پیمانه اقتصادی
این پیمانه تیتر‌هایی همچون نماد‌های پربیننده بورس کدامند؟ چرا طلای جهانی گران شد؟ واردات خودرو همچنان ممنوع است؟ اینترنت در صورت رشد ترافیک ارزان‌تر می‌شود، دلایل گرانی تخم مرغ در بازار و اوپک‌پلاس تصمیم عاقلانه‌ای گرفت را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴ 04 December 2020

به گزارش تابناک سمنان این پیمانه تیتر‌هایی همچون نماد‌های پربیننده بورس کدامند؟ چرا طلای جهانی گران شد؟ واردات خودرو همچنان ممنوع است؟ اینترنت در صورت رشد ترافیک ارزان‌تر می‌شود، دلایل گرانی تخم مرغ در بازار و اوپک‌پلاس تصمیم عاقلانه‌ای گرفت را در بر دارد.

نمادهای پربیننده بورس کدامند؟

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نمادهای ایران خودرو، مخابرات، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان و تولید نیروی برق آبادان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت، پیمانکاری صنعتی، اطلاعات و ارتباطات، عمده فروشی، سایر واسطه گری های مالی،  مخابرات، بیمه و بازنشستگی، محصولات فلزی، استخراج نفت و گاز به جز اکتشافات، استخراج زغال سنگ، شیمیایی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، واسطه گری های مالی و پولی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، سایر حمل و نقل، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، هتل و رستوران، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، کانی غیرفلزی، خودرو و قطعات، محصولات چرمی، استخراج کانه‌های فلزی، چندرشته ای صنعتی، دستگاه های برقی، فرآورده های نفتی، رایانه، کاشی و سرامیک، فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، سیمان، آهک و گچ، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، دارویی، سرمایه گذاری‌ها، خرده فروشی، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، لاستیک و پلاستیک، فنی و مهندسی، محصولات کاغذی، ماشین‌آلات و تجهیزات و چاپ با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند. همچنین نماد منسوجات، محصولات چوبی، وسایل ارتباطی، قند و شکر، زراعت و خدمات وابسته و محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری از جمله نمادهایی بودند که بازدهی منفی را در بازار به همراه داشتند.

رئیس مجلس: مرغ ۲۹ هزار تومانی اوج بی عرضگی است

محمد باقر قالیباف رئیس قوه مقننه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفت: حداقل دو سال است که داریم ۱۵ میلیارد دلار، ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گذاریم. من می‌گویم اگر تحریم ۵ میلیاردی می‌آمد، این ۱۵ میلیارد را داریم که ۴۲۰۰ آن را در شش ماهه به نهاده‌های دامی دادیم و به این ترتیب، مرغ کیلویی ۹ هزار تومان را ۲۹ هزار تومان کردیم. این در حالی است که بابت این کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی از ما دریافت شده، این اوج بی عرضگی است، این اوج چوب حراج زدن به اموال بیت المال است. نمی‌گویم که در شرایط تحریمی، روی سیستم بانکی کشور فشار نیست، اما در شرایطی که ما پول داریم یا نداریم، به راحتی به این میلیارد‌ها دلار چوب حراج می‌زنیم. اینجاست که من به جرات می‌گویم ۳۵ درصد مشکلات سهم تحریم است و ۶۵ درصد سهم سوء مدیریت؛ این‌ها واقعیت‌هایی است که وجود دارد و باید پذیرفت.

نقدینگی هزاران میلیارد تومانی بورس کجا رفت؟

قالیباف همچنین با اشاره به مشکلات بورس گفت: بورس تا قبل این که مردم به قول مسئولان اعتماد کردند، وارد بازار سرمایه شدند، دو هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کل ارزش آن بود، اما وقتی نقدینگی هدایت شد، بیش از دو هزار میلیارد تومان نقدیندگی وارد آن شد؛ اما این نقدینگی کجا رفت؟ اگر بگویم هر روز موضوع بورس و مسائل حساس اقتصادی دغدغه اصلی ماست مبالغه نکردم.

در همین شش ماه گذشته، دولت در شورای عالی اقتصاد می‌خواست قانونی در خصوص سود شرکت‌ها برای افزایش سرمایه تصویب کند؛ اما من در آن شورا به رئیس جمهور گفتم اجازه بدهید این مصوبه آن جا تصویب نشود، زیرا اعتبارش یک ساله است و یک سال هم قابل تمدید است و مردم خیلی نمی‌توانند به آن اعتماد کنند، چون ممکن است قانون عوض شود. این لایحه را به مجلس آوردیم و در مدت سه هفته، دو فوریتش تصویب شد و به کمیسیون رفت و در صحن آمد و به تصویب رسید و پس از ارسال به شورای نگهبان، تایید و به دولت ابلاغ شد. اما متاسفانه در بورس به درستی اجرا نشد که ناشی از سوء مدیریتی است که گفتم؛ البته ما پیگیری می‌کردیم و آن را به شدت پیگیری می‌کنیم تا این کار انجام شود.

وی گفت: این قانونی که در قالب لایحه دو فوریتی تصویب کردیم، دقیقاً برای افزایش سرمایه از محل سود سهام بدون حق تقدم است؛ یعنی اجازه دهیم که مردم بیایند در همان ارائه اولیه سهام، این کار انجام شود. رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با اینکه در بورس، برای کسانی که کار درست انجام نمی‌دهند برخورد امنیتی و قضایی شود، مخالفم، اما مدیران بورس باید نظارت دقیقشان را انجام دهند و به همین علت با وزیر اقتصاد و رئیس بورس مرتب جلسات متعدد داشتم و به آنان گفتم شما برای نظارت قانون دارید و باید با اعمال انضباط با تخلفات اداری برخورد کنید. شما حق دارید که جریمه و اعمال محدودیت کنید؛ در این بخش، سوء مدیریت وجود دارد.

تغییر کانال قیمت دلار از ۲۴ به ۲۵

بررسی بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، نشان می‌دهد قیمت دلار با افزایش حدود ۸۰۰ تومانی از کانال بیست و چهار هزار تومانی به کانال بالاتر رسیده و در پایان هفته، به قیمت ۲۵۴۷۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شده است. همچنین هر یورو در این مدت به رقم ۳۰۹۰۰ تومان رسید که نسبت به شروع هفته، ۱۴۰۰ تومان افزایش نرخ داشته است.

چرا طلای جهانی گران شد؟

دیروز در بازار‌های جهانی، قیمت هر اونس طلا با ۹.۸ دلار افزایش نسبت به روز چهارشنبه به قیمت ۱۸۴۰.۶۰ دلار به فروش رفت. قیمت این فلز گرانبها نسبت به یک ماه گذشته، ۶۷ دلار کاهش داشت، اما نسبت به یک سال گذشته با ۳۶۳ دلار افزایش همراه شد. قیمت این فلز گرانبها در کمترین زمان به قیمت ۱۸۳۱ دلار و در بیشترین زمان به قیمت ۱۸۴۱.۶۰ دلار معامله شد. در گروه سایر فلزات گرانبها هم قیمت نقره ۱۵ سنت کاهش داشت و به قیمت ۲۳.۹۴ دلار به فروش رفت. فلز گرانبهای پلاتینیوم ۱۶ دلار افزایش داشت، اما فلز پالاتیوم ۱۱ دلار با کاهش همراه شد.

رویترز نوشت: امروز قیمت طلا تحت تاثیر کاهش ارزش دلار به کمترین میزان ۲.۵ سال گذشته روند صعودی در پیش گرفت. امروز ارزش دلار تحت تاثیر خوش بینی به تصویب بسته حمایتی آمریکا برای کمک به اثرات بیماری کووید ۱۹ بر اقتصاد این کشور، کاهش یافت. جولوس بار تحلیلگر بازار گفت: «ارزش دلار امروز کاهش یافت و باعث تقویت قیمت دلار شد.» خوش بینی به تصویب بسته حمایتی کووید ۱۹ در آمریکا و نیز پیشرفت در واکسن این بیماری، باعث کاهش ارزش دلار و در دیگر سو، تقویت اونس جهانی طلا شد.

چرا تورم تابستان افزایش یافت؟

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به تحلیل تورم در تابستان ۹۹ پرداخته و اعلام کرد:نرخ تورم و نوسانات آن، یکی از مهم‌ترین متغیر‌های اقتصادی علامت دهنده به فعالان اقتصادی است.
از مهمترین علل افزایش نرخ رشد شاخص قیمت مصرف کننده در فصل تابستان را می‌توان افزایش انتظارات تورمی دانست که خود را در رشد سهم پول (به عنوان جزء سیال و تورم زای نقدینگی) از نقدینگی نشان می‌دهد و از ابتدای سال ۱۳۹۹ شدت گرفته است. افزایش انتظارات تورمی به علت رشد پایه پولی و نقدینگی و...، باعث شده تا تمایل به نگهداری پول (به عنوان جزء سیال و تورمزای نقدینگی) به جای شبه پول در تابستان به شدت افزایش یافته و رشد پول نسبت به شبه پول فاصله زیادی بگیرد. اتفاقی که در شهریورماه ۱۳۹۷ نیز رخ داده بود. به طور کلی نمودار ۵ نشان می دهد، روند فزاینده رشد پول از پاییز ۱۳۹۸ آغاز شده و در سال ۱۳۹۹ شدت گرفته است. در بازه یک ساله (شهریورماه ۱۳۹۹ نسبت به شهریورماه ۱۳۹۸) در حالی که نقدینگی ۳۶ درصد رشد داشته، پول ۸۰ درصد و شبه پول ۲۸ درصد رشد داشته است. این موضوع نشان از افزایش قابل توجه انتظارات تورمی و کاهش نرخ سود حقیقی متناسب با آن را دارد.

رئیس مجلس: مرغ ۲۹ هزار تومانی اوج بی عرضگی است/ نقدینگی هزاران میلیارد تومانی بورس کجا رفت؟/ تغییر کانال قیمت دلار از ۲۴ به ۲۵ / چرا تورم تابستان افزایش یافت؟

واردات خودرو همچنان ممنوع است؟

مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: اعمال حقوق ورودی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در بخش درآمدی دولت در لایحه بودجه، به معنی آزادسازی واردات خودرو نیست و همچنان واردات آن ممنوع بوده و در خصوص آزاد سازی واردات خودرو تصمیم جدیدی گرفته نشده  است. خانلو توضیح داد،هم اکنون تعدادی از خودروها به دلایلی از جمله مشکل قضایی در گمرک دپو مانده که هنوز در مورد ترخیص آن ها تصمیم گیری نشده و ممکن است در سال آینده با رفع موانع ترخیص شوند؛ بنابراین، از محل آن حقوق ورودی به عنوان یکی از محل های درآمدی دولت در لایحه بودجه پیش بینی شده است. /ایسنا

اینترنت درصورت رشد ترافیک، ارزان‌تر می‌شود

محمدجواد آذری جهرمی در اینستاگرام خود، از کاربران خود خواست، سوالاتی را مطرح کرده تا به آنها پاسخ دهد. او در پاسخ به این که چرا اینترنت گران شده، گفت: نه تنها گران نشده و نخواهد شد، بلکه در صورت رشد ترافیک، در سال آینده هم ارزان‌تر خواهد شد. وی درباره اینترنت دانش‌آموزان و همچنین مشکلات این سامانه توضیح داد: شاد رایگان است و ماهانه هزینه گزافی از سوی دولت بابت یارانه ترافیک شاد به حساب شرکت‌های اینترنتی منظور می‌شود. سرورهای شاد در برخی ساعات کم می‌آورد. پیگیری مشترکی با وزیر آموزش و پرورش از همراه اول که نرم‌افزار شاد را توسعه داده کرده‌ایم که در حال رفع مشکل هستند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مشکلات افزایش قیمت گوشی‌ و لپ‌تاپ و راهکار کاهش قیمت این کالاهای الکترونیکی بیان کرد:‌ راهکار اصلی بی‌شک بالا رفتن ارزش پول ملی است که تحریم‌های ظالمانه کاهش جدی یافته است. در این شرایط، ما تولید گوشی ارزان‌قیمت و متناسب داخلی را پیگیری کردیم. البته تمام توان ظرفیت کارخانه‌های داخلی به تولید تبلت اختصاص پیدا کرده تا نیاز دانش‌آموزان را برطرف کنیم.

دلایل گرانی تخم مرغ در بازار

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران میهن گفت: افزایش ۲۰ درصدی نرخ رسمی نهاده‌های اصلی در دو هفته گذشته باعث افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شده است. همچنین افزایش ۳۵ درصدی هزینه حمل و نقل هم مزید بر علت شده و قیمت تخم مرغ را افزایش داده است. با شرایط و نرخ مصوب فعلی تخم مرغ که ۱۲ هزار تومان در درب مرغداری است، تولید برای مرغداران صرفه اقتصادی ندارد و این موضوع موجب کاهش تولید و عرضه تخم مرغ شده است. ترکاشوند تاکید کرد: مسئولان قول داده‌اند هفته آینده نرخ مصوب تخم مرغ درب مرغداری را اصلاح کنند که در صورت تحقق این موضوع و به صرفه بودن تولید این محصول بار دیگر افزایش می‌یابد. افزایش تولید به معنی افزایش عرضه تخم مرغ به میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نرخ مصوب جدید است که همین موضوع موجبات کاهش قیمت فعلی تخم مرغ را فراهم می‌آورد. امیدواریم شرایط عرضه گسترده تخم مرغ به بازار با اصلاح نرخ تخم مرغ فراهم شود تا به این ترتیب هم تولیدکنندگان متضرر نشوند و هم مصرف کنندگان با قیمت پایین‌تر این محصول را خریداری کنند.

اوپک‌پلاس تصمیم عاقلانه‌ای گرفت

بیژن زنگنه شامگاه پنجشنبه (۱۳ آذرماه) پس از برگزاری دوازدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک‌پلاس در جمع خبرنگاران گفت: کاهش تولیدی که تا پایان سال جاری میلادی داریم ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه است که این مقدار کاهش تولید برای ماه ژانویه ۲۰۲۱ به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه تغییر یافت و مقدار کاهش تولید در ماه‌های پس از ژانویه نیز در نشست‌های بعدی وزارتی اوپک‌پلاس مشخص می‌شود. وی افزود: اگر طی ماه‌های آینده نیز برای تغییر سطح کاهش تولید تصمیمی گرفته شود، به هر حال این مقدار بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نخواهد بود. زنگنه با بیان اینکه تصمیم‌ نهایی در ماه‌های آینده و در نشست‌های آینده گرفته می‌شود، ادامه داد: هر تصمیمی در این زمینه تابع عرضه و تقاضای بازار خواهد بود و به نظر می‌رسد این تصمیم که با جلب نظر اعضا گرفته شد، عاقلانه‌ است. با توجه به عدم قطعیت‌ها، نشست‌های ماهانه می‌تواند به حفظ ثبات در بازار و تحقق هدف اوپک و غیراوپک برای رسیدن به قیمتی منصفانه در بازار کمک کند. به نقل از شانا، زنگنه درباره تأثیرگذاری این تصمیم بر قیمت بازار نیز گفت: بعید می‌دانم تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر بازار داشته باشد، زیرا روزانه ۵۰۰ هزار بشکه رقم زیادی نیست، ضمن اینکه تصمیم کنونی برای یک ماه گرفته شده است و برای ماه‌های بعدی در نشست‌های آینده تصمیم‌گیری می‌شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار