بخشی از آنچه در مجلس ۹ آذر ۹۹ گذشت؛
صحن امروز مجلس شورای اسلامی تحت تأثیر عملیات ترور بود.
کد خبر: ۹۲۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹ 29 November 2020

به گزارش تابناک سمنان پس از یک جلسه غیرعلنی تا ساعت ۰۹:۱۹ امروز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشست علنی را با حضور ۲۵۴ نفر و ریاست محمدباقر قالیباف آغاز کردند.

در حالیکه کشور تحت تأثیر ترور منجر به شهادت محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع قرار گرفته است، نمایندگان در جلسه غیرعلنی، ابعاد علمیات تروریستی را بررسی کردند.

قالیباف در ابتدای جلسه علنی از نمایندگان خواست تا کارنامه ۶ ماهه و برنامه‌های پیش‌روی پارلمان را به مردم ارائه کنند. او گفت: امیدوارم در این هیاهوی تبلیغاتی با تمام محدودیت‌ها، خروجی‌های واقعی مجلس در طول این مدت کوتاه پاسخی به امید و انتظار باشد.

سیگنال ضعف ندهید

رئیس مجلس در ادامه به مسئله ترور دانشمند هسته‌ای کشور پرداخت و گفت که «دشمنان ملت ایران بار دیگر با استفاده از شیوه‌های ترور به عنوان یکی از غیرانسانی‌ترین رفتارها، نشان دادند که از افزایش قدرت ایران به هراس افتاده‌اند و حذف دانشمندان ما را برای مقابله با ملت برگزیده‌اند.»

قالیباف تأکید کرد که «دشمن جنایتکار پشیمان نمی‌شود، مگر با واکنشی قوی که هم در مقابل خطاهای احتمالی آینده دشمن، بازدارندگی ایجاد کند و هم بابت این جنایات از آنها انتقام بگیرد. به همین دلیل علاوه بر انتقام بازدارنده از دشمنان و آمران شهادت شهید فخری زاده، وظیفه همه قوا و سازمان‌ها و نهادهای مربوط است که تهدید این ضایعه اسفناک را به یک فرصت برای قوی شدن در عرصه های مختلف اقتصادی، امنیتی، دفاعی و هسته‌ای تبدیل و همچنین از فرستادن هرگونه سیگنال ضعف و یا اعتماد به سیستم سیاسی آمریکا پرهیز کنند.»

رئیس قوه مقننه همچنین با اعلام اینکه مصوبات جلسه غیر علنی به اطلاع مردم خواهد رسید، حدود ساعت ۹:۳۵ دقیقه دستور تنفس داد پس از دقایقی، نشست علنی از ساعت ۱۰:۰۹ صبح به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس دوم دوباره آغاز به کار کرد. 

از ۱۱ دستور کار ثبت شده، امروز تنها به یک دستور رسیدگی شد. در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره اصلاح موادی از لایحه مالیات بر ارزش افزوده، جهت تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاح برخی از ماده‌ها موافقت کردند.

مجلس

تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

اما دستور بعد تحت تأثیر شرایط کشور و ناشی از عملیات ترور بود؛ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را که پس از تصویب یک فوریت بررسی کرده بود، امروز با قید دو فوریت به صحن آورد. حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان پشت تریبون آمد و از این مسئله دفاع کرد. او گفت که «برجام دو طرف دارد، یکی ۱+۵ و دیگری جمهوری اسلامی، ایران تمام تعهدات برجامی خود را از صفر تا ۱۰۰ انجام داده است و گزارش‌های متعدد و مکرر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده که جمهوری اسلامی تمام تعهدات خود را اجرا کرده است، در حالیکه آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های مقابل که اگرچه تحریم‌های بانکی را به صورت کاغذی لغو کرد، اما سایه سنگین تهدید و تحریم را به روی نظام بانک داری دنیا حفظ کرد و هیچ تحریمی درعمل برداشته نشد، و سپس این کشور از برجام بیرون رفت.»

مجلس

اجرا نکردن طرح اقدام راهبردی جرم محسوب می‌شود

او افزود: اتحادیه اروپا حاضر به پرداخت هزینه نشد و طبق عرف، شرع و قوانین، جمهوری اسلامی نیز باید از مسیر رفته باز گردد، لذا طرح تجدیدنظر در این مسیر تدوین شد و ۸ طرحی که دوستان در رابطه با خروج از NPT و اصلاحات برجام داشتند، تجمیع شد. همچنین جلسات متعدد کارشناسی با حضور آزاد نمایندگان و صاحب نظران برگزار شد.  صاحب نظران مجلس، مرکز پژوهش‌ها، سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه، سپاه، ستاد کل نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های مختلف دعوت شدند و نتیجه جلسات متعدد طرح ۹ ماده‌ای فوق شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: در این طرح مسیری برای تعطیل کردن تعهداتی که تاکنون اجرا کرده‌ایم، پیش بینی شده و در پایان نیز ماده ۹ جرم انگاری شده است تا این قانون ضمات اجرایی داشته باشد. همچنین گام‌های ۵ گانه کاهش تحریمات برجامی را دولت تصویب و ابلاغ کرد، اما اولاً برخی از گام‌ها بی خاصیت است و ثانیاً برخی دیگر از گام‌ها اصلاً اجرایی نشدند و مجلس نمی‌تواند ورود و مطالبه گری کند. اگر خود مجلس برای دولت تکلیف تعیین کند، هر نماینده‌ای به مثابه جزء از کل یا نمایندگان و کلیت مجلس می‌تواند اجرای تکالیف را از دولت مطالبه کند.

نماینده قم درباره جرم انگاری در این طرح تصریح کرد: در این طرح بر اساس قانون مجازات اسلامی درجات مجازات از یک تا ۸، کف آن درجه ۴ تا درجه ۷ که ۲۰ سال زندان و سایر مجازات‌ها را دارد، به عنوان ضمانت این طرح پیش بینی شده است. برای اعمال درباره افرادی که امتناع یا استنکاف یا ممانعت از اجرای این قانون دارند، ضمانت اجرایی برای اجرای طرح قرار داده شده است.

خروج از NPT به اقدام راهبری محتوا می‌دهد

مخالفان و موافقان این دو فوریت به ارائه نظر خود پرداختند. برای نمونه جواد کریمی قدوسی که خود عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است، به عنوان مخالف بیان کرد که «اسم طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست ولی در آن محتوایی برای لغو تحریم‌ها دیده نمی‌شود.»

او با تأکید بر اینکه خروج از ان پی تی محتوا دهنده طرح است، گفت که «در صورتیکه اروپایی‌ها لغو تحریم‌ها را در دستور کارشان قرار ندهند، ظرف سه یا ۶ ماه این اقدام باید صورت بگیرد. پروتکل الحاقی یکی از تعهدات برجام بوده که باقی مانده است. زمانی که آمانو به تهران آمد، دو خواسته داشتند؛ روی پرونده پی ام دی و برجام بحث شد و آنها گفتند که اجازه می‌دهید از پارچین بازدید کنیم و با دانشمندانتان مصاحبه داشته باشیم. این دو اتفاق افتاد، پس از خروج آمانو از ایران  و بسته شدن پرونده پی ام دی، برجام هم امضا شد. ضربه از ناحیه نفوذ صورت می‌گیرد.»

مجلس

وزارت اطلاعات  درباره هیئت همراه آمانو چه گفته بود؟

حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هم به عنوان موافق اظهارنظر کرد. این نماینده تصریح کرد که «نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به یک کشور هسته‌ای چند نوع است؛ یکی پادمان است که از واژه پایش می‌آید، یعنی نسبت به مواد و فعالیت‌ها پایش انجام می‌شود. اما آژانس متوجه شد کشورهای هسته‌ای کارهایی انجام می‌دهند که اعلام نمی‌کنند و بر این اساس پروتکل‌الحاقی برای همین فعالیت‌های اعلام نشده‌ در نظر گرفته‌اند تا بر فعالیت‌های اعلام نشده نظارت داشته باشند.»

او در گفته‌هایش به کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای نوشته حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور  استناد کرد و گفت «آقای روحانی در کتاب خود بیان کرده زمانیکه پروتکل الحاقی را پذیرفتیم، در کشور نگرانی داشتیم که بخواهند مجلس و ریاست جمهوری را هم بگردند، اماکن نظامی که جای خود دارد. متأسفانه از سال ۸۲ تا ۸۴ آقایان روحانی و ظریف دوبار مسئول هسته‌ای کشور شدند. آقای روحانی که خاطراتش را در کتاب یاد شده می‌گوید ۲۸/ ۹/ ۸۲ از سوی آقای دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی وقت پروتکل به دستور آقایان روحانی و ظریف امضا می‌شود.»

نماینده مرم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس یادآور شد: چون پروتکل الحاقی را پذیرفتیم، نظارت هر نقطه و هر زمان باید در اختیار ناظران قرار بگیرد. در یکی از صفحات کتاب می‌گوید مأموران آژانس جاسوسند. آقای روحانی بیان کرده است که معاون ضد جاسوسی وزارت اطلاعات سال ۹۴ گفت همراه آمانو ۱۱ نفر آمدند که دو نفرشان مأموران سیا و فرانسه بوده‌اند.

او افزود: آقای روحانی در کتابش تصریح می‌کند که ما متخصصان را در اختیار آژانس قرار دادیم.

حجت الاسلام نبویان تأکید کرد: سؤال  ما این است که آیا شهید فخری‌زاده را در اختیارشان قرار دادیم یا نه؟ پذیرش پروتکل همه این لوازم را دارد. تا پیش از آقایان روحانی و ظریف و سال ۸۲، هیچکس این موضوع‌ها را نپذیرفت و بعد از همان سال هم بازدیدها قطع شد. سال ۹۲ با حضور آقای روحانی دوباره این را پذیرفتند و این یکی از خطرات جدی برای تمام ابعاد هسته‌ای و نظامی کشور است؛ لذا باید با دو فوریت این بند بیاید و با رأی بالا به تصویب برسد که اجرای پروتکل الحاقی متوقف شود.

مجلس با ۲۳۲ رأی موافق از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در صحن علنی، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را دو فوریتی کردند تا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با فوریت جلسات خود را برای اقدام متقابل برگزار کند. حاضران در صحن علنی با تصویب این طرح، شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند.

مجلس

نمایندگان همچنین یک بیانیه دادند. این بیانیه که به امضای تمامی نمایندگان رسیده است، تصریح کرده که «انفعال‌های پی در پی برای ایران اسلامی ارمغانی جز حوادث بیشتر، تنش‌های عمیق‌تر و ضربات دردناک‌تر نخواهد داشت و مقتضای چنین جنایتی، پاسخ فوری و پشیمان کننده‌ای است که بهترین آن‌ها احیای صنعت درخشان هسته‌ای کشورمان از طریق خاتمه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و جلوگیری از ادامه رژیم‌های بازرسی بی سابقه سازمان انرژی اتمی است.»

مجلس شورای اسلامی بر اساس اعلام قالیباف، روز سه شنبه این هفته جلسه خواهد داشت. 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار