پیمانه اقتصادی
این پیمانه تیتر‌هایی همچون کرونا ۱۳ تریلیون دلار خرج روی دست جهان گذاشت، پوند انگلیس با احتمال توافق تجاری انگلیس و اروپا جهش کرد، قیمت نفت خام جهش کرد، کرونا مصرف گاز را افزایش داده است، در تأمین و عرضه پوشک بچه مشکلی نداریم، دلار عقب رفت و عرضه خودرو خارج از بورس جرم می‌شود را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷ 24 December 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش تابناک سمنان این پیمانه تیتر‌هایی همچون کرونا ۱۳ تریلیون دلار خرج روی دست جهان گذاشت، پوند انگلیس با احتمال توافق تجاری انگلیس و اروپا جهش کرد، قیمت نفت خام جهش کرد، کرونا مصرف گاز را افزایش داده است، در تأمین و عرضه پوشک بچه مشکلی نداریم، دلار عقب رفت و عرضه خودرو خارج از بورس جرم می‌شود را در بر دارد.

 

کرونا ۱۳ تریلیون دلار خرج روی دست جهان گذاشت


انتظار می رود روند افزایش بدهی های جهانی ادامه پیدا کند و ۲۷ میلیون نفر دیگر فقیر شوند. به نقل از راشاتودی، یک نشریه ژاپنی در گزارشی به تبعات اقتصادی کرونا برای جهان پرداخته و نوشته است: تاکنون ده ها تریلیون دلار تعهد مالی برای دولت ها و بانک های مرکزی در نتیجه شیوع کرونا در جهان برای حمایت از اقتصاد و کسب و کارها ایجاد شده است و آن طور که برآوردهای صورت گرفته از مدل سنجی شیوع کرونا نشان می دهد، خسارتی که کرونا تاکنون به اقتصاد جهانی وارد کرده است رقمی حدود ۱۳ تریلیون دلار تخمین زده می شود که این رقم شامل بسته اخیر ۹۰۰ میلیارد دلاری آمریکا نیز می شود که هفته گذشته در کنگره آمریکا به تصویب رسید.

خبر خوش رئیس کل بانک مرکزی برای خرید واکسن کرونا


عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در یکی از پست های قبلی ام تاکید کردم تحریم آمریکا و نیاز به اخذ موافقت اوفک، موجب شده است که خرید واکسن کرونا از کوواکس (covax) با مشکل و تأخیر رو به رو شود. در این خصوص چند نکته را برای اطلاع مردم عزیز اعلام می کنم: موافقت اولیه برای انتقال از حساب یک بانک (غیر از منابع بانک مرکزی در کره) بامداد امروز دریافت شد و دستور پرداخت وجه را صادر کردیم. پیگیری های لازم در این زمینه بی وقفه ادامه دارد. بانک مرکزی ایران برای خرید واکسن کرونا در این مرحله ۲۰۰ میلیون یورو تخصیص داده است. در صورت نیاز، منابع بیشتری نیز تأمین خواهیم کرد. هماهنگی لازم را با وزارت بهداشت در این خصوص داریم و مردم عزیز مطمئن باشند که خرید و انتقال واکسن کرونا در اسرع وقت انجام خواهد شد. در کنار اقدام برای تخصیص ارز خرید واکسن کرونا، حمایت و پشتیبانی لازم، برای تامین ارز تجهیزات مورد نیاز خط تولید برای تولید داخلی واکسن را با اولویت خاص پیگیر هستیم. به همه تلاشگران این عرصه خسته نباشید می گویم.

پوند انگلیس با احتمال توافق تجاری انگلیس و اروپا جهش کرد

پوند انگلیس در معاملات چهارشنبه شب، تحت تأثیر گزارش هایی که از احتمال توافق تجاری قریب‌الوقوع انگلیس خبر می‌دادند، جهش کرد. رویترز در گزارشی با اشاره به منابع آگاه خبر داد، دولت‌های اتحادیه اروپا پروسه اجرایی توافق تجاری با انگلستان از یکم ژانویه را آغاز و تاکید کردند که این توافق قریب‌الوقوع خواهد بود. خبر دیگری که باعث شد، پوند انگلیس تقویت شود، این بود که مرزهای فرانسه دوباره به روی انگلیس باز شد. فرانسه با خبر کشف گونه جدید ویروس کرونا در انگلستان مرزهای خود را به روی این کشور بسته بود. نرخ برابری پوند انگلیس ۱.۱ درصد در برابر دلار آمریکا جهش کرد و به ۱.۳۵۲۶ واحد رسید و در مقابل یورو ۰.۹ درصد تقویت شد و به ۹۰.۲۴ واحد رسید.

قیمت نفت خام جهش کرد

قیمت نفت خام در معاملات چهارشنبه شب به دنبال اخباری که حاکی از افت ذخایر انبارهای سوخت آمریکا بود جهش کرد. تا ساعت ۲۱:۴۸ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۲.۴۶ درصد یا ۱.۲۳ دلار جهش کرد و به ۵۱.۳۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۲.۵۱ درصد یا ۱.۱۸ دلار جهش کرد و به ۴۸.۲۰ دلار رسید. داده‌های رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد، میزان ذخایر نفت خام انبارهای آمریکا در هفته منتهی به ۱۸ دسامبر ۵۶۲ هزار بشکه کاهش یافته و به ۴۹۹.۵ میلیون بشکه رسیده است. میزان ذخایر بنزین و تقطیرات نفتی آمریکا هم غافلگیرکننده‌ افت کرد و به ترتیب ۱.۱ میلیون بشکه و ۲.۳ میلیون بشکه پایین آمد.

کرونا مصرف گاز را افزایش داده است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: امسال کرونا در تابستان مصرف گاز کشور را افزایش داد. حسن منتظر تربتی اظهار داشت: به دلیل وجود کرونا و نیاز مردم به آب گرم، امسال تابستان هم با افزایش ۷ تا ۱۰ درصدی مصرف گاز در شبکه خانگی روبه رو بودیم شستشو‌های بیش از قبل، سبب پرمصرف شدن گاز مصرفی در کشور شده است.

در تأمین و عرضه پوشک بچه مشکلی نداریم

رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه در زمینه تولید و عرضه پوشک بچه مشکلی در کشور نداریم، گفت: بنابر آمار اعضای انجمن، تولید و عرضه پوشک بچه به خوبی در حال انجام است و مردم نباید در این زمینه نگرانی داشته باشند. وی همچنین با تأکید بر مصلحت تأمین و فراوانی کالا بر رونق تولید، اضافه کرد: تصمیمات در حوزه رونق تولید برای بهره مندی عموم مردم باید شجاعانه گرفته شود و خوشبختانه با اتخاذ این رویه کمبود کالا در کشور نداریم؛ هرچند شاید به خاطر تغییر برخی متغیرهای اقتصادی گرانی‌های وجود داشته باشد.

دلار عقب رفت

ارزش دلار مقابل تمامی رقبای اصلی کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۹ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۲۸۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۵ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

نوبخت: برای کسری بودجه هیچ پولی چاپ نکردیم

نوبخت در رابطه با روی کار آمدن دولت دوازدهم و رای اعتماد مردم به خاطر راست‌گویی دولتمردان اظهار داشت: ما در سال ۹۲ به ۹۶ قیمت ارز را تثبیت کردیم، تورم را کاهنده کردیم، رشد اقتصادی داشتیم. ما به خاطر راست‌گویی و حسن انجام کار‌ها، رای مردم را به دست آوردیم. ما تلاش‌مان این است که مردم در سفر‌های خارجی احساس قدرت خرید نسبت به پول ملی داشته باشند. نوبخت با اشاره به تعویق حقوق کادر درمان افزود: موضوع تعویق حقوق کادر درمان نیست بلکه کادر درمان کارانه دارند که با توجه به کاهش مراجعات به کلینیک‌ها، درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرد و از این جهت تنها کارانه کادر درمان پرداخت نشده است، در حالی که ما سال گذشته حقوق همه کارکنان دولت را ۵۰ درصد افزایش دادیم، امسال هم ۱۰ درصد اضافه کردیم و سال آینده هم ۲۵ درصد اضافه می‌کنیم.

وی در رابطه با پرداخت بموقع حقوق به کارکنان به عنوان دستاورد سازمان برنامه و بودجه گفت: ما با پایان ماه حقوق کارکنان را پرداخت می‌کنیم. با وجود این، دولت کارانه کادر درمان را هم یک جا پرداخت کردیم. رشد سریع بودجه جاری دولت، بخش مهمی از آن مربوط به پرداخت کارانه کادر درمان است که به دوش دولت افتاده است. نوبخت با اشاره به پایدارسازی منابع در بودجه با پایه‌های مالیاتی گفت: نوع نگاه از مالیات به بنگاه به مالیات بر درآمد خانوار بردیم. در سال ۹۷ نیز با تاکید روی پایدارسازی منابع به سمت حذف معافیت‌های مالیاتی رفتیم و درآمد مالیاتی نسبت به کل بودجه افزایش یافت. معاون رئیس جمهور در رابطه با اظهارات مجری مبنی بر پرداخت ماهانه حقوق کارکنان و تشکر به خاطر اینکه حقوق‌شان سر ماه پرداخت می‌شود، گفت: حتما باید تشکر کنید که در این شرایط چیزی که حق شما است را می‌پردازیم. الان شرمنده‌ایم که در شرایط فعلی نتوانستیم نرخ ارز را تثبیت کنیم و درآمدمان را به چند میلیارد دلار تقلیل دادند و باید با همین امکانات برای حقوق کارکنان اقدام کنیم. وی در رابطه با عدم چاپ بودجه برای کسری بودجه گفت: رئیس کل بانک مرکزی از دولت تشکر کردند که ما به چاپ پول دست نزدیم؛ بنابراین ما برای کسری بودجه هیچ پولی چاپ نکردیم و صرفه‌جویی نیز انجام دادیم.

عرضه خودرو خارج از بورس جرم می‌شود

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به نهایی شدن طرح تحول در صنعت و بازار خودرو در کمیته صنعت این کمیسیون گفت: محور اصلی این طرح عرضه خودرو در بورس است و اگر خودرو در بورس عرضه نشود، جرم تلقی شده و مجازات آن تعیین می‌شود. حجت‌الله فیروزی از نهایی شدن طرح «تحول در صنعت و بازار خودرو» در کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته بررسی جزئیات این طرح هفته آینده در دستورکار کمیسیون صنایع و معادن قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم فسا در مجلس افزود: محور اصلی طرح «تحول در صنعت و بازار خودرو» عرضه خودرو در بورس است و اگر خودرو در بورس عرضه نشود، جرم تلقی شده و مجازات آن نیز براساس تبصره (۱) ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین می‌شود. وی کیفی‌سازی، متعادل کردن قیمت و داخلی‌سازی خودرو را از محور‌های این طرح برشمرد و اضافه کرد: یکی از بند‌های طرح مذکور درباره واردات خودرو و شرایط آن است که با تحقق این مهم بازار از انحصار شرکت‌های خودروسازی خارج شده و وارد فضای رقابتی می‌شود.

پیش‌بینی ریزش قیمت خودرو با دلار ۲۰ هزار تومانی

معمولا قیمت‌ها در بازار خودرو‌های خارجی متأثر از قیمت داخلی‌ها تغییر می‌کند، اما دست‌کم در ده روز گذشته که ثبات تقریبی نرخ ارز را شاهد بودیم به همان نسبت قیمت خارجی‌های بازار نیز بدون تغییر مانده است. امروز هر دستگاه سانتافه (شاسی‌بلند هیوندایی کره جنوبی) صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ حدود ۲ میلیارد تومان قیمت دارد و افرادی که نیازمند پول باشند با مبالغ کمتر نیز حاضر به فروش می‌شوند. هر دستگاه لکسوس NX که چندی پیش به ۳.۵ میلیارد تومان قیمت داشت، امروز به ۳.۲ میلیارد تومان رسیده و بی. ام؛ و ۵۳۰ مدل ۲۰۱۸ این روز‌ها پنج میلیارد تومان قیمت دارد.

نمایشگاه‌داران می‌گویند: هر دستگاه پاسات صفر کیلومتر (محصول فلوکس واگن آلمان) که تا چندی پیش ۳.۲ میلیارد تومان قیمت داشت، امروز در ۲.۲ میلیارد تومان خریدار ندارد و تیگوان (محصول شاسی‌بلند این خودروساز آلمانی) نیز با ۲.۴ میلیارد تومان بدون خریدار مانده، در حالی که تا چندی پیش ۳.۴ میلیارد تومان قیمت داشت. برخی کارشناسان معتقدند: اگر موضوع واردات خودرو تحقق یابد، حتی با دلار حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار تومانی فعلی نیز قیمت‌ها در بازار خودرو‌های خارجی به‌ مراتب کمتر از قیمت‌های این روز‌ها خواهد بود و همچنان نرخ‌ها حبابی است. به گفته آنان، اگر آن‌ طور که برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند، قیمت دلار طی ماه‌های آینده در ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان تثبیت شود، ریزش‌ها به مراتب شدیدتر خواهد بود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار