اعیان» قید شده که املاک مسکونی و تجاری با مجموع ارزش بالای ۲۰ میلیارد تومان و خودرو‌های سواری و وانت با ارزش بیشتر از ۲ میلیارد تومان مشمول مالیات بر دارایی سالانه شوند. سال گذشته این رقم ۱۰ میلیارد تومان برای خانه‌های لوکس و ۷۰۰ میلیون تومان برای انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین بود.

فارغ از این که معیار تعیین قیمت کف ۲۰ میلیارد تومانی برای اخذ مالیات بر دارایی املاک و ۲ میلیارد تومانی برای گرفتن مالیات بر دارایی خودرو براساس کدام مبنا و گزارش کارشناسی تعیین شده است، سوال اساسی اینجاست که حتی با فرض تصویب پیشنهاد دولت، چه تضمینی وجود دارد که دولت همچون سال جاری، اجرای آن را معطل تایید آیین نامه در هیات دولت آن نکند؛ موضوعی که البته دغدغه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز محسوب می‌شود؟!

در این باره رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ توضیح داد: «در جلسه کمیسیون تلفیق موضوع مالیات بر خودرو‌های لوکس و خانه‌های خالی مورد بررسی قرار گرفت، منتها به دلیل ابهامات آن جهت بررسی بیشتر به کمیته‌های تخصصی ارجاع شد.»

او این را هم اضافه کرد که «دولت بند مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های و خودرو‌های لوکس را طبق قانون بودجه سال جاری به خوبی اجرایی نکرده است، بنابراین ما به دنبال تعیین ضمانت اجرایی نحوه وصول مالیات هستیم و پیش‌بینی‌هایی هم داشته‌ایم که بعد از بررسی در کمیته کمیسیون تلفیق درباره آن تصمیم گیری می‌کنیم.»

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز در توضیحات تکمیلی این تصمیم گفت: «با توجه به اینکه کسری منابعی در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی می‌شود، در جلسات کمیسیون تلفیق به دنبال ایجاد منابع پایدار در بودجه هستیم؛ البته منوط به اینکه فشاری به قشرهای ضعیف جامعه وارد نشود؛ لذا یکی از راهکار‌های تامین کسری بودجه، اخذ مالیات از پردرآمد‌هاست. در این راستا پیشنهادهایی از جمله أخذ مالیات از خودرو‌های لوکس مطرح شده که طبق آن خودرو‌هایی که بیش از یک و نیم میلیارد تومان قیمت دارند، مشمول مالیات شوند. البته هنوز این تصمیم به رای گیری ختم نشده و جهت بررسی بیشتر به کمیته‌های تخصصی ارجاع شده است.»

علاوه بر این، قبل از تقدیم لایحه بودجه سال آینده، طرح مشابهی با عنوان «مالیات سالیانه بر املاک گران‌قیمت و لوکس» در دستور کار مجلس قرار گرفت که به موجب آن از کاخ‌ها، قصرها، خانه‌های مجلل، املاک گران‌قیمت و لوکس مالیات گرفته شود تا فاصله دهک‌های بالای درآمدی و پایین درآمدی جامعه کاهش یابد؛ طرحی که می‌توان آن را اقدامی واکنشی به اجرایی نشدن قانون یک ساله بودجه ۹۹ دانست که نشان از اهتمام نمایندگان مجلس برای گرفتن مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لاکچری دارد.

یادآوری این نکته ضروری است که دریافت مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس در بیشترکشور‌های پیشرفته پیاده‌سازی شده، اما متاسفانه هنوز در کشور ما به درستی اجرایی نشده است. اخذ مالیات در ایران صرفا متمرکز بر قشری از جامعه است که درآمد آن‌ها شناسایی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به کارمندان، تولیدکنندگان و اصناف اشاره کرد، حال اینکه بخش‌های دیگری از جامعه درآمد‌های هنگفتی دارند و عملا با فرار مالیاتی از این حساب و کتاب سر باز می‌زنند.

حال با این توضیحات، انتظار می‌رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب بودجه به دنبال قانونی کردن اخذ مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس باشند تا عدالت در جامعه رعایت شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار