رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند :ادعای شکایت نمایندگان مجلس از ظریف، کلانتری و آخوندی / دیپلمات پیشین: نگذاریم عربستان و اسراییل، بایدن را وارد جبهه خود کنند / زیباکلام: طرح مجلس برای راضی کردن 20درصد بود و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۲۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲ 10 December 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

عرف: احزاب وارد موضوع انتخابات۱۴۰۰ شوند

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات و حضور مردم، ضامن اقتدار و ثبات کشور است، گفت: انتظار داریم گروه‌های سیاسی برای رونق بخشی به انتخابات وارد فعالیت‌ها شوند.جمال عرف در دومین نشست هم‌اندیشی دبیران کل احزاب و گروه‌های سیاسی کشور که در محل وزارت کشور برگزار شد با اشاره به این که در آستانه برگزاری انتخابات سراسری ۱۴۰۰ ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار داریم؛ گفت: انتخابات، بهار احزاب و گروه‌های سیاسی است و انتظار داریم گروه‌های سیاسی برای رونق بخشی به انتخابات وارد فعالیت ها شوند.رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه امسال با پدیده کرونا در مساله انتخابات مواجه هستیم: افزود: طبق آخرین نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان وزارت بهداشت، بیماری کرونا تا سال آینده هم وجود دارد بنابراین وزارت کشور تمهیدات لازم را در دستور کار قرار داده است.معاون سیاسی وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فراخوان مهم روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تا امروز دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خوبی راجع به برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ از دانشگاهیان، نخبگان و اندیشه ورزان این عرصه شاهد بودیم و تلاش داریم با بهره گیری از نظرات نخبگان، شرایط مناسبی را برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر انتخابات ۱۴۰۰ فراهم سازیم.

زیباکلام: طرح مجلس برای راضی کردن 20درصد بود

صادق زیباکلام: واقعیت آن است که رویکرد اصولگراها اگرچه ظاهرش جسارت‌آمیز است اما در چهار دهه گذشته حتی یک مورد جدی وجود ندارد که ارعاب و تهدید غربی‌ها نتیجه‌بخش بوده باشد. علی‌القاعده این پرسش مطرح می‌شود که اگر راه و روش‌های انقلابی و تهدید غربی‌ها هرگز کمکی به منافع ملی‌مان نکرده، چرا مجلسی‌ها مجددا می‌خواهند آزموده را بیازمایند؟‌شاید برخی از این دوستان واقعا باور دارند که به تعبیر آنان از موضع بالا با غرب برخوردکردن باعث می‌شود آنان عقب‌نشینی کرده و سرجایشان بنشینند. اما شمار بیشتری از آنان نیک می‌دانند که برخورد ستیزه‌جویانه با غرب در سال های گذشته هیچ کمکی به تأمین منافع ملی کشور نکرده است. بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که پس چرا اصرار بر طرح دوفوریتی؟‌در پاسخ باید گفت هدف آنان بیش از آنکه غربی‌ها باشند، تحت‌تأثیر قراردادن طرفدارانشان است. همان 20درصدی که به آنان رأی می‌دهند. هدف دیگرشان جلوگیری از احتمال توافق میان بایدن و ‌دولت روحانی در چند ماه باقی‌مانده از عمر آن است. می‌ماند این پرسش که در این ضرب و تقسیم و محاسبات سیاسی و تحت‌تأثیر قراردادن طرفداران‌ یا ضربه‌زدن بر رقبا، جایگاه منافع ملی کجا قرار می‌گیرد؟

در اولین دیدار خصوصی آیت الله یزدی با امام چه گذشت؟

مرحوم آیت الله شیخ محمد یزدی در خاطرات خود به اولین دیداری که با امام داشته اشاره و اینگونه نقل خاطره کرده است:‌‌اولین برخورد خصوصی قابل ذکر وقتی بود که توسط مرحوم اشراقی‌‎ ‎‌داماد حضرت امام رضوان الله تعالی علیه احضار شدم. نمی دانستم مطلب‌‎ ‎‌چیست؟ پس از شرفیابی با لطف و محبت خاصی فرمودند: مردوخ‌‎ ‎‌کردستانی جزوه ای نوشته و نام شما هم در آن است. ‌عرض کردم بله اتفاقاً چند روز قبل که به دیدار آقای فکور یزدی‌‎ ‎‌(یکی از علمای معروف یزد در قم) رفته بودم، چنین جزوه ای برای ایشان‌‎ ‎‌هم فرستاده شده بود، آن را به من دادند. ‌امام فرمودند: می خواهی چه بکنی؟ عرض کردم قسمتی از آن را‌‎ ‎‌خوانده ام و یادداشت هایی هم نوشته ام. مایل هستم آن را تمام کنم و جوابش‌‎ ‎‌را بنویسم. امام فرمودند: وقتی نوشتی بیاور من ببینم. من فوق العاده‌‎ ‎‌خوشحال شدم. متنی در یک صد صفحه به نام پاسخ تهمت های مردوخ تهیه‌‎ ‎‌شد. آن را به امام تقدیم کردم. پس از مدتی در پایان یکی از جلسات‌‎ ‎‌درس اصول مسجد سلماسی، لطف کردند و آن را به من برگرداندند. در‌‎ ‎‌یک صفحه به شکل حاشیه راهنمایی هایی فرموده بودند که مثلاً فلان‌‎ ‎‌کتاب مدرک معتبری است.نکته اصلی این داستان طولانی این است که‌‎ ‎‌وقتی آماده چاپ شد، من نمی دانم از چه طریق امکانات و شرایط مرا به‌‎ ‎‌دست آورده بودند، که باز توسط مرحوم اشراقی احضار شدم. یک قطعه‌‎ ‎‌اسکناس یک هزار تومانی که تا آن وقت ندیده بودم، به عنوان کمک به‌‎ ‎‌چاپ که تمام هزینه چاپ همان بود، لطف کرده فرمودند: فقط در‌‎ ‎‌جاهایی که اصل جزوه پخش شده این پاسخ پخش شود که ذهن دیگران‌‎ ‎‌بی جهت مشوب نگردد. ‌

آشنا: در لزوم واردکردن فشار به اروپا و آمریکا اشتراک‌نظر وجود دارد

مشاور رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه در لزوم وادار کردن آمریکا و اروپا به اجرای تعهدات‌شان اشتراک نظر وجود دارد، اظهار کرد: اختلاف در چگونگی گزینش موثرترین ابزار، بهینه‌ترین روش و مناسب‌ترین زمان‌بندی برای اعمال فشار است.حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«‏در لزوم وادار کردن آمریکا و اروپا به اجرای تعهدات‌شان اشتراک نظر وجود دارد.اختلاف در چگونگی گزینش موثرترین ابزار، بهینه‌ترین روش و مناسب‌ترین زمان‌بندی برای اعمال فشار است.نهادهای اجماع ساز فارغ از رفاقت‌های محفلی یا رقابت‌های جناحی دیدگاه‌های تخصصی را جمع‌بندی می‌کنند.»

رئیس دولت اصلاحات در انتخابات 1400 چه نقشی خواهد داشت؟

عرب ‌سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد نقش سید محمد خاتمی در انتخابات 1400 می گوید: آقای خاتمی به نظر من باز هم در دوره پیش‌رو با توجه به درس‌ها و تجربیاتی که از انتخابات دارد، جامعه را از صلاح‌اندیشی و خیرخواهی‌های خودش محروم نخواهد کرد. البته این به آن معنا نیست که ایشان حتما از نامزد معین یا لیست خاصی حمایت خواهد کرد ولی حتما بر اساس شرایط تصمیمی را که به صلاح مردم و کشور بداند، اتخاذ خواهد کرد.

اعلام موضع ترکیه درقبال بازگشت بایدن به برجام

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد دولت آنکارا از بازگشت رئیس جمهور منتخب آمریکا به توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.به گزارش شبکه آرتی، ابراهیم کالین روز پنج شنبه با بیان حمایت دولت متبوعش از بازگشت آمریکا به برجام در دوره ریاست جمهوری جو بایدن یادآور شد با توجه به ائتلاف شکل گرفته با رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس، این امر به آسانی ممکن نخواهد بود.کالین اطمینان داد که روابط میان آنکارا و واشنگتن در دوره ریاست جمهوری بایدن مثبت پیش خواهد رفت.سخنگوی دولت ترکیه افزود: بایدن کشور ترکیه و رئیس جمهور آن را به خوبی درک می‌کند، او در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما و در مقام معاون رئیس جمهور آمریکا بار‌ها به ترکیه سفر کرد. اطمینان دارم روابط دو جانبه مثبتی پیش رو داریم. مطمئنا بایدن ارزش استراتژیک و ژئوپلیتیک ترکیه را درک خواهد کرد.سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرد اختلافاتی در دیدگاه‌های دو کشور در پاره‌ای از مسائل وجود دارد با این حال آنکارا تلاش می‌کند تا این اختلافات را برطرف سازد.این مقام ترک همچنین در خصوص خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ روسیه متذکر شد: ما بار‌ها تمایل خود برای خرید سامانه پاتریوت آمریکا اعلام کردیم، با این حال واشنگتن از فروش آن به ما خودداری می‌کند.

دیپلمات پیشین: نگذاریم عربستان و اسراییل، بایدن را وارد جبهه خود کنند

سفیر پیشین ایران در اردن با بیان اینکه دوران خوشی و شکوفایی تاثیرگذاری لابی عبری و عربی در سیاست خارجی آمریکا تا حدی گذشته است، گفت: با استفاده از فرصت، اجازه ندهیم عربستان و اسراییل بازیگر اول سیاست خارجی آمریکا شده و بایدن را وارد جبهه ضد ایرانی خود کنند.«نصرت‌الله تاجیک» درباره رویکرد کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: عربستان سعودی‌ نسبت به سایر کشورهای عربی دیرتر پیروزی بایدن در انتخابات را تبریک گفت. آنها سعودی‌ها هم نمی‌خواستند ترامپ را از خود برنجانند و هم احتمال می‌دادند که ممکن است نتایج انتخابات تغییر کند و شانس پیروزی مجدد ترامپ افزایش یابد.

کنایه نماینده محلات به صحبت‌های روحانی

علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در مجلس در توئیتی به کنایه به صحبت‌های روحانی پاسخ داد.وی در این باره نوشت: روحانی:«بگذارید مردم شاد باشند !!!!». جناب!!‎ مرغ کیلویی ۳۰هزار تومان،‎ تورم بالای ۴۰درصد، ‎مسکن متری دهها میلیون تومان،‎ دلار ۳۰هزار تومانی،‎ پراید ۱۳۰میلیونی، ‎تخم مرغ ۴۰هزار تومانی، ‎سکه ۱۳میلیونی و... حال خوشی برای مردم نگذاشته.‏آقای روحانی! لطفا به رئیس جمهور بگویید این قیمتها را اصلاح کند تامردم شاد باشند!!!

ادعای شکایت نمایندگان مجلس از ظریف، کلانتری و آخوندی

زهرا عبدالهی خبرنگار پارلمانی از شکایت نمایندگان مجلس از محمدجواد ظریف، عیسی کلانتری و عباس آخوندی به قوه قضائیه خبر داد.چندی پیش حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مدعی شده بود که آخوندی وزیر سابق مسکن وراه و شهرسازی به دلیل بی توجهی به مسکن مهر باید محاکمه شود. حالا خبر می رسد نمایندگان مجلس یازدهم از ظریف، عیسی کلانتری و عباس آخوندی شکایت کرده اند.

آبرامز: دولت آینده باید فشار بر ایران و آژانس را حفظ کند

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اعلام کرد که دولت آینده این کشور باید فشارهای دولت کنونی بر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران) را حفظ کند.«الیوت آبرامز» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و ونزوئلا در مصاحبه با نشریه صهیونیستی-آمریکایی «الگمینر» تأکید کرد که دولت آینده آمریکا باید سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران را ادامه دهد و با همکاری متحدان اروپایی واشنگتن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران تحت فشار بگذارند.

طلایی: قشر خاکستری از ما رویگردان شده است

مرتضی طلایی، چهره سیاسی اصولگرا: مردم، ساده اندیشی نکنند و زودباور نباشند و گول شعارها و وعده ها را نخورند بلکه به شناسنامه و سوابق روشن کاندیداها نگاه کنند.
مردم به اصولگرا و اصلاح طلب توجهی ندارند. و اساس برای مردم نه اصلاح طلب و نه اصولگرا موضوعیت ندارد.
ه جرأت می گویم که این ادبیات رییس جمهور نظامی از جمله ادبیات های تولیدشده بیگانگان و به تعبیری آن ور آبی ها است.ای کاش رییس جمهور ما یک رییس جمهور فرهنگی بود و می توانستیم یک رییس جمهور فرهنگی انتخاب کنیم.  تعدد کاندیداها امر نادرستی نیست اما اصولگرایان اگر می‌خواهند در انتخابات ۱۴۰۰ موفق شوند در نهایت باید یک گزینه داشته باشند.احتمالا شورای ائتلاف محور حرکت اصولگرایان در ۱۴۰۰ باشد اما ممکن است اصلاحاتی بر سازوکار بخش‌های دیگری از ائتلاف صورت بگیردبه دوستان شورای ائتلاف توصیه می‌کنم که آغوش خود را باز کنند، تنگ نظرانه برخورد نکنند و تمام ظرفیت‌ها را به کار گیرند.بخاطر بی دقتی و بی سلیقگی ما قشر خاکستری رویگردان شده اند. ما حق نداریم با نگاه تنگ‌نظرانه، به مردم بی توجهی کنیم و بعدها متهم به برگزاری انتخابات حداقلی شویم./خبرآنلاین

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار