حجت الاسلام و المسلمین رئیسی:
رئیس قوه قضاییه درباره جزئیات سند تحول قضایی توضیحاتی داد.
کد خبر: ۹۲۷۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱ 28 December 2020

به گزارش تابناک سمنان حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی گفت: مقام معظم رهبری به عنوان حکیم فرزانه انقلاب بار‌ها تأکید کردند و به همه اقشار فرمودند که بصیرت اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: در آستانه روز نهم دی ماه باید بگویم که پیروی از بصیرت اهمیت دارد و در این وضعیت باید شرایط را شناخت و قضات به عنوان نقش آفرینان کشور همواره باید فهم سیاسی نسبت به مسائل داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: دست دشمن باید شناخته شود تا با اهداف پلیدش نتواند کاری کند.

رئیس قوه قضاییه درباره مسائل سیاسی بیان کرد: حضرت آقا فرمودند که من می‌خواهم دانشجویان سیاسی باشند و سیاسی بودن به معنای آن است که فرد جامعه خود را بشناسد و در مقام درک شرایط و وضعیت ایفای نقش کند.

وی افزود: شهید حاج قاسم سلیمانی ظرفیت‌ها را به خوبی شناخت و احیا کرد، خیلی از کشور‌ها نیروی آماده به کار داشتند، اما به چهره‌ای همچون شهید سلیمانی احتیاج داشتند تا از حریم حرم دفاع کند

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی آماده ایفای نقش و حاضر به خطر کردن بود و الحمدلله ما قضات بصیری داریم که نشان می‌دهند شرایط و ابعاد پرونده را شناخته‌اند و حکم خدا را فریاد می‌زنند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند کار قضایی عرصه مجاهدت است، یعنی قضات باید برای خدا تصمیم بگیرند و فقط او را ببینند و ارتباطات را نبینند.

وی افزود: جز خدا نباید ببینیم و جز برای او کاری نکنیم و یقین داشته باشیم که خداوند به این کار برکت می‌دهد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به روز بصیرت گفت: این روز مصادف با پایان دادن فتنه‌ها و حضور مردم است و آن را گرامی می‌داریم و از خداوند طلب توفیق برای این افراد داریم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: انقلاب اسلامی ما مردم پایه است و مردم هستند که از آن صیانت و از امنیت نظام دفاع می‌کنند و فتنه و فتنه گران را خوب می‌شناسند.

وی افزود: روز بصیرت نشانگر آن است که مردم به سخن رهبری حساس هستند و فرمان او را فصل الخطاب می‌دانند و ۹ دی ماه ارزشمند است و آنچه که وظیفه است باید در میدان عمل جلوه گر باشد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به دیدار امروز قوه قضاییه با شورای عالی استان‌ها گفت: این دیدار به صورت مجازی برگزار می‌شود و ان‌شاءلله این ویروس منحوس ریشه کن شود و مسئولان و عزیزان برای سلامت مردم اقدام کنند و واکسن را بسازند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان کرد: خداوند تمام درگذشتگان این ویروس را بیامرزد و به بیماران شفا دهد و توصیه من به تبعیت از آنچه رهبری و مسئولان فرمودند، رعایت اصول بهداشتی است و اگر آمار پایین آمده است به معنای سستی اصول بهداشتی نیست، چراکه جان مردم و همکاران برای ما مهم است.

وی با اشاره به سند تحول قضایی گفت: از ابتدای مأموریت در قوه قضاییه آنچه رهبری فرمودند برنامه‌ای مبتنی بر تحول بود و ایشان فرمودند که این برنامه دنبال شود و بنای ما این بود آنچه وعده داده‌ایم عملی شود و سند تحول نقشه راهی برای اقداماتی باشد که باید انجام دهیم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: سند تحول برای اجرای قانون و رعایت حق و حقوق مردم است و باید از ظرفیت قانون اساسی و برنامه‌های توسعه و به طور کلی تمام اسناد بالادستی و بیانات امام عزیز و رهنمود‌های مقام معظم رهبری تحلیل محتوا انجام شود تا به موارد مهم عنایت شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: تمام اسناد طی ۴۰ سال انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفتند، زیرا ما در ادامه راه هستیم و پیشینه دقیق باید شناخته می‌شد.

وی با اشاره به سند تحول قضایی گفت: تحول به معنای جهش برای رفع کاستی‌ها و شناخت نقاط قوت است، به عبارت دیگر شناخت وضع موجود و شناخت وضع مطلوب و کم کردن فاصله وضع موجود با وضع مطلوب، مورد نظر ما است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در تحول میل به شتاب گرفتن وجود دارد، البته این شتاب زدگی نیست بلکه حرکت پویا بدون توقف است و به مشهورات غلط نباید پایبند بود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: اتقان و سرعت در حرکت از ویژگی‌های این برنامه است و همه بخش‌ها باید خود را در آن سهیم بدانند، به نحوی که اگر یک مأموریت به درستی انجام نشود، سایر برنامه‌ها هم به درستی اجرا نمی‌شوند، برای مثال اگر مجرم اصلاح نشود جرم دوباره رخ می‌دهد، لذا مأموریت قضایی متوازن است و باید همه با هم اجرایی شوند.

وی افزود: یک حلقه مفقوده در این روند تمام کارها را بی اثر و کم اثر می‌کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: قرار بود با همان سندی که کار را آغاز کرده‌ایم ادامه دهیم و موارد مختلفی در راستای آن مد نظر قرار بگیرد و تاکنون هر اقدامی که انجام شده در راستای تحقق این سند بوده و اکنون سند منتشر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: تمام اقدامات ما در بستر این سند انجام شده و اکنون با رفع چالش‌ها و پیشرفت آن ابلاغ شده است و از همه کسانی که در تدوین این سند نقش داشته‌اند تشکر می‌کنم.

وی با اشاه به هدف سند تحول قضایی افزود: دستیابی به عدالت و افزایش رضایت مردم نسبت به قوه قضاییه و اعتماد آن‌ها هدف سند است و برخی رویکرد‌ها باید تغییر کنند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: باید از حقوق عامه دفاع کرد و نگرش‌های پاسخگو، شفاف و هوشمند باید جایگزین نگاه‌های سنتی شوند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: ما منکر چالش‌های دیگر نیستیم، اما در این سند چالش‌های اولویت دار شناسایی شدند و ابر چالش‌ها مورد تأکید قرار گرفته‌اند و تحول نباید ما را از کار‌های روزمره باز دارد.

وی افزود: در سند تحول مسئولیت هر یک از بخش‌ها آمده است، اما این به معنای این نیست که سایر بخش‌ها اقدامی نکنند، بلکه تمام بخش‌ها باید حس پیدا کنند و در میدان حضور داشته باشند، زیرا مبنای این سند همکاری تمام دستگاه‌ها و نقش آفرینی تمام سازمان‌ها است.

 

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: هیچ بخشی نباید غایب باشد، هیچ کسی نباید بگوید من دادگستری یک شهرستان هستم پس نقشی ندارم، زیرا یک شعبه و دادگستری نقش بسزایی دارد، زمانی که در این سند اعلام شده حداکثری است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان کرد: کار آغاز شده و باید به نقطه مخصوص خود برسد، جذب نیرو آغاز شده است و ادامه دار خواهد بود. امروز جذب نیروی انسانی هم با نگاه تحولی است و بهترین‌ها از لحاظ تقوا و تذهیب نفس باید معرفی شوند تا در حوزه اقدامات شاهد کاستی‌ها نباشیم.

وی افزود: در دانشگاه علوم قضایی جلسه‌ای برگزار کردیم تا جذب نیرو تغییر پیدا کند و متناسب سازی برای نیروی انسانی به درستی اجرایی شود، امروز ضمن تشکیل ستاد و قرارگاهی برای دنبال کردن تحول حتما به نیروی تحول گرا احتیاج است.

رئیس قوه قضاییه خطاب به قضات گفت: از قضاتی که حضوری با معنا در زندان‌ها داشته‌اند تشکر می‌کنم. ستادی که در معاونت راهبردی کار را دنبال می‌کند، از شهرستان‌ها گزارش می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: من به همکاران خود تأکید می‌کنم که سند را حتما مطالعه کنند، معاملات راهبردی فایلی تحت عنوان پیشنهادات را باز می‌کند و هر یک از همکاران باید نظر خود را درباره این سند ارائه دهند تا در ویرایش سالانه سند ذکر شود، این سند به مرور زمان ارتقا پیدا می‌کند.

وی افزود: ما سند را در منظر عموم قرار می‌دهیم تا نخبگان درباره آن نظر دهند و استفاده از سازمان‌های مردم نهاد در این سند اهمیت دارد، در جای جای این سند استفاده از مردم آمده است، چند ماه پیش دستورالعملی را صادر کردیم و نقش تمام مردم در آن ذکر شده است.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: نقش مرکز اهمیت بسیاری دارد، اما ظرفیت‌های خوبی در استان‌های ما وجود دارد و تمام آن‌ها باید پای کار بیایند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: اشکالی ندارد که از این سند مطالبه شود، زیرا این کار ما را در انجام وظایف مصمم‌تر می‌کند و اصل این برنامه و نگاه رهبری است، ایشان می‌فرمایند آموزش و پرورش، آموزش عالی، مهندسی فرهنگی و... باید سند داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه گفت: معاونت راهبردی موضوعات را پیگیری می‌کند و عالی‌ترین مسئول ستاد، مسئول پیگیری است و در مرکز بنده و آقای اژه‌ای حضور داریم تا در اعتماد آفرینی مردم نقش داشته باشیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار