مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی گفت:هدف انجمن کتابخانه های استان مرکزی حتی پیش از همه گیری ویروسِ کرونا این بوده که سطح توقع خود از کتابخانه ها را افزایش دهیم و کتابخانه فقط بصورت سنتی و برای امانت یک کتاب دایر نباشد.
کد خبر: ۹۲۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵ 29 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی،مهدی ثامنی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به ضرورت بررسی کتابخانه های مدرن در کشورهای همسایه و اروپایی به منظور پیشرفت بیشتر،افزود:خوشبختانه میزان پراکندگی کتابخانه ها در شهرستان ها خوب است و در شهر اراک هم از شهرک ولی عصر و چشمه موشک تا خیابان های خرم،جهان پناه،هپکو و...کتابخانه دایر است.
وی ادامه داد:کتابخانه ها می توانند یک پاتوق محلی برای ساکنین یک محله باشند و بعنوان یک مکان برای مشاوره، انتخاب رشته،مسابقات کتابخوانی و حتی رفع مشکلاتِ محل از سوی مردم شناخته شوند.
وی ایجاد فرهنگ مطالعه برای کودکان را از اقدامات اخیر این اداره کل اعلام کرد و گفت:متاسفانه موضوع کتابخوانی برای کودکان به گونه ای فراموش شده بود این در حالی است که اگر کودکان در سنین کودکی بل کتاب انس نگیرند در سنین بزرگسالی به سختی می توان آن ها را به کتاب نزدیک کرد.بر همین اساس کتابخوان کردن مقاطع سنیِ پایین با ایجاد و تجهیزِ اتاق کتاب برای کودکان و ...از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تمام کتابخانه ها به اینترنت و فضای مجازی برای ارتباط صوتی و تصویری و ارتباط با اعضا مجهز شده است.
وی یادآورشد:امید می رود بعد از نابودی ویروس کرونا هم این فضای مجازی را در کنار فضای فیزیکی ادامه دهیم چرا که بحث بسیار مهمی است و همه ی اعضا از طریق تلگرام ولایوهای اینستاگرام برای اموری همچون خلاصه کردن کتاب و... میتواند با هم در ارتباط باشند.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی ایجاد کتابخانه سیار را از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد و ادامه داد:در این مدت که خانواده ها مجبور به قرنطینه ی خانگی بوده اند این کتاب نقش بسیار مهمی در امانت کتاب به خانواده ها ایفا کرده است و این موضوع از اتفاقات خوبی است که صورت گرفته و در شهرستان های خنداب،شازند و...شهد حضور اتوبوس سیار بوده ایم.
ثامنی با تاکید براینکه این اتوبوس با هدف ترویج کتابخوانی یا نسبت به جمع آوری کتب ارگان ها و سازمان ها اقدام می کند یا با رعایت پروتکل های بهداشتی زمینه ی امانت کتاب به مردم یا عضویتِ رایگان آنها را فراهم می کند،اظهار داشت:در حال حاضر محفل های ادبی با حضور نویسنگان و شاعران کشوری بصورت لایوهای اینستاگرامی برگزار می شود در کتابخانه های تمام شهرستان ها بطور فعال برگزار می شود.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی با اشاره به نرم افزار "طاقچه" برای خریداری کتاب با تخفیف مناسب که قابل نصب بر روی سیستم کامپیوتر و تلفن همراه است،ادامه داد:سایت samanpl.ir سامانه تمامِ کتاب های کتابخانه های ایران است.
وی گفت: این سامانه بدلیل در دسترس بودن تمام کتب، سامانه ی بی نظیری است و افراد با عضویت در هر کتابخانه ای می توانند کتاب مورد نظر خود را سفارش دهند.
ثامنی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت:انجمن خیرین کتابخانه ساز با حمایت های خود در کتابخانه سازی و در راستای افزایش سطح شعور و آگاهی مردم تاثیر دارند.
وی با اشاره به حمایت های استاندار مرکزی و فرماندار شهرستان اراک،خواستار همکاری نهادها، خیرین و سازمانها در احداث مکان برای کتابخانه در مناطق محروم شد و گفت:اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی به نوعی بهره بردار است و تجهیز تمام بخش ها از جمله بروز رسانی ،نیروی انسانی و منابع را داراست و در صورتی که خیرین یک مکان برای یک روستا یا بخش در نظر بگیرند،تمام امکانات لازم از سوی این اداره کل تامین خواهد شد.
وی یاد آور شد:کتابخانه ها به هیچ عنوان درآمد زایی ندارند و حق عضویت در آنها تنها بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان است که این مبلغ با وجود هزینه های اقتصادیِ کنونی مبلغ چندانی نیست.
ثامنی اظهار داشت:کتابخانه ها دارای مکان آرام هستند و هیچ درآمدی ندارند و تنها بودجه ای که به کتابخانه ها اختصاص داده می شود تنها از نیم درصدِ درآمدِ شهرداری هاست که این مبلغ هم صرفِ مشکلات و امور جاری کتابخانه ها می شود.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی خواستار حمایت شهرداری هادر پرداخت بموقع این عوارض به کتابخانه ها شد و افزود:این مبلغ می تواند کمک بزرگی در راستای ارائه بموقع خدمات از سوی کتابخانه ها باشد با اینکه این درآمد از سوی برخی شهرداری ها حدود ۷ الی ۸ سال می باشد که پرداخت نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار