نماینده شیراز گفت: در احکام مصوب مجلس آمده که باید از درآمدهای نفتی جدا شویم و در جهت یک اقتصاد تاب‌آور و مقاوم حرکت کنیم،درآمدهای مالیاتی سهم بالایی از درآمدها داشته باشند، از خام فروشی به سمت تبدیل فرآوری نفتی و محصولات پتروشیمی حرکت کنیم، بودجه کاملا شفاف و عادلانه باشد؛این در حالیست که این موارد در لایحه دولت اصلا دیده نشده و کشور را در سال 1400 کاملا آسیب‌پذیر می‌کند.
کد خبر: ۹۲۵۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ 19 December 2020
به گزارش تابناک فارس: جعفر قادری در ابتدا با بیان اینکه بودجه کل دولت متشکل از بودجه شرکت‌های دولتی و بودجه عمومی است، اظهار داشت: چیزی که به عنوان بودجه عمومی می‌شناسند نسبت به سال 99 یک رشد 50 درصدی داشته است که در نوع خود کم‌نظیر است و این چنین رشدی را در طول سال‌های گذشته نداشتیم.
 
وی با اشاره به ترکیب درآمدهای بودجه گفت: در ترکیب درآمدها 250 هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی و درآمد حاصل از فروش اموال است. 75 هزار میلیارد تومان از فرروش سهام دولت در شرکت‌های مختلف است و 90 هزار میلیارد تومان برداشت از منابع صندوق توسعه ملی است که تفاوت رشدی حدود 38 درصد و 20 درصد احکامی که در برنامه آمده و آنچه در بودجه آمده است، دارد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به دیگر جزئیات بودجه افزود: عدد 190 هزار میلیارد تومانی برای فروش نفت پیش‌بینی شده و فرض دولت بر این است که ما در سال آینده بین یک میلیون تا 2.3 میلیون بشکه در روز امکان صادرات نفت را داریم؛ این یک فرض غیرواقعی است.
 
نماینده مردم شیراز  و زرقان با بیان اینکه بخش دیگر نیز اسناد خزانه و اوراق بدهی است، بیان کرد: اگر این اعداد و ارقام را کنار هم بگذاریم می‌شود گفت که این رشد زیادی است و اعداد و ارقام غیر واقعی درآمدی ما را با مشکل جدی مواجه می‌کند.
 
قادری تصریح کرد: فرض دولت بر این است که اگر امکان فروش نفت را نداشته باشیم اقدام به انتشار اوراق سلف نفتی کنیم موضوعی که قبلا در مجلس رد شده و مجلس چنین اجازه‌ای را نداده است اما دولت این را در لایحه آورده است.
 
وی با بیان اینکه ساختار هزینه‌‌های بودجه هم ایراد و اشکال جدی دارد، خاطرنشان کرد: یعنی از 840 هزار میلیارد تومانی که بودجه عمومی است، بخش عمرانی فقط 104 هزار میلیارد تومان دارد یعنی از 90 هزار تومان به 104 هزار تومان یک رشد زیر 15 درصد را نشان می‌دهد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اصلا توجیه ندارد که بودجه عمومی 50 درصد رشد پیدا کند و بودجه عمرانی کمتر از 15 درصد رشد کند، این نشان‌دهنده این است که در هزینه‌های جاری یک افزایش شدید داشتیم. از نظر وابستگی به درآمدهای نفتی دارد هم بیش از 40 درصد وابستگی به درآمدهای نفتی داریم.
 
قادری با بیان اینکه سهم مالیات‌ها از کل درآمدها فقط 29 درصد است که در کمتر سالی چنین سهمی را شاهد هستیم  وکمترین میزان است، افزود: در مجموع این اعداد و رقمی که دولت در لایحه آورده است کاملا با اهداف برنامه ناسازگار است.
 
نماینده مردم شیراز و زرقان بیان کرد: در برنامه پیش‌بینی شده بود که ما در سال 1400 سهم مالیات‌ها از کل تولید ناخالص داخلی حدود 10 درصد باشد، اما با این اعداد و ارقام دولت حدود 4-5 درصد بیشتر نمی‌شود که نشان‌دهنده فاصله زیادی است که وجود دارد.
برچسب ها: بودجه ، قادری ، نفت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار