برخی دیگر از کاربران فضای مجازی انجام اینگونه اقدامات را در شرایط سخت اقتصادی کنونی به صرفه و صلاح شهر نمی دانند و معتقدند که مشکلات بسیاری در شیراز وجود دارد که اولویت حل آن به مراتب از بازسازی یک آبنمای قدیمی که با همین شکل و شمایل نیز در خاطر بسیار از اهالی زیباست بیشتر است.
کد خبر: ۹۲۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲ 19 December 2020

جمعه ۲۸ آذر ۹۹ ، دست اندرکاران در شهرداری شیراز آبنمای قدیمی بلوار دانشجو ،خیابانی در مجاورت باغ تاریخی ارم را برای بازسازی این آبنما به ماشین های سنگین راه سازی سپردند.

این اقدام هرچند با هدف بازسازی این سازه بوده اما حاشیه‌هایی را خصوصا در فضای مجازی به دنبال داشته است.

آبنمایی که خراب شد؛ مسئولانی که آن را فرسوده دانستند

یکی از کاربران فضای مجازی این اقدام را به دلیل عدم دلبستگی و تعلق خاطر مدیران شهری به شیراز قدیم و معابر شهری دانست اما پاسخ مسئولان در شهرداری این بود به خاطر دلبستگی و بیرون آوردن این سازه فرسوده از این حالت آن را با هدف بازسازی، خراب کردیم.

برخی دیگر از کاربران فضای مجازی انجام اینگونه اقدامات را در شرایط سخت اقتصادی کنونی به صرفه و صلاح شهر نمی دانند و معتقدند که مشکلات بسیاری در شیراز وجود دارد که اولویت حل آن به مراتب از بازسازی یک آبنمای قدیمی که با همین شکل و شمایل نیز در خاطر بسیار از اهالی زیباست بیشتر است.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز پیشتر در واکنش به این مواضع گفته بود که این زیباسازی ها لازم است و ضرورت دارد.

ارم و معابر مجاور آن یکی از مناطق مهم شیراز است که به دلیل جذابیت‌های تاریخی،بصری و طبیعی‌اش بخشی از خاطرات بسیاری از اهالی این شهر و حتی گردشگران داخلی و خارجی را ساخته است.

درختان راست قامت و تنومند و وجود باغ تاریخی ارم در همه فصول سال خصوصا پاییز رنگ و بویی ویژه به این معبر می بخشید که امسال به دلیل عملیات اجرایی در معابر اطراف این میعادگاه عصرانه پاییزی مانند سالیان گذشته محلی برای خاطره بازی گردشگران و اهالی شیراز نیست.

مدیریت شهری این کلانشهر در ماه‌های اخیر عملیات اجرایی سنگفرش کردن این خیابان را نیز آغاز کرده و جایگاه مهم این معبر شهری باعث شده که این اقدام با مخالفت‌های بسیاری مواجه شود ولی برخی مدیران شهری جواب منتقدان را با شعار همیشگی مدیریت شهری فعلی یعنی اقدام در مسیر انسان محوری می دهند.

عملیات سنگفرش کردن خیابان ارم انتقادات بسیاری را در پی داشت و اکنون نیز تخریب آبنمای خیابان مجاور باغ ارم با حاشیه هایی همراه شده است.

اسماعیل صالحی معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز می‌گوید که تخریب و بازسازی آبنمای بلوار دانشجو را شهرداری منطقه یک شیراز کلید زده است.


جلبک در آبنما

شهردار منطقه یک شیراز اعلام کرد: آبنمای بلوار دانشجو به نمادی برای این شهر تبدیل شده بود زیرا سالیان درازی در این محل بود و مردم شیراز و گردشگران داخلی و خارجی با این نماد شهری خو گرفته بودند اما به دلیل آنکه سالیان زیادی از ساخت این سازه می گذرد سنگ های این سازه دچار شکستگی شده و آبنما نیز به دلیل جریان آب جلبک زده و دچار مشکل شده بود و دیگر حالت آبنما نداشت و به صورت جدی آسیب دیده بود.

غلامرضا نامورچی ادامه داد: به همین دلیل موضوع احیای این آبنما در دستور کار شهرداری منطقه یک شیراز قرار گرفته است تا با همان طراحی قدیمی بازسازی شود و برای بازسازی این سازه مبلغ ۲ میلیارد تومان هزینه پیش بینی شده است.

شهردار منطقه: تا پایان سال با همان شکل و شمایل قدیمی تحویل می‌دهیم

او در پاسخ به سوالی در خصوص مدت زمان اجرای این پروژه اظهار داشت: کار ساخت این آبنما تا پایان سال ۹۹ به اتمام خواهد رسید.

نامورچی بیان کرد: آبنمای این محل اصلاح و مخازن آن نیز بازسازی می شود و اگر حالت فوق العاده ای در پی شیوع کرونا یا مسایل اینچنینی پیش نیاید که عملیات اجرایی تعطیل شود،این سازه تا اواخر اسفندماه ۹۹ افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری شیراز به دنبال ساخت شهری در خور شان شهروندان و گردشگران این شهر تاریخی است،گفت: یکسری نمادهای شهری شیراز اگر به حال خود رها شود از رده خارج و به شکلی آسیب دیده ماندگار می شود و لازم است که بازسازی و احیا شوند.

شهردار منطقه یک شهرداری شیراز بیان کرد: هدایت شیراز به سمت یک شهر انسان محور خط و مشی مدیریت شهری کنونی شیراز است و به همین دلیل نمادهای این شهر اصلاح تا شیراز از حالت کنونی خارج و به شهری زنده تبدیل شود.

خاطرات مشترک دانش آموختگان شیراز

عضو شورای شهر شیراز در این باره گفت: نماها و مناظر قدیمی شیراز مانند هر شهر دیگری، سرشار از خاطراتی است که در ذهن شهروندان و همچنین گردشگران، خاطره ای جمعی محسوب می شوند، خاطراتی جمعی که میان همه شهروندان مشترک است.

احمد تنوری افزود: بلوار دانشجو و نمادهایش تداعی کننده خاطراتی مشترک از گذشته بخصوص برای دانش آموختگان پرشمار دانشگاه قدیمی شیراز است که سیما و منظر آن، پیوندی ناگسستنی با هویت جمعی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه شیراز دارد.

وی ادامه داد: در دهه های اخیر کم توجهی مدیریت شهری شیراز به مقوله مهم خاطره جمعی و حس مکان، موجب اجرای طرح هایی شده است که نتیجه ای آن ، خاطره زدایی و انقطاع از گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در شهر شیراز، برخی از این خاطره های مشترک مورد بی اعتنایی قرار گرفته و مکان های خاطره انگیز از میان رفته یا دچار دگرگونی های اساسی شده اند؛ که نمونه آن در فضاهای شهری شیراز که مهمترین خاستگاه هویت ایرانی بوده و هست، فراوان به چشم می خورد.

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه اگرچه در خصوص تخریب و بازسازی بلوار دانشجو، مدیران شهرداری و نیز آندسته از اعضای شورای شهر که مدافع اجرایی این طرح هستند، وعده داده اند که بلوار با همان سیما و منظر اولیه بازسازی خواهد شد،تاکید کرد: با نگاه به نمونه های مشابه و آنچه در گذشته اتفاق افتاده است نگرانی هایی را درمورد احیاء این سازه به دنبال داشته است.

تنوری اظهار داشت: حال که تخریب آبنمای بلوار دانشجو شیراز صورت گرفته است، باید نظارت دقیقی بر بازسازی و بازآفرینی آن از سوی تمام شهروندان صورت گیرد و من نیز به سهم خودم موضوع را دنبال خواهم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار