عصر دیروز هیئتی عراقی حامل پیامی از الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور به مسئولان ایرانی، به تهران سفر کرده است.
کد خبر: ۹۲۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰ 28 December 2020

به گزارش تابناک سمنان یک منبع سیاسی عراقی اعلام کرد عصر دیروز هیئتی عراقی حامل پیامی از مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور به مسئولان ایرانی، به تهران سفر کرده است. این مقام سیاسی عراقی اعلام کرد که پس از تنش اخیر میان واشنگتن و تهران، تفاهمات میان دولت عراق و ایران به صورت مستمر ادامه دارد.

این مقام سیاسی گفت: ایرانی‌ها به هیئت عراقی ابلاغ کردند که قصد تنش‌زایی در منطقه را ندارند. بغداد، تهران را به تنش با خود به‌دنبال حملات موشکی اخیر به منطقه سبز متهم نمی‌کند. البته دیروز ۷ دی بود که خبر سفر غیر منتظره هیئت عراقی به ایران بیرون آمد.

«ابوجهاد الهاشمی» ریاست این هیئت را بر عهده دارد و قرار است پیام کاظمی را به مقام‌های ایرانی برساند. سفر «ابوجهاد الهاشمی» از این منظر اهمیت دارد و قابل توجه است که وی رئیس دفتر «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر سابق عراق است.

وقتی آمریکایی‌ها نزده می رقصند!

در روز‌های گذشته پس از حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد تنش سیاسی در این کشور بالا گرفته است. آمریکا مدعی شده بود که این حمله از سوی نیرو‌های تحت حمایت ایران انجام شده است. اما ایران این ادعا را رد کرده است. منابع خبری این حمله را به نیرو‌های عصائب اهل الحق نسبت دادند. پس از این رخداد منابع خبری مدعی آماده باش نیرو‌های عصائب اهل الحق در پی بازداشت یکی از نیروهای این گروه توسط دولت عراق شدند، به دلیل اتفاقات اخیر در عراق این کشور وضعیت ملتهبی داشت.

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق شامگاه جمعه ۵ دی در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «امنیت عراق امانتی بر گردن ماست؛ زیر بار ماجراجویی‌ها و قضاوت‌ها نمی‌رویم.» الکاظمی در ادامه پیام توییتری خود افزود: «برای بازگرداندن اعتماد مردم، دستگاه‌های امنیتی و ارتش به دولت که در نتیجه ماجراجویی‌های قانون شکنان متزلزل شده بود، در سکوت و آرامش فعالیت کردیم. «برای جلوگیری از انداختن کشورمان در یک ماجراجویی بیهوده دیگر، خواهان آرامش شدیم با این حال در صورت لزوم، برای رویارویی تعیین کننده آماده هستیم.»

چرایی سفر غیر منتظره هیئت عراقی به ایران

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر غیر منتظره هیئت عراقی به ایران، گفت که با توجه به شرایط داخلی عراق و سالگرد شهادت سردار سلیمانی، هیئت عراقی درخواست داشت که در این سالگرد به تهران بیاید و در مراسم‌ها حضور پیدا کند و در عین حال مبادلات تجاری ایران و عراق جزء مباحثی است که نگران کننده است.

او همچنین گفت که با توجه به وجود ویروس کرونا در عراق و حملات به سفارت آمریکا نگرانی‌هایی در داخل این کشور در رابطه با روابط شان با ایران وجود دارد که آنها در این سفر سعی می‌کنند، دستورالعمل‌های گذشته را دوباره احیا و ترکیب روابط خود با ایران را بیشتر کنند، علاوه بر این همکاری‌های مشترک را گسترش دهند.

سفر غیر منتظره هیئت عراقی به ایران/

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس روابط بین الملل و استاد دانشگاه هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر غیر منتظره هیئت عراقی به ایران، گفت که با توجه به روابط صمیمانه و دیرینه دو کشور ایران و عراق سفر‌های متعددی از جانب مسئولان سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی بین دو کشور انجام شده است و قطعا برای تحکیم روابط و توسعه مناسبات این سفر‌ها به عنوان یک ضرورت محسوب می‌شود.

او همچنین گفت که روابط دو همسایه هر چقدر صمیمی‌تر و عمیق‌تر باشد، گهگاهی سفر‌ها بدون اطلاع قبلی به رسانه‌ها صورت می‌گیرد، قطعا مقامات دو کشور هماهنگی‌های لازم را در خصوص سفر مقامات و هیئت‌های یکدیگر به کشور دوست و همسایه انجام داده اند، بنابراین یکی از نکات مهم این است که همه سفر‌های دیپلماتیک در سطوح مختلف ضرورتی به بیان و اعلام قبلی آن ندارد.

صدرالحسینی در ادامه تاکید کرد که سفر هیئت عراقی به ایران نیز از همین دست سفرهاست، البته باید توجه داشت که در آستانه سالگرد شهادت فرماندهان مقاومت از جمله سردار سلیمانی و ابو مهدی مهندس هستیم، قطعا این سفر‌ها از جانب مقامات دو کشور بخشی از آن برای شرکت در مراسم‌ها ویژه‌ای است که به این مناسبت انجام می‌شود، بخشی از حضور این هیئت‌های دیپلماتیک برای گفتن تسلیت به یکدیگر است.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین گفت که در شرایط کنونی با توجه به اینکه مراسم‌هایی در کشور ما در سالگرد شهادت سردار سلیمانی برگزار می‌شود، قطعا مقامات کشور دوست، بردار و همسایه عراق در آن شرکت می‌کنند و ممکن است پیام‌های تسلیت و پیام های سیاسی رد و بدل می‌شود.

هیئت عراقی حامل چه پیامی برای ایران هستند؟

کنعانی مقدم کارشناس مسائل عراق با اشاره به پیام نخست وزیر عراق به مقامات ایرانی، گفت که  احتمال می‌رود بیشتر در زمینه حمله به سفارت آمریکا در عراق است که آن‌ها با توجه به تبلیغات آمریکایی‌ها در مورد تهمت‌هایی که به ایران زدند، دولت عراق سکوت کرده است، در حالی که باید جدی با چنین اظهاراتی برخورد کنند.

کنعانی مقدم همچنین گفت که یکی از مباحث دیگر در این سفر تشکیل یک دادگاه بین المللی برای محاکمه افرادی است که در ترور سردار سلیمانی دخیل بودند، چراکه طبق قوانین بین المللی مجرمان جنایات جنگی در دادگاه‌ها بین المللی قابل پیگرد قانونی است و از آنجایی که این اتفاق در عراق افتاده است، این کشور باید درخواست آن را به مجامع بین المللی برای تشکیل دادگاه محاکمه ترامپ بدهد.

صدرالحسینی کارشناس مسائل بین الملل در این باره می‌گوید که البته باید توجه داشت شایعاتی در چارچوب عملیات روانی از جانب رسانه‌های فرامرزی با مرکزیت رژیم صهیونیستی در خصوص مسائل امنیتی منطقه خلیج فارس مطرح است و قطعا در این رابطه رسانه‌ها گمانه زنی‌هایی خواهند کرد. اما باید توجه داشت که روابط دو کشور ایران و عراق به گونه‌ای تنظیم شده است که قطعا در شرایط خاص پیام‌هایی رد و بدل می‌شود و گروه‌ها و هیئت دیپلماتیک بین دو کشور سفر‌هایی خواهند داشت و سفر اخیر هم در همین راستاست.

سفر غیر منتظره هیئت عراقی به ایران/

علاوه بر این یک منبع آگاه به یکی از رسانه های داخلی کشورمان گفته است که این سفر به‌دلیل تحولات اخیر بغداد انجام شده است و بی‌ارتباط با دستگیری‌های اخیر نیرو‌های حشدالشعبی نیست. گفته می‌شود دولت کاظمی قصد دارد این افراد را به دولت آمریکا تحویل دهد و اطرافیان وی خوب می‌دانند اگر فشار ایران نباشد، ممکن است الکاظمی جایگاه خود را در عراق از دست دهد. این منبع آگاه همچنین گفت که اگر بحث دستور الکاظمی به ابوجهاد در میان باشد، قطعاً نخست‌وزیر عراق قصد دارد خواسته‌های خود را با زبان فردی که مورد قبول ایران است، به تهران برساند.

به‌گفته این منبع آگاه، احتمالاً قرار است روز جمعه یا شنبه تحرکات نظامی مهمی انجام شود. به‌طور کلی ایران شاید اقدامی انجام ندهد، ولی عراقی‌ها اصرار دارند حتماً تحرکی علیه آمریکا انجام دهند و این اقدام احتمالاً روز جمعه یا شنبه انجام خواهد شد. آمریکایی‌ها به دولت عراق فشار آورده‌اند تا هیئتی را به ایران اعزام کند تا ایران به گروه‌های مقاومت فشار آورده و مانع این تحرکات شود.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار