عضو کمیته علمی ستاد کرونا زمان اعلام فراخوان تزریق واکسن کرونای ایرانی ساخت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را اعلام کرد.
کد خبر: ۹۲۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۸ 12 December 2020

به گزارش تابناک سمنان مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد کرونا در برنامه بدون تعارف گفت: بیشترین سوالی که این روز‌ها مردم از ما می‌پرسند درباره واکسن است. ۵ درصد افراد مبتلا به این بیماری که به بیمارستان راه پیدا کرده به بخش آی سی یو می‌روند و فوت می‌کنند. ذات این بیماری به هیچ نوع درمانی تاکنون جواب نداده است.

محرز ادامه داد: بر اساس داده‌های علمی فعلی با واکسیناسیون می‌توان این بیماری را از بین برد. بهترین راه این است که واکسن تزریق شود تا افراد ایمن شوند. وقتی سطح ایمنی جامعه تا ۷۰ درصد بالا برود هجوم جمعیت مردم برای بستری شدن وجود نخواهد داشت.

عضو کمیته علمی ستاد کرونا درباره اقدامات ایران برای ساخت واکسن کرونا گفت: واکسن کرونا تمام مراحل سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق رابا موفقیت طی کرده و در مرحله کارازمایی حیوانی کاملا موفق بوده است و هم اکنون در حال شروع فاز انسانی این واکسن هستند.

محرز افزود: سایر واکسن‌های ایرانی در انتظار تائید کمیته اخلاق هستند و تمام این واکسن‌ها تائید سازمان بهداشت جهانی را نیز اخذ کرده اند. تمام این نتایج بعد از طی مراحل انسانی به سازمان بهداشت جهانی ارسال می‌شود. این واکسن که به مرحله تست انسانی رسیده در یکی از شرکت‌های ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)تولید شده است.

او در ادامه گفت: واکسن کرونای ایرانی در حال طی کردن مقدمات مراحل کارآزمایی بالینی است. کسانی که داوطلب تزریق این واکسن هستند بین ۱۸ تا ۵۰ سال اگر سالم باشند می‌توانند در کارآزمایی مرحله اول واکسن را تزریق کنند. فراخوان این تزریق از دی ماه اعلام می‌شود تا شروع کنیم. خوشبختانه، چون در واکسن از ویروس ضعیف شده استفاده می‌شود مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما کارآزمایی بالینی باید انجام شود.

محرز درباره نگرانی مردم برای تزریق واکسن توضیح داد: این اعتقاد را نداریم، زیرا واکسن یک ویروس ضعیف شده است و اگر نتایج آن در حیوان خوب باشد معمولا امن است، ولی حتما در انسان هم تست می‌شود. در کار آزمایی بالینی اثر بخشی و عوارض واکسن سنجش می‌شود. اگر اثر بخشی واکسن بالای ۷۰ درصد باشد برای ما کافی است. واکسن کرونای ایرانی، چون در حیوان اصلا عارضه نداشته است عارضه‌ای در انسان هم نخواهد داشت.

امکان وارد کردن واکسن‌های خارجی به ایران وجود ندارد

او در ادامه درباره استفاده از واکسن‌های خارجی گفت: امکان وارد کردن واکسن‌های خارجی به ایران وجود ندارد، زیرا این واکسن‌ها یخچال در سرمای منهای ۲۰ و منهای ۷۰ درجه نیاز دارند که حمل و نقل آن‌ها اصلا امکان پذیر نیست. واکسنی هم که در انگلیس ساخته شده هنوز دوز تزریق مشخص نیست و واکسن چین و روسیه دقیقا مثل واکسن ما است که از ویروس ضعیف شده استفاده کرده اند. اینکه واکسن خارجی از واکسن ساخت داخل بهتر باشد نیز درست نیست. مردم این تصورات غلط را از ذهن خود دور کرده  و بدبینی نسبت به تولیدات ایرانی را کنار بگذارند. در کارآزمایی بالینی این واکسن شرکت کرده ام و با اطمینان به مردم می‌گوییم که این واکسن قابل اطمینان است و می‌توان از آن استفاده کرد.

محرز افزود: تمام سازندگان این واکسن نخبگان و جوانان داخل کشور هستند. در ابتدای شیوع کرونا امریکا واردات دارو به کشور را ممنوع کرده بود. در این شرایط باید خودکفا باشیم. داروی کرونا و کیت تشخیص کرونا را هم اکنون در کشور داریم که دارای همان کارایی دارو‌های کشور‌های خارجی است. شهید محسن فخری زاده تلاش زیادی در زمینه ایجاد زیر ساخت‌های تولید کیت کرونا کردند.

عضو کمیته علمی ستاد کرونا  اشاره به اظهاراتش برای پرداخت دیه افرادی که داوطلبانه واکسن ایرانی را تزریق کرده و بر اثر آن فوت کنند، توضیح داد: در این زمینه اشتباه کردم، اما این مسائل از نظر کمیته اخلاق مهم است. اگر چه این واکسن‌ها مرگ و میر ندارد، زیرا ویروس ضعیف شده است. این واکسن‌ها تست شده هستند و هیچ وقت عارضه مرگ بر اثر تزریق را ندارند.

محرز درباره انتقادات مردم به مسئولان برای تزریق واکسن کرونای ایرانی اظهار کرد: بنده اگر به کرونا مبتلا نشده بودم حتما این واکسن را تزریق می‌کردم. از جمله شرایط تزریق واکسن مبتلا نشدن به کرونا است. در ایران رسم است که کسانی که واکسن می‌سازند ابتدا خودشان تزریق می‌کنند.


بیشتر بخوانید


او افزود: اگر بخواهیم واکسن بخریم بر اساس سهیمه‌های که سازمان بهداشت جهانی برای ما در نظر گرفته است اولا میزان آن زیاد نیست و دوما تا تیر ماه ۱۴۰۰ به کشور ما وارد نمی‌شود. وضعیت انتقال بیماری هم اکنون خیلی بهتر شده است. قبل از محدودیت‌ها میزان انتقال خیلی بالا رفته بود و میزان مراجعات خیلی شدید شده بود. در ۴۵ سال طبابتم هیچ گاه این حجم از مریض بدحال و مرگ و میر را یکجا ندیده بودم.

عضو کمیته علمی ستاد کرونا ادامه داد: اگر ۹۷ درصد مردم جامعه ماسک بزنند مشکلی نخواهیم داشت. رستوران‌ها و سالن‌های ورزشی بدترین مکان‌هایی هستند که به هیچ وجه نباید باز شوند، اما متاسفانه شاهد حضور پرشور مردم در رستوران هستیم. ویروس کرونا از فردی که مبتلا باشد با حرف زدن هم منتقل می‌شود.

محرز در ادامه خطاب به مردم گفت: کمی دیگر صبر کنید در حال نزدیک شدن به اواخر کووید ۱۹ هستیم. عملکرد مردم تعیین کننده ورود به فاز شدید شیوع کرونا است. تنها راه غلبه بر ویروس واکسن است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار