رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: توضیح رئیس شورای تمبر درباره فرمول علمی نادرست در تمبر شهید فخری زاده/مگر پولشویی یا حمایت از تروریسم می کنید که از FATF می ترسید؟ /چرا اصولگرایان اینقدر رئیس جمهورشدن را دوست دارند؟ و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۲۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲ 20 December 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.


رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

توضیح رئیس شورای تمبر درباره فرمول علمی نادرست در تمبر شهید فخری زاده
علی اکبر نصرآبادی: هدف از نوشتن فرمول در تصویر طراحی شده از تمبر شهید فخری زاده نشان دادن رتبه علمی این شهید بزرگوار بود و قرار بر استفاده علمی از این فرمول‌ها نیست. روی تمبر نشان گلوله هست که نمادی از ترور و شهادت است، پرچم ایران هم نشان دهنده ملی بودن این تمبر است. در تمبر جدید شرکت پست، از فرمول‌های ریاضی و شیمی اشتباه و شکل DNA استفاده شده. این فرمول ها اعتراض و واکنش کاربران فضای مجازی را به همراه داشت/ باشگاه خبرنگاران

طرح اصلاح قانون انتخابات توسط شورای نگهبان رد خواهد شد
نجات الله ابراهیمیان حقوقدان و عضو پیشین شورای نگهبان گفت: علاقه مند به مسئله ریاست جمهوری نیستم زیرا انتخابات ریاست جمهوری و اینکه چه کسی کاندیدا شود را خیلی در سرنوشت مملکت، موثر نمی دانم. بسیاری از محدویت هایی که در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده، براساس رویه قبلی شورای نگهبان مغایر قانون اساسی است. در سال 87 هم مطرح شد و به علت مغایرت با قانون اساسی کنار گذاشته شد. با تلقی رویه شورا در گذشته این طرح، مغایر قانون اساسی شناخته خواهد شد. به نظرم شورای نگهبان،بندهایی که سابق بر این تایید نکرده را رد خواهد کرد/برنا

فردوسی‌پور با 4.6 میلیون بیننده سوپراستار شد
اعلام رسمی خبر گزارش فردوسی پور در اینستاگرام فارسی ای اف سی، باعث شد تا ظرف 24 ساعت تعداد دنبال کننده های این صفحه از حدود 180 هزار نفر به بیش از 2 میلیون نفر برسد و روز گذشته هم 4 میلیون و 600 هزار نفر با ورود به لایو AFC گزارش عادل فردوسی پور را دنبال کردند. ضمن اینکه این لایو با 809 هزار بیننده در لحظه، رکورد منحصر به فردی را از خود به جای گذاشت. اتفاقی که باعث تعجب و حیرت عوامل رسانه ای AFC در قطر شد و باعث شد تا آن ها ضمن برخورد با فردوسی پور، او را سوپراستار بنامند که توانسته چنین جوی را رقم بزند./خبرآنلاین

اگر اصولگراها بهتر مذاکره می‌کنند، بسم‌الله! ما بخیل نیستیم
سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: دولت اصلاحات آقای خاتمی موفق ترین دولت بعد از انقلاب چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی بود. ایران اکنون تحریم بین‌المللی نیست، برجام باعث از بین رفتن آن تحریم ها شد. اگر اصولگراها ادعا می کنند بهتر مذاکره می‌کنند؛ بسم‌الله! ما که بخیل نیستیم. بفرمایید! اصولگرایان باید در یک انتخابات سالم رقابتی شرکت کنند، انتخاباتی که همه گروه های سیاسی در آن کاندیدا داشته باشند و هرکسی را که مردم انتخاب کردند؛ اهلا و سهلا. امیدوارم میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مثل انتخابات مجلس نباشد. این اصلا برای جمهوری اسلامی مناسب نیست. آقای ظریف نسبت به دیگر کاندیداها، پایگاه رأی خوبی دارد اما خود ایشان در نیامدن خیلی جدی است ولی حتما می تواند یکی از کاندیداها باشد. خاتمی هم نمی‌داند چه کسی کاندیدای اصلاح‌طلبان خواهد بود./ خبرآنلاین

مگر پولشویی یا حمایت از تروریسم می کنید که از FATF می ترسید؟
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مخالفان «اف‌ای‌تی‌اف» برای پیشبرد نظر و هدف خود، به جعلیاتی متوسل شده‌اند که اصولاً در مقررات مربوط به آن وجود ندارد. پیوستن ما به «اف‌ای‌تی‌اف» موجب می‌شود ما بتوانیم با استفاده از حضور در این پیمان بین‌المللی به افشاگری علیه اقدامات خلاف دیگران از پول‌شوئی و حمایت‌های آنها از تروریسم بپردازیم. کسانی باید از پیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» بترسند که مرتکب تخلفاتی از قبیل پول‌شوئی و حمایت از تروریسم می‌شوند و با استفاده از جابجائی‌های پولی، اهداف ضدانسانی خود را دنبال می‌کنند. ما که تمام فعالیت‌هایمان بر مبنای قانون است، چرا باید از حضور در چنین پیمانی بیمناک باشیم؟

چرا اصولگرایان اینقدر رئیس جمهورشدن را دوست دارند؟
روزنامه آرمان نوشت:تعداد، تنوع و سطح کاندیداهای اصولگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری جذابیت خاص این مقام برای به صف‌شدگان مذکور را نشان می‌دهد. اگر نیم‌نگاهی به وضع موجود و سرگذشت دوران‌های ریاست‌جمهوری بیندازیم احتمالا حق بدهیم که به‌وفور وارد معرکه شوند و حتی مبارز طلب کنند. در دوران اصلاحات هر 9 روز برای رئیس‌جمهور یک بحران درست می‌شد ولی در دوران آقای احمدی‌نژاد نه‌تنها کسی جرات بحران‌آفرینی نداشت که خودشان معرکه‌ها می‌ساختند.انواع مسافرت‌های خارجی ایشان بدون توجیهات دیپلماتیک انجام می‌گرفت.از همه مهم‌تر در یک پدیده کم‌سابقه اقتصادی 800میلیارد دلار درآمد برای کشور حاصل شد ولی هنوز که هنوز است 2 خط پاسخ نداده‌اند که این پول را کجا و چگونه مصرف کردند و خزانه خالی را تحویل دولت بعد دادند!؟ وقتی تصدی پست‌ها در یک جناح اینگونه باشد و تازه انواع حمایت‌های غیبی را دریافت کنند و صداوسیما هم حداقل در 7 سال تصدی وی از او معجزه مدیریت بسازد هم فال است و هم تماشا و دیگران حق دارند رویای ریاست‌جمهوری را در سر بپرورانند.

ترامپ: دستور حکومت نظامی برای تغییر نتیجه انتخابات، خبر جعلی است
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گزارش ها در مورد اعلام حکومت نظامی در تلاش برای تغییر در شکست انتخاباتی خود را به عنوان "اخبار جعلی" رد کرده است.شماری از رسانه ها از جمله نیویورک تایمز و سی ان ان گفته اند که آقای ترامپ درباره احتمال اعزام نیرو برای ضبط تجهیزات ثبت آرا درایالت هایی که شکست خورده در نشستی که با مشاوران کاخ سفید داشته، صحبت کرده است.اما ترامپ در توییتی آن چه را که " گزارش های آگاهانه بد" خوانده، محکوم کرد. ژنرال مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ که گفته شده در این نشست بوده صریحا پیشنهاد کرده که از ارتش برای برگزاری مجدد انتخابات استفاده شود/ بی بی سی

مجلس با «ممنوع شدن ثبت‌نام نظامیان در انتخابات» مخالفت کرد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۳۰ آذر) قوه مقننه و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با پیشنهاد حذف زیرجزء (خ) جزء ۱۰ بند ب ماده ۱ این طرح مبنی بر امکان ورود فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری با ۲۰۷ رأی مخالف، ۲۵ رأی موافق و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند. غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد در مجلس پیشنهاد حذف این زیرجزء را مطرح کرده بود که با مخالفت نمایندگان روبرو شد. «غلامرضا نوری قزلجه» در تشریح پیشنهاد خود عنوان کرد: اهمیت کار نظامیان و سرداران سرافراز به حدی زیاد است که قابل مقایسه با امور سیاسی نیست. دفاع از تمامیت ارضی و جان و مال ملت به عهده این عزیران است و نباید از جایگاه این افراد غافل شویم. محمد باقرقالیباف در واکنش به پیشنهاد نماینده بستان‌آباد گفت: در قانون اساسی اجازه داده همه اعضای نیروی مسلح بدون استعفا بتوانند ثبت نام کنند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند. وی در پاسخ به یکی دیگر از نمایندگان مبنی بر اینکه در کدام قانون این موضوع ذکر شده، گفت: وقتی آقای شمخانی در دولت گذشته وزیر بود، مانع در مشارکت برای انتخابات که عضو نیروهای مسلح باشند، عضو دستگاههای امنیتی باشند، می توانند. بنابراین این بحث شفاف و روشن است. بحث دخالت در مسائل سیاسی و نامزد شدن برای انتخابات دو موضوع متفاوت است. وی همچنین در پاسخ به اخطار یکی از نمایندگان درباره احتمال سوء استفاده نظامیان گفت: نکته ای که می‌گویید از امکانات سوء استفاده می‌کنند کشور ضوابط و مقررات دارد مگر دستگاه‌های نظارتی نیستند. نباید بحثی که حدس و گمان خودتان است از تریبون بیان کنید.این اخطار وارد نیست.

صادق کوشکی: تلاش برای رفع‌ تحریم‌ها به زیان ایران است
یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: مخالفت با برجام فقط حرف امام جمعه محترم مشهد نیست و افراد مختلف در جایگاه‌های متفاوت و با گرایش‌های متنوع، بحث برجام و تلاش برای رفع تحریم‌ها را به زیان کشور دانسته و اعتقاد دارند که کشور از سال ۹۲ برای این موضوع وقت گذاشته و بعد از این همه مدت به نتیجه مطلوبی نرسیده است. صادق کوشکی در گفتگو با «انتخاب» درباره اظهارات اخیر علم‌الهدی مبنی بر مخالفت با تلاش برای رفع تحریم‌ها گفت: مخالفت با برجام از سوی افراد مختلف و با دانش متنوع و گوناگونی در کشور ما تاکنون ابراز شده است و اینگونه نیست که تنها مخالف برجام آقای علم‌الهدی باشند. از دانشمندان هسته‌ای گرفته تا اساتید دانشگاهی و مقامات سیاسی و ... چهره‌های زیادی هستند که در مخالفت با برجام اجماع نظر داشته و بر این موضوع که نباید به برجام و رفع تحریم‌ها امید بست، اعتقاد دارند. این استاد دانشگاه ادامه داد: این مخالفت با برجام فقط حرف امام جمعه محترم مشهد نیست و افراد مختلف در جایگاه‌های متفاوت و با گرایش‌های متنوع، بحث برجام و تلاش برای رفع تحریم‌ها را به زیان کشور دانسته و اعتقاد دارند که کشور از سال ۹۲ برای این موضوع وقت گذاشته و بعد از این همه مدت به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

تهران بالاخره صاحب خیابانی به نام استاد شجریان شد
محمد جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با انتشار این خبر در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "کمیسیون نامگذاری و تغیر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران در دوره پنجم توامان با پاسداشت یاد و نام شهدای گرانقدر همواره بر نامگذاری مشاهیر و نام آوران عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین اهتمام داشته است. و در این راستا از حمایت وهمراهی اکثریت قاطع اعضاء شورای اسلامی شهر تهران برخوردار بوده است، در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ شورای اسلامی شهر تهران در اقدامی ماندگار در کنار شاعران و هنرمندانی دیگر از این مرز و بوم معبری را به نام خسرو آواز ایران استاد محمدرضا شجریان که آوای ربنا ى او بیش از ۴ دهه در هنگام افطار معنوی ترین خاطرات مشترک ایرانیان آزاده و حق جو را رقم زده است، در منطقه ۲ شهرداری نامگذاری کرد. در آن برهه ریاست محترم شورا به دلایلی اجرای این مصوبه را مراعا نگه داشته تا در ۱۹مهر ماه سال ۹۹ و بعد از درگذشت سوگمندانه این هنرمند پرآوازه، آقای مهندس محسن هاشمی رفسنجانی ریٔیس محترم شورا الزام اجرای مصوبه فروردین ماه سال ۱۳۹۸ را به شهردار محترم ابلاغ نمودند.

رفیقدوست: اگر یک سپاهی رئیس‌جمهور شود، یک ساله همه مشکلات کشور حل می‌شود
محسن رفیق‌دوست در پاسخ به این سوال که تنها راه نجات کشور، کاندیدای نظامی و رئیس جمهور نظامی است؟: اگر یکی از برادران سپاهی رییس جمهور شود و تابع حرف رهبری باشد و این موانع را بردارد، یک ساله مشکلات کشور حل می شود. خطاب من به ملت ایران است؛ من کاری به اصلاح طلب و اصولگرا ندارم درحالیکه من ذاتا اصولگرا هستم و اصولگرایی جدی و واقعی هستم اما اصولگرایی که همیشه، بخش زیادی از اصلاح طلبان را نیز قبول داشته و دارم و حتی از آن ها حمایت کرده ام و قبل از دولت روحانی، اسم چند نفر از آن ها را برده ام و گفته ام که آن ها زحمتکشانی هستند که ولایت را قبول دارند و باید به سر کار بیایند. من اصلاح طلب ضد ولایت را قبول ندارم.

ادعای كيهان: افزايش فالوئرهاى اینستاگرام فارسی AFC طبیعی نبود
کیهان نوشت: فضاسازی سنگین چند روزه رسانه‌های معاند و مدعیان اصلاحات درباره گزارش فینال جام باشگاه‌های آسیا با کارگردانی AFC تبدیل به فضاحت شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا حاضر نشد به نمایندگان صداوسیما مجوز حضور در ورزشگاه و گزارش مستقیم و از میدان بازی را بدهد اما در مقابل به عادل فردوسی‌پور این فرصت را داد تا به قطر رفته و از طریق اینستاگرام بصورت زنده بازی را گزارش کند. از روز اعلام این خبر رسانه‌های معاند، مدعیان اصلاحات و برخی شبکه‌های اجتماعی در اقدامی هماهنگ و برنامه‌ریزی شده به تبلیغ این موضوع پرداختند تا دوقطبی مورد دلخواه خود را شکل دهند. اما نتایج این عملیات روانی برای آنها چیزی در حد افتضاح بود. علیرغم همه این جوسازی‌ها گزارش اینستاگرامی مذکور بطور متوسط نیم میلیون بازدیدکننده هم نداشت –در بالاترین زمان 800 هزار- و این در حالی بود که حتی سایت تلوبیون بیش از یک میلیون بیننده داشت که بازی دیروز را از این طریق دنبال کردند و البته ده‌ها میلیون نفر هم از طریق شبکه سوم سیما این بازی را تماشا کردند.همان نهادی که عیسی آل کثیر بازیکن پرسپولیس را به‌صورت غیرقانونی و ظالمانه‌ای محروم کرد و نشان داد در این میدان کدام سو ایستاده است. اگر بازیکن پرسپولیس علی‌رغم همه مشکلات و موانع خود را به فینال رساندند و در نهایت بازی را واگذار کردند، اما بازنده اصلی کسانی هستند که برای AFC علیه ایران توپ زدند تا بی‌آبرویی و ناعادلی این نهاد را بپوشانند و بزک کنند.و در نهایت یک سؤال مهم و اساسی؛ مگر مدعیان اصلاحات و شرکای آنها در آنسوی آب دائم نمی‌گفتند و نمی‌گویند که صدا و سیما جایگاه خود را از دست داده و بیننده ندارد، پس این همه دست و پا زدن برای ایجاد دوقطبی و فشار برای بازگرداندن این و آن به یک رسانه متروک برای چیست؟! همین تناقض نشان می‌دهد هنوز هم علی‌رغم همه فضاسازی‌ها و رقیب تراشی‌ها، صدا و سیما رسانه‌ای مهم و اثرگذار در جامعه ایرانی است. البته این‌که مسئولان آن چقدر ارزش آن را می‌دانند و از آن در جهت منافع مردم و کشور استفاده می‌کنند، خود مسئله‌ای دیگر است.


غربزده‌ها مثل دامادی بودند که از عروس غرب، سیلی‌های محکمی خوردند
محسن رضایی: رژیم پهلوی یک قدرت نمایی ظاهری با اسلحه‌های غربی انجام می داد؛ اسلحه و مهمات، همگی از خارج می آمد و نفت ما را می بردند. هر وقت هم می خواستند سلاح به ما نفروشند، راهی جز پذیرش آن داشتیم. در ابتدای جنگ تحمیلی هم در حقیقت همین طور شد. در همان دو سه ماه اول، مهمات استراتژیک به ما نرسید. در ابادای جنگ تحمیلی، هواپیمای اف ۱۴ و ناو داشتیم اما موشکشان تمام شده بود. هیچ‌وقت موشک‌سازی را غرب به ایران نداد. در صنایع پیشرفته و حتی خودروسازی هم غرب به ما اجازه پیشرفت نداد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: غربزده‌ها مثل دامادی بودند که از عروس غرب، سیلی‌های محکمی خوردند و هر بار سرشکسته بازمی گشتند اما عده ای این دکترین را همچنان می خواهند در کشور ما ادامه دهند. غرب، سراب خیالی است که به نوکرهایی مثل قاجار و پهلوی اجازه پیشرفت نداد، انتظار داریم که به ملتی که روی پای خود برخاسته، کمک کند؟ این داستان را باید بسیجیان و انقلابی‌ها پایان بدهند. این که ما می گوییم بازی گردانی جناحی براساس دوقطبی اصولگرا و اصلاح طلب، در مساله اقتصاد و پیشرفت، پایان پیدا کرده است، منظور ما دشمنی با این آقایان و جناح‌های سیاسی نیست. برخی از مدیران دو جناح، زحمت هم کشیده اند و فداکاری هم کرده اند اما الان در یک شرایطی هستیم که نیاز به یک قیام علمی، فرهنگی و فناوری داریم. نیاز به یک قیام اقتصادی داریم تا بتوانیم بیانیه گام دوم را پیاده سازی و عملیاتی کنیم. با تحول و همبستگی و تغییر در روش‌ها و گفتمان‌های مدیریتی گذشته، می توانیم در برابر این تحریم اقتصادی سینه سپر کنیم و فشارهای پیرامونی را خنثی کنیم.

حکم دادگاه جرم سیاسی حسام‌الدین آشنا صادر شد
حکم مربوط به حسام الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک صادر شد.  تاریخ دوم آذرماه ۹۹، پرونده جرم سیاسی در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور هیات قضایی به ریاست قاضی محمدی کشکولی و با حضور هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی برگزار شد. در این جلسه از دادگاه، پس از قرائت قرآن ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد. پس از تفهیم اتهام، حسام الدین آشنا به عنوان متهم جرم سیاسی بابت دو مورد اتهام نشر اکاذیب با شکایت معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و همچنین شکایت سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه، دفاعیات خود را شرح داد. هیات منصفه رسیدگی به جرایم سیاسی پس از استماع دفاعیات متهم و وکیل وی، به اتفاق آراء حسام الدین آشنا را در هر دو مورد اتهامی، مجرم شناخت و همچنین با اکثریت آراء وی را مستحق تخفیف دانست. بر اساس حکم صادره از شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران حسام الدین آشنا به جزای نقدی محکوم شد.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :